verbruik na 21000 km

Ik kijk meestal niet op korte stukjes maar gewoon gemiddeld genomen over de gehele rit. Dat is voor mij meer van belang.

Met de CC doet de Polo ongeveer 4,5L en zonder de CC zakt het gemiddelde richting de 3.7L. Vandaag zat ik op 3.6L gemiddeld bij een ritje van 40KM.

Het gemiddelde verbruikt loopt op door de stadskilometers, als je alleen op de snelweg zou rijden zit je ongeveer op 3.2L, maar in de stad schiet het verbruik (nog) op naar 4 tot 5,5L... dan gaat het echt rap omhoog.

Sinds ik gerealiseerd heb dat de CC meer luxe is dan zuinig voor het gebruik rij ik niet meer met de CC. Ben nu aan t "oefenen" wat het zuinigste resultaat oplevert met het voetje :geek:
 
@Rinkel, ik ging van 100KM/u uit. Volgens mij was de reactie van KYC ook gericht op mijn eerdere posts... daar gaf ik de 100KM/u ook aan.

Misverstandje dus :lol:

Ik zal eens kijken wat ik qua verbruik er uit krijg bij 120KM/u...meeste trajecten waar ik rij mag je helaas maar 100..
 
Rinkel zei:
... afgelopen dagen met de BM op vakantie geweest naar Oostenrijk, weliswaar met CC uiteraard want ik ga niet 8 uur me poot stijf houden Stick Out Tongue

Heenweg: 860 km, veel 150 km/h gereden en gemiddeld 5,5L/100 km
Terugweg: 760 km, veel 140 km/h gereden en gemiddeld 4,7L/100 km

Vind ik best nette verbruikswaarden, wetende dat er toch langere stukken 130+ km/h is gereden.

Na verdere berekening van liters door de kilometers kom ik op 5,05 liter per 100 km gemiddeld uit. (volgens de BC met de km's kom ik op 5,12 liter per 100 km uit).

Met een mogelijke afwijking in getankte liters klopt de boordcomputer dus inderdaad :)
 
Rinkel zei:
Ok, dan kan ik me dat verbruik voorstellen.
Dan rij je wel op zomerbanden? En uitgaande van weinig wind en dus goede weersomstandigheden? Stick Out Tongue
Zo bijzonder zijn de omstandigheden helemaal niet, gewoon de hedendaagse omstandigheden! Wel bij heb ik mijn zomerbandjes opgepompt tot 3bar, dat is de enige aanpassing die ik gedaan heb.
 
SkyBuMp zei:
Het verbruik van de Polo BM kan nog best een stukje beter volgens mij!


Vandaag even mijn "zondagsritje" gemaakt en met succes. Bij thuiskomst stond er een nieuw persoonlijk record op de gemiddelde rit teller!! Dikke 1 op 28,5L Big Grin
De airco stond op climatecontrol 20gr en de radio stond ook aan op FM.

eco2.jpg


Ook heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat youtube filmpjes te maken van de ritten op de snelweg. Bij het heuveltje op moest ik iets gas bij geven omdat de snelheid anders te hard terug liep, dit was een forse heuvel. Je ziet het verbruik dan ook oplopen van 3.1 naar 3.3, zodra ik de heuvel op ben neemt de snelheid weer toe en stabiliseerd het verbruik op 3.1 weer.

- 100KM/u constant op de snelweg in de Polo BM!
http://www.youtube.com/watch?v=-km7yPTOKXw

- Heuveltje op met de Polo BM.
http://www.youtube.com/watch?v=gn-RDBgvgro

Er was weinig wind onderweg en de temperatuur zat rond de 10gr. Zou het betere verbruik aan de warme temepratuur liggen?
 
absoluut, op mijn werk maken we wel degelijk 'lichtere' diesel in de koude maanden om te voorkomen dat er vlokvorming optreedt bij lage temperaturen. verhaal wordt wat scheikundig maar komt erop neer dat de kalorische waarde van diesel lager is in de winter waardoor meer gas gegeven moet worden, dus hoger verbruik ;)
 
Ai, ik ben echt jaloers op die cijfers. Veel minder dan 5,8 bij 110 haal ik er niet uit, zonder airco. Wel met subwoofer en navi.

Leuke muziek trouwens haha ;)
 
Heb de filmpjes gemaakt en online gezet om aan te tonen dat het ook gewoon zuinig kan met de BM op normale snelheden, tis net hoe je zelf op het gaspedaal staat te stampen Big Grin

Heb wel gemerkt dat de resultaten afhankelijk zijn van de weersomstandigheden. Als er veel wind staat stijgt het verbruik al.

Ik wil het liefst niet inleveren op comfort in de cabine (climatecontrol en radio aan dus).
 
Nu het warmer wordt heb ik het idee dat de polo ook zuiniger wordt.
Of zou dit komen omdat de auto meer kilometers heeft gelopen? (ca. 4000km op de teller.)

Ik kan nu met snelwegkilometers en lokale wegen de 4,7/100 halen.
 
4 Liter haal ik tegenwoordig wel, maar constant op 3,5 Liter is bijna impossible met al die Downhill/ Uphill snelwegen op de A4/A9/A2
ik rij nu ongeveer gemiddeld 1 op 22.7km
dat is al een aardige verbetering met eerdere opgaves...eerst reed ik 1 op 19 gemiddeld.
 
Vergeet niet de verbranding met de wat hogere temperatuur een stukje beter is en de wagen dus zuiniger loopt. Ik rij nu gemiddeld 1 op 27 (iets gezakt dus...komt omdat ik minder snelweg ben gaan rijden de afgelopen tijd).

@KYC als je je voet stug vasthoudt op de zelfde positie dan is het 10000% mogelijk om het verbruik constant te houden. Dan is het wel de vraag of je niet teveel snelheid inlevert en dus een gevaar op de weg gaat vormen Big Grin

Zoals je op het flimpje kon zien, als ik 100 rij en de snelheid dreigt terug te zakken naar de 90..dan gas ik ietjes bij. Verbruik loopt dan op van 3.1 naar 3.5 maar levelt zich weer bij downhill.
 
PoloJan zei:
Nu het warmer wordt heb ik het idee dat de polo ook zuiniger wordt.
Of zou dit komen omdat de auto meer kilometers heeft gelopen? (ca. 4000km op de teller.)
Het is inderdaad zo dat vanaf die kilometerstand de motor minder gaat verbruiken. Tijdens de inrijperiode gebruikt de motor een rijker mengsel.

Daarnaast heb je ook nog eens de factor dat koude lucht 'compacter' is dan warme lucht (kan meer atomen per volumeeenheid bevatten) en dus een hogere luchtweerstand geeft tijdens het rijden.
 
PoloDave zei:
dat verschil is zo minimaal dat merk je echt niet ;) dan zou je bij mist niet meer vooruit komen door de weerstand ;)
Schaatsers schaatsen op een zgn 'hoge baan' als gevolg van minder luchtweerstand anders ook sneller dan op een lage baan als bijvoorbeeld Heereveen waar de luchtdruk hoger is :geek: :mrgreen:

Heb nooit iets gelezen over de invloed van luchtdruk op het verbruik van een auto maar vond het wel een slimme opmerking van mezelf.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!