essie91
Actief lid
Goedemorgen allemaal,
Enkele weken geleden mijn auto afgesleept ivm een kapotte turbo. Inmiddels is de turbo vervangen, was niets meer aan te redden. Het roetfilter zat verstopt en is gereinigd, ook was de intercooler verstopt geraakt met olie uit de turbo en vervangen. Auto rijdt weer als nieuw en bijna storingsvrij, bijna dus.
Heel af en toe gaat hij in de noodloop, en geeft dan code p029900 (lage turbodruk). Echter zijn er volgens mij geen slangen lek, heb het zeer grondig grondig bekeken en gevoeld allemaal. Heb de situatie ook 1 keer in een grafiek kunnen vastleggen met obdeleven, puur geluk. In de noodloop enigszins wat vermogen kwijt, maar na herstart gewoon vol vermogen.

Vooraf aan de noodloop begint naar mijn mening de turbo af te blazen. De grafiek laat dat eigenlijk ook zien, de geleverde turbodruk is van het ene op het andere moment 0,5 bar lager, wel heel stabiel. Dat is ook het moment dat je de turbo hoort fluiten. Uiteraard als de situatie lang genoeg blijft krijg je de foutcode turbodruk te laag.
Bij stationair draaien heb ik softwarematig de N75 klep aangestuurd en op de turbo zie ik de actuator goed meebewegen.
Ergens heb ik het vermoeden dat iets in het vacuüm systeem faalt, bijvoorbeeld de actuator (sporadisch) of nog eerder de EGR cooler aansturing. Want het gebeurt altijd bij constante snelheid, nooit bij het optrekken.
Let wel, deze motor is stage 1 getuned bij vagtechniek in Nuenen.
Heb nog garantie, maar wil toch heel graag ook jullie advies of mening horen. Wellicht scheelt dat een hoop zoeken naar een speld in een hooiberg. Ben heel erg benieuwd, alvast dank voor het meedenken.
Enkele weken geleden mijn auto afgesleept ivm een kapotte turbo. Inmiddels is de turbo vervangen, was niets meer aan te redden. Het roetfilter zat verstopt en is gereinigd, ook was de intercooler verstopt geraakt met olie uit de turbo en vervangen. Auto rijdt weer als nieuw en bijna storingsvrij, bijna dus.
Heel af en toe gaat hij in de noodloop, en geeft dan code p029900 (lage turbodruk). Echter zijn er volgens mij geen slangen lek, heb het zeer grondig grondig bekeken en gevoeld allemaal. Heb de situatie ook 1 keer in een grafiek kunnen vastleggen met obdeleven, puur geluk. In de noodloop enigszins wat vermogen kwijt, maar na herstart gewoon vol vermogen.

Vooraf aan de noodloop begint naar mijn mening de turbo af te blazen. De grafiek laat dat eigenlijk ook zien, de geleverde turbodruk is van het ene op het andere moment 0,5 bar lager, wel heel stabiel. Dat is ook het moment dat je de turbo hoort fluiten. Uiteraard als de situatie lang genoeg blijft krijg je de foutcode turbodruk te laag.
Bij stationair draaien heb ik softwarematig de N75 klep aangestuurd en op de turbo zie ik de actuator goed meebewegen.
Ergens heb ik het vermoeden dat iets in het vacuüm systeem faalt, bijvoorbeeld de actuator (sporadisch) of nog eerder de EGR cooler aansturing. Want het gebeurt altijd bij constante snelheid, nooit bij het optrekken.
Let wel, deze motor is stage 1 getuned bij vagtechniek in Nuenen.
Heb nog garantie, maar wil toch heel graag ook jullie advies of mening horen. Wellicht scheelt dat een hoop zoeken naar een speld in een hooiberg. Ben heel erg benieuwd, alvast dank voor het meedenken.
Volkswagen
Polo 6C