Turbo problemen VW polo 6c 1.4tdi

Gisteren de slangklemmen losgehaald en heel zuiver recht weer goed stevig aangedraaid. Kwam vandaag na 150km snelwegrijden nog 1 klein plekje olie tegen. Dat even schoongemaakt om later nog eens te controleren. Lijkt er vooralsnog op dat er wel wat olie uitgeperst werd. Wordt vervolgd.

Dat de turbodruk plots wegvalt is nog steeds niet meer voorgekomen. Wel blijft de turbo een beetje achter bij het optrekken.

Intussen ben ik er ook achter dat het gefluit van de lagedruk egr klep afkomstig is. Welliswaar geen lek naar buiten maar mogelijk langs de klep zelf. Ik kom er niet helemaal uit hoe ik die klep opnieuw kan inleren. Kan natuurlijk ook wachten tot die klep weer helemaal dicht gaat zitten met smurrie haha.
Als er olie uitgeperst word zou ik echt de slang loshalen en goed controleren.
 
bij lekkage is het altijd van groot belang het hoogste punt op te zoeken waar een lekkage optreed. Enkel de slang weer schoonmaken is probleem verhelpend maar niet oorzaak oplossend denken. Zoek/voel naar het hoogste punt waar nog olie zit, daar zit je lekkage. Controleer die lang/aansluiting maar eens!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Goedenavond,

Heb de slangklemmen gisteren losgehaald en geprobeerd de slang eraf te halen. Dat lukt niet door de beperkte ruimte. Daarvoor moet echt de intercooler eraf het verbindingsstuk met de turbo.

Wel de slang zover mogelijk gedraaid naar beide kanten. Kan niet een lek ontdekken maar helemaal zuiver voelt het ook niet. Uitgedroogd is het niet, maar wel wat zeer lichte onzuiverheden. Alles weer vastgezet en met een steeksleutel weer extra vastgezet.

Na een paar 100km wel weer zwarte olie onder de slang. Zal dan inderdaad toch wel een lekje in zitten. Maar mogelijk is dat een heel klein maar irritant gaatje.

Ga de slang laten vervangen voor een nieuwe en dan eens kijken hoe dat gaat.

Allen vooralsnog heel erg bedankt en ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Zo mooi en zacht als de turbo slang aan de buitenkant aanvoelt, zo hard bros en beschadigd is de binnenzijde. Een flinke ouderdomsscheur bij de uitgang van de turbo/begin slang.

IMG_20221117_183953.jpg


Toch is de klap op de vuurpijl impact van buitenaf geweest, iemand lijkt met zijn gereedschap te zijn uitgeschoten








IMG_20221117_184221.jpg

Uiteindelijk toch zelf de slang vervangen, was ongeveer 3 uur werk en veel gemartel waar kleine handjes wel gewenst zijn.

Er is nog wel steeds licht gefluit, maar wel aanzienlijk minder dan voorheen. De kracht in de lagere toeren is bijna weer volledig normaal, al dan niet normaal. Wel nog telkens een p2000 box threshold melding ergens de 1e 20km nadat het roetfilter heeft geregenereerd. Ga eens een keer v-power tanken en dan ook regenereren, kijken of dat wat uithaalt.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  • Leuk
Waarderingen: DeeOow en Sal
Goedenavond allen,

Ik denk dat ik echt nog een keer jullie hulp nodig ga hebben. Ik heb intussen een keer een tank V-power erdoor gejaagd. De verbinding tussen de turbo en het roetfilter had een klein lek, dat is opgelost. De auto rijdt nu weer heel zuinig op bedrijfstemperatuur.

Hele koude start is nog niet geweldig, pas als de motor op temperatuur komt kan ik zeggen dat hij echt fijn rijdt.

P2000 NOx trap foutcode blijft maar terug komen als een "intermittent" storing. Helaas kan ik de omstandigheden waarin deze storing opgeslagen wordt niet uitlezen met Obdeleven.

Er zitten breedband lambda sensoren op deze auto. Wat horen deze stationair aan te geven eigenlijk? Beide sensoren geven ongeveer 0,2 lambda aan bij stationair draaien. Is dat niet heel erg laag? Of is dat bij de breedband sensoren weer anders? Het voltage is ongeveer 1,9volt.

Evengoed krijg ik geen enkele andere foutcode dan de P2000. Je zou toch zeggen dat bij zo'n rijk mengsel dat hij een melding zou moeten geven op de 1e lambda sensor?

Iemand die ervaring heeft met deze sensoren? Want ik kom er echt even niet meer uit.

Dankjewel, groetjes Esther
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Hey allen, ik zou nog een update geven als ik meer wist.

3 garages wisten mij te garanderen dat de lambda sensor stuk moest zijn. Helaas hadden deze garages allen geen gelijk want de storing kwam gewoon terug. 1 daarvan was de merkdealer, die zei wel eerlijk dat het meestal dan verholpen is maar niet altijd. Ook kreeg ik het advies de sensoren als paar te vervangen.

De andere garages gaven mij ook wisselend advies. Zegt de 1 dat de voorste lambda, zegt de ander de achterste.

Uiteindelijk deze beide vervangen voor nieuwe. Duur grapje, niets geholpen. Na lang wikken en wegen de beslissing genomen om een ander zgan roetfilter te kopen en deze onder de auto te laten monteren. Inmiddels 1500km helemaal zonder 1 enkele storing (eindelijk zucht).

Oude roetfilter eens critisch bekeken vanaf de katalysator/ingang zijde. Eerst kon ik niets zien en wilde ik hem gaan open zagen, maar bij heel goed kijken werd duidelijk dat het membraan gescheurd was. Als het ware gekrompen en aan 1 kant losgescheurd. Bijna niet te zien, veel gassen zouden er ook niet langsop kunnen, maar wel genoeg om een storing te veroorzaken.

Sindsdien rijdt de auto echt weer als een zonnetje. Kan ik nu gaan sparen voor een nieuwe distributieriem :)
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!