Tikkende motor 1.2 TDI

Tweak

Actief lid
359
70
31
Ik heb vorige week mijn auto naar de garage gebracht omdat er een flinke tik uit de motor kwam bij gasgeven.
Stationair niks te horen, ervoor merkte ik dat de auto heel erg schudde als ik moest wachten bij een stoplicht.

Later hoorde ik dus die harde tik. Hier op het forum vond ik topics met precies dezelfde klachten en allemaal: verstuivers
Nu hoorde ik net van de garage dat de verstuivers zijn getest en niks aan de hand? Weet iemand wat dit dan kan zijn?

Volgens mij treden de problemen alleen op bij een warme motor. (Ik dacht eerst nog misschien de bedrading omdat er een steenmarter rond loopt, maar er zijn geen fouten)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Werd net nog gebeld, de verstuivers gaan er terug in en een nieuw brandstoffilter. Er werd ook gedacht aan een uitgerekte D-Riem (hij is wel aan vervanging toe) maar dan zou die toch altijd moeten tikken warm/koud?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
kan van alles zijn. Van verstuiver tot lagerschade tot zelfs een lekke uitlaat.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Altijd moeilijk om op afstand hier iets van te vinden gezien alles wat warm wordt en beweegt de oorzaak zou kunnen zijn. Schudden zou toch een indicator kunnen zijn van een slechte verbranding of je dual mass.

Met de koppeling in tikt/schud die dan nog?
Bij afremmen op de motor, voel/hoor je dan alsnog iets?
Als je in de 1e versnelling stationair rolt, wat doet de auto dan?
Welke olie rij je?
Hoelang heb je hier al last van, zijn er werkzaamheden uitgevoerd aan de auto de laatste tijd?
Je geeft aan dat de riem vervangen moet worden, hoe weet je dat? Wanneer de riem uitgerekt zou zijn pakt de auto dit ook op met de positie sensoren van de krukas en nokkenas
Roetfilter wel goed? :laughing::laughing::laughing:
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Er is niks aan de auto gedaan recent. Roetfilter zal wel goed zijn hé aangezien die test juist goed was de vorige keer.
Ik heb 190 op de teller staan dus hij mag wel eens een keer vervangen worden..

@Catunambu heeft toen aangegeven dat mijn polo geen dubbel vliegwiel heeft (1.2) maar hij maakt sinds ik hem heb al wel zo een geluid alsof het er dus wel in zit. Kan dat geluid niet goed omschrijven maar is niet erger geworden.

Olie is 0W30 zo uit mijn hoofd, dat ga ik nog veranderen naar 5W30 waarom de dealer dit erin gegooid heeft weet ik niet.

Helaas kan ik die andere tests nog niet uitvoeren omdat ik hem nog niet terug heb.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
@tmracing bedacht me net, mijn start stop werkt nooit want heb altijd de koppeling in bij stoplicht. Dus het wiebelen wat die telkens deed voor het tikken was dus met koppeling in stationair.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Kan je het tikken opwekken bij een bepaald toerental?(stationair)?

Heb je al aan speling gedacht van het schoepenwiel van de turbo?

Er hoeft nog geen vermogensverlies op te treden.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Ik denk aan een lekkende injector. Maar tegelijkertijd is het bijna onmogelijk om met enige zekerheid iets zinnigs te zeggen.
Word leuk dan als ik hem terug heb (de auto) want dan zal die dus nog steeds niet goed zijn. Er zijn schijnbaar bedrijven die komen de verstuivers ophalen bij de garage en testen ze en brengen ze weer terug. Dit is dus hier ook gebeurd, zou mooie bak zijn als er dan toch een defect is?

Ik probeer steeds meer te achterhalen hoe dit nu zit bij een diesel motor ipv benzine. Een lekkende verstuiver/injector kan je dus niet testen met de stekkers eraf halen als die loopt? Want lekken zal die dan ook wel doen zonder 'stroom' te krijgen. Dus de selenoid sluit het niet goed af? Daarom dus ook geen fout lampjes?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: H11
Ik ben benieuwd wat het is, precies dit geluid maakte mijn Volvo hdi ook toen er teveel speling op het wiel kwam.

Ik hoor dat je steviger gas geeft en dat het dan harder word. Als je het toerental vasthoud op bijv 2 of 3k is het geluid dan meer monotoon?

Als het zo erg hoorbaar is, misschien kan je je hand op de turbo leggen en iemand gas laten geven. Misschien dat het voelbaar is als dat het is dan natuurlijk?

Niks is met zekerheid te zeggen probeer alleen mee te denken.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Ik heb hem net terug, met nieuwe keuring.

Verstuivers zijn door bedrijf getest en gereinigd.
Leidingen zijn doorgespoten ?
Brandstoffilter is vervangen
Verstuivers zijn opnieuw ingeleerd
Nieuwe brandplaatjes

Kom thuis, tikt weer zoals toen. Hij weet het niet.. Ik moet maar even afwachten want er zit ook spul in de tank als reiniging.
Maar dit komt niet goed denk ik. Was trouwens maar klein stukje rijden van daar naar huis en nu al die tik.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ik heb van de zomer kapotte verstuivers gehad klok net zo, heeft iemand naar je compressie gekeken?

Geluid lijkt ook te komen van hoge drukpomp, heeft iemand ook naar druk van commonrail gekeken?
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 105PK --> 130PK 
Hij staat nu bij een andere garage, deze persoon heeft geluisterd naar het geluid en gaf aan dat dit niet de verstuivers zijn. Dan zou het geluid anders zijn met gas los en weer erop.

Hij vermoed bijvoorbeeld lagerschalen kapot :( dus hopen dat krukas dan nog goed is etc.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Geluid is precies nog zoals 2 weken terug weg geld..

Dat is inderdaad een geluid waar je niet vrolijk van wordt.

Je moet goed overleggen wat de eventuele kosten zijn van deze grap. Het klinkt inderdaad of iets mechanische helemaal niet meer in orde is=erg duur.

Nogmaals, het oordelen op afstand is onmogelijk maar dit neigt naar een kostenplaatje voor een reparatie die duurder is dan het vervangen van het blok.....

Voorbeeld kostenplaat materiaal
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!