Polo 6c koelvloeistof leeg, maar geen lekkage.

Ik weet niet hoeveel kilometer de Polo staat, maar mocht dit al vrij hoog zijn (interval). Kan ook zijn dat je waterpomp einde van zijn levensduur is en hierdoor koelvloeistof moet bijvullen. Als dat het geval is, vervang heel snel je Distributieset voorkom motorschade.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 Diesel Bluemotion 
Ik weet niet hoeveel kilometer de Polo staat, maar mocht dit al vrij hoog zijn (interval). Kan ook zijn dat je waterpomp einde van zijn levensduur is en hierdoor koelvloeistof moet bijvullen. Als dat het geval is, vervang heel snel je Distributieset voorkom motorschade.
Lekke waterpomp is meestal aan de buitenkant van je motorblok wel te zien.
 
Volkswagen  Polo AW GTI Reef Blue  2.0 TSI 
Ja, beetje lichtelijk ruik ik een apart geurtje van die rook die uit de uitlaat komt ja... of het zoetig is durf ik niet te zeggen
Mmm.. Lastig! Ik durf je niet zo 1,2,3 via internet te zeggen wat het probleem kan zijn! LAat maar een diagnose stellen bij een gerenomeerd bedrijf, zou ik zeggen! Keep us updated!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik zal jullie zeker weten op de hoogte houden. Voor nu weet ik nog steeds niks. Ik had mijn auto een dagje bij een garage gelaten en ben net opgebeld. Ze beweren dat ze het probleem niet kunnen zien. Volgens de garage moeten ze alles los halen om bij de EGR koeler te komen en bij alle andere slangetjes en dingetjes om de onderdelen te testen. Ook uitlezen geeft niks aan..

Maar om alles los te halen gaat me erg veel geld kosten.. dus ik ben erg voorzichtig.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
EGR koeler testen kan vrij eenvoudig, naar mijn mening:
- Geen externe lekkages? -> EGR koeler extern goed.
- EGR loskoppelen van de inlaat en de auto starten -> Water uit de EGR buis: EGR koeler intern kapot

En vice versa natuurlijk.

Met de lekkages die jij ons voor houd, MOET er een spoor te traceren zijn!

In welke omgeving woon je?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Nick 0106
Poeh, wel een eindje weg. Even een update:

Ik had de auto gister laten controlleren bij een garage en die heeft druk gezet op de koelvloeistof tankje om het een en ander te testen. Nadat is mijn rook nog extremer geworden. Ik laat gewoon grote rookwolken achter me in me binnenspiegel... best grappig eigenlijk, maar dit is foute boel. Ik gok zelf echt dat het toch maar het ergste is, namelijk cilinderkop of koppakking. De ventilator ging ook vrij snel werken. Auto was nog geen 10 minuten aan en hoorde de ventilator al hard blazen..

Had eigenlijk een video, maar die kan ik niet uploaden. Hierbij dus een foto ff bijgevoegd..
 

Bijlagen

  • 06790587-E774-4829-9BAD-C9B7F4F7F0C2.png
    06790587-E774-4829-9BAD-C9B7F4F7F0C2.png
    6.6 MB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
Nu de garage vragen om de EGR even af te doppen. Ga daarna weer rijden. (Afdoppen kan met een stukje cola blik)

Is de rook weg? Congratz, u found problem "kapotte EGR koeler".
Rookt de auto nog steeds? Congratz, u found problem "lekke koppakking"
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Haha pff, je verteld het zo makkelijk.. hopelijk zal het ook zo makkelijk gaan.. ik ga het morgen gelijk vragen bij de garage. Dat afdoppen kan dat snel geregeld worden? Of moeten daar dingen voor gedemonteerd worden etc.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
Ik ben toch echt bang dat het een lekke koppakking is, omdat mijn radiateur 2 maanden geleden lek was en ik deze heb laten vervangen. Waarschijnlijk, omdat ik toen met een kapotte radiateur wel eens tijdens het rijden een melding kreeg dat de koelvloeistof bijgevuld moest worden, is dit probleem uiteindelijk groter geworden en heb ik het zelf een beetje opgefucked. Wel heb ik toen altijd netjes de olietemperatuur in de gaten gehouden en deze was nooit hoger dan 110/120. (Op snelweg uiteraard). En natuurlijk de koelvloeistof altijd bijgevuld toen deze melding kwam, maar ik moest toen wel eens kleine stukjes doorrijden, omdat ik niet per direct op de weg kon stoppen natuurlijk.

Nu heb ik maandag een afspraak staan voor het volgende:

- nieuwe koppaking
- cilinderkop vlakken en afpersen
- nieuwe distributieriem + waterpomp wordt meegenomen.
- olie + oliefilter nieuw.

Nu ben ik benieuwd wat jullie hier een reeële prijs voor vinden. Wat is een beetje een normale prijs hiervoor? Ben benieuwd, dan kan ik een beetje vergelijken of de prijsopgave die mij gegeven is, wel eerlijk is.

Alvast bedankt toppers!
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
Als ik zo hoor wat je allemaal laat doen:

Ik zou niet snel schrikken van 1200-1800 euro. Kop eraf halen is pittig veel werk bij die huidige downsizers. Zeker bij een Polo, ik weet van de 1.2TDI dat je al snel je subframe los moet hebben als je bijvoorbeeld je EGR-koeler los wilt halen...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!