Polo 6c koelvloeistof leeg, maar geen lekkage.

Hoi leden, mijn naam is Joshua en ik ben een trotse eigenaar van een polo 6c 1.4 TDI uit 2014.

Nu heb ik helaas een probleem met mijn koelvloeistof. Mijn koelvloeistof loopt telkens leeg, maar er is geen sprake van een lekkage. Ook komt er witte rook uit de uitlaat. Volgens een garage ging het om de koppakking. Deze zal lek zijn. Een andere garage heeft de auto een halve dag getest en deze gaf aan dat het misschien geen koppakking probleem zal zijn, omdat er geen smurrie bij de oliedop zit en er ook geen lekke koppakking geur te vinden is.
Wel is mijn kachelradiateur kapot, want mijn auto geeft geen warme lucht... wellicht heeft het hier iets mee te maken?

Ik ben radeloos. de kosten zullen hoog op lopen als het echt de koppakking is. Weet iemand iets meer? Of misschien iemand die hier ooit eerder iets mee gehad heeft..?

Ik hoor het graag van jullie! Alvast bedankt!

Groetjes Joshua
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: omtuning
Met witte rook is het vaak een koppakking. Dit is omdat de koelvloeistof samenkomt met de verbranding. Op alle andere plekken, zoals de EGR zou dit denk ik ook kunnen resulteren in witte rook.

Als de koppakking kapot zou zijn zal de koelvloeistof een rare melkachtige substantie moeten zijn, hetzelfde geldt dan voor de olie.
Tevens zou de auto volgens mij een foutmelding moeten geven als de koppakking lek is.

Edit:
Er zijn testers voor een lekke koppakking, die zet men dan op het koelvloeistof-reservoir en die meer dan of er uitlaatgas deeltjes uit de koelvloeistof komen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
  • Leuk
Waarderingen: omtuning
bedankt voor jullie reactie guys.

Er komen verder geen storingen omhoog in het dashboard. Dat de koelvloeistof mengt met de verbranding wist ik, in principe best logisch, want waar zal de koelvloeistof anders heen gaan... verder zit er echt geen witte substantie in het koelvloeistof-tankje of bij de oliedop. Dit zei de garage ook. De vraag is dan, sluit het dan gelijk uit dat het niet de koppaking is als deze symptonen zich niet laten zien....?
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
Het kan de koppakking zijn hoor!

Laatst een Renault Twingo gehad die koelwater verbruikte. Enkel koelwater, geen smurrie aan de oliedop, geen vertroebeling in het koelwater, wel drukopbouw en hoog verbruik. Daarnaast liep de motor niet heel lekker (schokkerig en op 3 poten).

Compressietest uitgevoerd: Cilinder 1 en 2 zaten heel laag (wel beide gelijk, 8 bar). Cilinder 3 en 4 op respectievelijk 12 en 13 bar. Wat mij ook opviel: Tijdens het testen van cilinder 1 en 2 was er een hoog fluit geluid waarneembaar. Daarom besloten om kruipolie in cilinder 2 te spuiten en deze cilinder nogmaals te testen: Kruipolie spoot via cilinder 1 naar buiten. Daarna de motor gestart en laten lopen, uitgezet en met een endoscoop de cilinders bekeken: cilinder 1 was nat van koelwater. Conclussie: Koppakking kapot tussen cilinder 1 en 2 EN cilinder 1 en koelwaterkanaal. Ohja, de auto rookte ook enigszins.

Enige teken van defect was het koelwaterverbruik en onregelmatige motorloop.

Bij jou dieseltje is het ook mogelijk om eens met een endoscoop in de cilinder te kijken, is er 1 cilinder schoner dan de anderen: deze cilinder verbruikt het koelwater (spoelt schoon). Zijn alle cilinders gelijk, verwacht ik de EGR.

Dat je kachel het niet doet kan komen doordat er lucht in het systeem is gekomen door het lage koelwaterniveau.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Bedankt voor je bericht! Een endoscoop...? Doet een garage dit? Of kan ik dit zelf?
Bij een diesel zou ik echt adviseren om dit door de garage te laten doen. Dit omdat je, of de gloeipluggen, of de verstuivers moet verwijderen. Beide zijn relatief risicovol, Gloeipluggen willen nog wel eens breken in het motorblok, verstuivers moeten worden voorzien van een nieuwe brandplaatjes en bevestigingsbouten. Dit zijn rekbouten en moeten op bepaald moment + hoekverstelling worden vastgezet.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Je zou toch wel kunnen aannemen, dat bij zo een recente auto, er wel een waarschuwingslampje zou gaan branden bij een kapotte koppakking.
Ik heb ook even gekeken online naar de samenstelling van het koelcircuit, en de EGR zit, zoals @joosspekloos al zei, ook aangesloten aan het koelcircuit. als er daar een lek is zal dat ook verklaren dat er witte rook uit de uitlaat komt.

Dat er geen warme lucht uit komt zal inderdaad wel komen omdat er mogelijk lucht in het systeem zit.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
Je zou toch wel kunnen aannemen, dat bij zo een recente auto, er wel een waarschuwingslampje zou gaan branden bij een kapotte koppakking.
Ik heb ook even gekeken online naar de samenstelling van het koelcircuit, en de EGR zit, zoals @joosspekloos al zei, ook aangesloten aan het koelcircuit. als er daar een lek is zal dat ook verklaren dat er witte rook uit de uitlaat komt.

Dat er geen warme lucht uit komt zal inderdaad wel komen omdat er mogelijk lucht in het systeem zit.
Zoiets kan de ecu onmogelijk bijhouden. je kan moeilijk een cilinderwand volhangen met sensoren die dat peilen haha, als er lekkende verstuivers zijn dan krijg je daar ook geen foutmelding van.....
 
VW  Polo GTI 6R  1.4 TSI 180pk 
Je zou toch wel kunnen aannemen, dat bij zo een recente auto, er wel een waarschuwingslampje zou gaan branden bij een kapotte koppakking.
Ik heb ook even gekeken online naar de samenstelling van het koelcircuit, en de EGR zit, zoals @joosspekloos al zei, ook aangesloten aan het koelcircuit. als er daar een lek is zal dat ook verklaren dat er witte rook uit de uitlaat komt.

Dat er geen warme lucht uit komt zal inderdaad wel komen omdat er mogelijk lucht in het systeem zit.
er zit GEEN waarschuwingslampje op voor een lekke koppakking. Hooguit een foutcode voor misfire door verkeerde verbranding.
Wat er vaak WEL op zit: waarschuwing voor laag koelwaterpeil. Dit is wel t geval.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: omtuning
Als de EGR stuk is, zal er uitwendig een lekkage moeten zijn toch...?
Nee, EGR kan naar binnen lekken. EGR is uitlaatgashercirculatie, uitlaatgassen worden terug de motor in gevoerd. deze uitlaatgassen moeten gekoeld worden. Dit gebeurt met koelwater. Als dit systeem lek is, lekt het koelwater naar de uitlaatgassen toe. Dit "mengsel" word door de motor opgezogen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Nick 0106 en omtuning
er zit GEEN waarschuwingslampje op voor een lekke koppakking. Hooguit een foutcode voor misfire door verkeerde verbranding.
Wat er vaak WEL op zit: waarschuwing voor laag koelwaterpeil. Dit is wel t geval.
Dit is inderdaad wat ik bedoelde, als een koppakking lek is gaat de motor toch eigenlijk automatisch slechter lopen, door slechtere compressie/verbranding. Dan komt de waarschuwing.

@omtuning de cilinderwand vol hangen met sensoren zou wel een beetje apart zijn ja :oops:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
  • Leuk
Waarderingen: omtuning
Dit is inderdaad wat ik bedoelde, als een koppakking lek is gaat de motor toch eigenlijk automatisch slechter lopen, door slechtere compressie/verbranding. Dan komt de waarschuwing.

@omtuning de cilinderwand vol hangen met sensoren zou wel een beetje apart zijn ja :oops:
Voordat die foutcode komt, loopt de motor al wel zo beroerd, dat je al lang bij de garage bent geweest voor een diagnose, of is je motor al vast gelopen door gebrek aan koelwater.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Thanks jongen!

Gisteren bij een garage geweest die ook niet goed kon vertellen waar die moest beginnen. Mijn kachelradiateur is kapot zoals bekend. Alle slangen zijn goed warm, alleen bij de EGR koeler was het temperatuur iets kouder. Van binnenuit gaan de kleppen open bij warm of koude lucht, maar bij de warme stand komt er gewoon koud/lauwe lucht uit de ventilatoren. Verder is mijn olietemperatuur goed en blijft op peil (90/100 graden). Koelvloeistof temperatuur ook goed op peil. Motor loopt goed, alleen bij stationair iets hoger in touren (1000, normaal gesproken loopt ie op 900. Ik merk dus nu ook bij 1000 touren dat de motor iets meer geluid maakt doordat die hoger in touren zit, waarom weet ik niet...?) het is overigens een dsg-7 bak. Bij deze koude dagen bij een koude start in de ochtend, voel ik wel dat de motor een beetje moeite heeft met warm draaien. Na 30/40 sec. loopt ie goed en merk ik er niks meer van. Verder geen witte substantie bij de oliepeil, oliedop of in het koelvloeistof-tankje. Echter verliest die alleen koelvloeistof en die verdamd inderdaad met de uitlaatgassen mee, vandaar ook al die rook die ik in mijn binnenspiegel zie. (Vooral met deze kou valt de rook erg op).

Aanstaande vrijdag een afspraak staan bij een 'VAG-specialist'. Ben benieuwd tot in hoeverre hij mij kan helpen.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 
Een aantal vragen nog:

- Rookt de motor ook als deze warm is?
- Is de auto ook vochtig van binnen? (omdat je aangeeft dat het bekend is dat je kachel radiateur kapot is, lekt deze dan het koelwater weg?)
- Ruik je een zoetige lucht rondom/in de auto?

Overigens was hier laatst ook iemand op t forum die ook last had van extreme lekage, in eerste instantie niks te vinden, uit eindelijk met warme motor op de brug gezet en bleek dat de oliekoeler lek was. Deze lekte koelwater naar buiten, enkel als de motor warm was.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!