Oliesproeiers vervangen vanwege olieverbruik?

nou dat van die olie sproeiers kan wel eens kloppen ik heb begrepen dat er inderdaad verkeerde sproeiers in kunnen zitten
als ik het goed had zijn ze te groot uit gevoerd. en spuiten daardoor te veel olie tegen de zuiger/cilinder wand spuit
gevolg is dat de zuiger veren dit niet aan kunnen en de olie verbrand wordt
het is een relatief gemakkelijk om ze te vervangen ik zou het eens proberen
groet donna
relatief gemakkelijk te vervangen?!

mm ik denk daar iets anders over... Tegenwoordig zit er meer dan alleen een "antiklotsschot" in je carterpan. Bij mijn 1.2TDI kon je, enkel als je HEEL goed keek, tussen de balansas en oliepomp assembly de krukas zien zitten...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
180pk uit een 1.4 4cilinder turbo/compressormotor is schaamteloos?

115pk uit een 1.0 3 cilinder is dan niet schaamteloos?

De reden dat VW in het tijdsbestek tussen 2009-2013 veel olieproblemen had is gekomen door het aanscherpen van de regelgeving door de EU. Autos moesten ineens voldoen aan veel strengere milieu eisen. VW had toen de keuze tussen een convensionele motor en een hogere uitstoot, of een nieuwe motor met hele dunne zuigerveren, directe injectie en nog meer rubsmuk, de WEL voldeed aan de eisen van die tijd.
Het nadeel van deze motor is gebleken:
- vervuiling van het inlaattraject door directe injectie. Indirecte injectie "spoelt" de kleppen van de motor schoon waarbij, met directe injectie, de brandstof direct in de verbrandingskamer word gespoten. dit betekend dat de kleppen niet schoongespoelt worden. Tel hierbij de vervuiling vanuit je carterontluchting EN je EGR bij op, en je hebt HET recept voor vervuiling.
- olieverbruik door vastzittende zuigerveren. Doordat VW heeft gekozen voor hele dunne zuigerveren (ook een hele dunne olieschraapveer) zal vervuiling in de motor olie veel sneller blijven plakken op plekken waar dit niet moet (afvoerkanaaltjes van de olie uit je cilinderwand). dit betekend dat olie niet meer word afgevoerd en er olieverbruik optreed. Daarnaast zorgt de vervuiling ook voor plaatselijke vernauwing van toleranties waardoor, zeker bij hoge vermogens en gevaar op pingelen, er onderdelen van de zuigers afbreken en je cilinderwand beschadigen. Dit resulteerd in een nog hoger olie verbriuk, vermogens verlies, foutcodes en noem het hele ratelplan maar op.

Nu heeft VW ook niet stil gezeten en enorm geleerd van de fouten uit 2009-2013 en de motor doorontwikkeld, de knelpunten onderzocht een aangepast. Hieruit is onderandere de 1.0TSI geboren. 1.0 3 cilinder met 115pk (te tunen naar 130!) die zeer betrouwbaar zn werk doet! Dus zeg jij maar: 180pk uit een 1.4 schaamteloos? ik denk het niet! Een goede leerweg voor VW en een grote stap vooruit in de techniek. Alleen jammer dat de klant hiervan de dupe is geworden..
Met de laatste zin geef je indirect toe dat de blokken in de 6R GTI's dus simpelweg nooit verkocht had mogen worden. Er zijn menig downsized motoren van andere fabrikanten (Opel, Ford etc) die niet zulke grote blunders zijn begaan zoals die van VW. Ik zeg ook niet dat downsizing een verkeerde keuze is gezien het feit dat auto producenten simpelweg gewoon geen keuze hadden. Maar als fabrikant zijnde moet je gewoon simpelweg drie keer nadenken voordat je de transitie inzet van atmosferische motoren naar geblazen motoren voor de gros van de motorgamma. Als je na lang R&D vervolgens miljoenen auto's eruit floept met motoren die grove ontwerpfouten bevatten, dan is dit gewoon schaamteloos. Want zoals we allemaal weten, heeft VW de problemen pas verholpen na de facelifts van de desbetreffende model. De oude varianten die vandaag de dag nog rondrijden, lopen hierdoor nog steeds het risico dat er vroegtijdig mankementen optreden. Als jij dan als eigenaar met een probleem aan komt rijden bij de dealer, schuilen zij meestal achter de feit dat het een oude auto is of veel Km's mee gereden zijn ondanks het feit dat ze weten dat het probleem als gevolg is van slecht ontworpen motordelen (ik kan hier uit ervaring spreken). Die coulance regelingen zijn wel leuk en aardig, maar desondanks moet je als consument vooralsnog opdraaien voor de kosten die verbonden zijn aan de reparaties (in mijn geval was dat 25% voor een nieuwe blok).
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Met de laatste zin geef je indirect toe dat de blokken in de 6R GTI's dus simpelweg nooit verkocht had mogen worden. Er zijn menig downsized motoren van andere fabrikanten (Opel, Ford etc) die niet zulke grote blunders zijn begaan zoals die van VW. Ik zeg ook niet dat downsizing een verkeerde keuze is gezien het feit dat auto producenten simpelweg gewoon geen keuze hadden. Maar als fabrikant zijnde moet je gewoon simpelweg drie keer nadenken voordat je de transitie inzet van atmosferische motoren naar geblazen motoren voor de gros van de motorgamma. Als je na lang R&D vervolgens miljoenen auto's eruit floept met motoren die grove ontwerpfouten bevatten, dan is dit gewoon schaamteloos. Want zoals we allemaal weten, heeft VW de problemen pas verholpen na de facelifts van de desbetreffende model. De oude varianten die vandaag de dag nog rondrijden, lopen hierdoor nog steeds het risico dat er vroegtijdig mankementen optreden. Als jij dan als eigenaar met een probleem aan komt rijden bij de dealer, schuilen zij meestal achter de feit dat het een oude auto is of veel Km's mee gereden zijn ondanks het feit dat ze weten dat het probleem als gevolg is van slecht ontworpen motordelen (ik kan hier uit ervaring spreken). Die coulance regelingen zijn wel leuk en aardig, maar desondanks moet je als consument vooralsnog opdraaien voor de kosten die verbonden zijn aan de reparaties (in mijn geval was dat 25% voor een nieuwe blok).
ik geef toe dat VW enorme blunders heeft gemaakt. Maar werken er bij VW mensen of robots? Mensen. Mensen maken keuzes en soms zijn de gevolgen van keuzes niet te overzien. Hoeveel testen je ook uitvoert op een (nieuw) product, het is NOOIT 100% gedekt dat er in het veld geen problemen gaan ontstaan. Zoals @joosspekloos al zegt: het gros van de motoren is al vervangen voor een update. Heeft VW hier dan niks aan gedaan? of wel? De meeste problemen met deze motoren komen pas na een jaar of 3-4 boven, dan start VW een onderzoeksteam die een jaar of 2 bezig is met een onderzoek. Dan ben je al 5-6 jaar verder. Dat is precies het einde van de CAVE-motor. Dus: heeft VW dit van te voren geweten/gezien? nee. onmogelijk!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
De onder garantie vervangen distributieketting van mijn 1.2 TSI (CBZB) motor gaat al 100k km mee. En heeft tot nu toe geen enkele keer meer gerateld of problemen gegeven.
Ik ben van mening dat goed onderhoud bij de dealer mede daarvoor gezorgd heeft dat hij mij nog nooit heeft laten staan.
Fouten maken is menselijk, en naar mijn mening heeft Volkswagen het correct opgelost.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
mwa ik kan genoeg dingen bedenken waar VW wel te kort geschoten is, om maar eens de EGR kleppen te noemen op de euro 5 TDI'tjes (1.2, 1.6) die bij bosjes dood gingen en de klant vaak wel voor rekeningen van ca 1000 kwam te staan.
Dit geval is bij elk merk aan de gang,
Dat is het nadeel van de diesels met al de eissen.
Olie vebruik komt ook mede hierdoor, egr die niet goed werkt en hierdoor de motor “sloopt”
 
Met de laatste zin geef je indirect toe dat de blokken in de 6R GTI's dus simpelweg nooit verkocht had mogen worden. Er zijn menig downsized motoren van andere fabrikanten (Opel, Ford etc) die niet zulke grote blunders zijn begaan zoals die van VW. Ik zeg ook niet dat downsizing een verkeerde keuze is gezien het feit dat auto producenten simpelweg gewoon geen keuze hadden. Maar als fabrikant zijnde moet je gewoon simpelweg drie keer nadenken voordat je de transitie inzet van atmosferische motoren naar geblazen motoren voor de gros van de motorgamma. Als je na lang R&D vervolgens miljoenen auto's eruit floept met motoren die grove ontwerpfouten bevatten, dan is dit gewoon schaamteloos. Want zoals we allemaal weten, heeft VW de problemen pas verholpen na de facelifts van de desbetreffende model. De oude varianten die vandaag de dag nog rondrijden, lopen hierdoor nog steeds het risico dat er vroegtijdig mankementen optreden. Als jij dan als eigenaar met een probleem aan komt rijden bij de dealer, schuilen zij meestal achter de feit dat het een oude auto is of veel Km's mee gereden zijn ondanks het feit dat ze weten dat het probleem als gevolg is van slecht ontworpen motordelen (ik kan hier uit ervaring spreken). Die coulance regelingen zijn wel leuk en aardig, maar desondanks moet je als consument vooralsnog opdraaien voor de kosten die verbonden zijn aan de reparaties (in mijn geval was dat 25% voor een nieuwe blok).
Dit geldt naar mijn mening wel alleen voor 1e eigenaren. Toen je een 6R nieuw kocht kon je de problemen niet voorspellen. VW had hier dan ook de plicht om het netjes op te lossen. Maar hoeveel van die auto’s zullen nog bij de eerste eigenaar zijn? Als je er nu een tweede hands koopt mag je daar echt niet verontwaardigd over zijn. Het is wel bekend dat die 1.4 GTI’s risico’s kennen. Door het toch te kopen aanvaard je het risico. Dat het veel geld kost had je maar van te voren moeten incalculeren en niet weer de schuld bij een ander leggen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!