Olie problemen 6r Gti

De teller staat op 8500 km en geen spatje olie verbruik sinds half mei. Geen korte stukjes maar altijd snelweg. Allicht overdone, maar iedere 2 weken ff olie controleren en je weet wat er met je blok gebeurt. Er is niets zo erg als een brandend olielampje, want dan ben je al te laat en dan is er eigenlijk al een vorm van schade aangericht door een te laag oliepeil.

@jmade7 --> Ik heb ook last van een trillende (en vermoedeijk ook een ratelende) DSG bak in D1/S1 vanuit stilstand. Woensdag terug naar de garage voor een testrit en hopen op een oplossing. Ze nemen i.i.g. de melding serieus want de werplaatschef wilde er per sé mee gaan rijden. Op voorhand is er al vervangend vervoer geregeld...
 
Gisteren de 90.000 km beurt laten uitvoeren, en heb er meteen maar weer een litertje olie extra bij laten leveren.

Mijn ervaring is dat na 25.000 km (dus net 5.000 voor de volgende beurt) er een liter olie is verbruikt (en dus het lampje gaat branden).

Zelf controleer ik de olie altijd elke 10.000 km, of net voor een lange rit.
 
Alles bevalt nog steeds perfect na 90.000

DSG: Nooit problemen mee gehad, gebruik Stand D voor dagelijk stadsverkeer, Manual voor sportief en snelweg, Stand S is voor mij overbodig (rare schakelmomenten, rijdt niet lekker).
Motor: In het begin problemen gehad met tegensputterende motor, na vervangen bougies plus alleen nog maar 98 tanken geen last meer van gehad en loopt nu nog steeds als zonnetje.
Auto: perfect wagentje, klein, pittig maar kan ook relaxed en luxe genoeg.

Zolang je dus altijd een liter olie op voorraad hebt de perfecte auto ;)
 
Gisteren gebeld met de dealer of er al een oplossing was voor het olieverbruik......en tot mijn verbazing kreeg ik het antwoord JA
Het schijnt dat ze nu een andere slang hebben ontwikkeld voor de carter-onluchting en dit zou het olieverbruik stoppen.

Vandaag staat mijn auto in de garage voor deze modificatie....en meteen een nieuwe achterdemper (deze was helemaal zwart en was niks meer van te maken).

Ben erg benieuwd of dit de oplossing is, zal namelijk knap lullig zijn als het zo iets kleins is

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Gisteren gebeld met de dealer of er al een oplossing was voor het olieverbruik......en tot mijn verbazing kreeg ik het antwoord JA
Het schijnt dat ze nu een andere slang hebben ontwikkeld voor de carter-onluchting en dit zou het olieverbruik stoppen.

Vandaag staat mijn auto in de garage voor deze modificatie....en meteen een nieuwe achterdemper (deze was helemaal zwart en was niks meer van te maken).

Ben erg benieuwd of dit de oplossing is, zal namelijk knap lullig zijn als het zo iets kleins is

Ik hou jullie op de hoogte!

Zou je het onderdeel nummer van die slang misschien kunnen achterhalen en met ons kunnen delen?
 
Tja das waar, ze zijn gekoeld met koel vloeistof; laat ik het anders verwoorden: de koelvloeistof + fan blijven zoiezo bijstaan.

Heeft de polo gti dan een electrische waterpomp die na blijft draaien wanneer je de auto uitzet? Denk het niet. Nadraaien van een turbo is zeker nodig en probeer, wanneer je aan de snelweg tankt, de auto aan te laten. Als je bijv. na een snelweg rit met gemiddeld 140 in 1x de auto uitzet blijft de olie in de turbo staan en een turbo loopt al snel tegen de 900graden aan. Wat je dan krijgt is dat de olie verbrand en hierdoor krijg je koolafzetting in de olie kanalen en op de as van de turbo.

Beste is om de laatste 5-8min de auto binnendoor naar huis/werk te rijden en vroeg op te schakelen zodat de turbo weinig belast wordt. Door het rijden wordt de turbo gekoeld door de rijwind en is het niet/nauwelijks nodig om de auto te laten na draaien.
 
Heeft de polo gti dan een electrische waterpomp die na blijft draaien wanneer je de auto uitzet? Denk het niet.

Heeft ie wel. Een 2e elektrische waterpomp welke in tegenovergestelde richting draait na uitschakelen van motor (blok -> radiator -> turbo -> blok).
Kan je ook zien na een stuk rijden in het expansievat.

Rest van je verhaal ben ik het volledig mee eens!
 
Heeft de polo gti dan een electrische waterpomp die na blijft draaien wanneer je de auto uitzet? Denk het niet.
Ja zeker wel.

Nadraaien van een turbo is zeker nodig en probeer, wanneer je aan de snelweg tankt, de auto aan te laten.
Dat is geen goed advies. De regels rondom een tankstation zijn er niet voor niets. Een tankstation is onderhevig aan ATEX en het is onverstandig je niet aan dergelijke regelgeving te houden, zeker als je er geen verstand van hebt.

Als je bijv. na een snelweg rit met gemiddeld 140 in 1x de auto uitzet blijft de olie in de turbo staan en een turbo loopt al snel tegen de 900graden aan. Wat je dan krijgt is dat de olie verbrand en hierdoor krijg je koolafzetting in de olie kanalen en op de as van de turbo.

VW Trainings manual zei:
To prevent carbon build-up on the turbine shaft in the turbocharger, an auxiliary coolant pump provides additional coolant circulation for a certain time after the engine is shut off hot. The pump forces the lower temperature coolant against the normal direction of flow. The coolant flows from the radiator through the turbocharger to the engine block and back to the cooler.

Je verhaal klopt in het algemeen het is altijd beter, maar is dus niet per se nodig voor een productie auto.

Beste is om de laatste 5-8min de auto binnendoor naar huis/werk te rijden en vroeg op te schakelen zodat de turbo weinig belast wordt. Door het rijden wordt de turbo gekoeld door de rijwind en is het niet/nauwelijks nodig om de auto te laten na draaien.

In de 1.4tsi zit de turbo volgens mij aan de voorzijde en zal hij best wat rijwind pakken. Bij de 1.8t zit hij aan de achterzijde bij het schutbord. Hij zal daar weinig directe rijwind vangen.
 
Tja hoeft allemaal niet maar iemand die zuinig op zijn spullen is en niet na een kleine 60.000km al een nieuwe turbo wil monteren is verstandiger door de auto rustig te rijden de laatste kilomters. Door het rustige rijden spreek je de turbo niet aan waardoor deze tijd heeft om af te koelen en zal er minder olie aankoeken in de turbo.

Ik heb zelf een motorfiets met turbo en heb hiervoor een aantal boeken gekocht en in 1 (maximum boost) staat een pagina waarin staat dat de piekwarmte na het uitzetten van de motor vele malen hoger is dan wanneer je minutenlang vol boost rijd. Slijtage van 1x de motor met hete turbo uitzetten was gelijk aan 15.000km kilometer.

Zelf heb ik vorig jaar met mijn eigen auto (Honda, ex-lease) een kapotte turbo gehad wat kwam door koolstofafzetting in de olie. Voor het olie kanaal van de turbo zit een zeefje die volzat met geklonterde olie waardoor de turbo op den duur geen smering meer kreeg.
 
Mijn info: Polo 6R GTI met ABT chiptuning

Km-stand: 25000

Oliestand: halverwege peilstok

Kortom: in mijn geval geen enkel issue met olie. Er is nog nooit olie vervangen. Ik geef mijn GTI geregeld de sporen, maar enkel en alleen als de motor-olie warmer is dan 85 graden.

Update: ongeveer 49000 op de teller staan. Gisteren ging opeens het oranje olie waarschuwingslampje branden. Zo snel mogelijk gaan peilen, bleek het niveau zo laag te zijn dat ik alleen nog olie kon ontdekken op het onderste bolletje van de peilstok, dus ruim onder niveau A (zoals beschreven op pagina 219 van mijn Polo instructieboekje). Hier was ik toch enigzins verbaasd over, had verwacht dat er eerder gewaarschuwd zou worden... Na toevoegen 0,75L olie was het niveau weer halverwege de peilstok (halverwege niveau B).
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!