Mijn 252k km polo weg doen of repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Allemaal,

Ik heb bijna 8 jaar geleden een Polo 6R van 2011 gekocht en ondertussen zelf al meer dan 210k mee gereden.
Ik heb er op 1 keer preventief onderhoud van 200 euro en de normale beurten nooit hoge kosten aan gehad.

Nu is er sinds een jaar ongeveer al een ratel in de 1e versnelling en de garage geeft mij aan dat de versnellingsbak versleten is, dit kost ongeveer inc. koppeling 1600 euro om te reviseren.

Verder merk ik ook dat sinds ik de auto heb gekocht en meerdere malen heb uitgelijnd de auto altijd een lichte afwijking naar rechts heeft.
Ook is er veel gekraak bij over drempels gaan, ik heb zelf al de onderste draagarmen vervangen en ook al 3 keer de stabilisatorstang rubbers vervangen wat altijd maar 1 maand werkt en erna komt het gekraak weer terug.
Een dealer heeft in het systeem gevonden dat de auto een keer schade heeft gehad en rond de 30-40k km een nieuwe motor heeft gekregen.
ook zie ik in goed licht dat het linker spatbord is overgespoten.
Ik denk dat de stabilisatorstang hierbij niet is vervangen en licht krom is gebogen. dit is gelukkig niet zo duur om te vervangen maar ik moet er wel betere PowerFlex rubbers op zetten om het gekraak te voorkomen, of is er een andere/ voordeligere oplossing voor ?

Er is ook een probleem bij het remmen waarbij de auto lichtjes trilt bij afremmen, ik heb al 2 keer de voor schijfremmen vervangen en ook alles goed schoon gemaakt maar het trillen blijft nog altijd, dit is bij hoge en lage snelheden, ik heb dit ook met de handrem geprobeerd en daar was geen trilling te merken dus het zijn echt aan de voorkant,
ik begin telkens meer te denken dat het ook aan de schokdempers ligt

Verder is de ketting en warmtepomp nooit vervangen (de motor zal nu ongeveer 210-220k hebben gereden), de motor klinkt nog altijd heel goed dus ik weet niet hoe lang de ketti ng mee gaat.

als ik alles wil oplossen ben ik rond de 2500-3000 euro kwijt denk ik.

De auto opzich rijdt perfect en ik ben er nu ook erg aan gewent en begin er ook een beetje gehecht aan te raken, afgelopen zomer nog een roadtrip naar croatie gemaakt zonder enige problemen dus het is een moeilijke keuze.

Kan iemand mij vertellen of er makkelijkere/goedkopere manieren zijn om de problemen op te lossen, en hoe lang de distributieketting en waterpomp mee kunnen gaan bij de polo 6R 2011
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 105pk 
Hoi Allemaal,

Ik heb bijna 8 jaar geleden een Polo 6R van 2011 gekocht en ondertussen zelf al meer dan 210k mee gereden.
Ik heb er op 1 keer preventief onderhoud van 200 euro en de normale beurten nooit hoge kosten aan gehad.

Nu is er sinds een jaar ongeveer al een ratel in de 1e versnelling en de garage geeft mij aan dat de versnellingsbak versleten is, dit kost ongeveer inc. koppeling 1600 euro om te reviseren.

Verder merk ik ook dat sinds ik de auto heb gekocht en meerdere malen heb uitgelijnd de auto altijd een lichte afwijking naar rechts heeft.
Ook is er veel gekraak bij over drempels gaan, ik heb zelf al de onderste draagarmen vervangen en ook al 3 keer de stabilisatorstang rubbers vervangen wat altijd maar 1 maand werkt en erna komt het gekraak weer terug.
Een dealer heeft in het systeem gevonden dat de auto een keer schade heeft gehad en rond de 30-40k km een nieuwe motor heeft gekregen.
ook zie ik in goed licht dat het linker spatbord is overgespoten.
Ik denk dat de stabilisatorstang hierbij niet is vervangen en licht krom is gebogen. dit is gelukkig niet zo duur om te vervangen maar ik moet er wel betere PowerFlex rubbers op zetten om het gekraak te voorkomen, of is er een andere/ voordeligere oplossing voor ?

Er is ook een probleem bij het remmen waarbij de auto lichtjes trilt bij afremmen, ik heb al 2 keer de voor schijfremmen vervangen en ook alles goed schoon gemaakt maar het trillen blijft nog altijd, dit is bij hoge en lage snelheden, ik heb dit ook met de handrem geprobeerd en daar was geen trilling te merken dus het zijn echt aan de voorkant,
ik begin telkens meer te denken dat het ook aan de schokdempers ligt

Verder is de ketting en warmtepomp nooit vervangen (de motor zal nu ongeveer 210-220k hebben gereden), de motor klinkt nog altijd heel goed dus ik weet niet hoe lang de ketti ng mee gaat.

als ik alles wil oplossen ben ik rond de 2500-3000 euro kwijt denk ik.

De auto opzich rijdt perfect en ik ben er nu ook erg aan gewent en begin er ook een beetje gehecht aan te raken, afgelopen zomer nog een roadtrip naar croatie gemaakt zonder enige problemen dus het is een moeilijke keuze.

Kan iemand mij vertellen of er makkelijkere/goedkopere manieren zijn om de problemen op te lossen, en hoe lang de distributieketting en waterpomp mee kunnen gaan bij de polo 6R 2011
Ik weet niet op al je vragen een antwoord.

Sommige geven aan de ketting en waterpomp na 120d km te vergangen. Volgens mij heb ik al een paar keer voorbij zien komen op het forum dat dat wel heel snel is en dat vervangen vaak gebeurd rond de 180-200d km (niet zeker hoor). Ik weet niet zo goed of preventief vervanger hierbij goed is of wanneer je de eerste keer de ketting licht hoort om dan de ketting te vervangen.

Hoe meer km de auto heeft hoe hoger de onderhoudskosten gaan worden over het algemeen. Ergens is er een kantelpunt dat het voordeliger is om de auto niet meer te repareren en te gaan kijken voor een andere polo met lagere km's. Waar dat kantelpunt ligt kan je natuurlijk nooit voorspellen en zoals je aangeeft speelt emotie en gehecht zijn aan een auto ook een rol. Je kan voor jezelf eens rondkijken op internet naar nieuwe polo's en hoeveel geld je moet bijleggen t.o.v. je reparatiekosten en het verkopen van je huidige auto.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
Tsja, reken zelf eens uit. Auto met problemen verkopen kost altijd geld. Dan is het meestal aantrekkelijker om gewoon de boel te reviseren en er nog een ton mee door te rijden. Dus qua versnellingsbak/koppeling is mijn advies, investeren en profiteren.

Want het alternatief is, auto met verlies verkopen en voor een relatief hoge prijs iets terug kopen. Dat kost veel meer geld.

het zou kunnen dat de naven krom zijn en dan komt een trillende schijf altijd terug. Je kunt de remschijven eens laten afdraaien terwijl ze op de auto zitten?

Kraken kan inderdaad ook zitten in de stabi stang, of in de schokbrekers. Dat is heel lastig te zeggen via het internet.
 
als ik alles wil oplossen ben ik rond de 2500-3000 euro kwijt denk ik.
Kan je geen nieuwe auto voor kopen lijkt me.
Verder zijn er een aantal slijtage dingen die je vermeldt. Die zou je inderdaad kunnen laten vervangen.

De remmen is een raar verhaal. Wellicht wat iichel zegt inderdaad.

Overigens hoef je om het kraken over te laten gaan niet per se over te stappen naar powerflex. Een nieuwe polo kraakt ook niet, en die heeft ook geen powerflex. Dit natuurlijk alleen als het je draagarmrubbers zijn die kraken, en niet je dempers. Maar als je stabilisatorstang toch vervangen moet worden kan je er net zo goed een fris setje OEM rubbers in zetten.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Tsja, reken zelf eens uit. Auto met problemen verkopen kost altijd geld. Dan is het meestal aantrekkelijker om gewoon de boel te reviseren en er nog een ton mee door te rijden. Dus qua versnellingsbak/koppeling is mijn advies, investeren en profiteren.

Want het alternatief is, auto met verlies verkopen en voor een relatief hoge prijs iets terug kopen. Dat kost veel meer geld.

het zou kunnen dat de naven krom zijn en dan komt een trillende schijf altijd terug. Je kunt de remschijven eens laten afdraaien terwijl ze op de auto zitten?

Kraken kan inderdaad ook zitten in de stabi stang, of in de schokbrekers. Dat is heel lastig te zeggen via het internet.
Terechte opmerking t.o.v. die van mij. Ik denk bij een auto van 210.000 km op de teller het nog veel interessanter is om de auto te reviseren dan de auto te verkopen zoals @iichel aangeeft. Zoals ik al zei ergens ligt er natuurlijk wel een kantelpunt maar ik denk niet zo vroeg al.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
Vanaf 200.000km krijg je ook minder voor je auto.
Kon ik goed merken bij de 2 polo's die ik afgelopen jaar inruilde/verkocht
De oudere polo 9N3 2007 Tour met 178.000km kreeg ik beduidend meer voor terug dan de polo 9N3 2008 United 210.000km (bijna full options)

Vanaf die km stand schijnt men het interessanter te vinden om te exporteren.
Maar goed, dat is mijn ervaring en geen vuistregel natuurlijk :wink:
 
Bedankt voor jullie reacties,
Ik denk dat ik de auto ga houden en de versnellingsbak Laat reviseren.
Bij mijn auto weet ik iig wat er aan de hand is , dit kan ik nooit zeker weten bij een andere auto.

Het schokken bij bij het remmen is een heel stuk minder geworden na dat ik de remmen had gedemonteerd en de naaf had schoon gemaakt.
Als ik me er meer aan ga ergeren dan ga ik eens een apart topic hierover starten ;)
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 105pk 
Ik vraag mij af of ik de versnellingsbak zou laten reviseren? Voor €400,-/€500,- koop je een gebruikte versnellingsbak met 100K km. Kan je ook garantie op krijgen.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Bedankt voor jullie reacties,
Ik denk dat ik de auto ga houden en de versnellingsbak laat reviseten.
Bij mijn auto weet ik iig wat er aan de hand is , dit kan ik nooit zeker weten bij een andere auto.

Het schokken bij bij het remmen is een heel stuk minder geworden na dat ik de remmen had gedemonteerd en de naaf had schoon gemaakt.
Als ik me er meer aan ga ergeren dan ga ik eens een apart topic hierover starten ;)
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 105pk 
De wijze van montage kan ook trillingen opleveren, bijvoorbeeld door een verkeerd aanhaal moment van de wielbouten, of goedkoop merk schijf.

Stabilisator rubbers vervangen door de verkeerde maat kan ook opnieuw kraken veroorzaken.
Meet de stang op en koop het rubber 1mm kleiner dacht ik.
Bij de remmen heb ik voor alles van Bosch en achter Brembo, ik heb alles op de juiste wijze gedaan volgens mij. Ik had wel kopervet gebruikt terwijl dit bij abs niet zou mogen maar de ABS werkt perfect, na dat ik een week geleden alles schoon heb gemaakt is de trilling bijna weg, ik heb net nog eens een paar keer goed (op een veilige manier) hard geremd met hoge snelheid en nu lijkt het wel helemaal verdwenen te zijn..
Ik kijk het nog een tijd aan, ben benieuwd of het weer terug komt

Voor de rubbers had ik ook al rekening gehouden met de maat, ik merkte wel dat de stabilisator stang versleten was onder de plaats van het rubber, heel misschien heeft dat er ook mee te maken, het kan ook zijn dat het gekraak ergens anders vandaan komt, een collega van mij is monteur en bekend met de polo maar hij is er niet van overtuigd dat het de stabilisator stang rubbers zijn
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 105pk 
Ik ben bij mijn polo toen ook lang bezig geweest.
Ik heb op een gegeven moment alle rubbers op de vooras vervangen en vast gezet toen de auto op rij hoogte stond.
Na 1.5 jaar nog kraakvrij (toen de auto verkocht)
Maar bij de Ibiza met koud weer hoor je bij de 1e diepe hobbel een kraak(zelfde onderstel)
Maar dat is denk ik een producteigenschap van dit onderstel
 
Ik vraag mij af of ik de versnellingsbak zou laten reviseren? Voor €400,-/€500,- koop je een gebruikte versnellingsbak met 100K km. Kan je ook garantie op krijgen.
Weet jij een goede site waar ik dat kan bekijken, en hoeveel zouden die kosten zijn inclusief nieuwe koppeling een het omzetten van de bak.

Misschien kan ik ook een kleine upgrade doen met een 7 bak oid, zou dat mogelijk zijn?
Ik ben bij mijn polo toen ook lang bezig geweest.
Ik heb op een gegeven moment alle rubbers op de vooras vervangen en vast gezet toen de auto op rij hoogte stond.
Na 1.5 jaar nog kraakvrij (toen de auto verkocht)
Maar bij de Ibiza met koud weer hoor je bij de 1e diepe hobbel een kraak(zelfde onderstel)
Maar dat is denk ik een producteigenschap van dit onderstel
Ja inderdaad het is echt een veel voorkomend probleem.
Ik heb de rubbers vet vrij gehouden maar ook een paar keer ingespoten met siliconen olie, het gekraak bleef hierbij gewoon.
Misschien kan ik de volgende keer de rubbers volledig insmeren met siliconen vet, zal dat helpen?
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 105pk 
Ik deed het vroeger nog wel een met witte vaseline (zo een grote gele pot hadden wij in de garage)
Dit werkte ook altijd goed
is vaseline wel goed voor de rubbers? ik had ergens gehoord dat het de rubbers doet uit zwellen.

Ik zit te denken om zo'n Febi Pro kit, in combinatie met rubbers te nemen voor 99 euro.
Er is ook een 20mm versie die 103 euro kost, voor die paar euro is dat misschien beter maar weke eigenschap heeft het, is het dan wat stugger misschien door het grotere contactoppervlak van het rubber en de stang is het minder vatbaar voor kraken misschien.. of is dat te ver gezocht ?
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 105pk 
Ik weet niet op al je vragen een antwoord.

Sommige geven aan de ketting en waterpomp na 120d km te vergangen. Volgens mij heb ik al een paar keer voorbij zien komen op het forum dat dat wel heel snel is en dat vervangen vaak gebeurd rond de 180-200d km (niet zeker hoor). Ik weet niet zo goed of preventief vervanger hierbij goed is of wanneer je de eerste keer de ketting licht hoort om dan de ketting te vervangen.

Hoe meer km de auto heeft hoe hoger de onderhoudskosten gaan worden over het algemeen. Ergens is er een kantelpunt dat het voordeliger is om de auto niet meer te repareren en te gaan kijken voor een andere polo met lagere km's. Waar dat kantelpunt ligt kan je natuurlijk nooit voorspellen en zoals je aangeeft speelt emotie en gehecht zijn aan een auto ook een rol. Je kan voor jezelf eens rondkijken op internet naar nieuwe polo's en hoeveel geld je moet bijleggen t.o.v. je reparatiekosten en het verkopen van je huidige auto.
Ketting hoeft geen probleem te zijn, mijn 1.2 TSI staat bijna op 310.000, ketting is alleen ooit vervangen door een met gemodificeerde spanner, tot noch toe niks aan de hand. Ik gok dat deze ketting er 270.000-280.000km in zit! (ik luister altijd bij het starten, ik start eigenlijk elk voertuig met de deur open)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
@Philippe Hierbij een site, maar er zijn er meerdere. Let er op dat de versnellingsbak code overeenkomt met de code van je huidige bak. Die code staat op de witte sticker in je kofferbak, in je serviceboekje of (vanzelfsprekend) op de bak zelf.

 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
is vaseline wel goed voor de rubbers? ik had ergens gehoord dat het de rubbers doet uit zwellen.

Ik zit te denken om zo'n Febi Pro kit, in combinatie met rubbers te nemen voor 99 euro.
Er is ook een 20mm versie die 103 euro kost, voor die paar euro is dat misschien beter maar weke eigenschap heeft het, is het dan wat stugger misschien door het grotere contactoppervlak van het rubber en de stang is het minder vatbaar voor kraken misschien.. of is dat te ver gezocht ?
Ik denk dat siliconen meer kwaad doen, een zuurvrij vet zal imo niet veel kwaad kunnen.
Of een setje PU rubbers, heb alleen geen idee wat dit zal doen
 
Tsja, reken zelf eens uit. Auto met problemen verkopen kost altijd geld. Dan is het meestal aantrekkelijker om gewoon de boel te reviseren en er nog een ton mee door te rijden. Dus qua versnellingsbak/koppeling is mijn advies, investeren en profiteren.

Want het alternatief is, auto met verlies verkopen en voor een relatief hoge prijs iets terug kopen. Dat kost veel meer geld.

het zou kunnen dat de naven krom zijn en dan komt een trillende schijf altijd terug. Je kunt de remschijven eens laten afdraaien terwijl ze op de auto zitten?

Kraken kan inderdaad ook zitten in de stabi stang, of in de schokbrekers. Dat is heel lastig te zeggen via het internet.
Maarja, uiteindelijk verdien je dat geld toch nooit meer terug. Dus op de lange termijn is het beter om toch te investeren in een nieuwere auto. Investeren moet je toch. Om er nog een ton mee door te rijden en kleine dingen te fixen tikt op een gegeven moment ook aan.
Ik had het wel geweten, maar ik kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Status
Niet open voor verdere reacties.
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!