Bart1999
Lid
Beste Lezer,
Mijn trotse bezit is de Polo 1.2 TDI uit jaar 2012 met 266.000 kilometers op de teller. Afgelopen jaar zo'n 65.000 kilometer op de snelweg gemaakt, probleemloos.
Maar nu, de afgelopen 3 weken al bijna ben ik vaste klant bij mijn lokale garage. Tijdens het rijden op een 80km/h weg, bij een volgas-moment in de 5e versnelling (met 80km/h dus) voelde ik een soort schok tijdens het accelereren. Daarna liep de motor stationair en daar buiten onregelmatig. Enkele secondes later begon het oranje gloeispiraaltje te knipperen, waarna ook het oranje motorlampje het dashboard vergezelde.
Ik heb de auto aan de kant gezet. Motorkap geopend, niets geks te zien of te horen. Ik heb toen de auto herstart en toen reageerde deze helemaal niet op het gaspedaal (bleef dus stationair lopen). Auto nogmaals herstart, gaspedaal reageerde nu wel en vervolgens met de meldingen de auto bij de garage geparkeerd. Bij een laag toerental viel de motor meerdere malen uit voor het verkeerslicht waarna deze automatisch herstartte, bij een bergje omhoog viel het vermogen weg.
Auto uitgelezen door de garage. Hier kwamen meerdere foutcodes uit, waaronder de EGR en de nokkenassensor. Na enige tijd zoeken vond de garage een geoxideerd zekeringetje en deze is toen vervangen (tussenstand 130 euro).
Na het verwijderen van de foutcodes bleef vervolgens nog alleen de nokkenassensor terugkomen. Een van de waardes van de nokkenassensor bleef op 0 staan bij een toenemend toerental. Op basis hiervan is de nokkenassensor vervangen. (+ 405 euro, totaal: 535 euro). De distributieriem moest mee vervangen worden om bij de nokkenassensor te kunnen.
Na twee dagen probleemloos te hebben gereden kwam de melding weer terug bij een koude start. Enkel het voorgloeilampje knipperde bij een koude start. Nogmaals laten uitlezen bij de garage, nu was er een foutcode met betekenis dat er onvoldoende spanning/massa is (of iets dergelijks, excuus ik ben geen techneut).
Op dit punt heb ik even besloten de situatie aan te zien en na te denken wat ik met de auto wil (een autohandelaar bood mij nog 2750 euro voor de auto in deze staat). Op marktplaats doet deze nog zo'n 4500 euro (het is een mooi exemplaar
).
In de tussentijd heb ik een tactiek gecreëerd:
Mij is opgevallen dat wanneer ik de sleutel op contact zet, het gloeispiraaltje aan blijft staan. (deze verdwijnt normaal net als alle andere foutlampjes) Wanneer ik daarna direct de sleutel terugdraai en hem opnieuw op contact zet, is deze het gloeispiraaltje verdwenen en kan ik er normaal mee rijden. Ik heb intussen al 1.500 kilometers moeten rijden naar mijn werk, en dit waren allemaal probleemloze kilometers met deze strategie van het tweemaal op contact zetten.
Na weer twee dagen was er alleen een foutcode op de EGR. Deze bij een tuner laten wegschrijven. (+175 euro, totaal 710)
Na twee dagen probleemloos te hebben gereden.... krijg ik (voor het eerst bij een warme start) weer het gloeispiraaltje welke aan blijft staan wanneer ik de sleutel naar contact draai. Vervolgens heb ik de auto zelf uitgelezen met een 7 euro ODBII poort uit China. Hieruit kwam de melding met foutcode P2453 naar voren, letterlijke vertaling: Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A". / Diesel Partikel Filter, drukverschil sensor 'A' onwaarschijnlijk signaal Deze sensor meet het drukverschil van voor en na de DPF. Online lees ik al dat deze regelmatig kapot gaan. (bij gerritspeek.nl)
Online lees ik dat een deze nieuwe sensor van Volkswagen zo'n 88 euro's kosten. Maar voordat ik dit laat installeren wil ik toch graag een beroep doen op jullie expertise, ervaring en passie. Gezien het aantal foutmeldingen in de afgelopen tijd lijkt het me ook zo toevallig dat alles tegelijk kapot gaat.
Ik hoor enorm graag wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn,
Alvast bedankt,
Bart
Mijn trotse bezit is de Polo 1.2 TDI uit jaar 2012 met 266.000 kilometers op de teller. Afgelopen jaar zo'n 65.000 kilometer op de snelweg gemaakt, probleemloos.
Maar nu, de afgelopen 3 weken al bijna ben ik vaste klant bij mijn lokale garage. Tijdens het rijden op een 80km/h weg, bij een volgas-moment in de 5e versnelling (met 80km/h dus) voelde ik een soort schok tijdens het accelereren. Daarna liep de motor stationair en daar buiten onregelmatig. Enkele secondes later begon het oranje gloeispiraaltje te knipperen, waarna ook het oranje motorlampje het dashboard vergezelde.
Ik heb de auto aan de kant gezet. Motorkap geopend, niets geks te zien of te horen. Ik heb toen de auto herstart en toen reageerde deze helemaal niet op het gaspedaal (bleef dus stationair lopen). Auto nogmaals herstart, gaspedaal reageerde nu wel en vervolgens met de meldingen de auto bij de garage geparkeerd. Bij een laag toerental viel de motor meerdere malen uit voor het verkeerslicht waarna deze automatisch herstartte, bij een bergje omhoog viel het vermogen weg.
Auto uitgelezen door de garage. Hier kwamen meerdere foutcodes uit, waaronder de EGR en de nokkenassensor. Na enige tijd zoeken vond de garage een geoxideerd zekeringetje en deze is toen vervangen (tussenstand 130 euro).
Na het verwijderen van de foutcodes bleef vervolgens nog alleen de nokkenassensor terugkomen. Een van de waardes van de nokkenassensor bleef op 0 staan bij een toenemend toerental. Op basis hiervan is de nokkenassensor vervangen. (+ 405 euro, totaal: 535 euro). De distributieriem moest mee vervangen worden om bij de nokkenassensor te kunnen.
Na twee dagen probleemloos te hebben gereden kwam de melding weer terug bij een koude start. Enkel het voorgloeilampje knipperde bij een koude start. Nogmaals laten uitlezen bij de garage, nu was er een foutcode met betekenis dat er onvoldoende spanning/massa is (of iets dergelijks, excuus ik ben geen techneut).
Op dit punt heb ik even besloten de situatie aan te zien en na te denken wat ik met de auto wil (een autohandelaar bood mij nog 2750 euro voor de auto in deze staat). Op marktplaats doet deze nog zo'n 4500 euro (het is een mooi exemplaar

In de tussentijd heb ik een tactiek gecreëerd:
Mij is opgevallen dat wanneer ik de sleutel op contact zet, het gloeispiraaltje aan blijft staan. (deze verdwijnt normaal net als alle andere foutlampjes) Wanneer ik daarna direct de sleutel terugdraai en hem opnieuw op contact zet, is deze het gloeispiraaltje verdwenen en kan ik er normaal mee rijden. Ik heb intussen al 1.500 kilometers moeten rijden naar mijn werk, en dit waren allemaal probleemloze kilometers met deze strategie van het tweemaal op contact zetten.
Na weer twee dagen was er alleen een foutcode op de EGR. Deze bij een tuner laten wegschrijven. (+175 euro, totaal 710)
Na twee dagen probleemloos te hebben gereden.... krijg ik (voor het eerst bij een warme start) weer het gloeispiraaltje welke aan blijft staan wanneer ik de sleutel naar contact draai. Vervolgens heb ik de auto zelf uitgelezen met een 7 euro ODBII poort uit China. Hieruit kwam de melding met foutcode P2453 naar voren, letterlijke vertaling: Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A". / Diesel Partikel Filter, drukverschil sensor 'A' onwaarschijnlijk signaal Deze sensor meet het drukverschil van voor en na de DPF. Online lees ik al dat deze regelmatig kapot gaan. (bij gerritspeek.nl)
Online lees ik dat een deze nieuwe sensor van Volkswagen zo'n 88 euro's kosten. Maar voordat ik dit laat installeren wil ik toch graag een beroep doen op jullie expertise, ervaring en passie. Gezien het aantal foutmeldingen in de afgelopen tijd lijkt het me ook zo toevallig dat alles tegelijk kapot gaat.
Ik hoor enorm graag wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn,
Alvast bedankt,
Bart
Volkwagen
Polo 6r