Knipperend voorgloeilampje, foutcode na foutcode... P2453 momenteel

Beste Lezer,

Mijn trotse bezit is de Polo 1.2 TDI uit jaar 2012 met 266.000 kilometers op de teller. Afgelopen jaar zo'n 65.000 kilometer op de snelweg gemaakt, probleemloos.

Maar nu, de afgelopen 3 weken al bijna ben ik vaste klant bij mijn lokale garage. Tijdens het rijden op een 80km/h weg, bij een volgas-moment in de 5e versnelling (met 80km/h dus) voelde ik een soort schok tijdens het accelereren. Daarna liep de motor stationair en daar buiten onregelmatig. Enkele secondes later begon het oranje gloeispiraaltje te knipperen, waarna ook het oranje motorlampje het dashboard vergezelde.

Ik heb de auto aan de kant gezet. Motorkap geopend, niets geks te zien of te horen. Ik heb toen de auto herstart en toen reageerde deze helemaal niet op het gaspedaal (bleef dus stationair lopen). Auto nogmaals herstart, gaspedaal reageerde nu wel en vervolgens met de meldingen de auto bij de garage geparkeerd. Bij een laag toerental viel de motor meerdere malen uit voor het verkeerslicht waarna deze automatisch herstartte, bij een bergje omhoog viel het vermogen weg.

Auto uitgelezen door de garage. Hier kwamen meerdere foutcodes uit, waaronder de EGR en de nokkenassensor. Na enige tijd zoeken vond de garage een geoxideerd zekeringetje en deze is toen vervangen (tussenstand 130 euro).

Na het verwijderen van de foutcodes bleef vervolgens nog alleen de nokkenassensor terugkomen. Een van de waardes van de nokkenassensor bleef op 0 staan bij een toenemend toerental. Op basis hiervan is de nokkenassensor vervangen. (+ 405 euro, totaal: 535 euro). De distributieriem moest mee vervangen worden om bij de nokkenassensor te kunnen.

Na twee dagen probleemloos te hebben gereden kwam de melding weer terug bij een koude start. Enkel het voorgloeilampje knipperde bij een koude start. Nogmaals laten uitlezen bij de garage, nu was er een foutcode met betekenis dat er onvoldoende spanning/massa is (of iets dergelijks, excuus ik ben geen techneut).

Op dit punt heb ik even besloten de situatie aan te zien en na te denken wat ik met de auto wil (een autohandelaar bood mij nog 2750 euro voor de auto in deze staat). Op marktplaats doet deze nog zo'n 4500 euro (het is een mooi exemplaar ;)).

In de tussentijd heb ik een tactiek gecreëerd:
Mij is opgevallen dat wanneer ik de sleutel op contact zet, het gloeispiraaltje aan blijft staan. (deze verdwijnt normaal net als alle andere foutlampjes) Wanneer ik daarna direct de sleutel terugdraai en hem opnieuw op contact zet, is deze het gloeispiraaltje verdwenen en kan ik er normaal mee rijden. Ik heb intussen al 1.500 kilometers moeten rijden naar mijn werk, en dit waren allemaal probleemloze kilometers met deze strategie van het tweemaal op contact zetten.

Na weer twee dagen was er alleen een foutcode op de EGR. Deze bij een tuner laten wegschrijven. (+175 euro, totaal 710)

Na twee dagen probleemloos te hebben gereden.... krijg ik (voor het eerst bij een warme start) weer het gloeispiraaltje welke aan blijft staan wanneer ik de sleutel naar contact draai. Vervolgens heb ik de auto zelf uitgelezen met een 7 euro ODBII poort uit China. Hieruit kwam de melding met foutcode P2453 naar voren, letterlijke vertaling: Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A". / Diesel Partikel Filter, drukverschil sensor 'A' onwaarschijnlijk signaal Deze sensor meet het drukverschil van voor en na de DPF. Online lees ik al dat deze regelmatig kapot gaan. (bij gerritspeek.nl)

Online lees ik dat een deze nieuwe sensor van Volkswagen zo'n 88 euro's kosten. Maar voordat ik dit laat installeren wil ik toch graag een beroep doen op jullie expertise, ervaring en passie. Gezien het aantal foutmeldingen in de afgelopen tijd lijkt het me ook zo toevallig dat alles tegelijk kapot gaat.

Ik hoor enorm graag wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn,

Alvast bedankt,

Bart
 
Volkwagen  Polo 6r  1.2 TDI 
@thegtfusion gloeibougies zijn nog nooit vervangen. Wordt wel eens tijd, echter nog niet echt indicaties / foutcodes dat deze problemen geven. Waarmee je me wel aan het denken zet is dat de 'vieze' gassen van verouderde gloeibougies die de motor richting de DPF stuurt wel weer problemen aan die kant van het proces kunnen veroorzaken.

Voor de zekerheid gisteren op brandstofadditief DPF-cleaner half uur op 3000rpm gereden. Gezien de laatste foutcode. Vanochtend de melding niet teruggekomen, maar uit ervaring spreek ik dat dit morgen of overmorgen zomaar weer anders kan zijn.

De garage is van mening dat nu de kabelboom vervangen zou moeten worden omdat het aantal foutmeldingen in deze korte tijd, allemaal afkomstig van 1 groep, dit hierop zou kunnen duiden. Dan heb je het over een reparatie van over de 300 euro. Dit omdat de nokkenassensor, EGR, nu de DPF en er was nog een foutcode, allemaal in 1 keer opduiken.
 
Volkwagen  Polo 6r  1.2 TDI 
Wat mij ook opvalt dat bij op het contact zetten van de motor, het 'uitlaatpartikel-symbooltje' verreweg het langst van alles aan blijft staan, voordat ook deze uitspringt (net als alle meldingen bij het op contact zetten). Dit in combinatie met de P2453 (drukverschilsensor) zou de fout misschien toch die kant op moeten sturen. Of werkt dit niet zo?

Ik had de EGR uitgeschreven bij een tuner, maar nog niet laten afdoppen. Misschien dat dit dan leidt tot de P2453? De garage zei dat de EGR (al voordat ik hem liet uitschrijven) in zeer slechte staat verkeerde.

De garage sluit de kabelboom bijna uit, omdat de drukverschilsensor niet uit dezelfde kabelboom komt als de eerdere foutmeldingen van de EGR en nokkenassensor, en de nokkenassensor foutmelding ook niet meer is teruggekomen na vervanging.

Wel een zoekwerk inderdaad :poop:
 
Volkwagen  Polo 6r  1.2 TDI 
Oke, dankjewel.

Status is nu dat ik de EGR nog even laat afdoppen voor de zekerheid. Als dat het verschil niet maakt, gaan we kijken of we de oorzaak vinden in de buurt van de drukverschilsensor. De garage liet mij vandaag weten dat de P2453 fout ook aanwezig was toen ik hem voor het eerst naar de garage bracht.

We laten de kabelboom nog even voor wat die is, omdat de foutmeldingen ook niet meer zijn teruggekomen nadat die onderdelen zijn vervangen.
 
Volkwagen  Polo 6r  1.2 TDI 
Denk het zelf ook. Als het dan met de sensor eindelijk verholpen is, ben ik tevreden.

Klopt het dat wanneer het roetpartikel-lampje het allerlaatst uitgaat bij het op contact draaien van de sleutel, hier mogelijk iets mee is / gaat zijn? Het lijkt me bijna te toevallig dat deze nu plotseling zo lang aan blijft staan.
 
Volkwagen  Polo 6r  1.2 TDI 
Vanmiddag nog bij een garage geweest die de EGR-klep nog even fysiek dicht hebben gemaakt. Het buisje was inderdaad behoorlijk aangekoekt, leuk om eens te zien.

Ze hebben ook nog even de tijd genomen om hem uit te lezen. De nokkenassensor gaf geen foutmelding aan op dit moment. Echter de waarden die hij aangaf klopten niet. De garage heeft de nokkenassensor opnieuw ingeleerd en het systeem gereset, maar hij reageerde nog steeds niet. (toch gaf deze geen foutcode). De auto heeft voor het laatst geregenereerd 400km geleden, dus dat zat gelukkig goed. (ongeveer toen ik de DPF-cleaner aan de brandstof toevoegde)

Echter de actieve foutcode op dit moment was P0641: sensorreferentiespanning A.

Mijn plan is om de drukverschilsensor te vervangen, wanneer hier een melding zich voordoet.

Wat ik met de P0641 moet, vind ik lastig... ik weet niet of dit een gevolg kan zijn van de drukverschilsensor.
 
Volkwagen  Polo 6r  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!