Jarno :: 1995 Volkswagen Polo 6N

Genoeg Bas, KMS afstellen, rollenbank op, RS001's weer in elkaar schroeven, luchtfilterbuis moet nog verdicht worden, en nog veel dingetjes die anderen niet zo snel opvalt, maar waar ik mijzelf nu nog aan erger verhelpen. Maar nu nog niets drastisch in het verschiet, eerst dit meeting-seizoen er ff van genieten. En dan misschien volgend jaar een andere airride set-up eronder, maar dat is toekomst muziek en afhankelijk van de financiën tegen die tijd ;)
 
Misschien leuk om eens wat meer te vertellen over mezelf, de andere Polo's en hoe het Polo-virus hier allemaal begon.

Wat basis-informatie over de bestuurder, mezelf dus:
Naam: Jarno Aantjes
Leeftijd: 26 (22 december 1985)
Bezigheden: student, recent afgestudeerd als MSc in Business Administration aan deRadboud University Nijmegen, en nu bezig met mijn afstudeerscriptie als MSc in Economics aan de Utrecht Universiteit.
Hobbies: Polo's, Polo's and Polo's

En dat ziet er dan zo uit, tezamen met mijn betere wederhelft in Rome:


In totaal bezit ik 3 Polo's, een Polo 2 Coupe uit 1986, een 6N 1.6 8v op LPG uit 1996, en dus een 6N 1.8T 20v uit 1995.
Van kinds af aan al met Polo's en VW's in aanraking geweest, pa reed altijd Audi 80's, en als klein kind werd ik in een Polo 2 Classic naar de basisschool gereden door mams, welke later werd ingerolen op een pistachegroene 6N.

De Polo's

Polo 2 Coupe, 1.0 8v GL, 1986:
Deze Polo is lange tijd van mijn grootmoeder geweest, en toen zij toch echt aan de automaat moest gaan, werd mij gevraagd of ik hem wilde hebben. Makkelijke keuze natuurlijk. Nu een jaar of 6 in bezit -> rijd heerlijk Spartaans! Carburateur, ontsteking met contactpuntjes, nokkenas met sleeptuimelaars, alles handmatig afstellen en een hoop herrie -> prachtig!

Zoals hij er in den beginnen uitzag:


Oude look van vorig jaar:


En wat er aan versleuteld is:
-gele Koni dempers rondom
-KW 60/40 veren
-Bonrath polyurethane toprubbers (10mm extra lager)
-Bonrath polyurethane stabilisor-rubbers in de draagarmen
-aluminium stabilisor-houders vooraan (ipv rubber)
-nieuwe draagarmen
-nieuwe wiellagers
-Zimmermann schijven met Mintex brakepads
-Polo 6N2 GTI 2-delige BBS RS772, witte lip en orangje harten

Tegenwoordig ligt de oranje striping er alweer af, en staat hij er weer een heel stuk origineler bij. Ok lager, en met VW Montreal velgen zoals op de eerste foto's, maar geen opvallende dingen meer, gewoon een leuke, lagere oldtimer.


Polo 6N, 1.6 8v AEE (LPG), 1996:
Mijn daily driver, goedkoper rondtokkelen dan op LPG is praktisch ommogelijk voor mij, ik lach me suf bij elke tankbeurt.

Bij aankoop:


Ik heb het gekke apparaat voor slechts 250 euro gekocht, met kapotte versnellingsbak en 294.000km op de teller. Had nog een 1.3 bak over, pas gereviseerd, en het motorblok ook later gewisseld voor een andere AEE met 'slechts' 180.000km aan ervaring.


Afgelopen jaar bij Worthersee / Oostenrijk:


En zoals hij er op dit moment bijstaat:


Eigenlijk weinig aan gedaan, behalve aan het onderstel, ding ligt als een huis op de weg, en rijd nog comfortabel ook:


Aanpassingen:
-FK Highsport schroefset
-Eibach anti-roll bar op de achteras
-polyurethane draagarmrubbers
-polyurethane anti-roll bar droplink rubbers voorop
-polyurethane pendelsteun rubbers voor de versnellingsbak
-polyurethane rubbers bovenaan de achterste dempers
-FK aluminium veerpootbrug achterin
-1.3 ADX v-bak (kortere ratios)
-K&N vervangingsfilter
-RVS 4-2-1 uitlaatspruitstuk ("spaghetti")
 
Polo 6N, 1.8T 20v (voorheen een 1.3 8v ADX), 1995:
Mijn allereerste Polo, gekocht direct nadat ik mijn rijbewijs heb behaald, en sinds de eerste proefrit helemaal weg van het gebakje! Door de jaren heen veels te veel aan het ding gedaan, ook hele lelijke veranderingen, maar dat was toendertijd de look die iedereen nastreefde na het zien van F&F :( Wat foto's van de Polo door de jaren heen, bij aankoop:



En door de jaren heen:


GAS airride:


1e keer dat de originele 1.3 8v aangepast werd:


Andere velgen:


Wat aanpassingen, ook hierop zowel voor als achter Eibach ARB's gemonteerd:


Polyurethaan:


Dashboard moest plaatsmaken voor een 6N2 GTI dashboard:


Dashboard van de 6N2 GTI erin:


Achteras moesten remschijven opkomen:


Vooras kwamen GTI fusee's met G60 remmerij, met Zimmermann schijven (280mm):


Toen ook de airride set-up compleet aangepast, controle per poot, voor extra stabiliteit in bochten, en aangepaste bediening en luchtsnelheid voor zowel omhoog als omlaag in te stellen:


Bumpstops natuurlijk eruit om zo laag mogelijk te kunnen zakken:


Setje BBS RS001 gekocht om op te knappen:


Tussendoor ook nog eens Zender Turbo 2's eronder gehad:


Electrische 6N2 spiegels erop:


Tijdens de remmerij ombouw:


Alles vers en nieuw Big Grin


Werkend aan de Polo's bij Autotechniek Leenders:


Originele bumpers kwamen er weer op, wel met wat deeltjes eraan gecleaned, en uiteraard doen we dat gewoon zelf:


Samen met maatje Edwin aan de slag met de bumpers:


Motor er voor de 1.8T swap eruit, en ik maar zoeken naar waar het blok gevlogen is:


Werken, werken en werken aan het hok:


Motorruim zelf geschuurd en geglad, toen opnieuw in de kleur:
]

De 2,5inch uitlaat er zelf onder gemeubeld met Simons dempers en RVS bochten:


Onzichtbaar ;)
 
Even een klein overzichtje van de werkzaamheden van de afgelopen tijd dat de 1.8t 20v motorswap heeft geduurd, even ge-copy-paste van een ander Polo-forum, dus kan zijn dat er wat dubbel tussen staat aan foto's of tekst, maar even voor het gemak zo gedaan.

Oude blokje er dus uit, Sjon-shotjes gemaakt, altijd lekker ff een bakkie koffie doen na het uitbouwen van je motorblok:

2010-06juni5.jpg


Jarno ziet ze vliegen:

2010-06juni3.jpg


Toen maar de donor 20vT uit elkaar gehaald zodat die nieuw klaargemaakt kon worden (alle lagers, keerringen, pakkingen, rubbers, zuigerveren, etc. is vernieuwd, blok gehoond en gespoeld etc. etc.):

2010-08augustus.jpg


2010-08augustus4.jpg


En toen maar eens gepast in de 6N:

2010-10oktober2.jpg


Eerste dilemma's kwamen al boven, en zodoende wat moeten aanpassen, oude en nieuwe steun:

2010-10oktober3.jpg


En gelijk maar wat overbodige steuntjes en draadeindjes verwijderd:

2011-02februari3.jpg


2011-02februari2.jpg


En toen hing hij er wel netjes in:

2010-10oktober6.jpg


2010-10oktober5.jpg


Idee was eerst om de originele K03 turbo erop te schroeven, maar aangezien ik al KMS had liggen omdat ik eerst een 1.6 op ITB's wilde maken, dat idee maar laten varen -> go bigger or go home! :cool:
Kreeg een aanbod wat ik niet kon laten schieten bij een kennis van me tijdens een bakkie koffie, een gloednieuwe Garrett Super60, waarvan hij alles al had laten vlakken, externe wastegate + actuator er al bij gekocht had en het gehele uitlaathuis en wastegate huis had laten flowen en flensen erbij laten maken -> kopen dus!

Voorbeeld-fotootje, rechts een MHI 16T (ook al geen kleine jongen), rechts mijn Gekkie Gerritt:

2010-11november7.jpg


2010-11november9.jpg


Idee was, als er een grotere turbo op komt, dan gaan we die natuurlijk niet verstoppen zoals VW dat met de K03 turbootjes doet op 20vT's. Dus die moest lekker hoog en in het zicht komen te zitten:

2010-11november.jpg


Ruimte zat dus voor Gekke Gerritt!:

2010-11november2.jpg


Maten opgenomen, en RVS spruitstuk laten maken. Eerst enkel in elkaar gehecht zodat we eerst konden passen. In elkaar gehecht:

2010-12december2.jpg


2010-12december.jpg


Moest nog wat aangepast worden, zat net niet helemaal lekker, en na aanpassing kon hij afgelast en verdicht worden, ja, mijn turbo-spruitstuk is verdicht, waarom? Omdat het glimt en de binnenzijde lekker glad maakt :mrgreen: en omdat het gewoon kan :lol:

2011-02februari.jpg


Turbootje erop, kleppendeksel en inlaat ook laten verdichten:

2011-01januari.jpg


2011-01januari3.jpg


Ondertussen werd ook de kabelboom op maat gemaakt op de vloer bij Autotechniek Leenders :lol: :

2010-12december8.jpg


Klaar om te passen:

2010-12december5.jpg


En ondertussen werd er ook druk geschuurd onder de kap, alle strijkkit is zoveel mogelijk aan het oog onttrokken, en ongebruikte delen gecleaned, maar niets extreems. Ik wilde namelijk een OEM+ look. Klaar voor grondverf in de spuitcabine bij Autotechniek Leenders:

2011-03maart3.jpg


En maar weer schuren, schuren, schuren:

2011-03maart5.jpg


En kleurtje erop:

2011-04april.jpg


Toen kon alles er weer langzaampjes in, rembekrachtiger weer netjes gemaakt:

2011-04april5.jpg


Blok en bak in de tussentijd compleet opgebouwd door Autotechniek Leenders (we blijven eer doen aan wie de eer toekomt natuurlijk), en er weer ingehangen:

2011-06juni.jpg


Gekke Gerritt hoor je goed binnen in de auto, logisch, want hij zit ook praktisch binnen in de auto, maar tikt nooit op de deur :cool:

2011-07juli5.jpg


Toen dat allemaal hing kon het buizenwerk gedaan worden voor het intercooler systeem, daarin wilden we zo min mogelijk gebruik maken van silicone slangen/bochten, en enkel metaal gebruiken. Silicone zet namelijk uit bij druk, waardoor je dus druk(-opbouw) verliest, metaal doet dat niet, plus kun je mooi laten verdichten:

2011-07juli.jpg


Uitlaat kon toen ook op maat gemaakt worden, met originele 20v katalysator. Kans is groot dat we die er alsnog onderuit halen als blijkt dat die teveel de doorstroming remt, maar dat zien we later nog wel:

Hechten maar:

2011-07juli7.jpg


2011-07juli6.jpg


2011-07juli8.jpg


2011-07juli9.jpg


Van turbo tot einddemper naast de auto gelegd:

2011-07juli2.jpg


En afgelast, klaar voor montage:

2011-07juli13.jpg


2011-09september4.jpg


Hitteband eromheen:

2011-09september3.jpg


Turbohuis van de inlaatzijde was ruw gegoten alu, ziet er natuurlijk niet uit:

2011-09september5.jpg


Polijsten dus maar:

2011-09september7.jpg


Eindresultaat:

2011-09september6.jpg


Intercooler buizen terug van verdichten, spiegelglad, ook van binnen :cool:

2011-09september10.jpg


Ondertussen werden bij Autotechniek Leenders:
-de nieuwe nokkenassen getimed:

2011-10oktober9.jpg


-de zwaarder brandstofpompje erin gemeubeld:

2011-10oktober8.jpg


-het sluitwerk en boutjes, moertjes, beugeltjes, etc. bewerkt:

2011-10oktober6.jpg


2011-10oktober5.jpg


-de grootste hoofdremcilinder die erop paste gemonteerd:

2011-11november.jpg


-en het dynamohuis, steun, en nog wat troep laten opschonen dmv vluchtig verdichten:

2012-01januari.jpg


Positie van luchtfilter bepaald en pijp vanaf turbo naar filter gemaakt:

2011-12december5.jpg


2011-12december6.jpg


Front erop in de werkplaat bij Autotechniek Leenders:

2012-02februari.jpg



In de tussentijd ook nog nieuwe wielen gekocht, A6 wintervelgen:

2010-06juni2.jpg


Om laten boren naar 4x100, daarna naar Felgenpoliererei Gescher gebracht om te laten polijsten:

2011-04april2.jpg


165-40-16 Kumho's eromheen:

2011-10oktober4.jpg


Originele koplampen gesmoked:

2011-03maart.jpg


Nieuw Golf 6 GTD stuurtje gekocht:

2011-04april7.jpg


En toen stond ze er afgelopen zaterdagavond uiteindelijk zo bij:

2012-03maart5.jpg


2012-03maart4.jpg


Nu is het een kwestie van inrijden, laatste dingetjes doen (luchtfilterbuis moet nog verdicht worden en gemonteerd), en dan daarna de KMS-software afstellen en de rollenbank op om te zien wat ze doet Big Grin
 
Dank je Ger!

@ starsky: haha, foto geeft wel een perfecte indruk van mij als persoon zijnde, gek op koffie leuten, slap ouwehoeren, humor erin houden en vooral genieten van het moment ;)
 
HOLYSHIT! :shock:
dat is nog eens een flinke operatie!
maar wel vet hoe je dat allemaal hebt gedocumenteerd! Big Grin
ben benieuwd wat die auto nou uiteindelijk gaat doen op de bank! Big Grin
 
VW  6R  1.2TDI 
@ Starsky: dat was ook wel nodig! Vooral de aandrijfassen zat flink tegen, daar enorm lang op moeten wachten, toen naar een ander gebracht, en die had ze binnen 2 weken klaar Big Grin in totaal een jaar tot anderhalf bezig geweest, en in de tussentijd ook veel wijzigingen gehad, zoals ik al vermeldde, was het in eerste instantie niet de bedoeling om een Garrett er tegenaan te schroeven, maar toch maar gedaan -> rekt weer veel tijd ;)

@ Johan: dank je! Audi's blijven er tot dusver lekker onder, tot nu toe ben je de eerste die het niet lekker vind smoelen Stick Out Tongue BBS'en liggen hier wel nog gewoon, die gaan niet weg en komen er echt nog wel een keer onder, die van de zomer maar rustigjes aan in elkaar zetten.

@ Gewoonjan: ik ook! Big Grin Ik hoop dat de originele 20v kat hem niet al te ver terughoud, anders zal die toch maar ruimte moeten maken voor een 200cpi rvs kat ;)
 
Eerst APK keuren ;) zodat hij weer de verzekering inkan, de schorsing uit, en semi-legaal de weg op kan. Dan afstellen en pas als dat allemaal in orde is, en hij dus technisch weer 200% voor elkaar is, richting RDW ermee en omkeuren.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!