iichels VW Passat B8 2.0 TSI 4x4 DSG

ook meteen maar een milltek achterin de passat geplaatst

337536426_181479387982905_644255483425258933_n.jpg
 
Het mooie systeem dat ik heb gemaakt onder de passagiersstoel nu ook in gebruik genomen :mrgreen:

Dit is de module voor de 360 graden camera
 

Bijlagen

  • 8bfd36a4-29a3-4476-b850-492376fe6c75.jpg
    8bfd36a4-29a3-4476-b850-492376fe6c75.jpg
    302.4 KB · Weergaven: 42
DAB+! Zonder tiewraps. OEM versterker met DAB geplaatst in de linker C-stijl en een kabel erheen. En een andere 5F module in handschoenvakje uiteraard. Een verademing, verschil met FM is best groot.
 

Bijlagen

  • 2023-04-06 15.53.27.jpg
    2023-04-06 15.53.27.jpg
    893.3 KB · Weergaven: 50
  • 2023-04-06 15.53.34.jpg
    2023-04-06 15.53.34.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 51
  • 2023-04-06 15.54.01.jpg
    2023-04-06 15.54.01.jpg
    1 MB · Weergaven: 50
@iichel allereerst moet ik je een compliment maken man wat een leuke updates en wat een vakmanschap echt geweldig.
DAB+ is veel zuiverder als Fm en ik gebruik in de Polo dus alleen DAB+ maar wel NPO Radio 5 is mijn soort muziek wat past bij mijn leeftijd:mrgreen:
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 245 Pk 430 Nm 
Echt gek dat jouw auto het niet van fabriek al heeft. We hebben immers hetzelfde bouwjaar. Maar die optie zal wel niet aangevinkt zijn door de vorige eigenaar.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
OEM homelink van een Audi uit de jaren 2000-2010, bv de TT 8N, de A3 8P. Want het zat al op de Polo, dus moet het op de Passat.

Onderdelen:
4B0971978B 6 pin stekker
8E0971934 4 pin stekker
8P0907179 houder voor antenne
8E0909511 antenne
8N0959719 module

antenne T4 stekker
/1
/2 naar module T6/2
/3 GND
/4 +15

module T6 stekker
/1 signaal 'bevestigd' bij aanleren
/2 naar antenne rood/blauw
/3 verlichting
/4 GND
/5 +15
/6

Module zit in het vakje voor de zekeringenkast, de antenne zit op de beugel waar de accu zit, bij auto's zonder standkachel.
Werkt perfect!

 

Bijlagen

  • 2023-04-07 17.33.41.jpg
    2023-04-07 17.33.41.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 38
  • 2023-04-07 17.36.58.jpg
    2023-04-07 17.36.58.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 41
  • 2023-04-07 17.39.20.jpg
    2023-04-07 17.39.20.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 40
  • 2023-04-07 17.39.25.jpg
    2023-04-07 17.39.25.jpg
    744.8 KB · Weergaven: 43
Aangezien mijn 360 graden camera nog niet doet wat ie moet... Een update van iets anders

PXL_20230407_160030173.jpg

Links zie je de oem outlet van de hoge druk pomp. Rechts eentje die heb opgeboord naar 4mm.

Nu zul je denken, boeiend. Uitlaat hoge druk pomp is toch retour. Nou, dat is niet zo. Mijn passat B8 pre facelift 280pk heeft niet 4 maar 8 injectoren. Want meer is beter. 4x directe injectie en 4x MPI. MPI associeer ik niet meteen met veel pks maar het is wel fijn om te hebben. 4 injectoren op 5-6 bar (RS3 opvoerpomp) doen onder deellast de brandstof voorziening in het inlaat traject. Dus altijd schone inlaat kleppen. En minder uitstoot.

Zet je de gasklep verder open, dan gaat het motormanagement over op directe injectie open en komen de paardjes los.

Met deze mod kunnen de MPI injectoren meer pks bijdragen doordat ze simpelweg minder restrictie hebben. Dit is een goedkoop alternatief voor een upgrade van de hoge druk pomp.
 

Bijlagen

  • PXL_20230408_161714300.jpg
    PXL_20230408_161714300.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 53
Goed, dan zal ik het uitleggen. Engine basics 101 met iichel.

We hebben voor een benzinemotor een aantal manieren om benzine in de verbrandingskamer te krijgen.
Daarvoor hebben de carburateur, maar da's niet meer van deze tijd.
We hebben indirecte injectie en we hebben directe injectie.

De reis van de benzine begint in de brandstoftank, waar het opgehaald wordt door de opvoerpomp (lage druk pomp, low pressure fuel pump = LPFP).
De LPFP pompt de benzine op lage druk, tot ca 5 bar, naar de motor toe.

Bij een motor met indirecte injectie komt de brandstof dus aan met 5 bar in de motorruimte en gaat deze meteen naar de injectoren toe.
De injectoren zitten op het inlaat spruitstuk en spuiten de benzine in, voordat deze in de cylinder zit. De benzine en lucht mengen zich onderweg naar de verbrandingskamer.

Screenshot 2023-04-09 at 10.00.56.png
Screenshot 2023-04-09 at 10.02.08.png

Bij een motor met directe injectie, VW noemt dat op benzinemotoren FSI (Fuel stratified injectie) gaat de benzine vanuit de LPFP naar de hogedruk pomp (high pressure fuel pomp = HPFP). Deze verhoogt de druk tot ca 200 bar. Van daar gaat de brandstof naar een brandstofrail en vanuit de brandstofrail kan de benzine via injectoren direct de verbrandingskamer in. Vandaar dat het directe injectie is.

Met directe injectie kun je meerdere injecties doen per verbranding, vandaar 'stratisfied' = gelaagd. Meerdere 'laagjes' brandstof in de verbrandingskamer. Daarmee kun je wegkomen met minder brandstof en minder emissies. Goed, heel technisch.

1681027024912.jpeg

Compleet overzicht van een FSI systeem, van links naar rechts de LPFP, HPFP en de injectoren

Screenshot 2023-04-09 at 09.49.34.png

Nu heeft VW dus een CJX motor gemaakt met zowel MPI als FSI.

MPI en FSI op 1 motor.
MPI spuit brandstof op je inlaat spruitstuk
FSI spuit brandstof in de cilinder zelf

maxresdefault.jpg

Mk7-Intake-Manifold-edit-2.png

Wat je dus even moet zien, is hoe de brandstof hier loopt. De brandstof komt binnen bij de oranje pijl, vanaf de LPFP.
Bij de pijl zien we de HPFP, die via de rode route de FSI (directe injectoren) voorziet van brandstof onder hoge druk.
Maar die HPFP heeft ook een uitgang, die zien we eigenlijk niet want die zit aan de andere kant.
Da's deze:

mpi uitboren 2.jpg

Deze uitlaat, in het oranje aangegeven, gaat naar de MPI injectoren toe. En da's een klein gat. Die heb ik uitgeboord. Da's brandstof die in principe ook op lage druk zit, 5 bar van de LPFP.

FSI:
SSP 296: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
SSP 332: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

MPI:
SSP 260: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_260_d1.PDF
SSP 508: https://www.autooo.eu/sk/downloads/...ssp/4033-ssp-508-the-1-0l-44-55-kw-mpi-engine

FSI + MPI:
SSP 606: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2014/MC-10122162-9999.pdf

Ook leuk:



Screenshot 2023-04-09 at 10.20.23.png
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!