Het grote 'kleine vragen' topic

Goedendag alwetende forumleden,

Op het moment dat ik mijn auto kocht zat er een lichte vorm van mayonaise-achtige olie bij de dop.
Daarna heeft de garage geadviseerd andere olie te gebruiken, wat het probleem tot voorkort compleet had verholpen.

We zijn nu een goede 10.000+ km verder zonder dat er mayovorming is geweest.

Echter zag ik vandaag opeens een hevige mayonaise-vorming onder de olie dop tevoorschijn komen.
Direct keek ik naar het kvs-peil, wat nog precies hetzelfde was als voorheen, dus geen lekke kop pakking verwacht ik.

De olie is redelijk recent vervangen, door mijzelf met Castrol Edge 5W-30 Longlife Titanium LL.
Het enige verschil met dat van de garage is dat dit Castrol is en zij spul van een andere fabrikant gebruiken.

Kan het zo zijn dat de mayo-vorming is ontstaan door de koude afgelopen weken?
Mijn woon-werk verkeer is 10-15 min, waar de auto net 80 graden Celsius bereikt op olie-temp.
Echter heb ik vorige week nog wel een stuk van 150 km gereden, waar de auto natuurlijk compleet op temperatuur is gekomen.

Preventief onderhoud lijkt me goedkoper dan een fataal probleem, daarom leg ik het hier neer! :)
 
Na het wisselen en inleren van een nieuwe accu, is de garage vergeten het resetten van het airbag storings lampje. Is hier een mogelijkheid voor om deze zelf te resetten?

En kun je de ‘inspectie’ interval ook zelf resetten?
 
Volkswagen  Polo AW Comfortline  1.0 TSI 95PK - DSG 
Goedendag alwetende forumleden,

Op het moment dat ik mijn auto kocht zat er een lichte vorm van mayonaise-achtige olie bij de dop.
Daarna heeft de garage geadviseerd andere olie te gebruiken, wat het probleem tot voorkort compleet had verholpen.

We zijn nu een goede 10.000+ km verder zonder dat er mayovorming is geweest.

Echter zag ik vandaag opeens een hevige mayonaise-vorming onder de olie dop tevoorschijn komen.
Direct keek ik naar het kvs-peil, wat nog precies hetzelfde was als voorheen, dus geen lekke kop pakking verwacht ik.

De olie is redelijk recent vervangen, door mijzelf met Castrol Edge 5W-30 Longlife Titanium LL.
Het enige verschil met dat van de garage is dat dit Castrol is en zij spul van een andere fabrikant gebruiken.

Kan het zo zijn dat de mayo-vorming is ontstaan door de koude afgelopen weken?
Mijn woon-werk verkeer is 10-15 min, waar de auto net 80 graden Celsius bereikt op olie-temp.
Echter heb ik vorige week nog wel een stuk van 150 km gereden, waar de auto natuurlijk compleet op temperatuur is gekomen.

Preventief onderhoud lijkt me goedkoper dan een fataal probleem, daarom leg ik het hier neer! :)
maar nu heb je dus al meer dan 10k km dezelfde olie in de auto???
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Omdat ik ervan overtuigd ben dat de 'longlife' interval te lang is en niet gericht is op het behoud van je motor.
Daarnaast wordt olie vervuild, en helemaal met circuit gebruik, dus is het verstandig om olie dan met aanzienlijke kortere intervallen te verversen.
Het filter bewaar ik wel 2 ronden aan olie, omdat die dingetjes gemakkelijk 30 dkm. mee gaan. (wel even checken met een magneetje op metaal)

Daarnaast is longlife goedkoper dan niet longlife, omdat het overal verkrijgbaar is. :)
 
Ja dat 30000km lang is, is een discussie die ik niet weer aan wil zwengelen Stick Out Tongue
Daarnaast is de service interval van VW niet ingesteld op circuit gebruik, dus geef je groot gelijk.

Maar de gedachte achter longlife olie met korte interval, is dus simpelweg dat longlife olie van hogere kwaliteit is? Wel interessant!
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Vroegtijdig vervangen is niet nodig.
Laatst keek ik een video'tje waar iemand zijn filter bij 7-10-15 & 25dkm heeft laten testen in het lab.

Bij 10-15 dkm was het filter nog even efficiënt, als vanaf moment 1.
Bij 25 dkm. begon de effectiviteit minder te worden.

Dus nee die mag wel 2 ronden mee gaan.
 
Vroegtijdig vervangen is niet nodig.
Laatst keek ik een video'tje waar iemand zijn filter bij 7-10-15 & 25dkm heeft laten testen in het lab.

Bij 10-15 dkm was het filter nog even efficiënt, als vanaf moment 1.
Bij 25 dkm. begon de effectiviteit minder te worden.

Dus nee die mag wel 2 ronden mee gaan.
Je redenering klopt echt helemaal maar mijn brein kan dit niet verwerken :flushed:
 
Dus dan ga je er van uit dat jouw filter, (elke filter op de markt) identiek is aan de filter die getest is. Los van of het gepresenteerde filmpje ook op waarheid is berust.

Dat is hetzelfde als je dan zegt;
Da het op feesboek gestoan
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: daan5070 en Jeroldd
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!