Het grote 'kleine vragen' topic

was even aan het forum neuzen en toen kwam ik dit tegen:

Ik heb weer het gevoel dat ik BP Ultimate tank. Merkbaar meer power onderin, hangt beter aan het gas. Motor loopt een stuk stiller stationair. Op kruissnelheid is het blok ook stiller al is het verschil dan niet zo groot met normaal.
Het verbruik is een klein beetje gunstiger (maar geen wow-verhalen).
Het maakt de brandstof niet schraler (qua smerende eigenschappen dus) wat de reden is dat ik geen Ultimate, V-Power of Excellium diesels (meer) durf te tanken.

Ik heb brieven naar Total, Shell en BP gestuurd met de vraag of hun über diesels veilig zijn voor mijn motorblok. Geen antwoord.
Ook bellen naar ze: kaken stijf op elkaar.
Op hun websites staat dat het voor alle diesels geschikt is maar die uitspraak durven ze niet op schrift te zetten of mondeling te bevestigen.
Ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. Ze kijken wel uit.
Dat gezegd hebbende weet ik ook dondersgoed dat ik altijd zal verliezen als ik hen zou aanklagen voor een kapotte inspuit-pomp. Het ging me puur om hun reacties (of het uitblijven daarvan).

Iemand die hier meer van weet Ultimate etc zou toch JUIST beter zijn?
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
was even aan het forum neuzen en toen kwam ik dit tegen:

Ik heb weer het gevoel dat ik BP Ultimate tank. Merkbaar meer power onderin, hangt beter aan het gas. Motor loopt een stuk stiller stationair. Op kruissnelheid is het blok ook stiller al is het verschil dan niet zo groot met normaal.
Het verbruik is een klein beetje gunstiger (maar geen wow-verhalen).
Het maakt de brandstof niet schraler (qua smerende eigenschappen dus) wat de reden is dat ik geen Ultimate, V-Power of Excellium diesels (meer) durf te tanken.

Ik heb brieven naar Total, Shell en BP gestuurd met de vraag of hun über diesels veilig zijn voor mijn motorblok. Geen antwoord.
Ook bellen naar ze: kaken stijf op elkaar.
Op hun websites staat dat het voor alle diesels geschikt is maar die uitspraak durven ze niet op schrift te zetten of mondeling te bevestigen.
Ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. Ze kijken wel uit.
Dat gezegd hebbende weet ik ook dondersgoed dat ik altijd zal verliezen als ik hen zou aanklagen voor een kapotte inspuit-pomp. Het ging me puur om hun reacties (of het uitblijven daarvan).

Iemand die hier meer van weet Ultimate etc zou toch JUIST beter zijn?

Elke leverancier/merk geeft zijn eigen toevoegingen aan de basis brandstof. De ene heeft RON98 als octaan, de ander (oa V-Power) RON102, als basis brandstof. Sommige merken voegen er oa enzymen aan toe, die de verbranding verbeteren, of oplosmiddel bevatten voor vervuilende particles (tegen roetaanslag etc.). Dus ja, premium brandstoffen krijg je meer voor terug. Ga je het heel erg merken; vast niet; heel langere termijn ga je het misschien qua onderhoud merken, maar misschien ook wel niet. Ligt aan heel veel omstandigheden. Heb zelf in ieder geval ooit uitgerekend dat ondanks het feit ik duurdere brandstof tankte, mijn verbruik dusdanig beter was met E5, tov E10 (door de schonere/betere verbranding), dit prijsverschil weer gecompenseerd werd en ik onder de streep per tankbeurt van ongeveer 40 liter alsnog ongeveer €2,- uitspaarde. (Dit was met een Seat Leon ST 1.8 TSI).
 
Volkswagen  Polo AW  GTI 2.0 200pk (250pk/455Nm stage 1) 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
Elke leverancier/merk geeft zijn eigen toevoegingen aan de basis brandstof. De ene heeft RON98 als octaan, de ander (oa V-Power) RON102, als basis brandstof. Sommige merken voegen er oa enzymen aan toe, die de verbranding verbeteren, of oplosmiddel bevatten voor vervuilende particles (tegen roetaanslag etc.). Dus ja, premium brandstoffen krijg je meer voor terug. Ga je het heel erg merken; vast niet; heel langere termijn ga je het misschien qua onderhoud merken, maar misschien ook wel niet. Ligt aan heel veel omstandigheden. Heb zelf in ieder geval ooit uitgerekend dat ondanks het feit ik duurdere brandstof tankte, mijn verbruik dusdanig beter was met E5, tov E10 (door de schonere/betere verbranding), dit prijsverschil weer gecompenseerd werd en ik onder de streep per tankbeurt van ongeveer 40 liter alsnog ongeveer €2,- uitspaarde. (Dit was met een Seat Leon ST 1.8 TSI).
Ik wou de nadruk leggen op: Het maakt de brandstof niet schraler (qua smerende eigenschappen dus) wat de reden is dat ik geen Ultimate, V-Power of Excellium diesels (meer) durf te tanken.

Zou de brandstof schraler worden van deze premium brandstoffen?
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Ik wou de nadruk leggen op: Het maakt de brandstof niet schraler (qua smerende eigenschappen dus) wat de reden is dat ik geen Ultimate, V-Power of Excellium diesels (meer) durf te tanken.

Zou de brandstof schraler worden van deze premium brandstoffen?
Daar zou ik me absoluut geen zorgen over maken.
Juist de toevoegingen in de premium brandstoffen zorgen ervoor dat het niet "schraal" wordt en de eigenschappen verbeteren.
Je kunt beter/eerder kijken naar de staat van je olie/motorkoeling, dan "schraalheid" van de brandstof, als het gaat om premium brandstof.
Premium brandstof betekent hogere/betere mate van verbranding, dus mogelijk ook hogere temperaturen bij die verbranding.
Echter, ga ik er van uit dat een standaard auto dit altijd binnen de marges heeft zitten op t gebied van koeling.

Mijn keuze zou echter altijd zijn een premium brandstof; max E5, en NOOIT de goedkopere E10; die verbrandt slechter en heeft zeker in de koudere maanden meer/eerder last van paraffine en vochtaantrekking (hygroscopisch). Omdat er (meer) Bio-methanol bij zit; onze overheid verplicht dit op zoveel % van de totale omzet bij de leveranciers). E5 is vaak ook bio vrij; wat mijn voorkeur zou zijn.

Je kunt t beste kijken naar welke leveranciers welke RON/Octaangetal aanhouden als minimum en of er bio bij zit.
BP en Total is volgens mij minimaal RON98 (oftewel; SuperPlus). En heb ooit eens gekeken naar V-Power, wat RON102 bleek te zijn toen (of dat nog zo is, durf ik niet te zeggen; is alweer paar jaartjes terug dat ik daar in gedoken ben).
Ik tank altijd E5, wat dus meestal op zijn minst 98 octaan is (niet overal, maar meestal wel).
 
Volkswagen  Polo AW  GTI 2.0 200pk (250pk/455Nm stage 1) 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
Daar zou ik me absoluut geen zorgen over maken.
Juist de toevoegingen in de premium brandstoffen zorgen ervoor dat het niet "schraal" wordt en de eigenschappen verbeteren.
Je kunt beter/eerder kijken naar de staat van je olie/motorkoeling, dan "schraalheid" van de brandstof, als het gaat om premium brandstof.
Premium brandstof betekent hogere/betere mate van verbranding, dus mogelijk ook hogere temperaturen bij die verbranding.
Echter, ga ik er van uit dat een standaard auto dit altijd binnen de marges heeft zitten op t gebied van koeling.

Mijn keuze zou echter altijd zijn een premium brandstof; max E5, en NOOIT de goedkopere E10; die verbrandt slechter en heeft zeker in de koudere maanden meer/eerder last van paraffine en vochtaantrekking (hygroscopisch). Omdat er (meer) Bio-methanol bij zit; onze overheid verplicht dit op zoveel % van de totale omzet bij de leveranciers). E5 is vaak ook bio vrij; wat mijn voorkeur zou zijn.

Je kunt t beste kijken naar welke leveranciers welke RON/Octaangetal aanhouden als minimum en of er bio bij zit.
BP en Total is volgens mij minimaal RON98 (oftewel; SuperPlus). En heb ooit eens gekeken naar V-Power, wat RON102 bleek te zijn toen (of dat nog zo is, durf ik niet te zeggen; is alweer paar jaartjes terug dat ik daar in gedoken ben).
Ik tank altijd E5, wat dus meestal op zijn minst 98 octaan is (niet overal, maar meestal wel).

Aanvullende op bovenstaande:
Mbt diesel geldt hetzelfde, maar dan uiteraard het CETAAN getal. Hoe hoger die is, des te hoger/beter de mate van verbranding is.
Ik blijf zoveel mogelijk weg uit de buurt van bio-blends; het maakt de kwaliteit alleen maar slechter dan beter.
Onze overheid verplicht het toe te voegen in de "normale" diesel, maar de kwaliteit komt het niet ten goede.

De enige vorm van Bio die kwalitatief de competitie aan kan met reguliere diesel is HVO100, maar dat is wel zo godsgruwelijk duur; dan ben je financieel altijd beter af met een premium bio-vrije diesel.
 
Volkswagen  Polo AW  GTI 2.0 200pk (250pk/455Nm stage 1) 
Worden op marktplaats regelmatig aangeboden, vorig jaar heb ik in Beek een set gekocht voor € 25,00 en volledig onbeschadigd. (nu alleen voor eigen gebruik en niet voor de verkoop)
Die krengen zijn duur van VW zelf. Je hebt een mooi deal gehad daar.

Onze andere Polo heeft wieldopjes, waar er eentje vanaf gevallen was.
Maar als je er 1 wilt bestellen (ze verkopen ze eigenlijk per 4 bij de dealer), dan betaal je een absurd bedrag. Volgens mij was het €58 voor 1 wieldop :rolleyes:.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!