Het grote 'Gooi het eruit' topic!

Dat is bewust gedaan omdat trommelremmen efficiënter zijn dan schijfremmen (minder rolweerstand). Interessant leesvoer.

Een elektrische auto remt overigens voornamelijk op de motor, de schijfremmen dienen enkel ter ondersteuning (vooral als je helemaal tot stilstand wil komen).

Bij een elektrische auto kan het ook heel lang voorkomen dat je de remmen uberhaupt niet gebruikt en dat is voor schijfremmen niet goed. De schijven gaan roesten en daarnaast gaan ze piepen tijdens het remmen. Trommelremmen kunnen daar beter tegen.

Schijfremmen zijn voor een EV alleen maar nadelig.
Goh weer wat geleerd! Het is inderdaad logisch dat de motoren ook regenereren tijdens afremmen.
Echter wist ik niet dat de weerstand dusdanig hoog kan worden om te auto écht af te remmen.
 
Ik moest vandaag weer lachen. Of huilen. Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik houd het op lachen.

Een klant, we noemen hem Henk. Omdat hij een buitenlandse naam heeft, maar we willen niet profileren. Henk.
Henk wou vorig jaar maart graag adapters voor z'n xenon koplampen hebben in een 6R.
Prima, speciaal voor Henk een paar adapters gemaakt. Henk zou ze zelf monteren, adres ontvangen, tikkie verstuurd, 75 euro incl verzending.
Doodse stilte. SIndsdien bestond ik niet meer voor Henk.

Vandaag kwam Henk weer tot leven. Of ik adapters kon maken? Ja, heb ik op voorraad. Blijdschap alom.
Adres ongewijzigd? Ja hoor. Tikkie verstuurd, 100 euro incl verzending. Nou, toen begon het hoor, of ze van goud waren?
Hij vond de prijs al hoog maar dit was buitenproportioneel, wat ik wel niet dacht, omdat ik de enige was dat ik de prijs wel zou bepalen??
Kortom, Henk was pissig. Hij voelde zich zelfs opgelicht. Ik zal het hele relaas niet posten, maar de boodschap was duidelijk.
Hij verkocht nog liever die koplampen dan dat hij adapters bij mij zou kopen.

Henk zal wel onder een steen leven, want materialen zijn gewoon duurder geworden, flink duurder verzending is duurder geworden en ik draag ook BTW af tegenwoordig.

Man man man wat een druif was dat zeg. Wellicht ten overvloede, maar Henk zal geen iichel adapters in z'n auto krijgen. No way.
wel sneu dat mensen zo kunnen zijn. Ik bied zelf ook wel eens wat aan om in te bouwen tegen vergoeding. Eerst zijn ze heel enthousiast tot ze de prijs krijgen te horen. Daarna willen ze onderhandelen als dat niet werkt worden ze boos, of je hoort nooit meer wat van ze, beetje jammer vind ik dat altijd
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi 105pk 
Goh weer wat geleerd! Het is inderdaad logisch dat de motoren ook regenereren tijdens afremmen.
Echter wist ik niet dat de weerstand dusdanig hoog kan worden om te auto écht af te remmen.
Het was voor mij ook heel nieuw en vreemd toen ik het ervaarde. Ik heb een tijdje in een Kia E-Niro gereden en daarbij regeneratief remmen op maximaal gezet. De enige keren dat ik hem rempedaal gebruikte was wanneer ik snel stil moest staan. Om af te remmen neem je gewoon "gas" terug of haal je je voet helemaal van het pedaal af en dan remt hij vanzelf. Heel erg fijn als je er eenmaal aan gewend bent.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
Goh weer wat geleerd! Het is inderdaad logisch dat de motoren ook regenereren tijdens afremmen.
Echter wist ik niet dat de weerstand dusdanig hoog kan worden om te auto écht af te remmen.
M'n pa rijdt een audi e-tron. Staat nu bijna 160.000km op, maar rijdt nog steeds op de eerste set remschijven en blokken. Dingen slijten simpelweg niet, omdat echt een groot gedeelte regeneratief remmen is en de remmen dus niet gebruikt worden.
Zolang de remlichten dan maar niet oplichten, niet zo prettig voor de mensen die achter je rijden, remmen, rijden, remmen, rijden enzovoort.
Ik kan ook bevestigen dat pas wanneer je meer zou remmen dan wanneer je alleen zou uitrollen in een benzineauto je remlichten aangaan. Werkt dus top :)
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
M'n pa rijdt een audi e-tron. Staat nu bijna 160.000km op, maar rijdt nog steeds op de eerste set remschijven en blokken. Dingen slijten simpelweg niet, omdat echt een groot gedeelte regeneratief remmen is en de remmen dus niet gebruikt worden.

Ik kan ook bevestigen dat pas wanneer je meer zou remmen dan wanneer je alleen zou uitrollen in een benzineauto je remlichten aangaan. Werkt dus top :)
Dat is dan een blessing and a curse, want bij afremmen op de motor kan ik het ook 80% op de motor doen. (terugschakelen)
Echter wil ik JUIST dat mijn remverlichting aangaat want dan letten mensen op. ;)
 
Zolang de remlichten dan maar niet oplichten, niet zo prettig voor de mensen die achter je rijden, remmen, rijden, remmen, rijden enzovoort.
Of de remlichten gaan branden is afhankelijk van hoe snel je snelheid mindert. Als het overeenkomt met gas loslaten bij een normale auto gaan ze niet aan maar als je snelheid mindert alsof je zou remmen bij een normale auto wel.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: VWPolo1.0 en Sal
Volgens mij is het bij mij zo dat de remlichten aan gaan bij een bepaalde mate van decelereren. Vervelende is wel dat je als bestuurder niet goed weet wanneer je remlichten nou precies branden…
 
Volkswagen  ID3 First Max  58 kWh / 204 pk 
Wat is daar vervelend aan? Vertrouw je er niet op dat het goed werkt?
Nee, het werkt ongetwijfeld goed maar ik vind knipperende remlichten hinderlijk bij anderen. Het aan-uit-aan-uit idee en daar heb je met die systemen niet veel weet meer van. In m’n polo probeerde ik dat te voorkomen ;)
 
Volkswagen  ID3 First Max  58 kWh / 204 pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Jullie vergeten denk ik hoe “hard” een ev auto afremt als je het gaspedaal los laat.
Dit komt gewoon overheen met normaal remmen.
Je remt laat maar zeggen door minder gas te geven.

Oftewel bij Volvo heet dit : one pedal driving
Hangt er van af op welk niveau je het instelt. Bij de meeste EV's kun je regeneratief remmen zelf instellen van licht tot zwaar. Op het lichtste niveau remmen de meeste EV's nauwelijks af als je het "gas"pedaal los laat en moet je echt remmen. Op het zwaarste niveau is het inderdaad alsof je op de rem drukt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
Als je op de B stand rijdt, remt hij inderdaad behoorlijk af en zullen de remlichten wel branden. Maar ook zonder die stand kan je auto regenereren als je bijvoorbeeld een kruispunt nadert, dan herkent de auto dit en gaat hier zelf op anticiperen door te vertragen. De auto laat je dan redelijk uitrollen maar regenereert dan al wel. Op zo’n moment weet je niet altijd of je rem brandt :)
 
Volkswagen  ID3 First Max  58 kWh / 204 pk 
Ik heb nog niet in Volkswagen EV's gereden, ik lees dat die maar 2 standen hebben. Tesla's hebben ook maar 2 niveau's (low of standard). Kia's en Hyundai's hebben er meestal 4 (0 tot en met 3) waarvan de laagste heel weinig remt en je het pedaal moet gebruiken. De Honda E heeft ook 3 of 4 niveau's maar het is een tijdje geleden dat ik daar in gereden heb.

Hoe dan ook het hangt sterk van de auto af :).
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!