Het grote 'achteruit rij camera' topic

iichel

Exclusive lid
12,863
4
8,079
283
Omdat er nog wel eens topics voorbij komen (en ik koffiepauze heb), hier een centraal info topic voor achteruit rij cameras.

Algemeen:
Een achteruit rij camera is een camera die aan de achterzijde van je auto zit en beeld geeft op je radio of een extern scherm.
Het beeld is een real-time beeld van wat er achter je auto gebeurt.

RNS en RCD systemen:
De OEM systemen van Volkswagen in de Polo 6R kunnen overweg met cameras, dit is beperkt tot:
- RNS 315
- RNS 510
- RCD 510 (niet alle modellen, thanks @IbifaHo)
Deze hebben een 26-pin stekkker aan de achterzijde, onder de FM/AM antennes. Check dit altijd even voordat je materiaal gaat kopen.
De RNS 310 werkt niet met een camera want er zit geen 26-pin stekker op.
No details on when 26 pin audio and video connector is fitted, most likely only on models fitted with RVC from the factory.
bron
Sommige autos hebben de zgn Touch Adapter voor de carkit erin zitten. Het is mogelijk om dit te gebruiken in combinatie met een RNS systeem.
Het is noodzakelijk om de pinnen van de camera in te pinnen in de 26-pin stekker van de touch adapter.
Activatie van het camera beeld gaat via de canbus (canbus zegt: achteruitversnelling staat aan! opletten!)
TS heeft geen ervaring met 6C systemen, aanvullingen in voluit geschreven tekst zijn welkom.

Aftermarket ICE (in-car entertainment) systemen:
Aftermarket systemen van b.v. Pioneer, Kenwood en vele anderen kunnen overweg met cameras. Check de specificatie lijst eerst of er ondersteuning is. Vaak komen deze systemen niet met een 26-polige stekker maar met een gele tulp stekker die ook op je TV zit.
Activatie gaat soms via een plus-gestuurde kabel en soms via de canbus. Lees de instructies van de fabrikant.

Installatie OEM camera:
OEM oplossingen zijn een klap-logo camera van de Golf 7 (Polo 6C) of Golf 6 (Polo 6R), al dan niet met een adapter plaat om de camera goed te 'draaien'.
Deze camera zit in de koffer klep opener. Dit is de duurste optie.
Een andere OEM oplossing is de kenteken camera van VW die ingebouwd zit in een van de kenteken verlichtingen.
De OEM cameras gaan rechtstreeks naar de 26-pin stekker van de camera.
Aansluiten is relatief makkelijk, een goede handleiding van onze vriend ciclo in samenwerking met het franse forum: klik

Installatie Aftermarket camera:
Voor iedere aftermarket oplossing is er een andere installatie, maar in de grote lijnen volgen ze de volgende regels...
Ze hebben allemaal 4 kabels:
Zwarte massa draad (bruin is ook mogelijk)
Rode plus draad (rood/zwart is ook mogelijk)
Geschakelde draad (meerdere kleuren mogelijk)
Video kabel met een gele tulp of een 26-pin stekker.

De zwarte draad kun je eenvoudig met iedere massa verbinding verbinden. Het eenvoudigst is het massa punt achter het linker achterlicht of de bruine draad in de stekker van een van de achterlichten. Bruine draden in een VW Polo zijn altijd massa.
De rode draad kun je het beste verbinden met een contact geschakelde plus. Dat is een plus kabel die alleen 12V geeft als je de auto op contact hebt staan.
Dit heeft sterk de voorkeur boven een permanente 12V kabel want zo kan de camera de accu leeg trekken als de auto uit staat.
De geschakelde draad moet aan worden gesloten op een stroombron die alleen actief wordt als je de auto in de achteruit hebt staan.
Da's vervelend... hebben we die? Jazeker, het achteruit rij licht! Dat draadje vinden we bij het rechter achterlicht in de kleuren blauw/zwart.

Als je een gele AV tulp hebt, heb je een converter nodig van RGB signaal naar 26-pin stekker, als je de camera op een RNS/RCD systeem wilt gebruiken. De gele AV tulp past vaak op een aftermarket ICE systeem.
Deze converter heeft vaak een plus en een min, de min kan wederom op een bruine kabel aangesloten worden bij bv de quadlock van de radio (pin 12). De plus gaat wederom op een contact geschakelde plus. Advies is om deze bij de quadlock weg te halen (pin 13 ).

VCDS activatie bij RNS/RCD systemen:
Ga naar Radio [56], coding, long code helper en activeer byte 3 bit 6 en byte 9 zet je op '00'

Als je parkeer sensoren hebt:
Ga naar Park/steer assist [10], Security acces, en type 71679
Ga naar Park/steer assist [10], Adaptation en zet 'visual display voor park assist' op 'Rearview Camera'
Ga naar Park/steer assist [10], coding, long code helper en vink byte 1 bit 7 aan (voor de mute functie)
Als je een trekhaak hebt:
Ga naar Park/steer assist [10], coding, long code helper en verander byte 0 van '30' naar '31'

Reset nu de RNS met <+>+Eject+micro

Plaatjes:
Quadlock pinout
904167d1421711548-upgrading-speakers-vw-quadlock-29716-2-3003776089400456453.jpg


26-pin connector bij 7:
golf-mk6-2571.png


AV tulp:
videokabel-500x500.jpg


voorbeeld RGB converter:
High-Quality-26-PIN-RGB-to-CVBS-RCA-Converter-for-Volkswagen-Facotry-Camera-VW-Original-Camera.jpg


Succes met de inbouw van je camera.
En tot slot is dit topic misschien wel (hint hint) de ideale plek om vragen te stellen. Zo ontlast je mijn inbox een beetje en kan meteen iedereen meelezen naar oplossingen.

changelog:
12 aug: update voor RCD510 (dank aan @IbifaHo )
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Iichel,
ik zelf ben een paar weken geleden ook bezig geweest om mijn kentekencamera werkend te krijgen in combinatie met mijn dynavin n6
dit heb ik tijdelijk even opgegeven omdat het niet helemaal lukte, ik zelf heb de versie met gele tulp stekker rode + en zwarte min kabel
nu kan ik deze camera wel mooi permanent gaan aansluiten maar dat heeft voor mij als gevolg dat ik continue een stuk of 6 ledjes heb branden rondom mijn camera lens
wat natuurlijk geen optie is.

Ik heb natuurlijk eerst geprobeerd de + van het achteruitrijlicht te gebruiken, dit had helaas geen succes aangezien het canbus systeem zich ermee ging bemoeien wat voor mij inhield dat het hele camerabeeld begon te flikkeren bij ingeschakelde motor.

nu rij ik dus al mooi een paar weken rond met een kentekenplaat met camera welke niet is aangesloten.

nu ben ik eerder geattendeerd op een soort relais, om dit probleem te omzeilen maar nu heb ik wat betreft relais en dergelijke totaal geen kennis.

dus nu de vraag is dit op een andere manier werkend te krijgen, zonder continue stroom te moeten geven aan de camera ?
 
-  Sirt  Kowed 
Omdat er nog wel eens topics voorbij komen (en ik koffiepauze heb), hier een centraal info topic voor achteruit rij cameras.

Algemeen:
Een achteruit rij camera is een camera die aan de achterzijde van je auto zit en beeld geeft op je radio of een extern scherm.
Het beeld is een real-time beeld van wat er achter je auto gebeurt.

RNS en RCD systemen:
De OEM systemen van Volkswagen in de Polo 6R kunnen overweg met cameras, dit is beperkt tot:
- RNS 315
- RNS 510
- RCD 510
Deze hebben een 26-pin stekkker aan de achterzijde, onder de FM/AM antennes.
De RNS 310 werkt niet.
Sommige autos hebben de zgn Touch Adapter voor de carkit erin zitten. Het is mogelijk om dit te gebruiken in combinatie met een RNS systeem.
Het is noodzakelijk om de pinnen van de camera in te pinnen in de 26-pin stekker van de touch adapter.
Activatie van het camera beeld gaat via de canbus (canbus zegt: achteruitversnelling staat aan! opletten!)
TS heeft geen ervaring met 6C systemen, aanvullingen in voluit geschreven tekst zijn welkom.

Aftermarket ICE systemen:
Aftermarket systemen van b.v. Pioneer, Kenwood en vele anderen kunnen overweg met cameras. Check de specificatie lijst eerst of er ondersteuning is. Vaak komen deze systemen niet met een 26-polige stekker maar met een gele tulp stekker die ook op je TV zit.
Activatie gaat soms via een plus-gestuurde kabel en soms via de canbus. Lees de instructies van de fabrikant.

Installatie OEM:
OEM oplossingen zijn een klap-logo camera van de Golf 7 (Polo 6C) of Golf 6 (Polo 6R), al dan niet met een adapter plaat om de camera goed te 'draaien'.
Deze camera zit in de koffer klep opener. Dit is de duurste optie.
Een andere OEM oplossing is de kenteken camera van VW die ingebouwd zit in een van de kenteken verlichtingen.
De OEM cameras gaan rechtstreeks naar de 26-pin stekker van de camera.
Aansluiten is relatief makkelijk, een goede handleiding van onze vriend ciclo in samenwerking met het franse forum: klik

Installatie Aftermarket:
Voor iedere aftermarket oplossing is er een andere installatie, maar in de grote lijnen volgen ze de volgende regels...
Ze hebben allemaal 4 kabels:
Zwarte massa draad (bruin is ook mogelijk)
Rode plus draad (rood/zwart is ook mogelijk)
Geschakelde draad (meerdere kleuren mogelijk)
Video kabel met een gele tulp of een 26-pin stekker.

De zwarte draad kun je eenvoudig met iedere massa verbinding verbinden. Het eenvoudigst is het massa punt achter het linker achterlicht of de bruine draad in de stekker van een van de achterlichten. Bruine draden in een VW Polo zijn altijd massa.
De rode draad kun je het beste verbinden met een contact geschakelde plus. Dat is een plus kabel die alleen 12V geeft als je de auto op contact hebt staan.
Dit heeft sterk de voorkeur boven een permanente 12V kabel want zo kan de camera de accu leeg trekken als de auto uit staat.
De geschakelde draad moet aan worden gesloten op een stroombron die alleen actief wordt als je de auto in de achteruit hebt staan.
Da's vervelend... hebben we die? Jazeker, het achteruit rij licht! Dat draadje vinden we bij het rechter achterlicht in de kleuren blauw/zwart.

Als je een gele AV tulp hebt, heb je een converter nodig van RGB signaal naar 26-pin stekker.
Deze converter heeft vaak een plus en een min, de min kan wederom op een bruine kabel aangesloten worden bij bv de quadlock van de radio (pin 12). De plus gaat wederom op een contact geschakelde plus. Advies is om deze bij de quadlock weg te halen (pin 13 ).

VCDS activatie bij RNS/RCD systemen:
Ga naar Radio [56], coding, long code helper en activeer byte 3 bit 6 en byte 9 zet je op '00'

Als je parkeer sensoren hebt:
Ga naar Park/steer assist [10], Security acces, en type 71679
Ga naar Park/steer assist [10], Adaptation en zet 'visual display voor park assist' op 'Rearview Camera'
Ga naar Park/steer assist [10], coding, long code helper en vink byte 1 bit 7 aan (voor de mute functie)
Als je een trekhaak hebt:
Ga naar Park/steer assist [10], coding, long code helper en verander byte 0 van '30' naar '31'

Reset nu de RNS met <+>+Eject+micro

Plaatjes:
Quadlock pinout
904167d1421711548-upgrading-speakers-vw-quadlock-29716-2-3003776089400456453.jpg


26-pin connector bij 7:
golf-mk6-2571.png


AV tulp:
videokabel-500x500.jpg


voorbeeld RGB converter:
High-Quality-26-PIN-RGB-to-CVBS-RCA-Converter-for-Volkswagen-Facotry-Camera-VW-Original-Camera.jpg
Ziet er goed uit ..
Hier kunnen we iets mee bedankt ..
 
Volkswagen  VW Polo Cross 6R Bj: 2013  TSI 1.2 77kw - 105 pk 
Nog een paar vraagjes omtrent de camera

Ik heb zelf sinds zaterdag een RNS 510 type C

Heeft deze dus nog een aparte interface nodig om een universele achteruitrijcamera op aan te kunnen sluiten??

En waar kun je zo'n interface aanschaffen voor een redelijke prijs??

Kortom jullie info is van harte welkom
 
Volkswagen  Polo  1.2 Bluemotion TDI 
Is ge-update. Controleer voor het installeren van een camera eerst of de 26 pin poort fysiek aanwezig is. Aanwezigheid van een (werkende) Touch Adapter is al een goede indicatie dat de unit zo'n poort heeft.
Ik heb een 2012 6R met RCD 510, waar al OPS op zit. Voor de telefoon heb ik zo'n heel simpel adaptertje met 2 knoppen op het dashboard (werkt overigens wel prima).
Als ik het dus goed begrijp is het aan te raden om de radio eerst even uit te bouwen voordat ik iets aanschaf.

Wat kost zo'n camera ongeveer? Vind het best interessant (hoewel je zonder camera bij de polo ook prima overzicht hebt)
 
cameras kunnen alles kosten van 15 tot 500 euro. 15 euro heb je een chinese kenteken camera en voor 500 euro een OEM logo camera.

de touch adapter en de camera (of converter voor camera beeld) delen de 26 pin stekker.
let wel op dat zo'n video converter vaak te krijgen is vanaf 50 euro. dus dan wordt zo'n 15 euro camera plots iets duurder...

de 26-pin stekker layout is als volgt:

Multi-pin connector 5, audio and video, 26-pin


1 – Reserved for Debug RX protocol
2 – Reserved for Debug TX protocol
3 – Not assigned
4 – Video signal input, RGBS, negative (ground)
5 – Video signal output LF, Right (Audio use 17 for ground)
6 – Ground Sync input
(Internal universal preparation for mobile telephone, mobile telephone detection)
7 – Video signal output, vertical and horizontal synchronisation
(Internal universal preparation for mobile telephone, cradle and button evaluation)
8 – Video signal ouput, green
(Internal universal preparation for mobile telephone, cradle, aerial diagnosis)
9 – Video signal input, RGBS, negative (ground)
10 – Video signal input LF, right (Audio use 24 for ground)
11 – Video signal input, screening earth
12 – Video signal input, vertical and horizontal synchronisation
13 – Video signal input, green
14 – Not assigned
15 – Not assigned
16 – Not assigned
17 – Video signal output, LF, negative (ground)
18 – Video signal output LF, Left (Audio use 17 for ground)
19 – Video signal output, RGBS, negative (ground)
(Internal universal preparation for mobile telephone, cradle, negative)
20 – Video signal output, Blue
(Internal universal preparation for mobile telephone, switched terminal 30)
21 – Video signal output, Red
22 – Video signal input, LF, negative
23 – Video signal input, LF, left (Audio use 24 for ground)
24 – Video signal input, RGBS, negative (ground)
25 – Video signal input, blue
26 – Video signal input, red

bron: http://www.my-gti.com/529/volkswagen-rns-510-pin-assignments

je moet als het ware van 2 stekkers 1 maken. :)
Veertje indrukken en dan trek je ze zo uit het stekkerblok. Op dezelfde plek inpluggen in de stekker van de touch adapter.
(dus je haalt bijvoorbeeld pin 11 uit de stekker van de camera en stopt deze pin in plaats 11 van de touch adapter stekker die achterin je navigatie zit).
963726-1.jpg
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!