Catunambu

Bekend lid
1,525
752
133
Hoii!

Sinds enkele weken maakt mijn Polo 6R 1.2TDI SlowMotion uit 2013 een zeer naar geluid/vibratie die bij 60km/h hoorbaar EN voelbaar is.

Omschrijving van het geluid:
Het geluid klinkt alsof je over een beschadigd/ruw stuk asfalt rijd (terwijl de weg nieuw asfalt betreft).
Lijkt linksvoor weg te komen en is voelbaar in de bodemplaat en in het stuurwiel.

Klank van het geluid:
ggggggggggggggggggggggggggggggggggg (etc)

Wanneer treed het geluid op?
Bij het rijden onder constante snelheid/zeer lichte deceleratie vanaf 60 in de 4e versnelling (1300rpm-1200rpm)

Welke omstandigheden verergeren het?
zodra de airco ingeschakeld is, word het geluid zeer erg versterkt. zonder airco is dit ook zeer goed merkbaar/hoorbaar.

Welke omstandigheden verminderen het?
Zodra de auto warm is, verdwijnt het geluid/de vibratie
snelheid verhogen
versnelling terug schakelen
versnelling op schakelen
snelheid minderen

Wat heb ik al gecontroleerd/gedaan?
Wiellagers -> goed
Aandrijfassen -> geen buitenproportionele speling
Banden -> tegen versleten aan, geen verdere info
Uitlijning -> de auto had 4mm teveel toespoor

Heeft iemand hier ervaring mee? of hoort het zelfde geluid?

M'n maat is automonteur, hij hoort het geluid maar kan dit ook niet plaatsen.

P.S. ooit (kort) in het bezit geweest van een Lupo 1.2TDI 3L, deze auto had hier ook last van (in extreme mate) dit is nooit opgelost aangezien de auto zich niet als een betrouwbaar reisgenoot opgesteld had en na enkele maanden is ingeruild.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dag Thijs,

Als het de lagers van de airco pomp zouden zijn, dan zou dit betekenen dat het geluid ook met onbelaste motor hoorbaar is, dit is echter niet het geval...

het geluid treed alleen op bij zeer lichte belasting/zeer licht decelereren.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
daar dacht ik zelf eerst ook aan, maar zodra ik ontkoppel, is het geluid verdwenen... laat ik gas volledig los, verdwijnt t geluid ook, geef ik een fractie meer gas, is het geluid ook weg...

Voor mijn gevoel komt t meer uit de aandrijflijn dan uit de wielen/wielophanging..
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Hoe check ik dan de bak? en hoe weet ik wat er eventueel in/aan de bak kapot kan zijn?

- zijn er kwaaltjes bekend m.b.t. de Polo 1.2TDI BM bak?

nog even terug te komen om het feit dat mn airco het geluid versterkt, ik heb hier een redenatie op los gelaten, hierin volg ik de weg van vibratie's in de aandrijflijn:

zonder airco: Trillingen verbrandingsproces -> DMF (trilling gedempt) -> versnellingsbak -> aandrijfassen -> fusee -> wielophanging (demping) -> chassis/stuur

met airco: belasting airco -> heftiger trillingen verbrandingsproces (vergelijk met laden/ontladen condensator in elektronica) -> DMF (minder gedempte trillingen -> versnellingsbak -> aandrijfassen -> fusee -> wielophanging (demping) -> chassis/stuur

nu lijkt het mij dat in dit proces, met name onder lichte motorbelastingen, het vliegwiel/de koppeling weinig kracht te verduren krijgt, waardoor de "pulsen" van de krukas (door de 3 zuigers) ervoor zorgt dat eventuele spelingen/slijtage "ontlast" word waardoor deze geluid beginnen te maken? of denk ik nu aan de donkere kant van dit probleem?

Heeft mijn auto eigenlijk een DMF of een vast vliegwiel? (bouwjaar 2013, 1.2TDI BM)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dat is mn laatste optie, denk alleen dat de monteur ook niet veel verder komt dan dat ik ben ;)

Hoop eigenlijk een beetje op een verhaal/ervaring van iemand anders met hetzelfde geluid..
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
In theorie krijg je allerlei mogelijkheden toegeworpen, advies: ga naar een goeie garage, leg het euvel voor en laat hun maar gaan zoeken wat er werkelijk aan de hand is, maak wel indien mogelijk van te voren een prijsafspraak.
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.4 
okej! bedankt! dan ga ik richting de garage!

I'll keep you updated!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
ik kan even proberen een filmpje te maken maar heb t vermoeden dat t niet direct hoorbaar is op video. desalnietemin, ik ga morgenmiddag/avond uit werk even een filmpje maken als de auto koud is.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Hoihoi!

Nog even een update zo in het weekend, een maat van mij (monteur en VAGioot) heeft eventjes meegeluisterd, vermoeden is dat het bij het massavliegwiel weg komt.

Hij zelf denkt dat het geen kwaad kan als het geluid niet verergerd.

Mijn besluit is dan ook: doorrijden totdat het geluid echt erger word.

Bedankt voor het meedenken!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!