guus6r
Bekend lid
Om wijzigingen en mods een beetje bij te houden start ik maar een eigen topic over onze Polo 6R. Dit om een leuk overzicht voor mezelf, maar hopelijk ook voor jullie te maken.
Ik begin gewoon bij het laatste wat ik aan de auto heb gedaan. Ik heb afgelopen week mn vrije dagen besteed aan het upgraden van de audio.
Ik had er geen eindeloos budget voor over, maar wel de tijd om (als je toch bezig bent) het goed aan te pakken. Ik heb dus gekozen voor niet al te kostbare speakers.
In dit geval heb ik gekozen voor Gladen speakers. Waarom, omdat ik deze lekker warm vond klinken, en een veel prettigere hoge tonen tov de standaard tweeter die super schel klinken.
M165 compo set voor de voordeuren, 16,5cm 140 euro
RC165 coaxial voor de achterdeuren, 16,5cm 110 euro
Dit wordt aangevuld door een oudere pioneer reservewiel subwoofer, die lag er al in. 45 euro op marktplaats
Overige benodigdheden
MDF ringen 8 euro ali expres
speakerkabel adapters 7 euro ali expres
Silent coat ontdreuning 69 euro
Silent coat noppeschuim 3x 17.50 euro
Foam en foam ringen voor achter de speaker en om de speakers 7 euro ali expres
Om het goed aan te pakken heb ik de deuren zowel ontdreunt als isolatie. Hiervoor heb ik een flink pak ontdreuningsmatjes gekocht, alubutyl. 20 matjes van 37x27cm van Silent coat, noppenschuim is ook van Silent coat, zelfklevend allebei. Ik heb de ontdreuning vrij fanatiek aangepakt, zo'n 3,5 plaatje per deur.
Omdat er pasringen nodig zijn, heb ik gekozen voor mdf ringen, een stuk steviger en een betere kick van de speakers (zo heb ik me laten vertellen)

Elke deur bestaat uit 3 delen (qua ontdreunen) het buitenste plaatstaal, het frame en het deurpaneel. Alle drie heb ik ontdeunt. De pasringen heb ik enigszins moeten bij vijlen om mooi passend te krijgen. Direct achter de heb ik een absorberend schuim geplakt, om resonantie te absorberen. Om het geluid goed de auto in te richten heb ik ook een schuime ring rond de speaker geplakt (staat niet op de foto).

Om rij geluid te isoleren, en het audio geluid strakker te krijgen heb ik ook het deurpaneel geïsoleerd.

De voordeuren heb ik op een zelfde manier aangepakt, en natuurlijk ook de tweeter vervangen. De originele tweeter krijgt een full range signaal, dus daar heb ik de filter op aangesloten,scheelt weer zoeken onder het dashboard. De tweeter zit gelijmd met een lijmpistool, past verder perfect.


En omdat ik nog wat matjes over had, ben ik begonnen met het ontdreunen van de kofferbak. Om te beginnen met de reservewiel bak. Ik heb nog amper proefgereden, maar er lijkt veel meer rust in de auto te zijn, minder ruis uit de achterkant.

Al met al een super resultaat voor een niet al te gek bedrag en vooral heel veel klusplezier. Het geluid is superstrak geworden, volle warme bas en middentonen, met een veel prettigere hoge tonen, veel beter in balans.
Daarnaast is de auto dus qua rij geluid een stuk prettiger geworden, dus de ontdreuning aan de achterkant ga ik nog een keer verder aanpakken.
Ik begin gewoon bij het laatste wat ik aan de auto heb gedaan. Ik heb afgelopen week mn vrije dagen besteed aan het upgraden van de audio.
Ik had er geen eindeloos budget voor over, maar wel de tijd om (als je toch bezig bent) het goed aan te pakken. Ik heb dus gekozen voor niet al te kostbare speakers.
In dit geval heb ik gekozen voor Gladen speakers. Waarom, omdat ik deze lekker warm vond klinken, en een veel prettigere hoge tonen tov de standaard tweeter die super schel klinken.
M165 compo set voor de voordeuren, 16,5cm 140 euro
RC165 coaxial voor de achterdeuren, 16,5cm 110 euro
Dit wordt aangevuld door een oudere pioneer reservewiel subwoofer, die lag er al in. 45 euro op marktplaats
Overige benodigdheden
MDF ringen 8 euro ali expres
speakerkabel adapters 7 euro ali expres
Silent coat ontdreuning 69 euro
Silent coat noppeschuim 3x 17.50 euro
Foam en foam ringen voor achter de speaker en om de speakers 7 euro ali expres
Om het goed aan te pakken heb ik de deuren zowel ontdreunt als isolatie. Hiervoor heb ik een flink pak ontdreuningsmatjes gekocht, alubutyl. 20 matjes van 37x27cm van Silent coat, noppenschuim is ook van Silent coat, zelfklevend allebei. Ik heb de ontdreuning vrij fanatiek aangepakt, zo'n 3,5 plaatje per deur.
Omdat er pasringen nodig zijn, heb ik gekozen voor mdf ringen, een stuk steviger en een betere kick van de speakers (zo heb ik me laten vertellen)

Elke deur bestaat uit 3 delen (qua ontdreunen) het buitenste plaatstaal, het frame en het deurpaneel. Alle drie heb ik ontdeunt. De pasringen heb ik enigszins moeten bij vijlen om mooi passend te krijgen. Direct achter de heb ik een absorberend schuim geplakt, om resonantie te absorberen. Om het geluid goed de auto in te richten heb ik ook een schuime ring rond de speaker geplakt (staat niet op de foto).

Om rij geluid te isoleren, en het audio geluid strakker te krijgen heb ik ook het deurpaneel geïsoleerd.

De voordeuren heb ik op een zelfde manier aangepakt, en natuurlijk ook de tweeter vervangen. De originele tweeter krijgt een full range signaal, dus daar heb ik de filter op aangesloten,scheelt weer zoeken onder het dashboard. De tweeter zit gelijmd met een lijmpistool, past verder perfect.



En omdat ik nog wat matjes over had, ben ik begonnen met het ontdreunen van de kofferbak. Om te beginnen met de reservewiel bak. Ik heb nog amper proefgereden, maar er lijkt veel meer rust in de auto te zijn, minder ruis uit de achterkant.

Al met al een super resultaat voor een niet al te gek bedrag en vooral heel veel klusplezier. Het geluid is superstrak geworden, volle warme bas en middentonen, met een veel prettigere hoge tonen, veel beter in balans.
Daarnaast is de auto dus qua rij geluid een stuk prettiger geworden, dus de ontdreuning aan de achterkant ga ik nog een keer verder aanpakken.
Volkswagen
Polo 6R