Gebruik van een zogenaamde "garagekrik"

Dit vind ik de fijnste en meest stabiele manier. Meestal kom je met de steel er niet bij dus dan moet je even met de hand krikken, tot je genoeg hoogte hebt! Uiteraard is dit eigen verantwoordelijkheid!
Is dat wel zon goed idee om te krikken precies op de draagarm rubber ? Ik zou hem eerder een stukje schuiven en via het subframe zelf doen.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
dan gebruik je het subframe? En je moet 'druk opbouwen', dus voorzichtig omhoog krikken. Niet in 1 keer de krik omhoog rammen. Hoop lig dat je er wat aan hebt:)
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Via de voorkant meestal en dan krik net voor de versnellingsbaksteun op het subframe. Maar volgens mij kun je ook prima via de niet verstevigde dorpelrand krikken en dan een assteun op de versteviging zetten. Zon polo is niet zo heel zwaar Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
Ik ben er nu wel klaar mee, heel die hdd doorgespit maar niks kunnen vinden. Jammer, had graag willen laten zien wat ik nu precies bedoel. Maar goed.. Schijnbaar hebben andere deze ervaring gelukkig niet. Ik zal denk ik gewoon de rand gebruiken met de krik van de buren dan moet het sowieso goed komen. Blokken vervangen stelt toch niet zoveel voor.

Edit: via internet een foto kunnen vinden maar is bij deze wel heel overdreven.. Als ik dus die rode krik gebruikte kreeg ik telkens van die inkepingen die steeds groter werden zoals bij die rode cirkel en dan precies bij het begin van het voetje en aan het einde.
 

Bijlagen

  • rand_krik.jpg
    rand_krik.jpg
    79.7 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Overlaatst moest ik de remschoenen en remcylinders achteraan vervangen wegens een lekkage in een van de cylinders.

Wagen omhoog gekrikt met een dergelijke rode krik (mijne is zwart maar is dezelfde) met een houten blokje op het originele opkrikpunt.
Dan assteun onder de achteras en daar de auto op laten rusten. De krik dan weer net 'tegen' de wagen gezet, zodat deze bijna geen druk uitoefent, maar er toch staat mocht er iets gebeuren met de assteun.
Verder nog vooraan op een wig gereden, dat was maar om de torsiekrachten in het chassis beperkt te houden
(Heb ooit eens een Opel gezien waar je de kofferbak niet meer open kreeg van zodra je met een wiel op de stoep stond :grimacing:)

Heb de Polo al tientallen keren met deze krik + blokje hout op deze manier opgekrikt (herstellingen, onderhoud, zomer/winterbanden wissel) en de dorpels zijn nog volledig onbeschadigd.
1650872451400.png
1650872480070.png
dit vind ik wel een linke oplossing: Als het blokkeerblokje achter het voorwiel wegschiet, zal e auto naar achter rollen. Het maakt dan weinig uit of er een bokje of een krik onder staat, beide zullen kantelen en omvallen met als t gevolg dat je een auto op je borstkas hebt.....

Een chassis is berekend op die torsiekrachten. Als een kofferdeksel of deur niet meer goed sluit tijdens het opkrikken is de kans groot dat de auto schade heeft gehad waardoor het chassis is verzwakt, of dat het desbetreffende paneel niet goed is uitgelijnt.
Zelf had ik met een golf 3 Cabrio (chassis zo slap als een vaatdoek) ook dat ik het portier niet meer dicht kreeg als deze op de krik stond. Dit kwam omdat het dak geen onderdeel meer is van de constructie van de auto bij een cabrio. Het chassis zal veel meer gaan torderen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: H11
dit vind ik wel een linke oplossing: Als het blokkeerblokje achter het voorwiel wegschiet, zal e auto naar achter rollen. Het maakt dan weinig uit of er een bokje of een krik onder staat, beide zullen kantelen en omvallen met als t gevolg dat je een auto op je borstkas hebt.....

Een chassis is berekend op die torsiekrachten. Als een kofferdeksel of deur niet meer goed sluit tijdens het opkrikken is de kans groot dat de auto schade heeft gehad waardoor het chassis is verzwakt, of dat het desbetreffende paneel niet goed is uitgelijnt.
Zelf had ik met een golf 3 Cabrio (chassis zo slap als een vaatdoek) ook dat ik het portier niet meer dicht kreeg als deze op de krik stond. Dit kwam omdat het dak geen onderdeel meer is van de constructie van de auto bij een cabrio. Het chassis zal veel meer gaan torderen.

Zoals je (deels) kan zien op de eerste foto zijn alle wielen geblokkeerd met een houten blok. Niet enkel het voorwiel is geblokkeerd.
Het blok achter het voorwiel zit geblokkeerd achter een opstaande rand van de wig waar hij op staat. Maar mocht die toch weggeraken zijn er nog 2 andere blokken aan de andere zijde die de auto tegenhouden. Natuurlijk ook auto in versnelling, maar dit stelt weer niet zo veel voor..

Goed om te weten over die torsiekrachten.
Was de beste manier die ik kon bedenken om de auto omhoog te tillen om de trommelremmen te herbouwen. Heb geen toegang tot een lift en de oprit met steentjes is alles wat ik beschikbaar heb Big Grin

Over die Opel, dit was niet 1 wagen, maar een hele reeks nieuwe salariswagens die geleverd werden op bedrijf (Salariswagens zijn nogal populair in België)
Collega's kwamen een voor een met dezelfde klacht binnen. Is al wel heel wat jaren geleden. Maar wiel op een stoep of een wat oneven ondergrond -> koffer ging heel moeilijk open en al zeker niet meer toe.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik ben er nu wel klaar mee, heel die hdd doorgespit maar niks kunnen vinden. Jammer, had graag willen laten zien wat ik nu precies bedoel. Maar goed.. Schijnbaar hebben andere deze ervaring gelukkig niet. Ik zal denk ik gewoon de rand gebruiken met de krik van de buren dan moet het sowieso goed komen. Blokken vervangen stelt toch niet zoveel voor.

Edit: via internet een foto kunnen vinden maar is bij deze wel heel overdreven.. Als ik dus die rode krik gebruikte kreeg ik telkens van die inkepingen die steeds groter werden zoals bij die rode cirkel en dan precies bij het begin van het voetje en aan het einde.

Ik ben er nu wel klaar mee, heel die hdd doorgespit maar niks kunnen vinden. Jammer, had graag willen laten zien wat ik nu precies bedoel. Maar goed.. Schijnbaar hebben andere deze ervaring gelukkig niet. Ik zal denk ik gewoon de rand gebruiken met de krik van de buren dan moet het sowieso goed komen. Blokken vervangen stelt toch niet zoveel voor.

Edit: via internet een foto kunnen vinden maar is bij deze wel heel overdreven.. Als ik dus die rode krik gebruikte kreeg ik telkens van die inkepingen die steeds groter werden zoals bij die rode cirkel en dan precies bij het begin van het voetje en aan het einde.
Als je met "garagekrik" de gebruikelijke 2-tonskrik bedoeld en de rand niet wilt beschadigen kun je een speciaal daarvoor gemaakte rubberdop met inkeping gebruiken. Zie foto's.
 

Bijlagen

  • 20221213_155513.jpg
    20221213_155513.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 11
  • 20221213_155446.jpg
    20221213_155446.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 11
Volkwagen  Polo GTI bouwjaar 2021  2ltr 207 pk 
  • Leuk
Waarderingen: Tweak
Als je met "garagekrik" de gebruikelijke 2-tonskrik bedoeld en de rand niet wilt beschadigen kun je een speciaal daarvoor gemaakte rubberdop met inkeping gebruiken. Zie foto's.
Die blokken zijn hier te kopen mocht iemand het in de toekomst nog doorlezen en zich afvragen waar het te koop is:
Als de pagina het niet doet, even via het linker menu Jack Pads > Jack Pads > de gewenste pads aanklikken.

Naar mijn ervaring gewoon rustig aandoen met krikken, niet te snel willen gaan en luisteren naar de auto. (bij overmatig gekraak even checken waar het vandaan komt)
Dan red je het makkelijk zonder rubber met de 'cheap ass' rode kik. Deze heb ik ook jaren gebruikt zonder schade.

Ik vond de wig truc van @Brent Verhaegen super handig om te zien, nooit over na gedacht!
Die ga ik voortaan ook gebruiken als ik alleen één hoek wil aanpakken. En anders natuurlijk gewoon op 2 assteunen
 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!