Gebruik van een zogenaamde "garagekrik"

Tweak

Actief lid
359
70
31
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening/ervaring van het gebruik van een zogenaamde garagekrik.
Toen ik mijn Polo kocht had ik eigenlijk het idee om de auto altijd naar een garage te brengen voor reparaties etc...

Nu is mijn Polo een paar dagen terug goed gekeurd maar wel met wat opmerkingen zoals de slijtage van de remblokken voor.
"vroeger" zou ik een auto echt niet wegbrengen naar de garage voor zoiets want het stelt niks voor om te vervangen (vind ik) maar dan komt het:

Hoe krik je de auto op zonder de auto te beschadigen ? De krik in de kofferbak is zeker niet bedoelt voor dit soort werkzaamheden.
Maar de wel bekende "rode" hydraulische krik vind ik al helemaal een no go. Deze krik heeft een "voetje" van ijzer die je krik rand beschadigd meestal met een
soort van 2 hapjes erin. Zie: https://www.techniekwebshop.nl/imag...27136e95/g/r/grp320065_/hydraulische-krik.jpg
(hier heb ik er ook 2 van staan maar gebruik ze dus nooit)

Nu ben ik dus benieuwd wat jullie ervaring hiermee is? Bij de Aygo van mijn vriendin heb ik de remblokken ook gewoon zelf vervangen maar dan met de krik van de buren.
Deze krik heeft een veel grotere schotel met rubber! En laat dus volgens mij ook geen schade achter.

Ik denk dat ik de remblokken van mijn Polo ook gewoon ga vervangen met deze krik (als ik ergens een goede plek kan vinden waar je hem kan plaatsen zonder schade)
En als ik kan vinden welke ik moet bestellen, want er zijn blijkbaar zoveel soorten :/
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
In principe moet het met die kleinere rode ook kunnen. Vroeger zetten ik er een stevig blok hout tussen het ijzer of een dubbele gevouwen rubber voordeurmat of automat. Ik zet mijn "garagekrik" nooit op de dorpelrand maar meestal op de draagarmen. Vergeet het belangrijkste niet assteunen voor je eigen veiligheid!

Zo iets misschien?


1650855231090.png
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Overlaatst moest ik de remschoenen en remcylinders achteraan vervangen wegens een lekkage in een van de cylinders.

Wagen omhoog gekrikt met een dergelijke rode krik (mijne is zwart maar is dezelfde) met een houten blokje op het originele opkrikpunt.
Dan assteun onder de achteras en daar de auto op laten rusten. De krik dan weer net 'tegen' de wagen gezet, zodat deze bijna geen druk uitoefent, maar er toch staat mocht er iets gebeuren met de assteun.
Verder nog vooraan op een wig gereden, dat was maar om de torsiekrachten in het chassis beperkt te houden
(Heb ooit eens een Opel gezien waar je de kofferbak niet meer open kreeg van zodra je met een wiel op de stoep stond :grimacing:)

Heb de Polo al tientallen keren met deze krik + blokje hout op deze manier opgekrikt (herstellingen, onderhoud, zomer/winterbanden wissel) en de dorpels zijn nog volledig onbeschadigd.
1650872451400.png
1650872480070.png
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Wow
Waarderingen: JelleR
het boeit niet zoveel waar je hem mee omhoog krikt, er zit een randje onder je chassis waar het op kan. daarna gewoon op een assteun zetten + alle wielen blokkeren. dan komt het wel goed.
Mijn ervaring is dus dat dit niet klopt! Die rand word gewoon "verbogen" door dat ijzeren voetje van die cheap ass krik.
Je krijgt dan echt 2 hapjes in de rand. En inderdaad als je er iets tussen stopt zoals blokje hout dan gaat het meestal wel goed.

Maar beter lijkt mij gewoon een krik met een grotere schotel incl rubber. Die @Sal plaatste lijkt mij ook wel een goede.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Je moet de krik niet zo onder het plaatwerk zetten, er zitten echte krikpunten onder waar de krik moet drukken en daar druk je niet zomaar een deukje in.
De originele schaarkrik heeft een gleufje die precies over het steunpunt moet vallen.
Inderdaad de schaarkrik valt netjes over de rand. Die 'rode' krikt duwt de rand kapot ik denk dat ik hier nog wel ergens foto's van heb. Moet ik gaan zoeken.
Uiteraard wel van een andere auto..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Op de dorpel staan een soort van pijltjes waar je een krik op de dorpel rand kan zetten. Je kan het ook eenvoudig voelen. Net naast voor en achterwiel is de rand dubbel dik uitgevoerd. Daar kan je je krik plaatsen. Elke andere plek gaat geheid schade tot gevolg hebben
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: SA_Polo.6r
Ik krik mijn eigen auto, project auto en m'n vriendin d'r auto altijd op met een rode krik, en alles ziet er nog prima uit. Heb nooit een houtblokje of rubber gebruikt.

Misschien komt het nog wel dat het er lelijk of krom uit gaat zien hoor, maar dat idee heb ik zelf niet ofzo haha. Heb je wellicht een foto van hoe jouw krikpunten er nu uitzien?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105PK (Tuned, EGR off) 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR en H11
afhankelijk waar je onder moet zijn. Gebruik ik het liefst het subframe, ik heb ook de rode krik met een schoteltje en de 4 “inhammen”.

Moet je onder de auto zijn altijd assteunen gebruiken!
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Ik krik mijn eigen auto, project auto en m'n vriendin d'r auto altijd op met een rode krik, en alles ziet er nog prima uit. Heb nooit een houtblokje of rubber gebruikt.

Misschien komt het nog wel dat het er lelijk of krom uit gaat zien hoor, maar dat idee heb ik zelf niet ofzo haha. Heb je wellicht een foto van hoe jouw krikpunten er nu uitzien?
Ik had deze 'problemen' met alle Alfa Romeo 155's die ik heb gehad en ook met een Seat Toledo. (misschien nog wel bij meer auto's)
Bij de Polo heb ik nog niet echt gekeken hoe deze eruit zien. Zal straks eens kijken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
afhankelijk waar je onder moet zijn. Gebruik ik het liefst het subframe, ik heb ook de rode krik met een schoteltje en de 4 “inhammen”.

Moet je onder de auto zijn altijd assteunen gebruiken!
Heb je daar een foto van? (waar je hem precies onder zet) Kan subframe dus ook voor de remblokjes? Dan pak ik sowieso dat =)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Dan zal ik even proberen een oude hdd aan te sluiten in de hoop dat daar nog een foto op staat.. (wat er dus gebeurd met die rode krik)
Kan goed zijn dat het er niet op staat dan helaas.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
De manieren waarop ik het doe is als volgt: ik zorg dat de inhammen in de dorpel vallen, dus niet op de dingen die uitsteken. Niet het goede voorbeeld, maar de krik dus absoluut niet op klinkers laten rusten, maar op een stabiele ondergrond.
 

Bijlagen

  • 0ACF63DC-A1CC-4F26-AD36-11837EC90A29.jpeg
    0ACF63DC-A1CC-4F26-AD36-11837EC90A29.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 60
  • 5C8FEE56-03BE-4B63-8815-BE507DCFD343.jpeg
    5C8FEE56-03BE-4B63-8815-BE507DCFD343.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 59
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
  • Leuk
Waarderingen: SA_Polo.6r
Dit vind ik de fijnste en meest stabiele manier. Meestal kom je met de steel er niet bij dus dan moet je even met de hand krikken, tot je genoeg hoogte hebt! Uiteraard is dit eigen verantwoordelijkheid!
 

Bijlagen

  • 25C59F1C-8EB5-4C69-9BBD-7C2A6AEA9454.jpeg
    25C59F1C-8EB5-4C69-9BBD-7C2A6AEA9454.jpeg
    305 KB · Weergaven: 64
  • 7E6FDEFB-A892-49FB-869F-072446C2C967.jpeg
    7E6FDEFB-A892-49FB-869F-072446C2C967.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 57
  • 7F0E2A35-9C11-41C5-B392-BD2392984BD0.jpeg
    7F0E2A35-9C11-41C5-B392-BD2392984BD0.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 57
  • 33CAE2EA-EF97-4F42-A387-042F58DC5B68.jpeg
    33CAE2EA-EF97-4F42-A387-042F58DC5B68.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 51
  • 2A11A01D-59A7-4954-A7D7-FC90B28F61BD.jpeg
    2A11A01D-59A7-4954-A7D7-FC90B28F61BD.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 53
  • 8C4A2AC6-504F-48D0-8B00-ED7756AE4AF7.jpeg
    8C4A2AC6-504F-48D0-8B00-ED7756AE4AF7.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 70
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
  • Leuk
Waarderingen: SA_Polo.6r, Sal en Tweak
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!