ernstige motorschade of nog te repareren? polo 9N tdi 70pk

Hallo Allemaal,

Gister ben ik stil komen te staan met mijn polo 9N 1.4 TDI 70pk uit 2006. (kmstand 260.000)
de motor begon ineens veel herrie te maken en en het leek alsof de ABS inschakelde ( zo klonk het in ieder geval)
Meteen de koppeling ingetrapt, motor afgezet en aan de kant gaan staan.

De ANWB heeft me naar mn loods gesleept en daar constateer ik het volgende :

-distributie is nog heel ( recentelijk vervangen) en alles staat op tijd.
- het oliepeil is veeeels te hoog. Bovendien ruikt het naar diesel.
- hij start niet meer
- geen foutcodes
- geen zichtbare schade van buitenaf aan het motorblok. geen gesprongen leidingen, geen oliesporen of dergelijke

Nu ben ik van het hobbymatig sleutelen, echter alleen aan benzine auto's. Ik heb dus geen idee waar ik moet beginnen met het troubleshooten van dit probleem met mijn dieseltje.
Ik heb een beetje rondgeneusd op het internet en kom daar verhalen tegen over de tandempomp. Zou dit een oorzaak kunnen zijn? of wellicht de verstuiver kapot? Of terminale motorschade?

Zou iemand mij op weg kunnen helpen met waar en hoe de oorzaak van dit probleem op te sporen?

Groet,

Sander
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 TDI 70pk 
Welkom op het forum @sanderv! Niet prettig om te horen dat je problemen hebt met je Polo, helaas rij ik zelf een ander model en heb net als jou alleen ervaring met benzine motoren.

Hier op het forum zijn we blij met nieuwe leden, ik wil je graag verzoeken om hier > https://www.mypolo.nl/xenforo/forums/mijn-volkswagen-polo-9n.131/ voor jouw specifieke Polo 9N een voorstel topic te plaatsen. Even kort wie je bent, wat je rijd, en natuurlijk wat foto's wanneer mogelijk.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
Hoi! Dat is vervelend, wie ben je misschien kunnen we wat voor je betekenen.. Stel je anders ff voor, bekende helpen elkaar immers sneller dan onbekende
 
volg op facebook en insta @drewsmotion & @dutch_Pearl_GTI  -  - 
Hee hoi!,

Je hebt helemaal gelijk.
Ik ben Sander, 41 jaar en woonachtig in omgeving arnhem.
Sinds 2014 ben ik helaas arbeidsongeschikt, dus werken doe ik niet meer. Om mijn verstand niet te verliezen, sleutel ik hobbymatig aan autos.
Dit zijn voornamelijke benzine autos en bij voorkeur cabriolets. Toen ik nog gezond was, was ik een fanatiek motorrijder, waar ik altijd zelf het onderhoud aan gedaan heb. Omdat ik vanwege mijn gezondheid geen motor meer kan rijden ben ik overgestapt op het sleutelen aan autos.
Als dagelijks vervoer diesel ik met een polo TDI, wat tot gister altijd probleemloos verlopen is Big Grin

Groet,

Sander
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 TDI 70pk 
Hee hoi!,

Je hebt helemaal gelijk.
Ik ben Sander, 41 jaar en woonachtig in omgeving arnhem.
Sinds 2014 ben ik helaas arbeidsongeschikt, dus werken doe ik niet meer. Om mijn verstand niet te verliezen, sleutel ik hobbymatig aan autos.
Dit zijn voornamelijke benzine autos en bij voorkeur cabriolets. Toen ik nog gezond was, was ik een fanatiek motorrijder, waar ik altijd zelf het onderhoud aan gedaan heb. Omdat ik vanwege mijn gezondheid geen motor meer kan rijden ben ik overgestapt op het sleutelen aan autos.
Als dagelijks vervoer diesel ik met een polo TDI, wat tot gister altijd probleemloos verlopen is Big Grin

Groet,

Sander
Copy pasta even naar > https://www.mypolo.nl/xenforo/forums/mijn-volkswagen-polo-9n.131/ nieuw topic aanmaken, houden we het overzichtelijk en gescheiden van je vraagstukken.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
Overigens is het handig in dit topic een lijstje/ stappenplan te maken en bij te houden. Zo kunnen we op de achtergrond volgen wat je stappen + resultaten zijn en eventueel advies hierover geven. Zo hebben we in het verleden al wat mensen de juiste richting op kunnen helpen.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
Ik heb vandaag een compressietest gedaan en het ziet er niet goed uit.
Bij het verwijderen van de gloeipluggen viel al op dat de gloeiplug van cylinder 2 een stukje van het puntje mist.
Bij het meten zelf, kwam de compressiewaarde niet hoger dan 5 bar op deze cylinder. de andere 2 cylinder waren wel goed.

Nu is de vraag of iemand weet of een defecte pompverstuiver ook tot compressieverlies kan leiden? Of dat mijn vermoeden ( ook gezien het missende stukje van de gloeiplug) dat er iets ernstigs mis is binnenin cylinder 2.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 TDI 70pk 
Ja dat vermoeden heb ik ook. Ik ga wel op zoek naar een ruilmotor. gaat een dure grap worden maar altijd nog goedkoper dan op zoek naar een andere auto. De auto is voor de rest in prima staat.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 TDI 70pk 
Ik zal morgen de kop er eens afhalen om te kijken wat de schade is. Ik kan me haast niet voorstellen dat het bij alleen een kromme klep gebleven is aangezien er een stuk van de gloeiplug in de motor verdwenen is. :)

Ik heb in ieder geval al een ander blok op de kop getikt dus mocht de schade morgen bij afgehaalde kop tegenvallen dan kan meteen het oude blok eruit en het nieuwe erin.

Ik denk dat het makkelijkste is om de bumper en dergelijke eraf te halen om wat meer ruimte te creeren? De motor moet er met versnellingsbak en al uit en ik vraag me af wat makkelijker is. er bovenuit via een motortakel of het blok en bak op assteunen zetten en dan de rest van de auto met de brug omhoog heffen zodat het blok en de bak op de grond achterblijven? keuzes keuzes :)
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 TDI 70pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!