EGR koeler lek? Polo 1.2 TDI 2010

Goedendag allen,

mijn polo heeft nu al een paar maanden last van koelvloeistof verlies. Oliefilter huis en andere externe lekkages zijn uitgesloten doordat er druk op het koelvloeistof reservoir is gezet. Er zit geen aanslag bij de olie, geen olie in het koelvloeistof reservoir, geen lekkage aan de onderkant te zien (wat voorheen wel was doordat er een gat aan de onderkant van het reservoir waar een schroef tegenaan kwam).
Ook het koelvloeistof reservoir met dop is al vervangen.

auto is afgelopen zomer gechipt naar 110PK, hij had toen geen storingen en of lekkages en reed goed. Nu op dit moment heeft hij ook geen relevante storingen.

Tijdens het rijden (met name snelweg) heb ik een groot verlies van koelvloeistof, geregeld komt 0,5 liter voor op 50 km rijden. Gisteren was dit al op ca 25 km en moest mijn auto op de vluchtstrook parkeren omdat het alarm voor koelvloeistof afging.

Nou gaat het vermoeden dus uit naar een EGR koeler die lekt, maar mijn EGR is weggeschreven 3 jaar geleden en omdat deze nog niet afgedopt was, wat uiteindelijk problemen gaf, heb ik begin dit jaar veel problemen gehad en is de EGR schoongemaakt en afgedopt, die problemen waren toen opgelost. Toen kreeg ik dus de lekkage aan het reservoir, nieuwe erin laten zetten en probleem was opgelost, tot ca 1,5 maand geleden dat die weer veel begon te verliezen zonder lekkage aan de onderkant. Hij verliest vooral op de snelweg, binnenstad valt erg mee. Ene x op de snelweg hoef ik maar weinig bij te vullen (ongeacht de rijstijl) en andere keer meer dan 0,5 liter. Er is geen pijl te trekken.
Nou moet mijn auto volgende week voor de APK dus ik heb gevraagd of ze bij de EGR koeler de slangen kunnen by passen of hoe je het ook noemt, hopelijk zou dan het probleem opgelost moeten zijn. Tot die tijd heb ik dus een auto waar flink veel koelvloeistof in moet… verder rijd hij als een zonnetje!

Zijn er hier toevallig ook mensen die ervaring met deze klachten hebben en het hiermee opgelost was? Ik hoop écht dat het hiermee opgelost is…
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Je kan de slangen met elkaar verbinden, dan komt deze niet bij de EGR koeler? Zo is het aan mij verteld
ik kan me er weinig bij voorstellen. doorlussen kan wel, maar ik zie dat niet helemaal voor me zonder de oude koeler te verwijderen. anders kom je er niet goed bij en bungelen de slangen tegen je roetfilter aan. en als je toch al de oude koeler verwijdert, kun je net zo goed een tweedehandsje eronder hangen. die kosten ook niet zo veel meer.
 
Dus een EGR koeler is makkelijk los te vervangen? Dacht altijd dat je die tegelijk met de EGR klep moet vervangen maar dat is was alleen als je de EGR klep gebruikt? Kan het wel opperen bij de garage om dat te doen evt
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Dus een EGR koeler is makkelijk los te vervangen? Dacht altijd dat je die tegelijk met de EGR klep moet vervangen maar dat is was alleen als je de EGR klep gebruikt? Kan het wel opperen bij de garage om dat te doen evt
Dit is één onderdeel klep en koeler.
Ik bedoelde dat na alles wat je gedaan heb het beter was de boel te vervangen.
 
Toen was niet duidelijk dat het om de EGR koeler was, eerst sluit je natuurlijk bepaalde dingen uit, zoals reservoir en of slangen etc. Eerst werd gesproken over koppakkingen maar dat lijkt mij sterk omdat het afgezien van het verlies van koelvloeistof niet overeenkomt.
Maar de EGR koeler is dus nog niet afgebonden om het maar zo te zeggen. Wat heb ik teveel gedaan? Ik heb de EGR klep toentertijd weg laten schrijven omdat deze al in storing was, daarna kwamen er problemen omdat die niet afgedopt was en nu een jaar later dit. Ik heb de auto nu meer dan 3 jaar.

Maar is het beter om de koeler te vervangen of de omleiding / bypass te leggen? Het gaat mij er om dat er geen koelvloeistof verlies meer gaat zijn want dit word een duur grapje elke dag bijvullen…
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Toen was niet duidelijk dat het om de EGR koeler was, eerst sluit je natuurlijk bepaalde dingen uit, zoals reservoir en of slangen etc. Eerst werd gesproken over koppakkingen maar dat lijkt mij sterk omdat het afgezien van het verlies van koelvloeistof niet overeenkomt.
Maar de EGR koeler is dus nog niet afgebonden om het maar zo te zeggen. Wat heb ik teveel gedaan? Ik heb de EGR klep toentertijd weg laten schrijven omdat deze al in storing was, daarna kwamen er problemen omdat die niet afgedopt was en nu een jaar later dit. Ik heb de auto nu meer dan 3 jaar.

Maar is het beter om de koeler te vervangen of de omleiding / bypass te leggen? Het gaat mij er om dat er geen koelvloeistof verlies meer gaat zijn want dit word een duur grapje elke dag bijvullen…
Koppakking kan nog altijd wel, als je op de snelweg rijd, heb je constant een hogere belasting van je motor. Als dan 1 van je kopbouten niet heel goed vast zit of uitgerekt is, til je de cilinderkop op en zal de auto dit verbruiken.

Echter kan ik het extreme koelwaterverbruik niet rijmen met het feit dat er geen andere klachten zijn zoals rook of geur.. 1L/100km koelwaterverlies MOET je zien, horen of ruiken. Zeker ruiken is een belangrijke (zoete lucht). als de auto 1L/100km door zn verbrandingskamer jast, resulteerd dit 100% in een enorme witte rookwolk. Weet je ZEKER dat je (kachel)radiateur NIET lek is en dat de auto goed is ontlucht?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Even een game changer, ben telkens verkouden dus kon het niet goed ruiken, maar er is inderdaad een hele zoete lucht. Heb normaal ook auto parfum dus het viel niet op. Ik heb nu op 50 km bijna niks verbruikt, wel wat. Maar gisteren moest ik er weer een liter ingooien, verwacht dat op de terugweg ook wel te moeten doen. Dus ik ga bij elk tankstation even stoppen om te checken en zonodig bij te vullen. Heb vanmiddag een afspraak bij een garage
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
  • Leuk
Waarderingen: Catunambu
Even een game changer, ben telkens verkouden dus kon het niet goed ruiken, maar er is inderdaad een hele zoete lucht. Heb normaal ook auto parfum dus het viel niet op. Ik heb nu op 50 km bijna niks verbruikt, wel wat. Maar gisteren moest ik er weer een liter ingooien, verwacht dat op de terugweg ook wel te moeten doen. Dus ik ga bij elk tankstation even stoppen om te checken en zonodig bij te vullen. Heb vanmiddag een afspraak bij een garage
Kijk! dat gaat al ergens heen! Ruik je de lucht alleen IN de auto? of ook buiten de auto?

Je kan checken of je kachelradiateur lekt: Voel eens aan de vloermatten naast de middenconsole onder het dashboard, zijn ze nat? -> kachelradiateur kapot. Zijn ze droog? -> probleem elders
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Update;
Opeens begon mijn auto te stinken naar koelvloeistof paar dagen geleden en zag ik wel wat vloeistof onder de auto, niet veel maar wel iets. Vloeistof bleef onregelmatig verdwijnen en de ene x moest ik op een heel gevaarlijk punt de vluchtstrook op en een halve liter bijvullen en de andere x verbruikte hij niet heel veel. Wel altijd iets.
Na dat gevaarlijke incident op de vluchtstrook heb ik rond gebeld en gezicht naar een garage die zsm de auto kon nakijken. Ik vond een garage, meteen Apk laten doen en hij dacht aan een waterpomp. Onderkant van de auto zat onder de koelvloeistof tot achter bij de uitlaat. Maar op dat moment lekte de auto dus niet en verbruikte die dag ook weinig.
Gisteren weggebracht en ik kwam aanrijden, deze dag had die wel veel verbruikt, en ze deden de motorkap open en opeens was het duidelijk;

het oliefilterhuis! Het rookte naast het oliefilterhuis en er lag koelvloeistof omheen. Was dus niet eerder gezien dit. Wat vele al dachten maar omdat er toen niks uit compressietest kwam en de auto alleen koelvloeistof tijdens het rijden verloor was het verre van typisch. Zodra de auto stil staat verliest die niks meer.

gisteren is dus het filterhuis vervangen en er hij was niet in beste staat zeiden ze, kreeg deze foto van de garage. Zelf geen verstand ervan maar bij deze de foto
AD186B00-F820-4526-A130-49A0506DEDDF.jpeg
Hij is nu vervangen en heb tot zover niet meer bij hoeven te vullen, hij heeft 125 km gereden sinds vervanging.
Hopelijk is het nu eindelijk klaar en kan ik weer genieten Big Grin
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Oei oei oei! mooi dat t opgelost is! er is inderdaad een rubberen pakking kapot gescheurt!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!