E10 Brandstof

Ik haal deze week mijn nieuwe Polo 6r R-line uit 2012 op die nog een 1.4fsi blok heeft van de oudere modellen.
Nu staat er bij de E10 check dat een Polo met het 1.4fsi blok tussen 2002-2006 niet geschikt is voor E10.
Heeft dit dan ook betrekking op die van mij?

Dat lijkt mij wel eh ;) of E10 tanken met een toevoeging om het ethanol eruit te halen. Zoals bijvoorbeeld: https://www.wynns.nl/product/e10-protector/.

Maarja beter zou ik als je een FSI hebt lekker E5 tanken!
 
tba  tba  tba 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
ik had laatst gehoord dat een koeningsegg juist meer pk krijgt van e10 dan normaal brandstof door de hogere hoeveelheid alcohol dat erin zit

Deels van waar omdat ethanol in de basis een hogere octaangehalte heeft dan benzine 108 om precies te zijn dus theoretisch zou EUR95E10 dus EUR96 of 97 zijn maar dat is verwaarloosbaar omdat ethanol een lagere energiewaarde heeft dan pure benzine. Verklaard dus gelijk het meer verbruik ;)
 
tba  tba  tba 
Dat lijkt mij wel eh ;) of E10 tanken met een toevoeging om het ethanol eruit te halen. Zoals bijvoorbeeld: https://www.wynns.nl/product/e10-protector/.

Maarja beter zou ik als je een FSI hebt lekker E5 tanken!

Hoi Iwan,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben niet echt een auto kenner en dan al helemaal niet wat er zich allemaal afspeelt onder de motorkap.
Hoe weet ik of het een fsi blok is?
En waarom heeft het invloed op mij? Die van mij komt toch uit het bouwjaar 2012? Of maakt dat niet uit?

Ik vind het niet erg om af en toe E5 te tanken, maar door de prijs doe ik het liever niet iedere keer als ik heel eerlijk mag zijn.
Wat zijn de voordelen van E5?
 
Volkswagen  Polo 6r Highline R-Line DSG Schuifdak  1.4 86pk 
Ik ben na het lezen van dit topic wel nieuwsgierig geworden naar euro98. Ik heb zelf een Polo AW 1.0 TSI met 95 PK uit 2018. Ik kan dan toch gewoon 3x euro98 tanken na 1,5 jaar euro95?
 
Volkswagen  2022 Polo Business R+  TSI 
Oke dus ik kan gewoon e10 tanken? Of is het advies wel om 1 van de 5 tankbeurten ff 98 er in te gooien?
Lees je eerst eens in wat het verschil is, E10 is over het algemeen namelijk niet schadelijk voor de motor. het is schadelijk voor je leidingen dus dan heeft die 98 er in gooien toch ook geen nut die ene keer
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Lees je eerst eens in wat het verschil is, E10 is over het algemeen namelijk niet schadelijk voor de motor. het is schadelijk voor je leidingen dus dan heeft die 98 er in gooien toch ook geen nut die ene keer

Mijn excuses.
Ik ben in de tussentijd de hele dag al een beetje aan het zoeken op het internet, maar ik ben er gewoon niet zo handig mee.
De E10 check zegt dat een Polo 1.4 uit 2002-2006 niet geschikt is voor E10.
Nu komt mijn toekomstige Polo uit 2012 maar heeft wel een 1.4 blok. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit het blok is van een oudere generatie.
Klopt dit? En Klopt het dan ook dat mijn toekomstige Polo geen E10 aan kan?
 
Volkswagen  Polo 6r Highline R-Line DSG Schuifdak  1.4 86pk 
Oeff jullie maken nogal problemen om de 95 e10.
Als alle autos er echt zo van kapot gaan als jullie zeggen, zal er dan geen gigantische claim komen?

Als je op 95 rijd en je wil eens 98 proberen lekker doen, al zal je pas verschil merken na een paar keer tanken, gezien er altijd een paar liter in je tank blijf zitten.
Dus helemaal op 98 rij je pa na 2 a 3 x tanken.

Indien je auto er voor geschikt is kan je het lekker tanken.
En die bouwjaren staan er niet voor niets bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: IwanD, Cruz en Zikuno
Ik ben na het lezen van dit topic wel nieuwsgierig geworden naar euro98. Ik heb zelf een Polo AW 1.0 TSI met 95 PK uit 2018. Ik kan dan toch gewoon 3x euro98 tanken na 1,5 jaar euro95?

Tuurlijk geen probeem!! Alleen wat Robin-1991 al aangeeft dan moet je wel 2 of 3 keer 98 tanken. Ik zou zelf het afwisselen tussen 95 en 98 afraden omdat je motor elke keer het onstekingstiming moet aanpassen aan het octaan gehalte.
 
tba  tba  tba 
Mijn excuses.
Ik ben in de tussentijd de hele dag al een beetje aan het zoeken op het internet, maar ik ben er gewoon niet zo handig mee.
De E10 check zegt dat een Polo 1.4 uit 2002-2006 niet geschikt is voor E10.
Nu komt mijn toekomstige Polo uit 2012 maar heeft wel een 1.4 blok. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit het blok is van een oudere generatie.
Klopt dit? En Klopt het dan ook dat mijn toekomstige Polo geen E10 aan kan?
Als jouw 2012 FSI niet voor E10 geschikt was dan had hij wel in het lijstje gestaan met 2012 erbij.
1.4 blok is er in vele configuraties.
Dus gewoon E10 tanken. Of E5 als je het niet aandurft.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Als jouw 2012 FSI niet voor E10 geschikt was dan had hij wel in het lijstje gestaan met 2012 erbij.
1.4 blok is er in vele configuraties.
Dus gewoon E10 tanken. Of E5 als je het niet aandurft.

Bedankt voor je antwoord. Dit bevestigt inderdaad mijn vermoeden al. Wilde het toch even zeker weten.
 
Volkswagen  Polo 6r Highline R-Line DSG Schuifdak  1.4 86pk 
Bij twijfel 98 of 102 tanken

Dit niks te maken met het ethanol gehalte.
95/98/102 heeft betrekking op je octaan gehalte, oftewel de klopvastheid van je brandstof.
Een hoger octaan gehalte houd in dat je brandstof minder snel zelf ontbrand bij hoge compressie.
Snel zou het niet gebeuren maar het zou zomaar kunnen dat je een pomp met 98E10 tegen komt.
98 is tegenwoordig vaak de E5 keus, zodat je gedwongen word de dure brandstof te nemen als je geen E10 kan of wilt tanken.
Overigens claimt shell op hun website dat V-power benzine bio-ethanol vrij is
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  1.4 met 86 wilde dekhengsten 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!