E10 Brandstof

Heel simpel. E10 is schraler dus meer slijtage bij verbranden etc.
E10 levert minder vermogen. Ik tank zelf altijd minimaal 98. In mijn ex ibiza altijd 98 + 1 op 10 bio ethanol
 
Seat  Ibiza FR  1.8 20VT 
Maar bv voor mijn nieuwe Polo AW uit 2018, TSI 95PK maakt dit(aanslag etc) niet uit toch om E10 te tanken, althans volgens de E10 check?
Zoals bovenstaand al vernoemd, de E10-check, mocht je de link nog niet kennen; https://www.e10check.nl/
Die website komt van de brandstofbedrijven af. Dat is hetzelfde als "Wij van WC-eend adviseren WC-eend". M.a.w. je moet niet alles geloven wat je door de strot wordt gedrukt. Stick Out Tongue

Wel zo fijn trouwens dat er E10 is, maar wat gaan ze met de prijzen doen? Bio-Ethanol is een stuk goedkoper dan 'benzine'.
E10 wordt al langer verkocht onder de naam Blue One en die is, voor zover ik het heb gezien, overal slechts 1 tot 2 cent goedkoper.

Voor de goede orde, je kan nog steeds de Euro95 E5 tanken in Nederland.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Ik wil hier toch even op inhaken.
Ik zie in dit topic volgens mij diverse verkeerde aannames staan. Ik ga ze proberen even recht te zetten.

Euro95 = E10
Euro98 = E5
Niet andersom dus.

Veel mensen denken dat E10 een nieuwe brandstof is ter vervanging van Euro95. Dit is niet zo.
E10 is gewoon de Europese naam voor Euro95.
Dit bijmengen van 10% biobrandstof word namelijk al ongeveer 12 jaar gedaan, alleen word het nu duidelijk door de naam.
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
  • Leuk
Waarderingen: Singer
Daar heb ik dan ook nog een aanvulling op, Euro95 was wel degelijk E5! Er werd maar maximaal 5% bio ethanol toegevoegd, maar gedurende dit jaar boden steeds meer pompen 95 E10 aan. Per 1 oktober moet elke pomp echter verplicht E10 aanbieden en dat is de Euro95 geworden. Wil je dus alsnog E5 tanken kom je op Euro98 uit. Tevens is het een maximum getal. BP ultimate en Shell VPower bijvoorbeeld hebben (voorlopig iig) geen bio ethanol maar staan wel als E5 op de pomp.

Zie o.a. https://www.anwb.nl/auto/brandstof/welke-auto-brandstof-euro-95-euro-98-diesel-en-lpg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Enkel bij de kleine tankstations met maar één pomp. Daar is de verplichting om te wisselen niet. Alle grote tankstations hier in de buurt zijn gewisseld.
Grote tankstations met meerdere benzinepompen moeten de helft beschikbaar stellen aan E10. Of ze dat doen is inderdaad een ander verhaal.

Syste, als je aannames wil rechtzetten moet je dat wel op de juiste manier doen. :)
Je hebt Euro95 E5 en je hebt Euro95 E10. Maar er zijn pompen waar gewoon Euro of Euro95 op het bord staat. Dus je moet echt op de pomp zelf kijken wat voor een stickertje erop geplakt zit. E5 of E10.
In Nederland zit er in E5 hooguit 7% ethanol.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!