Chiptuning op leasebak?

Kelvin B.

Bekend lid
576
161
59
Even een vraag naar jullie mening op deze vraag.

In de loop van het jaar krijg ik een privé leasebak (Polo AW). Deze heeft in principe voldoende 95PK (1.0 TSI).
Nu las ik een en ander over chiptuning, wat op zich aantrekkelijk klinkt, alléén is dat wel een verstandig idee om dit bij een gloednieuwe (lease)auto te doen?

Al die PK's klinken natuurlijk leuk, maar hoe zit het met de garantieregelingen?

De auto is niet mijn eigendom, ik zou dus eigenlijk toestemming aan de dealer moeten vragen, maar kan me goed voorstellen dat hij dat geen leuke vraag vind!

Zijn er toevallig meer van jullie die chiptuning op een leasebak hebben gedaan, en zo ja zaten er hier consequenties aan?

Aanpassingen op het voertuig zijn altijd toegestaan, mits deze ongedaan worden gemaakt na de looptijd. Ik zou dus netjes de chiptuning ongedaan kunnen maken na 5 jaar, maar als er ook maar iets met de motor gebeurt (storingen, foutmeldingen) dan gaan ze uiteraard alles verwijzen naar de chiptuning, en kan ik gaan dokken.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Als ze het eraan kunnen herleiden ben je de sjaak. Daarom voor een goede partij kiezen ;)

als je het rechtstreeks bij de dealer doet kan je dit ook gewoon bespreken!
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
Als ze het eraan kunnen herleiden ben je de sjaak. Daarom voor een goede partij kiezen ;)

als je het rechtstreeks bij de dealer doet kan je dit ook gewoon bespreken!

Precies, ik heb zelf liever geen stiekem gedoe.. Ik weet niet of mijn dealer chiptuning of in iedergeval een fabrieksupdate aanbied, dan had je namelijk wel voor een 115pk motor gekozen. Maar ja, nee heb je en ja kun je krijgen
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Zou ik niet doen. Alle problemen die de auto heeft aan het einde van je lease periode mag jij dan betalen. Ze kunnen dan zeggen dat alle problemen door de chiptunen komt die jij hebt laten doen.

Meeste nieuwe auto's kunnen ze ook uitlezen op hoe vaak de ECU geflashed is. Daarmee zien ze ook of je er iets mee gedaan hebt of niet.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.4 GTI 180pk 
En als je zo een bijvoorbeeld Ventura chip (zo een tussenblokje) monteerd? Na de leasecontract of problemen trek je hem zo eruit?
 
Volkswagen  Highline Business R  1.5 TSI 150pk DSG 
Een vriend van mij had zn leasebak ook gewoon laten chippen, alsof ze er achter komen.... Hij moest wel 1x opnieuw gechipt worden omdat de software was geupdate bij een beurt, ik zou me er niet teveel druk over maken. Zo lang je gewoon normaal ermee rijdt is het nieteens extra slijtage ofzo. Je kan hem gewoon net zo makkelijk terug laten zetten naar normaal en er is niemand die er achter komt.

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, als je bang bent dat ze er achter komen moet je het vooral niet doen.
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Nick-the-quick
Begrijp me goed, ik denk dat chippen ogv risico inschatting ivm garantie alleszins te rechtvaardigen is, mits uitgevoerd door een gerenommeerd bedrijf en bij een niet al te idiote rijstijl. Maar ik voel me daar wel geruster op bij een niet geleaste auto
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Nee, niet zomaar natuurlijk
De kans dat je er problemen mee krijgt binnen je lease contract zijn er, maar zijn heel klein. Net zo klein als de kans dat je hele blok in elkaar loopt binnen de 100k km... De problemen die eventueel op zouden kunnen treden door het chippen komen pas aan het licht als de auto al 3 andere eigenaren heeft gehad en dan is dit al lang niet meer terug te herleiden naar de eerste lease eigenaar.

Stel de TS least hem 5 jaar voor 15k km per jaar, hoe groot is de kans nou dat er motorisch iets mis gaat zijn binnen 75k km?

Tuurlijk de kans is er, en als het gebeurd ben je inderdaad er bij, maar als je normaal met de auto omgaat gebeurd dit niet.

Als je het echt graag wil moet je het gewoon doen, ben je toch bang moet je het gewoon niet doen. Heel simpel toch
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
Ik zie dat jullie hier allemaal op een andere manier tegen aankijken.

Ik begrijp al jullie reacties. Waarom het geen kwaad zou kunnen, waarom het wel kwaad zou kunnen. En inderdaad, ze zullen niet zomaar gaan kijken of de ECU is geflasht. Maar dit komt wel aan het licht als er problemen met de motor zouden zijn.

Nu sprak ik specifiek over chiptuning, maar hoe zou dit met een fabrieksupdate zitten? Ik las bij vagtechniek dat ze een fabrieksupdate aanbieden, en het verhaal dat de 95pk motor eigenlijk gewoon een 115pk motor is (maar dan begrensd) klinkt logisch. Ze geven zelf aan dat je hiervoor kunt kiezen als je je niet safe voelt bij chiptuning.

Update: de dealer waar ik de auto van ontvang (dealer is onderdeel van de leasemaatschappij) is niet de dealer waar ik onderhoud en reparaties uit ga voeren. Ik mag bij elke andere lokale dealer onderhoud uitvoeren zolang ze maar een officieel VW dealer zijn.
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Ik zie dat jullie hier allemaal op een andere manier tegen aankijken.

Ik begrijp al jullie reacties. Waarom het geen kwaad zou kunnen, waarom het wel kwaad zou kunnen. En inderdaad, ze zullen niet zomaar gaan kijken of de ECU is geflasht. Maar dit komt wel aan het licht als er problemen met de motor zouden zijn.

Nu sprak ik specifiek over chiptuning, maar hoe zou dit met een fabrieksupdate zitten? Ik las bij vagtechniek dat ze een fabrieksupdate aanbieden, en het verhaal dat de 95pk motor eigenlijk gewoon een 115pk motor is (maar dan begrensd) klinkt logisch. Ze geven zelf aan dat je hiervoor kunt kiezen als je je niet safe voelt bij chiptuning.

Update: de dealer waar ik de auto van ontvang (dealer is onderdeel van de leasemaatschappij) is niet de dealer waar ik onderhoud en reparaties uit ga voeren. Ik mag bij elke andere lokale dealer onderhoud uitvoeren zolang ze maar een officieel VW dealer zijn.
Als je het wil, kan je het doen. Ik kies er voor om mijn auto niet te chippen omdat ik nog heel lang met deze auto wil doen, en ik ken mezelf. Ik ga dat extra vermogen veel te veel aanspreken.

Als jij normaal met je auto gaat rijden na het chippen, is er niks aan de hand. Niemand die er achter komt.

Als je niet normaal met je auto rijdt is de kans groter dat er iets mis gaat, en dus ook dat het chippen aan het licht komt.

Zoals je zelf al aangeeft, de motor is ook met meer PK beschikbaar. Dit zou volkswagen niet doen als het zo super schadelijk voor de motor zou zijn. Je kan hem gerust chippen, zo lang je binnen de motor marges blijft.

En het blijft een gok, maar in mijn ogen een gok die je prima kan nemen. Ik ken mensen die er mee weg zijn gekomen, ik ken niemand die er door in de problemen is gekomen.

Laat het inderdaad wel door een goed bedrijf doen die weet waar die mee bezig is.
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Kelvin B. en Rosinfield
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!