Chiptuning op leasebak?

@Kelvin B. Is niet negatief bedoeld, maar uitgangspunt is m.i. dat als je niet tevreden bent met wat je hebt besteld, je het eigenlijk niet moet doen. Kun je niet alsnog het contract upgraden naar bijv. 115 pk? Uit eigen ervaring (leasebak van werkgever) weet ik dat 4 jaar erg lang kan duren met een auto die je eigenlijk niet wilt hebben.

@Robin-1991 : heb het bij afhalen van mijn GTI in januari bij de dealer nagevraagd: ABT inderdaad al lang niet meer af dealer, elke vorm van andere tuning vervalt garantie voor motor en evt. ook aandrijflijn en/of zelfs de DSG. Dat laatste ook helaas bij DSG aanpassingen, hoe zinvol die ook kunnen zijn.
 
Seat, Mini, Dacia  2022 Seat Ibiza 1.5 Sport, 2021 MINI John Cooper Works, 2014 Dacia Logan MCV  1.5 TSI 150pk 
  • Verdrietig
Waarderingen: Robin
@Kelvin B. Is niet negatief bedoeld, maar uitgangspunt is m.i. dat als je niet tevreden bent met wat je hebt besteld, je het eigenlijk niet moet doen. Kun je niet alsnog het contract upgraden naar bijv. 115 pk? Uit eigen ervaring (leasebak van werkgever) weet ik dat 4 jaar erg lang kan duren met een auto die je eigenlijk niet wilt hebben.

@Robin-1991 : heb het bij afhalen van mijn GTI in januari bij de dealer nagevraagd: ABT inderdaad al lang niet meer af dealer, elke vorm van andere tuning vervalt garantie voor motor en evt. ook aandrijflijn en/of zelfs de DSG. Dat laatste ook helaas bij DSG aanpassingen, hoe zinvol die ook kunnen zijn.


Ik snap je uitgangspunt. Maar voor mij is het niet zo dat ik ontevreden over mijn bestelling ben. Tijdens de proefritten was ik ook tevreden. Het is meer dat ik mij uit nieuwsgierigheid afvroeg of zoiets wel zou kunnen, want ja, dan is het wel leuk om het verschil van 95 naar 115 te ervaren.

Maar als ik alle reacties zo lees zal ik zelf weinig aan de auto laten doen. En lijkt het me het verstandigst om de auto zo te laten zoals ie is, en anders gewoon met de dealer in gesprek te gaan.

Enigste wat ik misschien wel zou aanpassen is het gebruik van led lampjes als dimlicht, maar das een verhaal apart.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
En dat gaat een leasemaatschappij doen denk jij
De lease maatschappij niet, maar de dealer wel als jij aanspraak wil maken op iets wat kapot gaat, of een storing vanwege tuning moeten ze dit claimen bij de importeur en ja dan gaan ze idd op onderzoek uit, en dat gelul met 3 eigenaren en dan gaat het pas stuk... ik zit al een tijdje in de wereld van de auto's. en heb menig zich in z'n vingers zien snijden vanwege storingen of problemen die gerelateerd waren aan tuning en dan ben je idd mooi zelf de lul en kan je betalen. tuurlijk gebeurd het niet vaak. maar wat jij schetst is ook echt niet hoe simpel het allemaal is.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
De lease maatschappij niet, maar de dealer wel als jij aanspraak wil maken op iets wat kapot gaat, of een storing vanwege tuning moeten ze dit claimen bij de importeur en ja dan gaan ze idd op onderzoek uit, en dat gelul met 3 eigenaren en dan gaat het pas stuk... ik zit al een tijdje in de wereld van de auto's. en heb menig zich in z'n vingers zien snijden vanwege storingen of problemen die gerelateerd waren aan tuning en dan ben je idd mooi zelf de lul en kan je betalen. tuurlijk gebeurd het niet vaak. maar wat jij schetst is ook echt niet hoe simpel het allemaal is.

Dat is ook de reden dat ik het overweeg het niet te doen dan. In iedergeval niet iets wat garantie of andere regelingen kan schaden. Heb immers niet voor niets voor lease gekozen: het ontzorgt, en onderhoud reparaties etc. zit allemaal inbegrepen. Mits niet aan mij toe te wijten.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Dat is ook de reden dat ik het overweeg het niet te doen dan. In iedergeval niet iets wat garantie of andere regelingen kan schaden. Heb immers niet voor niets voor lease gekozen: het ontzorgt, en onderhoud reparaties etc. zit allemaal inbegrepen. Mits niet aan mij toe te wijten.
Het is een keuze die je maakt, ik zou het wel aandurven maar zo simpel als hier soms word omschreven… duidelijk dat er bij veel geen verstand is over flashen van ECU en dat dat door de dealer gewoon gezien word in de uitlees computer. het risico is natuurlijk klein dat er wat gebeurd maar is wel aanwezig. denk voor iedere auto een stage 1 bij een JD of Vag techniek wel moet kunnen. ga vooral niet naar bedrijfjes die ergens wat velden aanpassen en zo is het wel goed lekker goedkoop 200 euro... lekkere klote tuning vaak ook!
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
De lease maatschappij niet, maar de dealer wel als jij aanspraak wil maken op iets wat kapot gaat, of een storing vanwege tuning moeten ze dit claimen bij de importeur en ja dan gaan ze idd op onderzoek uit, en dat gelul met 3 eigenaren en dan gaat het pas stuk... ik zit al een tijdje in de wereld van de auto's. en heb menig zich in z'n vingers zien snijden vanwege storingen of problemen die gerelateerd waren aan tuning en dan ben je idd mooi zelf de lul en kan je betalen. tuurlijk gebeurd het niet vaak. maar wat jij schetst is ook echt niet hoe simpel het allemaal is.
Bedankt voor je toelichting
 
Polo  6c  Verkocht 
Ik heb zelf de Racechip RS al 4 maanden in mijn leasebak zitten. Tot nu toe geen motorproblemen gehad. Ik heb de chip wel 1 keer eruit moeten halen voordat ik naar de garage ging rijden voor reparatie van de achterbumper. (iemand was achterop geklapt) Na het ophalen van de auto de chip weer teruggezet.

Waar ik over zit te denken is dat het waarschijnlijk een groot probleem is als ik zelf of een ander een zwaar ongeval veroorzaakt waarbij ze de chip zien zitten bij controle. Ik kan moeilijk na het ongeval snel iets onder de motorkap loskoppelen.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk - Racechip 119pk 
Ik heb zelf de Racechip RS al 4 maanden in mijn leasebak zitten. Tot nu toe geen motorproblemen gehad. Ik heb de chip wel 1 keer eruit moeten halen voordat ik naar de garage ging rijden voor reparatie van de achterbumper. (iemand was achterop geklapt) Na het ophalen van de auto de chip weer teruggezet.

Waar ik over zit te denken is dat het waarschijnlijk een groot probleem is als ik zelf of een ander een zwaar ongeval veroorzaakt waarbij ze de chip zien zitten bij controle. Ik kan moeilijk na het ongeval snel iets onder de motorkap loskoppelen.

Bevalt dat een beetje zo'n externe chip? En waar heb je deze vandaan? Ik zie dat deze bij jou 119pk levert.

Ikzelf heb wel een beetje een onderbuik gevoel bij externe chips. Chiptuning waarbij de ECU software overschreven word met op maat gemaakte software klinkt veiliger. Beetje het gevoel alsof zo'n externe chip een soort universeel is en minder safe zou zijn. Maar kan er totaal naast zitten uiteraard.

Wat voor effect geeft het? Rijd hij bij jouw soepeler en ook zuiniger?

Jammer dat ik als Software developer weinig tot geen verstand heb van ECU software
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Bevalt dat een beetje zo'n externe chip? En waar heb je deze vandaan? Ik zie dat deze bij jou 119pk levert.

Ikzelf heb wel een beetje een onderbuik gevoel bij externe chips. Chiptuning waarbij de ECU software overschreven word met op maat gemaakte software klinkt veiliger. Beetje het gevoel alsof zo'n externe chip een soort universeel is en minder safe zou zijn. Maar kan er totaal naast zitten uiteraard.

Wat voor effect geeft het? Rijd hij bij jouw soepeler en ook zuiniger?

Jammer dat ik als Software developer weinig tot geen verstand heb van ECU software


geloof dat ik de website al gevonden heb. Het feit dat ze 1 jaar garantie geven op schade aan motoronderdelen etc. lijkt mij al een beetje aan te geven dat ze weten dat er uiteindelijk een kans is dat motoronderdelen beschadigen of meer kunnen gaan sluiten door de chip, maar misschien zit ik ernaast.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Ik denk dat dat onderbuik gevoel niet onterecht is. De gerenommeerde tuners doen het zelfs niet meer (VAG techniek) of alleen wanneer OBD tuning niet mogelijk is vanwege beveiliging (JD). Heb zelf om die reden ooit zo'n box in mijn Yeti gehad, van JD. Voldeed op zich prima. Maar ik zou nooit aan iets dergelijks van zo'n "alleskunner" beginnen. Als ik het zou doen, zou ik naar JD gaan. Dan weet je zeker dat het goed zit.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
De racechip levert maar 24pk. Met de standaard 95pk van de auto erbij is het totaal 119pk. De racechip heb ik op de officiële website van hun gekocht. Een op maat gemaakte tuning op de ECU is inderdaad een stuk beter. Zo'n chip is eigenlijk ontzettend duur voor wat je terugkrijgt maar ik kon niet anders.
Met de chip erin merk ik echt wel het verschil. Het trekt gewoon wat vlotter op en op de snelweg kan ik sneller inhalen zonder eerst terug te schakelen maar de 4e versnelling. Maar omdat het extra vermogen er is spreek ik de vermogen ook veel aan. Daardoor is het brandstofverbruik erop achteruit gegaan. Ik denk dat ik gemiddeld 70km minder kan rijden op een volle tank?
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk - Racechip 119pk 
Ik heb zelf de Racechip RS al 4 maanden in mijn leasebak zitten. Tot nu toe geen motorproblemen gehad. Ik heb de chip wel 1 keer eruit moeten halen voordat ik naar de garage ging rijden voor reparatie van de achterbumper. (iemand was achterop geklapt) Na het ophalen van de auto de chip weer teruggezet.

Waar ik over zit te denken is dat het waarschijnlijk een groot probleem is als ik zelf of een ander een zwaar ongeval veroorzaakt waarbij ze de chip zien zitten bij controle. Ik kan moeilijk na het ongeval snel iets onder de motorkap loskoppelen.
Meer vermogen aan je auto geven is niet strafbaar mits je niet over de 30% meer vermogen gaat dan zou je hem moeten herkeuren dus daar zou ik me zeker niet druk om maken!
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Ik heb mijn auto ook private lease, via dealer opgehaald. Maar reparaties en onderhoud mag ik bij verschillende maatschappijen doen (bosch car service, profile, enz..) dan is de risico toch kleiner?
 
VW  Polo AW Highline  1.0 
Welk risico is kleiner? Als je fabrieksgarantie wilt claimen, kan je bij deze servicebedrijven niet terecht en zal je naar een VW dealer moeten.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Welk risico is kleiner? Als je fabrieksgarantie wilt claimen, kan je bij deze servicebedrijven niet terecht en zal je naar een VW dealer moeten.

Via leaseplan moet ik afspraken maken. Voor onderhoud, reparaties. En daarbij krijg ik een lijst van bedrijven. Niet alleen de vw dealer. Die keuze heb ik zelf, dus kans dat de vw dealer ff de chiptuning gaat controleren is er niet.
 
VW  Polo AW Highline  1.0 
als je het achter iedereen z,n rug om doet en je laat hem chippen,de auto blijft in onderhoud bij een vw dealer,dan kan je er op rekenen dat ze hem uitlezen,dan maar de vraag of ze niet naar de lease maatschapij bellen.
 
Volkswagen  Polo 6 r  1.2 tsi 105 pk 
als je het achter iedereen z,n rug om doet en je laat hem chippen,de auto blijft in onderhoud bij een vw dealer,dan kan je er op rekenen dat ze hem uitlezen,dan maar de vraag of ze niet naar de lease maatschapij bellen.

ze gaan echt niet bij elke auto naar de turbodruk kijken en of deze standaard waardes voorbij gaat.

dit is alleen met problemen.
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!