Brandstof verbruik iets hoger

Dus in april 2017 heeft hij een beurt gehad en in augustus 2017 stond het peil alweer laag.
Da's redelijk snel in mijn ogen, zeker als ik eruit kan afleiden dat je maar 5000km hebt gereden sinds april tot nu.

Heb je dit voor de distributie wissel ook opgemerkt?

Maar in elk geval is voor een motor met die kilometerstand het geen luxe om het onderhoud regelmatig te laten uitvoeren. 45.000 km tussen beurten vind ik persoonlijk erg lang.

Off-topic:
Mocht je de foutcode nog terugvinden, laat maar wat weten. Ik heb code P0171 - System too lean. Dus dat hij valse lucht aanzuigt in de uitlaat en de lambda's meten dit.

Geen fout code op de factuur, wel de Century code 01500000 U1K0253141K, maar ik vraag me af of je met deze code iets kunt.
 
De rolweerstand van je banden is ook erg van invloed op je verbruik (ook i.c.m. eventueel een andere bandenspanning), welke banden had je eerst, en welke nu? En wat is de bandenspanning op moment?

De dikte van de olie is ook van invloed, als je vooraf bijvoorbeeld 5w30 had en ze er nu 10w40 (wat overigens erg aan te raden is) in hebben gedaan heeft dat ook een hogere wrijving en dus meer verbruik tot gevolg

Verder zou je wel even kunnen kijken naar je koelvloeistof temperatuur sensor (deze gaan bij de 9N(3) nog wel eens defect wat voor een langere inspuiting zorgt (dus meer verbruik) omdat hij denkt dat hij moet verrijken om de "lage" temperatuur te compenseren

Zit dus 5w30 in. De banden zijn conti's eco contact zomerbanden 185/60 R 14 H
 
De rolweerstand van je banden is ook erg van invloed op je verbruik (ook i.c.m. eventueel een andere bandenspanning), welke banden had je eerst, en welke nu? En wat is de bandenspanning op moment?

De dikte van de olie is ook van invloed, als je vooraf bijvoorbeeld 5w30 had en ze er nu 10w40 (wat overigens erg aan te raden is) in hebben gedaan heeft dat ook een hogere wrijving en dus meer verbruik tot gevolg

Verder zou je wel even kunnen kijken naar je koelvloeistof temperatuur sensor (deze gaan bij de 9N(3) nog wel eens defect wat voor een langere inspuiting zorgt (dus meer verbruik) omdat hij denkt dat hij moet verrijken om de "lage" temperatuur te compenseren

Als je het koelwater binnen een normale tijd naar 90°C ziet gaan op de teller, kan je er dan van uitgaan dat de sensor nog goed is?
Want als deze stuk is verwacht ik dat je op je instrumentenpaneel ook rare dingen begint te zien ivm de temperatuur?

Ben nu eigenlijk ook wel eens benieuwd wat nu echt de beste olie is voor de motor van een 9N3 (met toch al wat kilometers)
Bij het bij de VW dealer eens gaan navragen en deze zeggen, "voor elke VW is 5w30 met bijbehorende keurmerk voor de wagen aangeraden".
Maar wanneer is die 10w40 dan beter? En waarom is die juist beter? En is deze olie het hogere verbruik waard?
Of start ik hier beter een nieuw topic voor Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ahzo, waarom zijn daar nu 2 sensoren voor nodig ?
Ik neem aan dat je d.m.v. VCDS beide sensoren wel kan uitlezen en vergelijken met elkaar; en indien dezelfde waarde, nog goed zijn?

Misschien volgend onderhoud toch maar eens overstappen op die 10w40 . Ik houd m'n motortje graag zo lang mogelijk in topconditie
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
en hoeveel is iets meer? van xxx naar 6.8l / 100km? waar hebben we het eigenlijk over?

Normaliter 6.2l/100km, in de zomer zelfs nog iets lager.

Ik merk ook dat wanneer ik na een koude start op een lange rechte weg 50km/u rijd het actuele verbruik schommelt tussen de 7.0l/100km en de 6.5l/100km.

In het verleden lukte het ook, met de nu wat lagere ochtend temperaturen na een koude start een verbruik te hebben van 6.2l/100km tot 6.0l/100km, ook 50km/u op een rechte weg. Het hogere verbruik is dus vooral zichtbaar wanneer de computer op actueel verbruik staat en ik een koude start maak.

120km/u op de snelweg geeft nu ook een actueel verbruik van 6.5km/u terwijl 6.1 of 6.0l/100km in het verleden ook lukte.
 
Als je het koelwater binnen een normale tijd naar 90°C ziet gaan op de teller, kan je er dan van uitgaan dat de sensor nog goed is?
Want als deze stuk is verwacht ik dat je op je instrumentenpaneel ook rare dingen begint te zien ivm de temperatuur?

Ben nu eigenlijk ook wel eens benieuwd wat nu echt de beste olie is voor de motor van een 9N3 (met toch al wat kilometers)
Bij het bij de VW dealer eens gaan navragen en deze zeggen, "voor elke VW is 5w30 met bijbehorende keurmerk voor de wagen aangeraden".
Maar wanneer is die 10w40 dan beter? En waarom is die juist beter? En is deze olie het hogere verbruik waard?
Of start ik hier beter een nieuw topic voor Stick Out Tongue

Koelwater temperatuur gaat inderdaad in een normale tijd naar 90 graden C.

Merk dus vooral dat tijdens een koude start het actuele verbruik ook met een heel licht rechter voetje echt hoger is.
 
De rolweerstand van je banden is ook erg van invloed op je verbruik (ook i.c.m. eventueel een andere bandenspanning), welke banden had je eerst, en welke nu? En wat is de bandenspanning op moment?

De dikte van de olie is ook van invloed, als je vooraf bijvoorbeeld 5w30 had en ze er nu 10w40 (wat overigens erg aan te raden is) in hebben gedaan heeft dat ook een hogere wrijving en dus meer verbruik tot gevolg

Verder zou je wel even kunnen kijken naar je koelvloeistof temperatuur sensor (deze gaan bij de 9N(3) nog wel eens defect wat voor een langere inspuiting zorgt (dus meer verbruik) omdat hij denkt dat hij moet verrijken om de "lage" temperatuur te compenseren

De temperatuur in het dashbord komt in een normale tijd dus op 90 graden C. In combinatie met het hoge actuele verbruik tijdens een koude start enerzijds en bij 120km/u een actueel verbruik van 6.5l/100km anderzijds.

Wat zou er dan aan de hand kunnen zijn? En wat zijn de kosten voor het vervangen van een temperatuur sensor.
 
Heb je achter trommelremmen? Mijn verbruik is/was toegenomen omdat iets in de trommelrem niet lekker zit, waardoor de linkerband niet vrij kan draaien en dus meer kracht nodig heeft om draaiende te houden. Dit resulteert in een hoger verbruik (en sneller afremmen bij het gas loslaten).
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Is niet alleen met trommels overigens, remklauwen achter gaan ook nogal eens vast zitten..

Kan ook een plausibele oorzaak zijn van mijn hogere verbruik. Eerst iets vooraf.

Bij mijn werk parkeer ik de Polo altijd vooruit in op een kleine helling naar boven. Ik zet hem dan in de versnelling en op de handrem. Wanneer ik dan de rem loslaat nadat ik de auto op de handrem heb gezet, veert de achterkant van de auto altijd iets omhoog. Bij navraag bij een collega blijkt dit normaal gedrag te zijn, ik zag dat zijn auto dit ook deed.

Zoals eerder gezegd rijd mijn collega altijd mee die oppik en afzet. Het is me nu al een paar keer opgevallen dat wanneer ik hem afzet bij de bushalte en de voetrem weer los laat om weer weg te rijden ik een identieke veer beweging merk. Identiek zoals ik het parkeren op een helling hierboven beschrijf. Ik hoorde vandaag toen ook iets dat klinkt als "kloenk" bij het loslaten van de voetrem.

Misschien was het inbeelding, maar reed daarna weer 5.0L/100km actueel bij 50km/u in de 3e versnelling.

Kortom wellicht is er iets met de remmen zoals je suggereert Johan.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!