Brandstof verbruik iets hoger

Hallo,

Sinds enige tijd merk ik dat het brandstof verbruik van mijn 9N3 1.4 16v (59kw 80pk) iets hoger ligt dan ik gewend was. Het lijkt er haast wel op na de bandenwissel in augustus van zomerbanden naar nieuwe zomerbanden het verbruik hoger werd.
Dagelijks rij ik 22km (12km snelweg) heen en 22km terug naar mijn werk. Onderweg pik ik nog wel een collega op en zet hem weer af waardoor ik langs wat meer stoplichten moet en dus ook wat vaker optrek dan wanneer ik de "snelste" route zou rijden. In het verleden reed mijn collega nog niet mee.

Ik rij nu 110km/u (teller) op de snelweg en kom nu 's ochtends (nu het gevroren heeft 07-11) niet verder dan 6.8l/100km. Op de terugweg haal ik nu de 6.2l/100km. In het verleden was dit naar mijn idee beter ook toen mijn collega al wel mee reed.

Ook heb ik het idee dat op 06-11-2017 hoewel het een koude start was bij koud weer dat, de auto pittig/fel reageerde toen ik startte toen ik vanmiddag weer naar huis ging. Met pittig bedoel ik wanneer je met warme motor na het tanken aan de snelweg weer invoegt, de auto reageert dan feller dan bij en koude start.

Persoonlijk denk ik dat het wellicht met een of andere temperatuursensor te maken kan hebben.

Verder is in het verleden het volgende aan de auto gebeurt wat wellicht van invloed kan zijn op verbruik:
-Bandenspanning, banden nieuw augustus 2017
-Injectoren reiniger gebruikt, eind oktober 2017, gebruikt dit ongeveer 4x per jaar
-Bougies vervangen 07-07-2016 bij 119313km, nu 165000km
-Luchtfilter vervangen 07-07-2016 bij 119313km, nu 165000km
-Na motorstoring (lampje) verstuiver van 2e cilinder vervangen, 15-01-2016
-Na motorstoring lampje is een uitlaatklem vervangen. Door de kapotte uitlaatklem werd valse lucht aangezogen, 15-12-2015

Kortom, wat zijn jullie gedachten? Graag hoor ik het, alvast bedankt.
 
Ben je misschien onlangs veranderd van merk brandstof oid?

Bij mijn 9n3 vervang ik de luchtfilter mee met het onderhoud (elke 12-15d km). Deze kost echt niet veel en zorgt ervoor dat je auto netjes kan ademen.

Als ik je een tip mag geven: gebruik de app 'Spritzmonitor'. Deze app wordt hier ook ondersteund door het forum.
Elke keer je tankt geef je je kilometerstand, hoeveelheid getankte brandstof en eventueel prijs in.
Ook elke keer als er wat veranderd of stuk is aan de wagen kan je de herstelling daarin ingeven.
Zo kan je makkelijk een verandering in brandstofverbruik koppelen aan een verandering aan de wagen.
Ik doe dit ook en heb dit dan ook gekoppeld aan het forum. Klik hieronder deze post maar eens op het gemiddeld brandstofverbruik van mijn 9N3 voor een voorbeeld.

Weet je toevallig nog welke foutcode je had bij de lekke uitlaatklem? Mijn Polo heeft dit nu waarschijnlijk ook, en als je dezelfde foutcode had als ik weet ik alweer een stuk meer [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Het is nu dus al 45.000 km tot de vorige beurt dan zou ik nu gewoon een klein beurtje doen(olie oliefilter luchtfilter)
Verversen van die onderdelen kan nooit geen kwaad.
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
Ben je misschien onlangs veranderd van merk brandstof oid?

Bij mijn 9n3 vervang ik de luchtfilter mee met het onderhoud (elke 12-15d km). Deze kost echt niet veel en zorgt ervoor dat je auto netjes kan ademen.

Als ik je een tip mag geven: gebruik de app 'Spritzmonitor'. Deze app wordt hier ook ondersteund door het forum.
Elke keer je tankt geef je je kilometerstand, hoeveelheid getankte brandstof en eventueel prijs in.
Ook elke keer als er wat veranderd of stuk is aan de wagen kan je de herstelling daarin ingeven.
Zo kan je makkelijk een verandering in brandstofverbruik koppelen aan een verandering aan de wagen.
Ik doe dit ook en heb dit dan ook gekoppeld aan het forum. Klik hieronder deze post maar eens op het gemiddeld brandstofverbruik van mijn 9N3 voor een voorbeeld.

Weet je toevallig nog welke foutcode je had bij de lekke uitlaatklem? Mijn Polo heeft dit nu waarschijnlijk ook, en als je dezelfde foutcode had als ik weet ik alweer een stuk meer [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Wel weet ik dat er iets met de olie is gedaan bij de bandenwissel in augustus. Men melde dat het peil laag was (nog geen lampje) of het vervangen is of alleen is bijgevuld weet ik niet meer, moet ik thuis even nakijken. Kan wellicht ook iets met het verbruik te maken hebben.

Eventuele foutcode bij uitlaatklem moet ik ook even voor je nakijken. Toen mijn verstuiver is vervangen in januari 2016 kreeg ik na het uitlezen door de ANWB de foutcode per SMS "P0172 System Too Rich Bank 1"
 
Dus in april 2017 heeft hij een beurt gehad en in augustus 2017 stond het peil alweer laag.
Da's redelijk snel in mijn ogen, zeker als ik eruit kan afleiden dat je maar 5000km hebt gereden sinds april tot nu.

Heb je dit voor de distributie wissel ook opgemerkt?

Maar in elk geval is voor een motor met die kilometerstand het geen luxe om het onderhoud regelmatig te laten uitvoeren. 45.000 km tussen beurten vind ik persoonlijk erg lang.

Off-topic:
Mocht je de foutcode nog terugvinden, laat maar wat weten. Ik heb code P0171 - System too lean. Dus dat hij valse lucht aanzuigt in de uitlaat en de lambda's meten dit.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
45000 km
Extra extra long life :confused:
Ik zou idd eens voor wat onderhoud gaan en premium brandstof tanken.

Heeft rond april nog onderhoud gehad, ik ben alleen benieuwd wat voor soort olie er gebruikt is bij de bandenwissel. Probeer ik vanavond even te achterhalen. Ik werd destijds ook een beetje overvallen met de vraag/opmerking dat het peil laag was en of er bijgevuld mocht worden.

upload_2017-11-7_12-34-21.png
 
Dus in april 2017 heeft hij een beurt gehad en in augustus 2017 stond het pijl alweer laag.
Da's redelijk snel in mijn ogen, zeker als ik eruit kan afleiden dat je maar 5000km hebt gereden sinds april tot nu.

Heb je dit voor de distributie wissel ook opgemerkt?

Maar in elk geval is voor een motor met die kilometerstand het geen luxe om het onderhoud regelmatig te laten uitvoeren. 45.000 km tussen beurten vind ik persoonlijk erg lang.

Off-topic:
Mocht je de foutcode nog terugvinden, laat maar wat weten. Ik heb code P0171 - System too lean. Dus dat hij valse lucht aanzuigt in de uitlaat en de lambda's meten dit.

Ik weet eigenlijk niet wat het oliepeil was ten tijde van de bandenwissel. Wel is het zo dat gedurende 2016 ik elke dag 200km gereden heb, het is toen 2x voor gekomen dat ik een olielampje op het dashboard kreeg. Nu ik weer veel minder kilometers per dag maak sinds begin 2017 heb ik het olielampje ook niet meer gezien.
 
Het olie lampje in je dashboard is niet het olie pijl als het lampje gaat branden ben je eigelijk al aan de late kant...
Ik lees gewoon de pijlstok op tijd een keer af.
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
lampje is voor oliedruk, niet oliepeil
Olielampje bij de 9N3 heeft 2 functies
- Geel : oliepeil te laag
- Rood : oliedruk te laag

dcd63a0a4f62eb275de40f09794ff3dc.jpg


Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N
De rolweerstand van je banden is ook erg van invloed op je verbruik (ook i.c.m. eventueel een andere bandenspanning), welke banden had je eerst, en welke nu? En wat is de bandenspanning op moment?

De dikte van de olie is ook van invloed, als je vooraf bijvoorbeeld 5w30 had en ze er nu 10w40 (wat overigens erg aan te raden is) in hebben gedaan heeft dat ook een hogere wrijving en dus meer verbruik tot gevolg

Verder zou je wel even kunnen kijken naar je koelvloeistof temperatuur sensor (deze gaan bij de 9N(3) nog wel eens defect wat voor een langere inspuiting zorgt (dus meer verbruik) omdat hij denkt dat hij moet verrijken om de "lage" temperatuur te compenseren
 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!