Bedankt voor alle reacties! Ik heb er eentje gevonden en overmorgen ga ik hem bekijken en hopelijk meteen meenemen. Iemand nog tips? Het is bij een particulier en ik neem iemand mee die wel wat verstand heeft van autos.
gewoon alles testen:
- bandenslijtagepatroon -> kan een getuige zijn van: slecht onderhoud, slecht gerepareerde schade of lomp gedrag van de eigenaar.
- noodstop -> scheef remmen is een teken van een remprobleem
- panelgaps (afstand tussen de panelen zoals duren, motorkap en spatborden, deze moeten overal RECHT en even wijd zijn! is dit niet t geval, mogelijk een schade verleden) -> schade verleden/slecht gerepareerde schade kan later veel ellende veroorzaken.
- optrekken door het gehele toerenbereik (vaak zet ik de auto zelf in zn 3 (of 2, afhankelijk van de weg en het motorvermogen), laat de snelheid afzakken totdat de motor 11-1200rpm draaid en geef dan volgas. Daarna laat ik de auto net zolang in de 3 tot dat de motor in/tegen het rode toerengebied draait. Dan weer normaal rijden. Tijdens deze test mag de motor geen "flatspots", of haperingen, hebben met optrekken, ook mag het motorlampje NIET gaan branden!) -> stelt verborgen gebreken iets eerder aan het licht
- controleer of ALLES bij de auto zit (boekjes, hoedenplank, reservewiel/reparatieset, gereedschappen -> getuigt van een eerlijke auto.
- controleer op overtollige lekkages aan motor en transmissie -> Overtollige vloeistoflekkages.
- luister goed naar bijgeluiden -> irritaties
- stuur een aantal keer scherp naar links en rechts terwijl je (zachtjes) rijd, de auto mag dan niet onvoorspelbaar reageren, ook geen rammeltjes hoorbaar worden.
- Rijd iets harder dan normaal (als je normaal 25 gaat, rijd dan eens 35) over een drempel (bij de 1.2TDI: doe dit maar niet, kost je geheid een carterpan). De auto mag niet kraken tijdens in en uitveren, ook mag de auto niet blijven nadeinen -> schokbrekers.
- Kijk of het slijtagepatroon van het stuur, de stoel en pedalen klopt bij de kilometerstand en vraag eventueel het NAP-rapport op -> voorkomt teleurstelling door hogere kmstand.