Advies bij importeren Duitsland gezocht

JelleR

Premium lid
905
485
102
Op autoscout staat nu al een tijdje deze auto te koop: Volkswagen Polo R WRC
Waar mijn oog direct op valt zijn 2 dingen.
1. 21km op de klok
2. Er wordt geschreven dat deze auto niet op kenteken gezet kan worden in Duitsland, omdat deze onder emissieklasse euro 5 valt.

Nu ben ik dus benieuwd of wij, in Nederland, iets met deze auto kunnen tijdens een RDW-keuring.
Zou deze auto tegen problemen aanlopen? Of doen wij in Nederland (nog) niet zo moeilijk over emissieklassen tijdens import.

Ik ben namelijk van plan, mocht ik deze auto op kenteken kunnen krijgen deze opeen autoambulance te vervoeren, importeren en te wisselen met mijn huidige.

Graag hoor ik wat jullie ervaringen hiermee zijn, en of er wellicht een keurmeester kan vertellen of dit überhaupt gaat lukken in NL!
 
Ik zie dat de BPM nog wel een dingetje wordt. De ene partij geeft aan dat het 16.994 euro zal kosten, de ander 885 euro.
Dit komt omdat de auto nog als nieuw gezien kan worden door de 21km op de klok.

Het lijkt me sterk dat de auto bijna 17k BPM krijgt, omdat er minder dan 3.000 km op de klok staat.

Weet iemand wat hier het geval zal zijn?
 
Ik zie dat de BPM nog wel een dingetje wordt. De ene partij geeft aan dat het 16.994 euro zal kosten, de ander 885 euro.
Dit komt omdat de auto nog als nieuw gezien kan worden door de 21km op de klok.

Het lijkt me sterk dat de auto bijna 17k BPM krijgt, omdat er minder dan 3.000 km op de klok staat.

Weet iemand wat hier het geval zal zijn?
Dit word meer gehanteerd voor jonge auto’s. Die 3000 kilometer is een dingetje wanneer de auto maar 3-6 maanden oud is. Om te voorkomen dat er veel bpm mis word gelopen hanteert de douane wat marge in de km stand om te bepalen of iets een tweede hands auto is of een nieuwe. Deze kan je gewoon invoeren adhv het afschrijvingstabel. Ik gok dat die methode gunstiger uitpakt dan de andere methode’s. Papier werk is relatief simpel & anders heel veel bedrijfjes die het voor een paar honderd voor je regelen qua invoer, afdracht & kenteken regelen.
Weet niet of ik een auto prefereer die zo lang heeft stil gestaan. Zou dan liever eentje hebben met een hogere maar nog steeds relatief lage km stand maar die wel regelmatig zn benen heeft mogen strekken.
Zou iig gaaf zijn om hem in te voeren!
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
Bedankt voor de info Singer! Ik zal inderdaad nog in gesprek gaan met een import bedrijf m.b.t. het vervoer en meedenken.
Echter was ik vooraf gewoon benieuwd hoe het zou zitten met de BPM. En de tip over de afschrijvingstabel is erg handig!

Het is inderdaad ook niet ideaal dat de auto bijna 10 jaar stil heeft gestaan.
Daarom zal ik de auto ook niet starten totdat deze alle vloeistoffen en filters vervangen krijgt. Waarschijnlijk mogen er ook 4 nieuwe banden onder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Singer
Wie weet word dit nog wel een echte collectors item zoals de beetle RSI. Die gaan ook weg voor behoorlijke bedragen. Misschien die lage km stand maar koesteren voor de investering;)
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
Ik zou je adviseren om contact op te nemen met een taxateur (123autotaxatie bijvoorbeeld) met de vraag wat dit zou kosten qua bpm. Het gaat iig niet "goedkoop" zijn ivm emissie. Maar goed waarom is het zo interessant voor je om die Polo te kopen? Als collectorsitem/belegging of vind je het leuk om de enige Wrc te hebben met zo'n stand?
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Ik denk dat de auto niet echt meer in waarde zal gaan stijgen, daarom laten ze hem nu ook los bij de Duitse verzamelaar.

In dit geval zou het toch echt zijn om er gewoon in te rijden.
Dus waarschijnlijk max. 20dkm wat alsnog ver onder vrijwel alle andere Polo WRC's zal zijn.
 
Bedankt voor de info Singer! Ik zal inderdaad nog in gesprek gaan met een import bedrijf m.b.t. het vervoer en meedenken.
Echter was ik vooraf gewoon benieuwd hoe het zou zitten met de BPM. En de tip over de afschrijvingstabel is erg handig!

Het is inderdaad ook niet ideaal dat de auto bijna 10 jaar stil heeft gestaan.
Daarom zal ik de auto ook niet starten totdat deze alle vloeistoffen en filters vervangen krijgt. Waarschijnlijk mogen er ook 4 nieuwe banden onder.
Klein advies: Doe ook meteen je wiellagers vervangen. Stilstand is funest voor je lagers. Op mn werk laatst een nieuwe elektromotor tegen gekomen die zon 3 jaar had stil gestaan in een fabriek. Eerste opstart maakte meteen duidelijk dat de lagers compleet verrot waren door false brinelling.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
Na wat gebeld en gemaild te hebben met verschillende import bedrijven de uiteindelijke conclusie: dit kost teveel tijd.
Het komt erop neer dat de auto 3.000 km of meer op de klok moet hebben, om fiscaal gunstig uit te komen.

Dit houdt in dat je op één of andere manier 3.000 km moet rijden met deze auto in Duitsland of buurlanden. Op tijdelijke kentekens.

De adviseur van DasImport zei het als volgt:
Regel tijdelijke kentekens richting Rome en dan naar Nederland. (al met al 4 landen en dan 2x op verschillende data)

Maak er bijvoorbeeld een vakantie van, dan heb je 3.000km. Wij regelen de rest van de import.

Al met al ±€4.500 aan tijdelijke kentekens, brandstof, importkosten en documenten. Dit is exclusief de 'vakantie' kosten.

Dat is serieus werk voor een importauto. Ik ga er eens een nachtje over slapen, maar ik denk dat het al gauw een idea of the past wordt.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!