Ruud9N: 2003 Volkswagen Polo 9N 1.4 55kW.
Ruud9N: 2003 Volkswagen Polo 9N 1.4 55kW.

2003 Volkswagen Polo 9N 1.4 55kW.

Merk
Volkswagen
Model
Polo 9N
Uitvoering
1.4 55kW.
Kleur
Zilver (LA7W)
Bouwjaar
2003
Zo, maar even een update.
Zomerbandjes liggen er inmiddels weer onder. Zelf gedaan m.b.v. een geleende ratel en een geleende Torcsleutel(?) van Profile bandencenter. Dus weet zeker dat ze goed vast zitten.

Afgelopen donderdag "glansrijk" door de APK alleen vraag ik mij af of die wel helemaal goed is uitgevoerd.
Kentekenverlichting achter was deels stuk en daarvan kreeg ik geen melding. Hij had het wel opgemerkt zag ik.
Hoorde later dat hij vaak een steekproef kreeg (zal niet voor niets zijn) maar die is mij bespaard.
Al met al blij dat hij er weer door is want ik was er nogal laat mee maar toch jammer dat het zo moet.
Ook even de carkit geprobeerd en die deed het uitstekend. Toch later deed hij het weer helemaal niet. Ik wordt er echt gestoord van. Ding heeft een eigen leven denk ik of is behekst ofzo.

Godverde... later op die donderdagavond moest ik iemand wegbrengen naar Amersfoort. Dacht dat zij het raam open had gezet omdat ze moe was. Op de Boschdijk (80km. weg) kreeg ik het toch wel heel erg koud en vroeg of het raam dicht mocht. "Ja hoor, dacht al, waarom staat het open" zei ze. Ik denk, hier klopt iets niet. Knopje omhoog, hoop gekraak en eng geknars maar het raam bleef helaas zitten waar het zat. Motortje deed het nog wel maar het klonk allemaal absoluut niet lekker. Bleek dat het raam uit zichzelf naar benden was gezakt. (het zal je maar gebeuren terwijl hij ergens geparkeerd staat of tijdens een stortbui) ANWB gebeld en na een uurtje wachten (moest helemaal uit Den Bosch komen :confused:) arriveerde hij eindelijk. Na een half uur geprobeerd te hebben om o.a. m.b.v. het motortje en ducttape het raam omhoog te krijgen, heeft hij toch maar besloten om de binnenbekleding en de metalen plaat weg te halen. Dat eerste lukte maar de plaat bleef ergens aan vast zitten. o_OUiteindelijk is het hem gelukt maar ik dacht dat mijn motortje het begeven had. (bleek later de thermische beveiliging te zijn, gelukkig maar)
Hij heeft de ruit omhoog gekregen en vastgezet met een soort wigjes zodat ik toch mijn weg kon vervolgen. Onderweg geen problemen gehad. Zit op zich goed dicht, ben er zelfs zaterdag mee door de wasstraat gereden. Was ook wel nodig want ik begon wat mos te zien volgens mij.

Vrijdag bij de Škodadealer (sinds enige tijd een VW servicepunt vlakbij mijn huis :cool:) een onderzoekje laten doen (€ 31,40) en de conclusie was dat het raammechanisme een gebroken kabel had. Kosten om het door hun op te laten lossen, € 287,44. Dat hebben we dus maar niet gedaan. Vrijdagmiddag via internet een plaat besteld voor € 60,- incl. BTW en verzenden. Als hij op tijd binnen is dan wordt hij zondag 1 mei geplaatst.

Als het goed is dan worden zondag 1 mei div. dingen ingebouwd en krijgt hij een welverdiende grote beurt incl. nieuwe olie, filters en bougies.
Of we alles gaan halen op die dag... ik vrees er voor maar we gaan ons best doen.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Zonder het raam er op zich uit te halen krijg je de plaat niet los! Misschien dat het je wel lukt maar dan zal je denk ik glasscherven in de deur zelf hebben. Als het volgende keer weer niet werkt kan je de deurbekleding er af halen en vervolgens de raammotor los halen. Je zal de pen die blijft zitten dan vast met een of ander stuk gereedschap (kerel van anwb was toch aanwezig) rond kunnen draaien en dan kan je je raam handmatig omhoog draaien.
 
Zonder het raam er op zich uit te halen krijg je de plaat niet los! Misschien dat het je wel lukt maar dan zal je denk ik glasscherven in de deur zelf hebben. Als het volgende keer weer niet werkt kan je de deurbekleding er af halen en vervolgens de raammotor los halen. Je zal de pen die blijft zitten dan vast met een of ander stuk gereedschap (kerel van anwb was toch aanwezig) rond kunnen draaien en dan kan je je raam handmatig omhoog draaien.

Raam kan blijven zitten 1. raam laten zakken totdat de boutjes zichtbaar zijn door de 2 gaten kijken 2. De boutjes iets wat los draaien 3. Dan kun je het raam handmatig naar boven schuiven en met sterke ducktape het raam vast plakken dan kun je alles vervangen en in omgekeerde volgorde alles vast zetten de boutjes niet te vast draaien want dan knapt je ruit
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI Highline 
Wat voor carkit heb je Ruud?
Parrot CK3100.

Zonder het raam er op zich uit te halen krijg je de plaat niet los! Misschien dat het je wel lukt maar dan zal je denk ik glasscherven in de deur zelf hebben. Als het volgende keer weer niet werkt kan je de deurbekleding er af halen en vervolgens de raammotor los halen. Je zal de pen die blijft zitten dan vast met een of ander stuk gereedschap (kerel van anwb was toch aanwezig) rond kunnen draaien en dan kan je je raam handmatig omhoog draaien.
Oke, maar dan moet de kabel wel heel zijn toch?

Raam kan blijven zitten 1. raam laten zakken totdat de boutjes zichtbaar zijn door de 2 gaten kijken 2. De boutjes iets wat los draaien 3. Dan kun je het raam handmatig naar boven schuiven en met sterke ducktape het raam vast plakken dan kun je alles vervangen en in omgekeerde volgorde alles vast zetten de boutjes niet te vast draaien want dan knapt je ruit
Dank je, die ga ik meenemen.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Al 3x gedaan. Vreemde is dat het prima werkt als ik stil sta. Daarna ook als ik rij. Maar de keer daarna gaat hij een eigen leven leiden.
Ik zie dan b.v. wel dat ik iemand bel maar qua geluid doet hij niets.
Als ik die box los haal dan zit alles ook op zijn plaats. :confused:
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Zo, helemaal kapot want zondag (met hulp) aan mijn auto gewerkt. Voel nu echt spieren waarvan ik het bestaan niet eens wist. o_O

Voor mijn doen heel vroeg opgestaan want om ca. 09:00 uur werd ik verwacht in Zeeland bij een garage waar ze een sleutelmiddag hielden voor Mercedessen. (ben vroeger beheerder geweest van die forums. Een oude moderator -nu vriend- is daar ook naar toe gekomen om mij te helpen met onderstaande dingen. Was leuk om nog een aantal oud-forumgenoten weer te zien)

Allereerst heb ik zelf een andere kentekenplaathouder aangebracht op de achterbumper omdat de oude kapot was. Helaas hadden ze geen one-way schroeven.
2016-05-01 10.39.29.jpg
Terwijl ik hiermee bezig was heeft iemand anders mijn olie en -filter ververst. De bougies vervangen en ik heb later het luchtfilter er uit gehaald en schoon gespoten. Deze zag er nog veel te goed uit om te vervangen. We wilde het benzinefilter ook doen maar dat is niet gelukt ondanks de uitleg van
Happy85. We konden niet uitvogelen hoe we hem los moesten krijgen en we moesten ook nog iets overzetten. Dus, mede vanwege de tijdsdruk, hebben we daar maar vanaf gezien.
Hij moest n.l. plaats maken voor een andere wagen. :(

We zijn toen verder gegaan met het pass. raam te maken.
Binnenbekleding was er al af dus dat scheelde een hoop werk. Plaat losgemaakt en alles bekeken. Om de plaat er helemaal vanaf te halen moest er een stekker los gemaakt worden maar deze zat achter een stuk staal bij het slot. Uiteindelijk met 2 man een goed uur bezig geweest op dat teringding los te krijgen. :mad:
Daarna plaat gemonteerd en alles terug geschroefd. Alles meerdere malen nagekeken maar we hebben 2 schroeven en een ringetje over en we weten echt niet waar die vandaan komen. (ANWB heeft deze losgemaakt 's avonds op een landweggetje dus labelen kwam er niet echt van) Helaas kwam ik er onderweg achter dat man die mij geholpen heeft is vergeten om de haak voor de deurhendel binnen vast te maken dus de pass. deur kan van binnen niet worden geopend. :( Gelukkig heb ik toch zelden passagiers en als het een vrouw is dan kan ik lekker galant zijn door de deur open te maken. Stick Out Tongue
Maar raam werkt weer. Hopelijk zit hij niet te strak. :eek: Wanneer we dat kabeltje gaan vastmaken moeten we nog maar eens goed kijken waar die 2 schroeven vandaan komen want ik hou liever geen spullen over. Helaas kan dat nog wel even duren want we wonen nogal ver uit elkaar.

Helemaal vergeten om er een foto van te maken maar bij het slot zit een wit plastic blokje. Iemand een idee wat dat is en wat het doet? Want deze was deels afgebroken. :(


Daarna begonnen aan de mistlampen. Die lagen inmiddels al véél te lang te wachten. Zelf de kapjes e.d. losgehaald wat bij de ene héél makkelijk was maar bij de andere moest ik heel boos worden. Uiteindelijk was het erin schroeven een peulenschil (had ik echt niet verwacht) maar dat is meestal als je het juiste gereedschap hebt.
2016-05-01 17.47.30.jpg

Toen de hulp bezig ging met de kabels ben ik mij gaan bezig houden met de automatische verlichting. Het kastje verstoppen ging nog wel en de lichtunit was natuurlijk peanuts. De A-stijl eraf halen ging ook nog wel maar er terug opzetten, dat wil ik echt geen 2e keer meer doen. Wat een kutwerk. Dat lukte voor geen meter en uiteindelijk heeft mijn hulp zich ermee bemoeid. Opeens, na een minuut of 10 kloten, klikte het vast maar 1 bevestiging was gevallen. Toch zit hij stevig en wat zit laat ik lekker zitten. Ben later die bevestiging nog tegen gekomen maar toen ik hem wilde pakken viel hij naar waar ik er totaal niet meer bij kon komen. Jammer maar helaas. Het werkt wel. :)
2016-05-01 21.14.50.jpg
Alleen zit er een vertraging op waardoor ik dacht dat hij het niet deed. Maar gelukkig doet hij het wel. Jammer alleen dat de dashboardverlichting redelijk direct na het uitzetten van het contact uitgaat maar ja, je kan niet alles hebben.

Maar de mistlampen werken nog steeds niet. :(
Heb de How-to van thomassafca uitgeprint en meegenomen maar helaas, we kregen de draad er met geen mogelijkheid doorheen. In het totaal zijn er 5 mensen (incl. mijzelf) mee bezig geweest maar het lukte ons niet. Het waren allemaal mensen voor wie een Mercedes oldtimer geen geheimen meer heeft maar een Polo kennen ze niet. Dus de bekabeling heb ik met een tie-ribje vastgemaakt aan de binnenkant van de motorruimte totdat ik weet hoe het verder moet. Lampen zelf zijn al wel aangesloten maar de kabel(s) moet nog netjes worden vastgemaakt.

Kan je eigenlijk de mistlampen als bochtenverlichting gebruiken?

Als laatste, want het was inmiddels ca. 18:00 uur en we waren bieden echt zo gaar als wat, heb ik zelf een lampje van de kentekenplaatverlichting vervangen.

De stoelverwarming, parkeersensoren en de letter Y moeten maar wachten. Evenals het benzinefilter en de mistlamp aansluiting. :(

Nadien met een man of 10 uit wezen eten en op de terugweg in Turnhout de tank weer volgegooid. Was pas om 23:02 uur weer thuis. De komende paar dagen maar even rust nemen want ik voel mij nu echt gebroken en gesloopt. Is echt heerlijk, dat ouder worden. :(
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Vandaag Philips WhiteVisionlampen gekocht en geïnstalleerd. Had nog wel wat voeten in aarde maar achteraf was het wel makkelijk.

Ook de parkeersensoren zilver gespoten. Of het blijft zitten weet ik niet Stick Out Tongue maar het ziet er best aardig uit. Alleen de ring is nog zwart.
Hopelijk lukt het om ze zaterdag te installeren.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Nah, vandaag goed bezig geweest. De passagiersdeur gaat weer van binnenuit open. Na montage ging het raam niet meer automatisch naar beneden maar later deed hij dit ineens wel weer. Snap er niets van maar hij doet het en dat is het belangrijkste.

Het raamrubber van de bestuurdersdeur zit weer vast. Niet zo vast als ik zou willen maar beter kon ik het niet krijgen. Ook de deur op roest geïnspecteerd want dat had ik ergens verwacht maar kon gelukkig niets vinden. Op de deur dan. Voorste spatbord zat wel wat roest. :(

Achteruitrijverlichting schakelaar zit er onder (zat op een hele andere plek als ik had verwacht. Dacht dat hij verder naar achteren zou zitten) en de lampjes doen het weer. :)

De parkeersensoren zitten erin. :)
20161008_162231-jpg.15279

Maar dit verzin je niet.
De stekkertjes van de sensoren passen met geen mogelijkheid in het controlekastje terwijl ze toch echt uit dezelfde doos komen.
Schijnbaar moet je dus eerst alles in elkaar passen terwijl mij dat juist logisch lijkt dat het bij elkaar hoort.
De andere stekkertjes had ik wel gecontroleerd maar die van de sensoren niet.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!