Beste lezers,
Wegens een grote probleem aan mijn auto, heb ik een account aangemaakt op deze forum voor advies. Hieronder zal ik de bericht weergeven die ik naar de rechtsbijstandverzekering heb gestuurd over het probleem:
"Rond december 2017 heb ik, Dhr ....... , een Volkswagen polo (27-tvr-4) gekocht bij Volkswagen Van Mossel Tilburg aan de Ringbaan noord, in Tilburg. Het betrof een auto met een bouwjaar van april 2012 die destijds circa 71.000 kilometer had gereden. Ik heb tot heden er mee gereden. Kilometerstand staat op 98.000 kilometer. Omdat het al bijna 2 jaar is na aankoop, werd het tijd voor een grote servicebeurt die voorgeschreven werd door de fabrikant. Op Maandag 9 december had ik dus een afspraak gemaakt voor een grote beurt. Nog voordat de auto werd geïnspecteerd, had ik aangegeven dat ik vaker dan normaal (eens per 3-4 weken) de koelvloeistof moet bijvullen omdat koelvloeistof in de compartiment in 3-4 weken tijd zakt tot MIN. Er is nooit een melding van oververhitting aangegeven door het systeem en dit probleem is mij eerlijk gezegd pas opgevallen sinds de laatste 2 maanden.
Tijdens inspectie door de Volkswagen dealer in Den Haag (Wittenburg, Forepark) bleek dat er uit mijn motorblok (voorzijde, midden-onder) koelvloeistof lekt als gevolg van een vermoedelijke scheur (die ze niet hebben kunnen vinden wegens de geringe ruimte in de motor compartiment). Na deze constatering heeft de dealer de onderhoudsbeurt stopgezet en bij mij een bedrag in rekening gebracht van 221,47 euro voor "diagnose kosten" zonder ook maar iets gedaan te hebben aan de auto.
Na veel rondgebeld te hebben met de desbetreffende dealer die de probleem had geconstateerd (Volkswagen Wittenburg, Forepark Den Haag), de verkopende partij (Volkswagen van Mossel Tilburg) en de importeur (Pon Nederland), heb ik besloten om de auto opnieuw te laten nakijken om zodoende een officiële claim in te dienen bij de importeur (PON) via de verkopende partij (Volkswagen van Mossel, Tilburg). Dit is zojuist gedaan op dinsdag 10 december in Tilburg (kosteloos). De verkopende partij liet wel gelijk doorschemeren dat ik waarschijnlijk niks vergoed krijg wegens het feit dat de auto 7 jaar oud is wat meermaals herhaald werd.
Met deze opmerking heb ik langzamerhand de hoop verloren op een eventuele tegemoetkoming. Het betreft een probleem dat nooit ontstaan had moeten worden, juist gezien het feit dat de motor nog geen 100 duizend kilometer heeft gelopen en altijd(!!) netjes onderhouden werd bij de officiële volkswagen dealer volgens de voorgeschreven tijdschema. Vanuit de verkopende partij had ik op 9 december per telefoon (verkoopmedewerker Sander, verkoper auto in 2017) te horen gekregen dat het wel eens voor komt dat Volkswagen een ondeugdelijke motor aflevert en dat het niet normaal is dat een motorblok na nog geen 100 duizend kilometer op een specifieke plek lekt. Hij gaf aan dat het wellicht een constructiefout en/of productiefout is waar de consument niet op afgerekend kan worden. Verdere onderzoek zou dit moeten uitwijzen. Mijn verwachting is dan ook, indien volkswagen Tilburg/ importeur PON niet met een vergoeding komt, dat DAS van dit probleem - waar ik als consument de dupe van ben a.g.v. een ondeugdelijke product dat nooit op dit plek kapot had mogen gaan gezien de kilometerstand en onderhoudshistorie- een juridische zaak maakt ("non- conformiteit''-regeling)."
Ik raadt jullie aan om eens de foto's te bekijken. Wittenburg noch van mossel hebben eerder een lekkende motor (koelvloeistof) gezien op de werkplaats, dus het betreft een uitzonderlijk geval. Hebben jullie hier een idee over de eventuele oorzaak? zijn er mensen die dit ook eerder hebben ondervonden?
Gr.
S
Wegens een grote probleem aan mijn auto, heb ik een account aangemaakt op deze forum voor advies. Hieronder zal ik de bericht weergeven die ik naar de rechtsbijstandverzekering heb gestuurd over het probleem:
"Rond december 2017 heb ik, Dhr ....... , een Volkswagen polo (27-tvr-4) gekocht bij Volkswagen Van Mossel Tilburg aan de Ringbaan noord, in Tilburg. Het betrof een auto met een bouwjaar van april 2012 die destijds circa 71.000 kilometer had gereden. Ik heb tot heden er mee gereden. Kilometerstand staat op 98.000 kilometer. Omdat het al bijna 2 jaar is na aankoop, werd het tijd voor een grote servicebeurt die voorgeschreven werd door de fabrikant. Op Maandag 9 december had ik dus een afspraak gemaakt voor een grote beurt. Nog voordat de auto werd geïnspecteerd, had ik aangegeven dat ik vaker dan normaal (eens per 3-4 weken) de koelvloeistof moet bijvullen omdat koelvloeistof in de compartiment in 3-4 weken tijd zakt tot MIN. Er is nooit een melding van oververhitting aangegeven door het systeem en dit probleem is mij eerlijk gezegd pas opgevallen sinds de laatste 2 maanden.
Tijdens inspectie door de Volkswagen dealer in Den Haag (Wittenburg, Forepark) bleek dat er uit mijn motorblok (voorzijde, midden-onder) koelvloeistof lekt als gevolg van een vermoedelijke scheur (die ze niet hebben kunnen vinden wegens de geringe ruimte in de motor compartiment). Na deze constatering heeft de dealer de onderhoudsbeurt stopgezet en bij mij een bedrag in rekening gebracht van 221,47 euro voor "diagnose kosten" zonder ook maar iets gedaan te hebben aan de auto.
Na veel rondgebeld te hebben met de desbetreffende dealer die de probleem had geconstateerd (Volkswagen Wittenburg, Forepark Den Haag), de verkopende partij (Volkswagen van Mossel Tilburg) en de importeur (Pon Nederland), heb ik besloten om de auto opnieuw te laten nakijken om zodoende een officiële claim in te dienen bij de importeur (PON) via de verkopende partij (Volkswagen van Mossel, Tilburg). Dit is zojuist gedaan op dinsdag 10 december in Tilburg (kosteloos). De verkopende partij liet wel gelijk doorschemeren dat ik waarschijnlijk niks vergoed krijg wegens het feit dat de auto 7 jaar oud is wat meermaals herhaald werd.
Met deze opmerking heb ik langzamerhand de hoop verloren op een eventuele tegemoetkoming. Het betreft een probleem dat nooit ontstaan had moeten worden, juist gezien het feit dat de motor nog geen 100 duizend kilometer heeft gelopen en altijd(!!) netjes onderhouden werd bij de officiële volkswagen dealer volgens de voorgeschreven tijdschema. Vanuit de verkopende partij had ik op 9 december per telefoon (verkoopmedewerker Sander, verkoper auto in 2017) te horen gekregen dat het wel eens voor komt dat Volkswagen een ondeugdelijke motor aflevert en dat het niet normaal is dat een motorblok na nog geen 100 duizend kilometer op een specifieke plek lekt. Hij gaf aan dat het wellicht een constructiefout en/of productiefout is waar de consument niet op afgerekend kan worden. Verdere onderzoek zou dit moeten uitwijzen. Mijn verwachting is dan ook, indien volkswagen Tilburg/ importeur PON niet met een vergoeding komt, dat DAS van dit probleem - waar ik als consument de dupe van ben a.g.v. een ondeugdelijke product dat nooit op dit plek kapot had mogen gaan gezien de kilometerstand en onderhoudshistorie- een juridische zaak maakt ("non- conformiteit''-regeling)."
Ik raadt jullie aan om eens de foto's te bekijken. Wittenburg noch van mossel hebben eerder een lekkende motor (koelvloeistof) gezien op de werkplaats, dus het betreft een uitzonderlijk geval. Hebben jullie hier een idee over de eventuele oorzaak? zijn er mensen die dit ook eerder hebben ondervonden?
Gr.
S
Bijlagen
Volkswagen
Polo 6R 2012 & BMW 3-serie G20 2021