1.2 TSI Lekt koelvloeistof - 97000 km

SY96

Bekend lid
288
121
47
Beste lezers,

Wegens een grote probleem aan mijn auto, heb ik een account aangemaakt op deze forum voor advies. Hieronder zal ik de bericht weergeven die ik naar de rechtsbijstandverzekering heb gestuurd over het probleem:

"Rond december 2017 heb ik, Dhr ....... , een Volkswagen polo (27-tvr-4) gekocht bij Volkswagen Van Mossel Tilburg aan de Ringbaan noord, in Tilburg. Het betrof een auto met een bouwjaar van april 2012 die destijds circa 71.000 kilometer had gereden. Ik heb tot heden er mee gereden. Kilometerstand staat op 98.000 kilometer. Omdat het al bijna 2 jaar is na aankoop, werd het tijd voor een grote servicebeurt die voorgeschreven werd door de fabrikant. Op Maandag 9 december had ik dus een afspraak gemaakt voor een grote beurt. Nog voordat de auto werd geïnspecteerd, had ik aangegeven dat ik vaker dan normaal (eens per 3-4 weken) de koelvloeistof moet bijvullen omdat koelvloeistof in de compartiment in 3-4 weken tijd zakt tot MIN. Er is nooit een melding van oververhitting aangegeven door het systeem en dit probleem is mij eerlijk gezegd pas opgevallen sinds de laatste 2 maanden.

Tijdens inspectie door de Volkswagen dealer in Den Haag (Wittenburg, Forepark) bleek dat er uit mijn motorblok (voorzijde, midden-onder) koelvloeistof lekt als gevolg van een vermoedelijke scheur (die ze niet hebben kunnen vinden wegens de geringe ruimte in de motor compartiment). Na deze constatering heeft de dealer de onderhoudsbeurt stopgezet en bij mij een bedrag in rekening gebracht van 221,47 euro voor "diagnose kosten" zonder ook maar iets gedaan te hebben aan de auto.

Na veel rondgebeld te hebben met de desbetreffende dealer die de probleem had geconstateerd (Volkswagen Wittenburg, Forepark Den Haag), de verkopende partij (Volkswagen van Mossel Tilburg) en de importeur (Pon Nederland), heb ik besloten om de auto opnieuw te laten nakijken om zodoende een officiële claim in te dienen bij de importeur (PON) via de verkopende partij (Volkswagen van Mossel, Tilburg). Dit is zojuist gedaan op dinsdag 10 december in Tilburg (kosteloos). De verkopende partij liet wel gelijk doorschemeren dat ik waarschijnlijk niks vergoed krijg wegens het feit dat de auto 7 jaar oud is wat meermaals herhaald werd.

Met deze opmerking heb ik langzamerhand de hoop verloren op een eventuele tegemoetkoming. Het betreft een probleem dat nooit ontstaan had moeten worden, juist gezien het feit dat de motor nog geen 100 duizend kilometer heeft gelopen en altijd(!!) netjes onderhouden werd bij de officiële volkswagen dealer volgens de voorgeschreven tijdschema. Vanuit de verkopende partij had ik op 9 december per telefoon (verkoopmedewerker Sander, verkoper auto in 2017) te horen gekregen dat het wel eens voor komt dat Volkswagen een ondeugdelijke motor aflevert en dat het niet normaal is dat een motorblok na nog geen 100 duizend kilometer op een specifieke plek lekt. Hij gaf aan dat het wellicht een constructiefout en/of productiefout is waar de consument niet op afgerekend kan worden. Verdere onderzoek zou dit moeten uitwijzen. Mijn verwachting is dan ook, indien volkswagen Tilburg/ importeur PON niet met een vergoeding komt, dat DAS van dit probleem - waar ik als consument de dupe van ben a.g.v. een ondeugdelijke product dat nooit op dit plek kapot had mogen gaan gezien de kilometerstand en onderhoudshistorie- een juridische zaak maakt ("non- conformiteit''-regeling)."


Ik raadt jullie aan om eens de foto's te bekijken. Wittenburg noch van mossel hebben eerder een lekkende motor (koelvloeistof) gezien op de werkplaats, dus het betreft een uitzonderlijk geval. Hebben jullie hier een idee over de eventuele oorzaak? zijn er mensen die dit ook eerder hebben ondervonden?

Gr.

S
 

Bijlagen

  • 20191210_112109.jpg
    20191210_112109.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 107
  • 20191210_112113.jpg
    20191210_112113.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 107
  • 20191210_112127.jpg
    20191210_112127.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 105
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Is het zeker dat de motor lekt uit een scheur?
Is de uitlaat gedemonteerd ect om dit goed te constanteren.

Gezien de auto 7 jaar oud is en bijna 1 ton weg heeft denk ik zelf dat het zoizo geen garantie word, maar misschien iets van een kleine coulance indien het inderdaad een constructie fout is.

Uiteraard begrijp ik dat je hier garantie over wilt, maar 7 jaar oud en 100.000km is dik over de garantie periode heen + niemand weet hoe er met de auto om gegaan is, ook voordat jij hem heb gekocht niet.

Wat zegt de importeur hier verder over?
 
Dus omdat je de diagnosekosten te duur vond worden, ga je een claim neerleggen voor een "vermoedelijke" scheur. Je zou denk ik echt met harde feiten moeten komen. Zonder dat je kan bewijzen dat het een productiefout is, heb je geen poot om op te staan.

Wie weet heb jij, of de vorige eigenaar water bij het koelsysteem gedaan en daardoor stukgediepgevroren.

En ja na 8 jaar en bijna 100.000km gaat er wel eens wat kapot. En dit valt na die tijd niet binnen de garantie.

Recent heb ik mijn koppeling al vervangen. Vind ik ook veel te vroeg. Maar ach je weet dat autorijden geld kost. Dus ook dergelijke reparaties.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Is het zeker dat de motor lekt uit een scheur?
Is de uitlaat gedemonteerd ect om dit goed te constanteren.

Gezien de auto 7 jaar oud is en bijna 1 ton weg heeft denk ik zelf dat het zoizo geen garantie word, maar misschien iets van een kleine coulance indien het inderdaad een constructie fout is.

Uiteraard begrijp ik dat je hier garantie over wilt, maar 7 jaar oud en 100.000km is dik over de garantie periode heen + niemand weet hoe er met de auto om gegaan is, ook voordat jij hem heb gekocht niet.

Wat zegt de importeur hier verder over?
Ik weet dat de garantieperiode voorbij is. Mijn streven is dan ook niet om een beroep te doen op een eventuele garantie (want die is er niet).

De uitlaat hebben ze inderdaad niet eraf gemonteerd. Ze hebben vandaag in Tilburg foto's gemaakt en de auto laten uitlezen om vervolgens alles op te sturen naar PON.

Terugkomend op de eerder genoemde: volgens de wet moet een product dermate van kwaliteit zijn, dat men (de consument) er naar behoren zonder noemenswaardige problemen er gebruik van kan maken. Indien een motorblok scheurt door een productiefout, dan kan men (de verkopende partij/fabrikant) de consument niet in de kou laten staan. Als een motor het zou begeven nog voor de 100k, dan zouden wij als mensheid de verbrandingsmotor al vaarwel hebben gezegd in het begin van de 20ste eeuw.

De auto is van 2012 tot 2017 altijd netjes onderhouden bij van Mossel in Tilburg, dus ik ga er van uit dat de probleem ontstaan in sinds kort. Desalniettemin betekent dit niet dat het normaal is dat een motor het al begeeft nog voor de 100k door een scheur of zoiets dergelijks.

Heb vandaag van den haag naar Tilburg er mee gereden (continu 130, soms 160) en weer terug. Koelvloeistof reservoir was gevuld op max, naa aankomst was de peil paar mm's gezakt. Heb dus 8 flessen koelvloeistof in mn achterbak zitten lol.

Er wordt deze week contact met me opgenomen door PON en morgen door de dealer zelf. Wordt vervolgd.
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Dus omdat je de diagnosekosten te duur vond worden, ga je een claim neerleggen voor een "vermoedelijke" scheur. Je zou denk ik echt met harde feiten moeten komen. Zonder dat je kan bewijzen dat het een productiefout is, heb je geen poot om op te staan.

Wie weet heb jij, of de vorige eigenaar water bij het koelsysteem gedaan en daardoor stukgediepgevroren.

En ja na 8 jaar en bijna 100.000km gaat er wel eens wat kapot. En dit valt na die tijd niet binnen de garantie.

Recent heb ik mijn koppeling al vervangen. Vind ik ook veel te vroeg. Maar ach je weet dat autorijden geld kost. Dus ook dergelijke reparaties.
Ho, ho, ho. Met alle respect, maar ik zou je graag vragen om mijn tekst opnieuw te lezen. Ik probeer hierzo niet de diagnose kosten terug te verhalen. Ik heb geconstateerd dat de koelvloeistof peil te snel daalt, en de dealer heeft tijdens de onderhoudsbeurt gezocht naar de oorzaak, en zag dus dat er sporen te zien waren op de motor waar geen koelvloeistof leidingen lopen. De dealer in den haag en tevens in Tilburg is tot de conclusie gekomen dat er dus een scheur of zoiets dergelijks in de motorblok moet zitten. En dit is niet wat moet bij een motorblok dat onder de 100k heeft gereden.

"Er gaat na 8 jaar en 100.000 km wel eens wat kapot"???

Laat me niet lachen. Een scheur in de motorblok is niet zomaar iets wat mag voorkomen. En kapotte veer, koppeling of whatever is normaal, maar een scheur in de motorblok niet.

Desalniettemin ben ik er mee eens dat ze dit grondiger moeten uitzoeken. Ze moeten op zn minst de uitlaat weghalen om dit te kunnen onderzoeken.
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Wat zegt de importeur hier verder over?
Sorry, had deze vraag over de hoofd gezien.

Ik heb de importeur gisteren gebeld, het verhaal uitgelegd en de desbetreffende medewerker was met me eens dat een scheur in de motorblok (als dit daadwerkelijk het geval is) niet mag voorkomen bij een blok dat nog geen 100k heeft gelopen. Ze zouden dit gaan navragen, overleggen met dealer en in het vervolg zou ik gebeld worden.
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Ik heb alles meermaals doorgelezen maar mis het stuk wat wijst op het feit dat het een productiefout is?

Het lijkt mij sterk dat productiefouten zich ineens na 7 jaar uitten.

Ik vind een ton aan kilometers en de leeftijd veel om nog op enige manier aanspraak te kunnen maken op een soort van garantie.

Lijkt mij dat de kosten voor jezelf zijn helaas..
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 75pk 
Ik heb alles meermaals doorgelezen maar mis het stuk wat wijst op het feit dat het een productiefout is?

Het lijkt mij sterk dat productiefouten zich ineens na 7 jaar uitten.

Ik vind een ton aan kilometers en de leeftijd veel om nog op enige manier aanspraak te kunnen maken op een soort van garantie.

Lijkt mij dat de kosten voor jezelf zijn helaas..
Dus een lekkende motor a.g.v. een scheur (wat wordt gesuggereerd door de dealer) is een normale producteigenschap? Is het de normaalste zaak van de wereld dat een motorblok (wat jarenlang in onderhoud was bij de dealer) met nauwelijks 1 ton gelopen dit soort kwalen vertoond?

Een productiefout kan in een specifieke batch zitten. Twee medewerkers van Van Mossel zeiden vandaag beide tegen mij dat elke motor niet hetzelfde is ondanks dat het dezelfde type is. De verschil zit hem dan voornamelijk in de productieproces waar gedacht moet worden aan de kwaliteitsverschillen in gebruikte materialen, gietkwaliteit etc etc. Een productiefout wat tot een scheur leidt, hoeft niet per se in de eerste paar maanden/jaren tevoorschijn te komen: het kan ook na 7 jaar gebeuren.

Laten we realistisch zijn: uiteraard kan ik niet verwachten dat PON/dealer met een 100% vergoeding gaat komen. Ik ben al blij als ze met een coulance regeling komen waarbij ik voor een deel moet bijleggen. Volgens de dealer zal dit een nieuwe motorblok kosten, dus dat maakt de situatie alleen maar complexer. Indien PON en de dealer weigeren ook maar iets te kunnen betekenen voor mij, dan zal ik de rechtsbijstand mijn fiat geven om er een zaak van te maken, scharend achter de ''Non-conformiteit" wet van het algemene wetboek.
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Update:

Afgelopen donderdag contact gehad met dealer (tilburg) en tevens PON. Dealer zegt dat de importeur niks kan betekenen in dit verhaal omdat de auto al 7 jaar oud is. Maar omdat de directeur langskwam van Van Mossel (Eric Berkhoff), zouden zij i.o.m. hem kijken wat de dealer voor mij kan betekenen. In het vervolg contact gehad met PON, maar zoals je zou verwachten, kon de klantenservice medewerker niks zeggen omdat de backoffice lui over de besluitvorming gaan. Ze zei dat hun mij zouden terugbellen als ze er uit zijn (Huh!!!??? maar van mossel zei toch dat PON al tot de besluit was gekomen om niks uit te keren?????). Anyway....

Vrijdag werd ik dus teruggebeld door de dealer en enige wat ze aan mij konden mededelen was dat ze mij volgende week (week 51, huidige week) verwachtten in Tilburg voor een gesprek. Ik heb de afspraak voor morgen staan. Heb niet verder gevraagd wat de reden was voor deze uitnodiging, maar het zal vast wel iets te maken moeten hebben met een eventuele tegemoetkoming (dagwaarde van de auto is 7000 euro, wordt momenteel verhandeld voor tussen de 7000 en 8000 euro met de zelfde kilometerstand, bouwjaar en uitvoering). Hoop stiekem dat ze tegen mij zeggen dat ze mij de dagwaarde uitkeren indien ik in het vervolg bij hun een auto aanschaf (dat suggereerde de medewerker van de dealer al), een Golf 7 zie ik wel zitten namelijk.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Spannend :) ben nu ook benieuwd.

Even hardop denkend: is het niet mogelijk de plek te lassen? “Gelukkig” lekt het naar buiten en niet je cilinder in.
Zoals je ziet in de foto's, zie je nergens een overduidelijke scheur. Gezien de zeer geringe volume wat lekt (ik heb voor het laatst vorige week maandag bijgevuld paar mm's boven de MAX streep, en vannochtend stond tie paar mm's onder de MAX streep) en het feit dat beide dealers nergens met zekerheid de scheur hebben kunnen vinden, moet het dus een hele kleine zijn. Wat betreft lassen: tja, ik zou het niet weten. Mijn vader heeft jarenlang gelast voor de raffinaderijen in Rotterdam (destillatie kolommen etc) en heeft daardoor alle lascertificaten in bezit die je zou kunnen bedenken (zelfs onderwater lassen), maar ook hij zegt dat het tricky is om een nieuw stuk metaal te lassen op een motor ter afdichting van een gat, aangezien de motor gigantisch warm wordt en daardoor uitzetting plaats vindt van beide stukken metaal (motorblok zelf en nieuw stuk), wat tot gevolg kan hebben dat er een nieuwe, ernstiger scheur ontstaat.

Voor nu rijdt de auto zoals altijd gewoon prima. Heb zelfs laatst 180 gereden over de A20 tussen Westland en Rotterdam, en de auto gedroeg zich zoals altijd gewoon zoals het hoort. Enige wat ik wel merk, is dat de verwarming warmere lucht blaast dan normaal. Koelvloeistof peil controleer ik elke dag, dus vind het raar dat er warmere lucht uit komt (als gevolg van slechtere koeling?) terwijl de koelvloeistof peil boven het minimum zit.
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Wel opmerkelijk dat je 180 blijft rijden (met een 90 PK 1.2) terwijl je weet dat je een mankement in de motor hebt zitten. Ik zou het lekker rustig aan doen tot er een oplossing is of herstel heeft plaatsgevonden. :)
 
VW  Polo AW  1.0 TSI 90PK 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Bijzonder na zoveel jaar zo een claim neer durven leggen op een auto welke geen fabrieks garantie meer heeft. ondanks KM stand of goed onderhouden weet je niet hoe iemand er mee gereden heeft namelijk.

en er dan zelf nog beter van willen worden want je ziet een golf 7 wel zitten... ik hoop dat er iemand mee leest van de dealer haha dan weet ik het antwoord al. ze gaan die auto toch zeker niet terug kopen ze zijn gek als ze dat doen na zoveel jaar
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Wel opmerkelijk dat je 180 blijft rijden (met een 90 PK 1.2) terwijl je weet dat je een mankement in de motor hebt zitten. Ik zou het lekker rustig aan doen tot er een oplossing is of herstel heeft plaatsgevonden. :)
Haha true true. Ben wat dat betreft wel een waaghals, probeer altijd de limieten op te zoeken ( in dit geval kijkend of mijn motor nogsteeds de volledige "power" bevat ondanks een scheur). Gelukkig was het maar eenmalig :)
 
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
Bijzonder na zoveel jaar zo een claim neer durven leggen op een auto welke geen fabrieks garantie meer heeft. ondanks KM stand of goed onderhouden weet je niet hoe iemand er mee gereden heeft namelijk.

en er dan zelf nog beter van willen worden want je ziet een golf 7 wel zitten... ik hoop dat er iemand mee leest van de dealer haha dan weet ik het antwoord al. ze gaan die auto toch zeker niet terug kopen ze zijn gek als ze dat doen na zoveel jaar
1: Ik heb de auto nauwelijks 2 jaar in bezit.
2: Een motor van een relatief nieuwe auto MAG NOOIT scheuren. Dat is pas bijzonder te noemen, al helemaal rekening houdend met de kilometerstand and relatief jonge bouwjaar. Ik herhaal het nog maar eens: dit is geen normale producteigenschap (een onderdeel dat frequen kapot gaat OK, maar een scheur in de motor is niet OK).
3: Als ik van de dealer een X bedrag krijg ter compensatie, dan wil ik best 6000 a 8000 euro bijleggen voor een Golf 7. Wat is hier zo raar aan als de dealer bereid is om mij te compenseren? Ik ben niet per se gebonden aan dezelfde model, toch?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6r  1.2 TSI 90pk 
1: Ik heb de auto nauwelijks 2 jaar in bezit.
2: Een motor MAG NOOIT scheuren. Dat is pas bijzonder te noemen, al helemaal rekening houdend met de kilometerstand and relatief jonge bouwjaar. Ik herhaal het nog maar eens: dit is geen normale producteigenschap (een onderdeel dat frequen kapot gaat OK, maar een scheur in de motor is niet OK).
3: Als ik van de dealer een X bedrag krijg ter compensatie, dan wil ik best 6000 a 8000 euro bijleggen voor een Golf 7. Wat is hier zo raar aan als de dealer bereid is om mij te compenseren? Ik ben niet per se gebonden aan dezelfde model, toch?
wat maakt het uit of jij die auto 2 jaar heb... fabrieks garantie zit er niet meer op en Bovag garantie ook al niet meer denk ik?
punt 2, zoals ik eerder zei, je hebt geen idee hoe er mee is gereden voor jou tijd. een ingevuld onderhouds boekje zegt niks.
je weet niet of er een scheur zit en waar, er is nog niks gevonden.

ze zullen je vast wel iets tegemoet komen, maar als het wel een zaak word ga je hem niet winnen, heb al eens vergelijkbare dingen gezien als dit, auto is gewoon te oud. dus heb je geluk als ze je willen helpen maar ze moeten niks en er is nog niks gezien over een scheur ja een vermoeden.
Maar kan je daar een claim op baseren? die moet toch gebaseerd zijn op feiten niet op aannames

ze gaan jou geen 6000 euro geven denk ik, ze gaan kijken naar hoe ze het met jou kunnen oplossen door van beide kanten wat geld neer te leggen.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: BlackPoloBM
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!