1.0 TSI rijdt zwaar laag in de toeren

Goedemorgen allemaal,

Het is mij opgevallen dat mijn Polo 1.0 TSI (2018) wat zwaar rijdt (bromt) laag in de toeren. Ik kan hierdoor niet snel doorschakelen en een kleine drempel in de 2e versnelling lukt ook niet zonder dat gebrom. Dit kan natuurlijk ook gewoon liggen aan de 1.0 TSI 3-cilinder motor.

Onlangs heb ik een proefrit gemaakt met een wat nieuwere Polo (2021) met exact dezelfde motor en PK’s (1.0 TSI 3-cilinder/95PK). Deze Polo had het eerder beschreven probleem niet. Weet iemand wat er aan de hand is? Of is dit normaal. En waarom een Polo uit 2021 met exact dezelfde motor dit probleem niet heeft? Kan het probleem bijvoorbeeld middels chiptunen verholpen worden? Of is er een andere oplossing?

Ik hoor graag van jullie.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW (2018)  1.0 TSI 
Over wat voor toerenbereik heb je het dan? Mijn 95pk 1.0 is boven de 1500 toeren eigenlijk heel flexibel. Dus ik zou mijn eigen ervaringen niet beschrijven zoals jij dat deed.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Goedemorgen allemaal,

Het is mij opgevallen dat mijn Polo 1.0 TSI (2018) wat zwaar rijdt laag in de toeren (bijv. in de 2e of 3e versnelling). Dit kan natuurlijk ook gewoon liggen aan de 1.0 TSI 3-cilinder motor. Onlangs heb ik een proefritje gemaakt met een wat nieuwere Polo (2021) met exact dezelfde motor en PK’s (1.0 TSI 3-cilinder/95PK). Deze Polo had niet het probleem met zwaar rijden laag in de toeren. Weet iemand uit ervaring of dit normaal is? En waarom een Polo uit 2021 met exact dezelfde motor dit probleem niet heeft? Kan het probleem bijvoorbeeld middels chiptunen verholpen worden? Of is er een andere oplossing?

Ik hoor graag van jullie.
Heb jij andere (sport) velgen onder je eigen Polo gezet? Dat kan nog wel eens veel uitmaken t.o.v. originele velgen onder een Polo.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Met zwaar rijden bedoel ik bijvoorbeeld bij een snelheid van 20 km/u doorschakelen naar de 2e versnelling. Je voelt dan echt dat de auto bromt en bij een snelheid van 35 km/u rijdt die dan pas soepel in de 2e versnelling. Hetzelfde geldt voor de doorschakeling naar de overige versnellingen en de daarbij horen snelheden.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW (2018)  1.0 TSI 
later schakelen en niet bij 1200 toeren, dan is die nog niet wakker
Ik zal erop gaan letten, maar hoe kan het zijn dat een Polo uit 2021 met exact dezelfde motor dit probleem niet heeft? Ik rijd hetzelfde in beide auto’s dus je zou dan denken dat het probleem ook zou spelen bij de Polo uit 2021.
 
Volkswagen  Polo AW (2018)  1.0 TSI 
Ik zal erop gaan letten, maar hoe kan het zijn dat een Polo uit 2021 met exact dezelfde motor dit probleem niet heeft? Ik rijd hetzelfde in beide auto’s dus je zou dan denken dat het probleem ook zou spelen bij de Polo uit 2021.
Misschien is het geen probleem in jou auto, misschien hebben ze de ratio van de bak aangepast om dit te voorkomen in de nieuwe modellen omdat er klachten waren. reed je een 5 of een 6 bak die nieuwe? wellicht is de motor anders afgesteld om onderin wat meer koppel te hebben en dit op te lossen.
Je weet het niet.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Misschien is het geen probleem in jou auto, misschien hebben ze de ratio van de bak aangepast om dit te voorkomen in de nieuwe modellen omdat er klachten waren. reed je een 5 of een 6 bak die nieuwe? wellicht is de motor anders afgesteld om onderin wat meer koppel te hebben en dit op te lossen.
Je weet het niet.
Tja, andere ratios zou wel kunnen inderdaad, maar vind ik niet erg voordehand liggend. Ik weet dat mijn 2022 1.0 met 95 pk een 5 bak heeft. Wellicht heeft de 110pk een 6bak?

Verder weet ik dat het traagste wat mijn polo wil gaan in z'n twee 15 km/u is. Dan rijdt ie rond de 950rpm. Als je dit doorrekent naar 20km/u zou dit ong 1300rpm zijn. Niet heel gek dat het blok dan nog niet zo meewerkt. Dus ik denk inderdaad dat het een kwestie van later doorschakelen wordt @Asho

Overigens trekt mijn auto in z'n twee prima door vanuit 1000 toeren bedenk ik me nu. Je zal zeker geen bandensporen achterlaten, maar ik zou onder de 10km/u nooit de behoefte hebben om terug te schakelen naar de eerste versnelling. Doe dan liever koppelen in z'n twee.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Als ik in de Polo AW van 2022 de schakelindicatie op het dashboard volg krijgt de auto het gevoel van een vrachtauto, je moet meer toeren maken om lekker soepel te kunnen rijden.
Ik schakel normaal heel snel door maar in de polo gaat dit amper, hij zit dan veel te ver onder toeren.
In de vijfde versnelling moet ik, om soepel te rijden, minimaal 80 rijden, er onder begint hij te brommen.
 
Tja, andere ratios zou wel kunnen inderdaad, maar vind ik niet erg voordehand liggend. Ik weet dat mijn 2022 1.0 met 95 pk een 5 bak heeft. Wellicht heeft de 110pk een 6bak?

Verder weet ik dat het traagste wat mijn polo wil gaan in z'n twee 15 km/u is. Dan rijdt ie rond de 950rpm. Als je dit doorrekent naar 20km/u zou dit ong 1300rpm zijn. Niet heel gek dat het blok dan nog niet zo meewerkt. Dus ik denk inderdaad dat het een kwestie van later doorschakelen wordt @Asho

Overigens trekt mijn auto in z'n twee prima door vanuit 1000 toeren bedenk ik me nu. Je zal zeker geen bandensporen achterlaten, maar ik zou onder de 10km/u nooit de behoefte hebben om terug te schakelen naar de eerste versnelling. Doe dan liever koppelen in z'n twee.
Ik heb bijvoorbeeld ook dat ik moet terugschakelen naar de 1e versnelling als ik een klein drempeltje in de woonwijk over wil gaan. In z’n twee voelt het helemaal niet soepel bij het wegrijden. Dan bromt die enorm.
 
Volkswagen  Polo AW (2018)  1.0 TSI 
Als ik in de Polo AW van 2022 de schakelindicatie op het dashboard volg krijgt de auto het gevoel van een vrachtauto, je moet meer toeren maken om lekker soepel te kunnen rijden.
Ik schakel normaal heel snel door maar in de polo gaat dit amper, hij zit dan veel te ver onder toeren.
In de vijfde versnelling moet ik, om soepel te rijden, minimaal 80 rijden, er onder begint hij te brommen.
De schakelindicatie is inderdaad verschrikkelijk. Klopt voor geen meter. En ik heb precies hetzelfde als jou met dat brommen. Ik was gewend om snel door te schakelen tijdens het rijden, maar dat is op dit moment niet mogelijk in mijn Polo.
 
Volkswagen  Polo AW (2018)  1.0 TSI 
Als ik in de Polo AW van 2022 de schakelindicatie op het dashboard volg krijgt de auto het gevoel van een vrachtauto, je moet meer toeren maken om lekker soepel te kunnen rijden.
Ik schakel normaal heel snel door maar in de polo gaat dit amper, hij zit dan veel te ver onder toeren.
In de vijfde versnelling moet ik, om soepel te rijden, minimaal 80 rijden, er onder begint hij te brommen.
Maar wel gek trouwens dat jouw Polo uit 2022 dit ook heeft, maar een Polo uit 2021 weer niet…
 
Volkswagen  Polo AW (2018)  1.0 TSI 
Ik heb bijvoorbeeld ook dat ik moet terugschakelen naar de 1e versnelling als ik een klein drempeltje in de woonwijk over wil gaan. In z’n twee voelt het helemaal niet soepel bij het wegrijden. Dan bromt die enorm.
Ja dat is dus wanneer ik koppel in m'n twee. Beetje als wegrijden uit stilstand in z'n 1. Maar dan doe ik het terwijl je 10 km/u rijdt in z'n twee.

Verder bromt die van mij ook als een malle hoor. Daarvoor moet je echt boven de 1600 toeren zitten. Dat is overigens gewoon een eigenschap van de drie cilinder denk ik. Mijn Smart die ik hiervoor had kon niet onder de 2000 toeren komen. Zowel niet voor het lawaai als voor het gebrek aan koppel. In vergelijk met die drie cilinder is de Polo ontzettend soepel haha
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!