Engine swap 6r 1.2 tdi

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier dus zal mijzelf heel even in het kort voorstellen.

Ik ben Jeffrey en ben trotse eigenaar van een vw polo 6r 1.2 tdi. Deze van mijn vader gekocht met 212000 op de teller.

Op het moment heb ik hem nu 2 maanden en ben er erg blij mee. Ik kom alleen wel steeds meer dingen tegen wat nog wel eens een situatie kan creëren. Waaronder wat versnellingsbak dingetjes. Bekend ding, van 1 naar achteruit geeft hij nog wel een schok. Iets anders is de 2de versnelling. Deze gaat nogal vaak gieren als ik hem in zijn 2 wil zetten. Net een beetje alsof ik de koppeling niet helemaal indruk. Dit doe ik natuurlijk wel. Ook zijn 4 lijkt dit steeds meer te doen. Soms wil het ook nog wel eens gebeuren als ik hem in zijn neutraal zet en wat gas geef er een redelijk hoorbare tik komt en hij een dip krijgt naar 500 toeren waarna hij weer terug gaat naar 800 toeren.

Dus wel wat problemen wat betreft de versnellingsbak.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar het volgende.

Zal ik er dan tegen de tijd hij echt op is er dan een nieuwe bak op zetten? Of misschien een idee er dsg op te maken. Of misschien wel een sequentele bak?

Zal dit erg in de kosten lopen of is misschien daarbij een engine swap echt wel beter? Wil er zeker wel meer pit in hebben en een pktje of 200-250 wel bereiken. Dit blok gaat dat niet halen natuurlijk. Wil wel graag een dieseltje er weer ingooien want dat heeft wel wat.
 
Volkswagen  Polo 86C Coupe  1.3 G40 160PK 
Ook nog
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier dus zal mijzelf heel even in het kort voorstellen.

Ik ben Jeffrey en ben trotse eigenaar van een vw polo 6r 1.2 tdi. Deze van mijn vader gekocht met 212000 op de teller.

Op het moment heb ik hem nu 2 maanden en ben er erg blij mee. Ik kom alleen wel steeds meer dingen tegen wat nog wel eens een situatie kan creëren. Waaronder wat versnellingsbak dingetjes. Bekend ding, van 1 naar achteruit geeft hij nog wel een schok. Iets anders is de 2de versnelling. Deze gaat nogal vaak gieren als ik hem in zijn 2 wil zetten. Net een beetje alsof ik de koppeling niet helemaal indruk. Dit doe ik natuurlijk wel. Ook zijn 4 lijkt dit steeds meer te doen. Soms wil het ook nog wel eens gebeuren als ik hem in zijn neutraal zet en wat gas geef er een redelijk hoorbare tik komt en hij een dip krijgt naar 500 toeren waarna hij weer terug gaat naar 800 toeren.

Dus wel wat problemen wat betreft de versnellingsbak.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar het volgende.

Zal ik er dan tegen de tijd hij echt op is er dan een nieuwe bak op zetten? Of misschien een idee er dsg op te maken. Of misschien wel een sequentele bak?

Zal dit erg in de kosten lopen of is misschien daarbij een engine swap echt wel beter? Wil er zeker wel meer pit in hebben en een pktje of 200-250 wel bereiken. Dit blok gaat dat niet halen natuurlijk. Wil wel graag een dieseltje er weer ingooien want dat heeft wel wat.
Is het hem wel waard om er een andere bak onder te doen of is een engine swap meer waard? Wil dit plannetje uitvoeren op een wat langer termijn. 250 pk vind ik denk ik wel het mooiste met dsg of sequentele bak
 
Volkswagen  Polo 86C Coupe  1.3 G40 160PK 
Jou klachten komen overeen met:

- knarsen van de tandwielen tijdens het schakelen van de R naar 1, 1 naar 2 etc: versleten koppeling. Mijn 1.2TDI had hier ook last van bij dezelfde kilometerstand (zie topic "Ultra Grote Beurt Bertha). Ik heb toen de motor in zijn geheel uit de auto gelepeld aangezien zowel de koppeling als distributieriem vervangen moesten worden.
- Het inzakken van verhoogt toerental naar 500 en daarna weer terug naar 800: regeneratieproces van het roetfilter actief. Op dit moment gaat de computer het inspuittijdstip veranderen en extra diesel inspuiten in de uitlaat. hierdoor gaat de motor merkbaar anders lopen en gedragen. Als je de koppeling op laat komen zal de motor ook sneller uitvallen. Niks aan te doen, gewoon even 10min de motor op ~2000rpm houden regeneratieproces zal afronden (DOE DIT NIET OP HET MOOIE GAZONNETJE VAN JE PA! DIT BRAND HELEMAAL WEG!!!)


Motorswap klinkt makkelijk en is mechanisch ook niet zo'n hele grote uitdaging bij de huidige productie auto, alles past op elkaar. Electronisch word het een ander verhaal, zeker met de huidige motorbeveilingen zoals startonderbreker en antidiefstal zaken die ingebouwd zitten in de auto.
Qua kosten loopt dit al snel op naar een mooie 1.6TDI met vergelijkbare kmstand. Ik heb mij in het zelfde verdiept voordat ik mn motor uit de auto takelde voor groot onderhoud.

Bezint eer ge begint!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen
250 pk is mogelijk op een 1.6 tdi, andere verstuivers van darkside, hyrbide gtc1549vz, dan is er een mogelijkheid. Is het verstandig? Nee, totaal niet. Stage 3 is nog veilig. Daarboven geen idee.
 
Auto Customisatie bedrijf  - VW Polo 6r  1.6 TDI 201pk 
ik zou inderdaad gewoon een 1.6TDI kopen ipv deze auto ombouwen naar 1.6TDI. Het chassis is niet uitgerust voor 1600CC. Je loopt al snel aan tegen het remvermogen van die 2 CD'tjes achter je voorwielen. Laten we nog maar even niet over het drumstel op je achteras spreken.

Motor zal 1 op 1 passen, maar voodat je veilig 200pk uit die 1.6 kunt trekken EN het kan stoppen, ben je een heule mooie 1.6TDI met leuke opties verder!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
een 1.6 TDI 75pk (CAYA) heeft ook gewoon 256mm voor en 200mm trommels achter. zelfde als een 1.2 TDI CFWA.
Een 90pk heeft schijven achter en een 105pk heeft schijven achter en 288m voor.

Er is wel iemand die het aan het doen is op een ander forum. Die pakt het meteen ook groots aan met een grote turbo, intercooler en dsg bak. En complete revisie.
 
een 1.6 TDI 75pk (CAYA) heeft ook gewoon 256mm voor en 200mm trommels achter. zelfde als een 1.2 TDI CFWA.
Een 90pk heeft schijven achter en een 105pk heeft schijven achter en 288m voor.

Er is wel iemand die het aan het doen is op een ander forum. Die pakt het meteen ook groots aan met een grote turbo, intercooler en dsg bak. En complete revisie.
Dat zal ongetwijfeld. Maar de 75pk 1.6TDI heeft net zo weinig power als een standaard 1.2. Dit vermogen is niet in staat tot hoge snelheden en is met weinig remvermogen af te remmen. TS wil echter 200+pk, Dan zou ik toch echt wel even mijn remmen op orde willen brengen.
Op snelheid komen is super mooi, maar het is VEEL mooier dat je ook weer kunt afremmen!

Ik weet uit eigen ervaring dat die CD'tjes van de 1.2TDI het ongeveer een halve Nurburgring volhouden voordat brakefading een serieus issue word! En dan reed ik niet knetter aggressief ofzo. Een paar bochtjes in NL is ook al snel voldoende om het remvermogen sterk te verminderen.

Dusja. Gaank is alles, Remmen is je eigen veiligheid! Kan je ook nog wel vertellen, uit eigen ervaring, dat wanneer je remmen weigeren, je toch even je leven aan je voorbij ziet flitsen!!!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Jongens, dank jullie allemaal. Even een samenvatting,

1.6 kan wel met dsg of handbak. Dsg kan 250 pk-300+ nm niet aan. Handbak wel. 1.6 250 pk handbak heeft veel aanpassingen nodig om die kracht langtijdig aan te kunnen. Remmen is een belangrijk deel hiervan dus kosten totaal zijn prijzig.

Kan wel maar is nogal een klus. Ik ga eerst dus nog even kijken wat er met die versnellingsbak aan de hand is en kijk hieruit wat daarna eventueel de opties zijn.

Super bedankt alsnog allemaal!! Blij dat ik als nieuw lid hier zo snel wordt geholpen!!
 
Volkswagen  Polo 86C Coupe  1.3 G40 160PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!