Polo 6R - EGR sensor too low

Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en ben sinds +/- 3 maanden in bezit van een Polo 1.2 TDI BM uit 2012. Echter heb ik sinds ongeveer 3 weken een oranje waarschuwingslichtje (motor management lampje). Ik heb de auto toen direct laten uitlezen en daar kwam de volgende fout code uit: 15536 - EGR Sensor 1 - P0405 00 [136] Signal too Low. De melding is toen gereset en na ongeveer 500 KM kwam hij terug. Vervolgens verdween hij weer en ongeveer een weekje rijden (+/- 100 KM) kwam hij weer terug. Omdat hij dus regelmatig verdwijnt en vervolgens weer opduikt vraag ik me af of ik me hier zorgen om moet maken. Hetzelfde Onlangs ben ik ook bij de VW dealer geweest en die had het meteen over de EGR klep vervangen (+/- 500 euro). Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of kan iemand me hierover adviseren? De auto heeft momenteel 132000 KM op de teller.

Alvast bedankt! :)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI stage 1 met 105 PK bij Vagtechniek 
Bij P0405 is de sensor(veel voorkomende probleem) kapot niet perse de EGR koeler. Was bij zo. Auto laten chippen en de EGR uitgeschreven.
 
VCDS en OBDEleven next gen dokter van Zwolle. Voor info en aanpassingen Dannozzv@gmail.com - Seat  Ibiza 6J8  1.2 TDI 103,4PK, 260NM, EGR OFF. 
Dank voor jullie reactie. Had gehoopt dat het slechts een sensor was die vervangen zou kunnen worden. Wel vreemd dat hij kapot gaat met relatief weinig KM op de teller. Nog een paar vraagjes; Raden jullie het aan om dit bij een VW dealer te doen? En kan ik hier nog mee doorrijden voor een korte periode? Want ik merk verder helemaal niks aan de auto, behalve het irritante lampje op mijn dashboard dan.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI stage 1 met 105 PK bij Vagtechniek 
Hoi Daan,

Allereerst van harte welkom.

Ik had het probleem ook rond... Zat ook rond die km stand.
Heb hem toen laten uitlezen... en bij mij was het de EGR koeler... kosten bij de dealer waren inderdaad vrij hoog.
Ik heb zelf de gok genomen om een EGR koeler via MP aan te schaffen van een jongere Bluemotion met minder kilometers.
En moet zeggen... tot nu toe geen problemen!

Kan natuurlijk niet in jou portemonnee kijken, maar ikzelf ga niet zo snel naar de dealer...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 Blue to the Motion 
Wat @iichel zegt is niet helemaal waar. Mijn broer rijd een golf 6 1.6 TDI, vorige week soort gelijke melding met als gevolg EGR stuk. Meteen na de chiptuner gereden in de noodloop, software update (chiptuning) en EGR weg geschreven. Probleem opgelost en van 108,5 pk naar 151 pk en 310 nm.

Waarop ik gevraagd heb aan de tuner of het slimmer is om nu mijn EGR nu weg te schrijven of wanneer deze ook defect aangeeft. Beide was geen probleem gaf hij aan.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Comfortline  1.0 TSI 95PK - DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Dannozz
Dat ben ik niet met de tuner eens. Sowieso zie ik geen contrasterend statement.

Het symptoom is vaak een foutmelding op de sensor, maar dat is slechts een klein deel van de ellende.

Heel vaak zit de klep vast en blijft hij open staan. Hierdoor komt er continu uitlaatgas in de inlaat. Met alleen chiptuning corrigeer je dat niet, hoewel het, afhankelijk van de stand van de kapotte klep, minimaal is, heb je nog steeds steeds vervuiling in je inlaat een interne 'lekkage' waardoor je performance niet optimaal is. Immers registreren de sensoren iets anders dan dat er aan de hand is met extra lucht(druk) in het inlaatspruitstuk.

Daarnaast gaat de EGR koeler vaak inwendig lekken waardoor er koelwaterverlies is of uitlaatgas met koelwater mengt. Beide niet wenselijk.
Compleet afdichten bij een defecte klep of vervangen/afklemmen bij een lekke EGR koeler zijn dan de enige langdurige oplossingen.
 
Ik denk dat ik hem dan begin volgend jaar toch maar laat vervangen.. Vraag is alleen nog eventjes waar. Het is ook zo irritant dat ik verder helemaal niks aan de auto merk. Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI stage 1 met 105 PK bij Vagtechniek 
Rij al vanaf 11nov met een lampje teveel aan. Dealer gaat vd week opkosten van de vw de EGR vervangen.
Misschien dat ik na het vervangen hem er uitlaat programmeren en een plaatje er tussen zetten.
Oja mijn km staand was net 107000.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bij mij is op 30dec. 2016 het lampje gaan branden. Heb vorige week, dus na 1 jaar en 70.000 km verder toch maar de EGR laten wegschrijven. De auto heeft tijdens het branden van het lampje altijd normaal gefunctioneerd. Ook verbruik etc. is ongewijzigd gebleven. Het zal wellicht best zo zijn, dat er allerlei vervelende dingen kunnen gebeuren, maar dat hoeft dus zeker niet. O ja, het betreft een 1.2 tdi BM. Huidige km stand: 302.000
 
VW  Polo 6R  1.2 Blue motion 
Bij mij is op 30dec. 2016 het lampje gaan branden. Heb vorige week, dus na 1 jaar en 70.000 km verder toch maar de EGR laten wegschrijven. De auto heeft tijdens het branden van het lampje altijd normaal gefunctioneerd. Ook verbruik etc. is ongewijzigd gebleven. Het zal wellicht best zo zijn, dat er allerlei vervelende dingen kunnen gebeuren, maar dat hoeft dus zeker niet. O ja, het betreft een 1.2 tdi BM. Huidige km stand: 302.000
Vrijwel direct nadat het lampje begon te branden ben ik bij de VW dealer geweest en volgens hen zou ik hem z.s.m. moeten laten vervangen. Ook bij Vagtechniek werd mij verteld dat je het beste meteen actie kan ondernemen wanneer dat lampje gaat branden, want het zou ook iets anders kunnen zijn. :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI stage 1 met 105 PK bij Vagtechniek 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!