Weinig vermogen, tikkende turbodrukregelaar

Goedenavond allen,

Ik heb een blauwe 1.2tdi uit 2010. Fijne auto, weinig problemen mee gehad.
Egr uit laten schrijven een aantal jaar geleden ivm foutcodes.
Sinds kort heeft de auto vooral bij koude motor weinig vermogen en valt hij wel eens uit bij weg rijden met te weinig gas geven..
Met uitlezen enkel een foutcode op een gloeibougi, die alle 3 preventief vervangen.
Turbodrukregelaar hoor je heel duidelijk tikken, alsof hij niet goed werkt. Deze hebben we ook vervangen maar geen resultaat. Het bovenste slangetje doet niets, de middelste blaast uit de regelaar en het onderste slangetje zuigt met teugen vrij hard. Kunnen jullie mij vertellen of dit normaal is?
Turbo zelf ook al bekeken en deze is gewoon los, draait niet zwaar oid.

Ik hoop op dit forum verder te komen, alvast vriendelijk bedankt voor de adviezen Big Grin
 
volkswagen  polo  1.2tdi 
Verstelbare schoepen van de turbo ook gangbaar?

Mocht dit allemaal goed zijn: Controleer alle vacuumslangen eens. Ik kreeg ooit de tip van een tuner (Die veel met dit soort blokjes werkt) om de vacuumslangen richting de EGR goed te controleren. het schijnt dat daar een vacuumsturing op zit die nog wel eens kapot wil gaan en intern gaat lekken. Daardoor verlies je net voldoende vacuum om problemen te introduceren.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Volg
Mijn turboregelaar tikt ook sinds 2 maand ongeveer.
geen vermogensverlies. geen fouten.

Ik dacht dat het een kwestie van vervangen van die regelaar was maar dit hielp dus niet bij jou?
Tikt ie nogsteeds?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Bedankt voor jullie hulp zover. Hoe kan ik makkelijk checken of de verstelbare schoepen gangbaar zijn? heb alleen de luchtinlaat eraf gehad en zo gevoelt of de turbo vrij kon draaien. Ik zal nog even goed kijken of er geen vacuumslang lek is, vanmiddag las ik ook iets over nog een aansturing richting de egr inderdaad. Zal eens kijken wat die kost anders vervang ik die ook.

@jeroldd, dacht ik dus ook maar met een nieuwe is er niets veranderd.
 
volkswagen  polo  1.2tdi 
Op de turbo zit een actuator, deze moet je heen en weer kunnen bewegen als de motor uit staat:
1632120644379.png

HEt gaat om het rood omcirkelde stangetje, deze moet beweegbaar zijn (je druk wel tegen een veer in, dus er zal enige weerstand zijn)

Zit dit stangetje vast? Dan is je turbo verroet en zal deze uit elkaar gehaalt moeten worden zodat men deze kan reinigen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Op de turbo zit een actuator, deze moet je heen en weer kunnen bewegen als de motor uit staat:
1632120644379.png

HEt gaat om het rood omcirkelde stangetje, deze moet beweegbaar zijn (je druk wel tegen een veer in, dus er zal enige weerstand zijn)

Zit dit stangetje vast? Dan is je turbo verroet en zal deze uit elkaar gehaalt moeten worden zodat men deze kan reinigen.

Bedankt voor jullie hulp.
Net geprobeerd, ik kan hem met 1 vinger ongeveer 1 cm heen en weer bewegen, je voelt inderdaad tegendruk van een veer.
Dieselfilter heb ik afgelopen mei nog vervangen.
Is het de moeite waard 037906283 ook te vervangen? deze zit bij de egr, ook een soort regelaar?
 
volkswagen  polo  1.2tdi 
Update.

Gister toch zelf nog even bezig geweest om wat dingen uit te sluiten. Het probleem wordt namelijk steeds erger, auto rookt behoorlijk soms. Wit/Blaauw, lage toeren valt hij soms uit en begint erg te stoten, voor het gevoel op 2 cilinders te lopen.

Verstuivers gedemonteerd, niets geks aan te zien, geen troep voor het zeefje van de verstuiver.
Dpf los gehaald, zonder uitlaat draait de auto net zo als met, dus deze zit ook niet potdicht.
Inlaat en egr gedemonteerd en schoongemaakt, deze zaten vol met een dikke laag roet maar ook dit is dus niet het probleem.
Het gekke is als ik de stekker van de Turbodrukregelaar loshaal de auto wel normaal loopt, weliswaar met minder vermogen maar hij stoot niet, valt niet uit en rookt niet. Kan het kwaad als ik deze los laat en door rijdt tot ik bij de garage terecht kan?

Tenzij hier iemand nog andere ideeën heeft zal ik toch maar een afspraak maken voor een vacuumtest
 
volkswagen  polo  1.2tdi 
Heb je na het demonteren van de verstuivers de zittingen weer netjes uitgevreest en de verstuivers voorzien van nieuwe brandplaatjes? HEb je voor het vastdraaien van de verstuivers NIEUWE bouten gebruikt? Dit zijn namelijk rekbouten en die mogen niet 2x gebruikt worden. Dan ontstaat er een grote kans dat ze breken.

Verder zou ik inderdaad adviseren om de verstuivers te laten testen door een erkend bedrijf.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dat snap ik mannen, wij kunnen zelf op de zaak verstuivers testen en ik weet hoe het gemonteerd moet worden etc. Het gaat er in dit geval even om wat het probleem is. Dat zijn niet de verstuivers want anders loopt hij niet goed als de turbodrukregelaar los gekoppeld is.
 
volkswagen  polo  1.2tdi 
Hallo dat schokken en geen vermogen heb ik ook gehad met mijn Polo 6r bouwjaar 2011 op een bepaald moment werkte de rem bekrachtiger niet meer ,na een herstart weer prima. ik heb de vacuümpomp vervangen en daarna geen enkele last meer gehad van schokken e.t.c. 30.000 km lang nu begint het weer maar niet zo erg als voorheen dus denk dat het met het membraan te maken heeft de pomp zelf kan het niet zijn denk ik dat is een stalen plaat die heen en weer schuift in een holle ruimte met wat olie voor de smering
auto heb ik een grote beurt laten geven (VW dealer) en nogmaals mijn probleem uitgelegd maar daar kwam met de uitlezing niets naar boven en ook niet tijdens een lange proefrit onderdelen wisselen kwam ook weer ter sprake , maar dat heb ik niet gedaan ben door blijven gaan tot de vacuüm pomp.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi bleumotion 55kw 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!