Wat heb jij vandaag voor je auto gekocht?

Nieuwe achterlichten, morgen even de stekkers bestellen om zelf de adapters te maken...althans proberen haha!

5f48ecf89877d48df50e9c9374af23bd.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Peppergrey
Opeens rammelde de auto bij het rijden, alsof de benzine op was.
Een anwb en garage bezoekje verder, 500 euro marterschade..

Alle 4 bougiekabels waren aangevreten en zijn vervangen door nieuwe kabels met speciale huls eromheen.
+ Bobine punten waren helemaal geoxideerd, dus bobine ook vervangen.
+ speciale kap voor over de bougiekabels en bobine, bescherming tegen marters zodat de kabels niet meer blootliggen.

Omdat mijn auto bij het starten een ratelend geluid maakt (wat hij al 2 jaar doet) raadde de monteur mij aan om niet te lang meer te wachten met het vervangen van de distributieketting (á 900-1000 euro)... Pfffff...
 
  • Leuk
Waarderingen: Durban en heugt
Opeens rammelde de auto bij het rijden, alsof de benzine op was.
Een anwb en garage bezoekje verder, 500 euro marterschade..

Alle 4 bougiekabels waren aangevreten en zijn vervangen door nieuwe kabels met speciale huls eromheen.
+ Bobine punten waren helemaal geoxideerd, dus bobine ook vervangen.
+ speciale kap voor over de bougiekabels en bobine, bescherming tegen marters zodat de kabels niet meer blootliggen.

Omdat mijn auto bij het starten een ratelend geluid maakt (wat hij al 2 jaar doet) raadde de monteur mij aan om niet te lang meer te wachten met het vervangen van de distributieketting (á 900-1000 euro)... Pfffff...

Wauw dat is erg... :( ik zat ook met een marter die mijn antenne aan het opeten was. Staat sindsdien een val (niet om hem te doden voor de duidelijkheid) buiten maar komt precies niet meer terug. Hopelijk zijn mijn kabels intact... Al wel eens gecheckt en niets te zien maar zit waarschijnlijk wat dieper dan wat je ziet...
 
Omdat mijn auto bij het starten een ratelend geluid maakt (wat hij al 2 jaar doet) raadde de monteur mij aan om niet te lang meer te wachten met het vervangen van de distributieketting (á 900-1000 euro)... Pfffff...

Meende ergens op dit forum te lezen dat dit niet meteen betekend dat hij vervangen moet worden.. Het schijnt normaal te zijn dat je dat geluid zo nu en dan hoort ivm olie dat doorgepompt word ofzo. Tenzij het geluid voor 10-15 seconden aanhoud, dan zou het wel kunnen betekenen dat je spanners vervangen moeten worden.

Maar nogmaals, ik meende dit ergens te lezen.. Dus als iemand dit zou kunnen bevestigen of eventueel aanpassen, graag:oops:
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
Wauw dat is erg... :( ik zat ook met een marter die mijn antenne aan het opeten was. Staat sindsdien een val (niet om hem te doden voor de duidelijkheid) buiten maar komt precies niet meer terug. Hopelijk zijn mijn kabels intact... Al wel eens gecheckt en niets te zien maar zit waarschijnlijk wat dieper dan wat je ziet...
Heb je ook al zo een kap op de bougiekabels? Weet even niet wat het onderdeelnummer is, kan morgen wel een foto ervan maken. Dan liggen die in ieder geval niet meer zo bloot. Ik ga toch eens kijken naar zo een piepsysteem wat je aansluit op de accu, geen idee of het helpt maar heb nu helemaal niks.

Meende ergens op dit forum te lezen dat dit niet meteen betekend dat hij vervangen moet worden.. Het schijnt normaal te zijn dat je dat geluid zo nu en dan hoort ivm olie dat doorgepompt word ofzo. Tenzij het geluid voor 10-15 seconden aanhoud, dan zou het wel kunnen betekenen dat je spanners vervangen moeten worden.

Maar nogmaals, ik meende dit ergens te lezen.. Dus als iemand dit zou kunnen bevestigen of eventueel aanpassen, graag:oops:
Als iemand dit zou kunnen bevestigen, heel graag.

Ben je allrisk verzekerd? Dan zou je eens met de verzekering kunnen bellen! Bij een collega van mij was de riem door geknaagd verzekering heeft toen de schade betaald

Grtz Jorrit
Dit! Daar dacht ik net ook al aan. Ik wilde op dit moment de verzekering omlaag zetten, gelukkig heb ik dat nog niet gedaan. Morgen meteen maar even in de kleine letters lezen en bellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorrit84
Mijn polo had na 10km nog een geratel, na 3 x en 18000 km verder heeft de dealer het onder garantie nog vervangen. Een ketting hoor je altijd meer als een riem. Maar je hoort echt duidelijk wanneer er iets niet klopt.

Hier een filmpje van mijn motor voor de reparatie.
 
Volkswagen polo  6R  1.2 TSI 
Heb je ook al zo een kap op de bougiekabels? Weet even niet wat het onderdeelnummer is, kan morgen wel een foto ervan maken. Dan liggen die in ieder geval niet meer zo bloot. Ik ga toch eens kijken naar zo een piepsysteem wat je aansluit op de accu, geen idee of het helpt maar heb nu helemaal niks.


Als iemand dit zou kunnen bevestigen, heel graag.


Dit! Daar dacht ik net ook al aan. Ik wilde op dit moment de verzekering omlaag zetten, gelukkig heb ik dat nog niet gedaan. Morgen meteen maar even in de kleine letters lezen en bellen.
er is hier een dame vera met een zwarte r line die heeft dacht ik ook zo een systeem op haar auto laten zeten tegen die dieren
 
VW  Polo 6r  1.2 tdi 75pk 
  • Leuk
Waarderingen: R-Vera
Mijn polo had na 10km nog een geratel, na 3 x en 18000 km verder heeft de dealer het onder garantie nog vervangen. Een ketting hoor je altijd meer als een riem. Maar je hoort echt duidelijk wanneer er iets niet klopt.

Hier een filmpje van mijn motor voor de reparatie.

Mooi voorbeeld, helemaal als je het gas in trapt hoor je dat het niet best is/was..
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
Ik heb het alleen maar de eerste seconden bij het starten, max 3 seconden, soms helemaal niet. Vanochtend met koude motor weer eens gestart en deze keer geen geratel. Maar als hij dat bij het starten een paar seconde doet, daarna draait de motor gewoon prima en hoor ik niks vreemd meer. Klinkt absoluut niet als hierboven in het filmpje de hele tijd die ratel..
Maar het punt is dat ik hier al 2 jaar mee rij. Soms wel geratel (max 3sec), soms geen geratel. Die monteur heeft me gisteren wel laten schrikken, ik kreeg het gevoel alsof dringend de ketting vervangen moest worden, anders loopt straks de motor kapot en is het te laat.. Moet ik dat geloven?
 
Nou ja goed, je hebt gewoon als simpele sterveling/consument recht op een goed werkend product.
Dat is deels vastgelegd in een wettelijke garantie van twee jaren. Daarnaast heb je recht op een product dat conform is met een verwachting die je ervan zou kunnen hebben. Dit is op een basis van redelijkheid en verwachte levensduur. Het conformiteitbeginsel.

Een distributie ketting wordt vaak aangeprezen als onderhoudsvrij bijvoorbeeld. Als voorbeeld. Hoe het exact met een czcb motor zit weet ik niet.

Jij als simpele eindverbruiker mag er dus gaan vanuit gaan dat je binnen een redelijke levensduur (5 jaar? 10 jaar? 25 jaar?) geen omkijken naar hebt. Grove nalatigheid uitgezonderd. Je moet de ketting niet dagelijks met zoutzuur of zand insmeren en goed onderhoud kan ook als redelijk gezien worden.

Goed hè, tot zover de theorie en jouw rechten. In de praktijk moet je nog wel in je recht voorzien worden en je moet de fout bij de andere partij tijdig aangeven en ook laten oplossen. Zo veroorzaak je geen onnodige gevolgschade, en voor een dealer of garage is het bijna altijd goedkoper om iets zelf te repareren dan een rekening te betalen van een andere garage.

Voorbeelden van pon, de garantie en coulance verlener, in zulke situaties zijn op grote schaal de 1.4 tsi cav motoren of de egr problemen in de 1.2 TDI cfw motoren.
In de praktijk is het vaak willekeur in vergoeding (soms volledig, soms een gratis onderdeel en deels vergoede arbeid). Het beleid is vaak niet uniform tussen dealers waarbij de ene dealer het kosteloos doet een de ander niet. Lastig. @GertJan heeft heel lang storingen gehad in een hagelnieuwe 6C.

Bij de ketting problemen van de 1.2 TSI motoren zijn er gevallen bekend van gratis vervanging van de ketting en of hydraulische spanners bij bv @crosspoloTSI

Je kunt onder het conformiteitbeginsel een aanspraak doen op herstel, voor een werkende motor. Of je het krijgt, ik durf mijn geld er niet op te zetten.
 
Nou ja goed, je hebt gewoon als simpele sterveling/consument recht op een goed werkend product.
Dat is deels vastgelegd in een wettelijke garantie van twee jaren. Daarnaast heb je recht op een product dat conform is met een verwachting die je ervan zou kunnen hebben. Dit is op een basis van redelijkheid en verwachte levensduur. Het conformiteitbeginsel.

Een distributie ketting wordt vaak aangeprezen als onderhoudsvrij bijvoorbeeld. Als voorbeeld. Hoe het exact met een czcb motor zit weet ik niet.

Jij als simpele eindverbruiker mag er dus gaan vanuit gaan dat je binnen een redelijke levensduur (5 jaar? 10 jaar? 25 jaar?) geen omkijken naar hebt. Grove nalatigheid uitgezonderd. Je moet de ketting niet dagelijks met zoutzuur of zand insmeren en goed onderhoud kan ook als redelijk gezien worden.

Goed hè, tot zover de theorie en jouw rechten. In de praktijk moet je nog wel in je recht voorzien worden en je moet de fout bij de andere partij tijdig aangeven en ook laten oplossen. Zo veroorzaak je geen onnodige gevolgschade, en voor een dealer of garage is het bijna altijd goedkoper om iets zelf te repareren dan een rekening te betalen van een andere garage.

Voorbeelden van pon, de garantie en coulance verlener, in zulke situaties zijn op grote schaal de 1.4 tsi cav motoren of de egr problemen in de 1.2 TDI cfw motoren.
In de praktijk is het vaak willekeur in vergoeding (soms volledig, soms een gratis onderdeel en deels vergoede arbeid). Het beleid is vaak niet uniform tussen dealers waarbij de ene dealer het kosteloos doet een de ander niet. Lastig. @GertJan heeft heel lang storingen gehad in een hagelnieuwe 6C.

Bij de ketting problemen van de 1.2 TSI motoren zijn er gevallen bekend van gratis vervanging van de ketting en of hydraulische spanners bij bv @crosspoloTSI

Je kunt onder het conformiteitbeginsel een aanspraak doen op herstel, voor een werkende motor. Of je het krijgt, ik durf mijn geld er niet op te zetten.


Dit is voor mij een redelijk bekend verhaal.

Mijn vraag was meer of het klopte dat je af en toe het geratel hoort en dat dit niet meteen iets ergs hoeft te zijn. En dan doel ik op het geratel zoals @VWAlexander het beschrijft. Ik heb namelijk ergens gelezen dat je soms dit geratel kan horen, omdat er dan olie word doorgepompt of iets dergelijks?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!