Walnut Blasting

@Mikie Zou ook lullig zijn als hij zou zeggen, we hebben hier een Golf staan waar het eigenlijk nog niet nodig is, maar we trekken toch even €450,00 uit zijn zak. :mrgreen:
Maar er werd gevraagd naar het resultaat voor en na reiniging en dat is wel te zien.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: MaartenAW en Mikie
Zij noemen dat al smerig op 02.15? Voor mijn leek oogjes ziet dat er normaal uit :sweatsmile:
Dat bedoel ik; het zal er natuurlijk nooit zo spic & span uitzien als na walnut blasting. De vraag is idd of het niet zo is dat het er na een paar duizend km weer precies zo uitziet. Mij lijkt dat er echt sprake van moet zijn dat de boel ahw verstopt zit of begint te zitten, wil het problemen als minder vermogen opleveren. En ja, dat is het mooie van dit verdienmodel, dat verschil zal je altijd zien en er spectaculair uit zien, ook al is er (nog) niets loos
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Mikie
Dat bedoel ik; het zal er natuurlijk nooit zo spic & span uitzien als na walnut blasting. De vraag is idd of het niet zo is dat het er na een paar duizend km weer precies zo uitziet. Mij lijkt dat er echt sprake van moet zijn dat de boel ahw verstopt zit of begint te zitten, wil het problemen als minder vermogen opleveren. En ja, dat is het mooie van dit verdienmodel, dat verschil zal je altijd zien en er spectaculair uit zien, ook al is er (nog) niets loos
Exact mijn gedachten ook. @Sal wat is jou kijk hierop? Ik zag inderdaad in het filmpje wat gruis in iedere ''kamer'' zitten. Uiteraard zag het erna weer schoon uit ja.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
De kleppen in die golf in dat filmpje zijn vrijwel schoon, lijkt me niet dat dit enige hinder veroorzaakt. Verhaal gaat pas op bij meer ernstige verontreiniging.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
@Mikie voorop gesteld dat mijn technische kennis zeer beperkt is, maar ik kan mij niet voorstellen dat die mate van vervuiling dusdanig is, dat het van grote invloed is op de prestaties.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Bij moderne voertuigen die juist en optijd oliewissel beurt en filters hebben gehad is dit echt niet nodig. Al helemaal niet als het voertuig gewoon goed rijdt, zn meet waardes haalt, het compressie goed is en zn bijbehorende.vermogen en koppel aan tikt.

die voorbeeld fotos zijn van het ergste gevallen of slechte onderhoud van bouwjaren voor 2004 ofzo.
Denk niet dat hier iemand is die het voor enerna daadwerkelijk heeft gezien in bijzijn van zn voertuig bij dit behandeling en elke auto is anders natuurlijk je moet het vooraf eerst inwendig zien en dan dit overwegen. En ja hoe dik is dat laag vuil
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Even een correctie op mijn antwoord. De kennis van mij rijdt een diesel en het betreft een les auto. Hij heeft de walnut blast gedaan bij de 45k. Hij heeft de voor en na foto’s helaas niet meer.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
  • Leuk
Waarderingen: FRL_AW
Hij heeft wel foto’s van een 2.0 TFSI. Deze walnut blasting is uitgevoerd bij km-stand van 170k. Zie voor en na foto.

D776DCA8-38C9-4874-B91B-CCE5B83EF628.jpeg
Die zijn aardig schoon geworden! Maar de vraag blijft natuurlijk; had de deze 2.0 TFSI ook problemen wat ze konden herleiden aan deze vervuiling? Ik lees wel verhalen van mensen die een TSI of TFSI blok hebben, die stationair slecht loopt, minder vermogen heeft en gas respons slecht is. Nadat ze dit schoon hebben gemaakt, zijn de problemen verleden tijd, wat ik lees.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Die zijn aardig schoon geworden! Maar de vraag blijft natuurlijk; had de deze 2.0 TFSI ook problemen wat ze konden herleiden aan deze vervuiling? Ik lees wel verhalen van mensen die een TSI of TFSI blok hebben, die stationair slecht loopt, minder vermogen heeft en gas respons slecht is. Nadat ze dit schoon hebben gemaakt, zijn de problemen verleden tijd, wat ik lees.
Ja, deze motor liep hierna een stuk beter het verbruik was lager hierna.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
  • Leuk
Waarderingen: FRL_AW
Ja, deze motor liep hierna een stuk beter het verbruik was lager hierna.
De conclusie die we eigenlijk wel kunnen trekken, is dat wanneer een auto geen problemen heeft, zoals hierboven omschreven, dan is het niet noodzakelijk om inwendig te reinigen. Mocht de auto wel problemen veroorzaken, dan is reinigen een goede optie.
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Ik denk dat schoonmaken indien de motor “vies” is wel degelijk zin heeft.
O.a zal het 9/10 x positief uitpakken, met name een schone inlaat dus je lucht gaat makkelijker naar de cilinder, dus extra vermogen.
Dat is dus precies maar de vraag en kun je zo niet stellen; welke mate van vervuiling leidt er toe dat de cilinder amechtig wordt en als dat al zo is of dat dan zo erg is dat minder vermogen resulteert. Het zou leuk en nuttig zijn daar gedegen onderzoek over te zien. Nu kun je er niets van zeggen en slechts speculeren. Waarbij in het achterhoofd moet worden gehouden dat de aanbieder niet snel zal zeggen dat het niet nodig is of was en kan wijzen op een optisch geweldig resultaat.
Ik heb het eerder aangegeven, op het Skodaforum staat een uitgebreid verhaal over deze materie, zeer de moeite waard om door te nemen en je conclusie te trekken:

 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Dat is dus precies maar de vraag en kun je zo niet stellen; welke mate van vervuiling leidt er toe dat de cilinder amechtig wordt en als dat al zo is of dat dan zo erg is dat minder vermogen resulteert. Het zou leuk en nuttig zijn daar gedegen onderzoek over te zien. Nu kun je er niets van zeggen en slechts speculeren. Waarbij in het achterhoofd moet worden gehouden dat de aanbieder niet snel zal zeggen dat het niet nodig is of was en kan wijzen op een optisch geweldig resultaat.
Ik heb het eerder aangegeven, op het Skodaforum staat een uitgebreid verhaal over deze materie, zeer de moeite waard om door te nemen en je conclusie te trekken:

Op het Golf gti forum is er veel over te vinden.
Het topic wat jij post heeft de TS deels gelijk, tuurlijk helpt het vooral bij tunen omdat je dan meer vraagt. Betere doorstroming is meer vermogen.

Dit wordt dan vaak getest op de bank dus een conclusie of het wel of niet geholpen heeft. Mensen die het laten schoonmaken moeten het op gevoel doen. Ik heb het tweemaal zelf gedaan (geen walnut blasting) en kan je vertellen dat de motor een stuk rustiger liep beide keren (beide net over 100k km’s).

Zal later op de ochtend eens kijken of ik de foto’s kan opsnorren.
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
  • Leuk
Waarderingen: FRL_AW
Ja, maar ook dit is anekdotisch. Als dat dan zo vaak getest wordt, zou ik graag die testresultaten zien. Me dunkt dat het de moeite waard is om aan te tonen dat het werkt. Maar ja, plaatjes van vuile en schoongemaakte inlaten werken ook prima. Dus die noodzaak om het ook objectief aan te tonen is er niet zo.
Overigens is het ook zo (eveneens in dat verhaal op het Skodaforum te lezen) dat er wat vervuiling betreft wel een substantieel verschil is tussen oude en nieuwe tsi's.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ja, maar ook dit is anekdotisch. Als dat dan zo vaak getest wordt, zou ik graag die testresultaten zien. Me dunkt dat het de moeite waard is om aan te tonen dat het werkt. Maar ja, plaatjes van vuile en schoongemaakte inlaten werken ook prima. Dus die noodzaak om het ook objectief aan te tonen is er niet zo.
Overigens is het ook zo (eveneens in dat verhaal op het Skodaforum te lezen) dat er wat vervuiling betreft wel een substantieel verschil is tussen oude en nieuwe tsi's.

Ik zou zeggen lees eens op het GTI forum. Dit gaat dan wel voornamelijk over getunede wagens maar schept toch een beeld.
Zelfs met chemisch reinigen (wat JD bv doet) komt er waarde verschil uit, dacht bij de JD meeting 2017 of 2018 dat het getest is.

Als jij op de planning hebt om de auto te laten tunen (bijv een Golf 6 GTI) dan neem ik aan dat je het optimale wilt als je verder gaat dan stage 1.
Een uitlaat+downpipe van €2000,-, intake van €500,- en wie weet wat nog meer, dan kunnen die €450,- er ook wel bij.


Het laatste klopt, zeker tot de Golf 7 generatie was het erg. Vanaf de Golf 7 is het minder maar niet compleet weg.
Bij een standaard auto zou ik het niet snel doen en bij stage 1 zou ik zelf voor chemisch kiezen.
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
Nou, de foto's van Steve AW R-Line spreken boekdelen volgens mij...
Heeft door de directe inspuiting het tanken van premium benzine voor dit probleem dan nog wel zin? Dit zal het proces wellicht een beetje vertragen door de schonere verbranding, maar reinigen zal het niet doen...
Ik heb Rosinfields advies opgevolgd en heb het topic op het skoda forum eens doorgelezen (nee, niet alle 42 pagina's..) en volgens mij is het laten reinigen van het inlaattraject een serieuze overweging waard! Mijn conclusie (maar wie ben ik...) is dat het allemaal (vwb dit probleem!!) niet zo veel uitmaakt of je nou premium benzine tankt, lange of korte stukken rijdt, of af en toe eens doortrapt; een direct ingespoten motor icm de carterventilatie en regeneratie van de uitlaatgassen heeft per definitie vervuiling in het inlaattraject tot gevolg. De mate en ernst van vervuiling (en of je hier al dan niet iets aan wil laten doen) hangt idd van de hierboven genoemde reacties af.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
  • Leuk
Waarderingen: FRL_AW en Steve Up! TSI
Met de GTI rijd ik alleen lange stukken, waarbij ik altijd wel een paar keer flink doorblaas. Zo lang ik niets merk van vermogensverlies en/of minder goed rijden, laat ik er niets aan doen.

De aanbieders van zo'n behandeling hebben natuurlijk wel de grote mazzel van het optisch effect, wat me doet denken aan reclame voor spul voor in je wasmachine. En op zich zegt dat niets, want ook bij een nieuwe auto zullen die inlaten er vervuild (beter gezegd gebruikt) uitzien na slechts een paar duizend kilometers en brandschoon na behandeling. Dat ziet er dan wel spectaculair uit natuurlijk.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
De aanbieders van zo'n behandeling hebben natuurlijk wel de grote mazzel van het optisch effect, wat me doet denken aan reclame voor spul voor in je wasmachine. En op zich zegt dat niets, want ook bij een nieuwe auto zullen die inlaten er vervuild (beter gezegd gebruikt) uitzien na slechts een paar duizend kilometers en brandschoon na behandeling. Dat ziet er dan wel spectaculair uit natuurlijk.
Dat ben ik helemaal met je eens! Ook je punt is duidelijk; de keuze zou veel makkelijker zijn als er uitgebreide testverslagen beschikbaar waren die het nut van een dergelijke behandeling aantonen. Daarnaast zijn er nog wel honderd oorzaken aan te wijzen die vermogensafname veroorzaken. En als ik me meld bij zo'n zaak en zeg dat ik het vermoeden heb van vermogensverlies en mijn motortje misschien wil laten wallnut blasten, dan zeggen zij "goed idee meneer, doen we, dat is dan € 450,-" Eigenlijk zou VW bij de onderhoudsintervallen moeten aangeven dat om de zoveel km reiniging van het inlaattraject moet worden uitgevoerd. Op het Skoda forum werd geopperd dat men dat niet doet, omdat VW dan z'n eigen ruiten ingooit, door daarmee te erkennen dat dat een probleem is bij hun direct ingespoten motoren. En daar heb ik ook wel weer een beeld bij...
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!