Walnut Blasting

FRL_AW

Bekend lid
344
167
49
Het onderwerp zegt het al; Walnut Blasting. Er was nog geen apart topic over, maar gezien er in de TSI motoren toch redelijk vervuiling kan optreden, leek het mij goed hier wat ervaringen te delen.

Zelf lees ik erg veel op internet. De één zegt bij 20.000 km moet je alles al laten reinigen, dan ander zegt weer bij 50.000km.

Wie van jullie heeft al eens een Walnut blasting uitgevoerd en waar?
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Ja geen idee waarom. Ik lees enkel verhalen van 20.000 of bij 50.000 km wat bedrijven aangeven. Vandaar dat wel nieuwgierig was, wie dit al heeft uitgevoerd en wat de bevinden zijn.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Vagtechniek heeft het over 60 - 90 k km. Ik vind het wel best aan de prijs hoor (vanaf €449,-)... ben daarom ook benieuwd naar ervaringen van anderen, of het wellicht toch de moeite waard is! Ik denk ook dat de gemiddelde automobilist dit nooit zal doen, omdat ze gewoonweg niet weten dat het kan (of het niet boeit). Ik bedoel; eigenlijk zou iedereen die auto rijdt, lid moeten worden van een forum als dit, om op de hoogte te raken en delen van vaak belangrijke informatie over zijn voertuig. Maar hoeveel mensen doen dat, procentueel gezien..?
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
Vagtechniek heeft het over 60 - 90 k km. Ik vind het wel best aan de prijs hoor (vanaf €449,-)... ben daarom ook benieuwd naar ervaringen van anderen, of het wellicht toch de moeite waard is! Ik denk ook dat de gemiddelde automobilist dit nooit zal doen, omdat ze gewoonweg niet weten dat het kan (of het niet boeit). Ik bedoel; eigenlijk zou iedereen die auto rijdt, lid moeten worden van een forum als dit, om op de hoogte te raken en delen van vaak belangrijke informatie over zijn voertuig. Maar hoeveel mensen doen dat, procentueel gezien..?
Ja dat vraag ik mij ook af. €449,- ja behoorlijk prijzig! Heb prijzen gezien van €250,- voor 1.0 TSI blok. Nemen ze de injectors ook nog mee.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Vagtechniek heeft het over 60 - 90 k km. Ik vind het wel best aan de prijs hoor (vanaf €449,-)... ben daarom ook benieuwd naar ervaringen van anderen, of het wellicht toch de moeite waard is! Ik denk ook dat de gemiddelde automobilist dit nooit zal doen, omdat ze gewoonweg niet weten dat het kan (of het niet boeit). Ik bedoel; eigenlijk zou iedereen die auto rijdt, lid moeten worden van een forum als dit, om op de hoogte te raken en delen van vaak belangrijke informatie over zijn voertuig. Maar hoeveel mensen doen dat, procentueel gezien..?
De VW garage zegt hier niets over, ten minste, net tegen mij. Waarom zou ik me hier dan zorgen om maken?
 
Ik denk dat het met de huidige auto's niet nodig is. Die ernstige vervuiling trad vooral op bij oudere zware tsi's. Misschien als je alleen korte ritjes rijdt en/of nooit eens even flink doortrapt. Het is natuurlijk wel een mooi verdienmodel ;)
Voor wie het interessant vindt, op het Skodaforum staat over dit onderwerp een uitgebreide discussie:

 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Thopolo en FRL_AW
Chemische reiniging schijnt voor auto’s met lage km standen ook prima te werken ter voorkoming van de vervuiling. Elke direct ingespoten motor heeft hier toch in een mate last van. Ik ga binnenkort mijn motortje chemisch laten ‘reinigen’ met BG inlaat traject reiniging. Dat kost iets van 125 euro. Ben wel benieuwd of het de koude start beter maakt, al heeft de mijne 175k gelopen dus betwijfel of serieuze verontreiniging op deze manier nog te verhelpen is. Diagnose Dan (op YouTube) heeft hier ook wel mooie aflevering over.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Ik ben het er helemaal mee eens dat de hedendaagse auto een stuk schoner is dan die rokende hokken van 20 jaar geleden. Toch is het wel een dingetje... "mijn" monteur vertelde me eens dat auto's steeds vaker ter reparatie worden aangeboden (slecht sluitende kleppen door koolstofafzetting in de klepzetels) vanwege het "nieuwe rijden"; laag in toeren rijden en zo snel mogelijk opschakelen. De DSG bak is hier een kei in; zeker in combinatie met de huidige 100 km/h grens, komt je toerenteller niet boven de 2000 toeren. De motor komt niet "op toeren" en de verbranding is slechter, met koolstofafzetting tot gevolg. Zeker bij dieselrijders die hun auto niet gebruiken waar hij voor bedoeld is; kilometers maken! In eerste instantie zuiniger rijden, maar later krijg je toch de rekening gepresenteerd... Voorbeeld: mijn broer rijdt een diesel (geen VW...jammer...), omdat dat net wat voordeliger is voor hem vanwege het omslagpunt (diesel t.o.v. benzine) . Zijn auto loopt weer een stuk mooier, als hij op vakantie is geweest naar Zuid Frankrijk, wanneer hij dus heen en terug zo'n 2000/2500 km heeft gereden bij 130/140 km/h.
Ik heb geen lease auto en ik ben niet in de gelegenheid om elke drie jaar een nieuwe auto te kopen. dan zou het mij ook allemaal wel worst wezen. Maar net zoals iedereen op dit forum ben ik een liefhebber van ons merk en model en ben ik zuinig op mijn auto en wil ik graag weten of een bepaalde ingreep zin heeft of niet, om de levensduur van de motor van mijn Polo te verlengen. Net zoals het misschien beter is om (waarover in dit forum al menig topic aan gewijd is), in plaats van door VW aanbevolen euro 95, toch premium euro 98 bij BP te tanken, omdat dit misschien net een ietsje schonere verbranding of enkele pk's winst oplevert, of je net een paar kilometertjes langer kan doorrijden op een tank benzine.
De moraal van dit hele verhaal... ik overweeg mijn Polo ( 1.2 TSi DSG, 95 pk, 7 jaar oud en 110.000 km gelopen) stage 1 te laten chippen. Moet ik dit gewoon doen, of moet ik aan de voorkant (wallnut blasting of andere ingrepen) zorgen dat mijn motortje hier ook klaar voor is???
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
Mij lijkt het niet echt nodig; weet niet of het mogelijk is en of dat scheelt financieel, maar het mooiste zou zijn als je eerst de mate van vervuiling zou kunnen laten vaststellen dmv een inspectie. Er is natuurlijk altijd wel sprake van enige vervuiling, maar de vraag is in welke mate en of dat echt zo'n ingreep rechtvaardigt.
Wat de DSG betreft heb je gelijk en die zou ik meteen mee laten aanpakken bij de tuning. Neem aan dat je de Polo hebt gekocht met dit aantal kilometers op de klok?
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ik ben het er helemaal mee eens dat de hedendaagse auto een stuk schoner is dan die rokende hokken van 20 jaar geleden. Toch is het wel een dingetje... "mijn" monteur vertelde me eens dat auto's steeds vaker ter reparatie worden aangeboden (slecht sluitende kleppen door koolstofafzetting in de klepzetels) vanwege het "nieuwe rijden"; laag in toeren rijden en zo snel mogelijk opschakelen. De DSG bak is hier een kei in; zeker in combinatie met de huidige 100 km/h grens, komt je toerenteller niet boven de 2000 toeren. De motor komt niet "op toeren" en de verbranding is slechter, met koolstofafzetting tot gevolg. Zeker bij dieselrijders die hun auto niet gebruiken waar hij voor bedoeld is; kilometers maken! In eerste instantie zuiniger rijden, maar later krijg je toch de rekening gepresenteerd... Voorbeeld: mijn broer rijdt een diesel (geen VW...jammer...), omdat dat net wat voordeliger is voor hem vanwege het omslagpunt (diesel t.o.v. benzine) . Zijn auto loopt weer een stuk mooier, als hij op vakantie is geweest naar Zuid Frankrijk, wanneer hij dus heen en terug zo'n 2000/2500 km heeft gereden bij 130/140 km/h.
Ik heb geen lease auto en ik ben niet in de gelegenheid om elke drie jaar een nieuwe auto te kopen. dan zou het mij ook allemaal wel worst wezen. Maar net zoals iedereen op dit forum ben ik een liefhebber van ons merk en model en ben ik zuinig op mijn auto en wil ik graag weten of een bepaalde ingreep zin heeft of niet, om de levensduur van de motor van mijn Polo te verlengen. Net zoals het misschien beter is om (waarover in dit forum al menig topic aan gewijd is), in plaats van door VW aanbevolen euro 95, toch premium euro 98 bij BP te tanken, omdat dit misschien net een ietsje schonere verbranding of enkele pk's winst oplevert, of je net een paar kilometertjes langer kan doorrijden op een tank benzine.
De moraal van dit hele verhaal... ik overweeg mijn Polo ( 1.2 TSi DSG, 95 pk, 7 jaar oud en 110.000 km gelopen) stage 1 te laten chippen. Moet ik dit gewoon doen, of moet ik aan de voorkant (wallnut blasting of andere ingrepen) zorgen dat mijn motortje hier ook klaar voor is???
Ik rij zakelijk gezien een kleine 65.000km per jaar, en dit uiteraard in een diesel. Het zijn heel veel snelweg km maar als je kijkt naar het toerental dan blijft dit redelijk vaak onder de 2.000 toeren. Rij deze zakelijke km overigens niet met een Polo.

Elk jaar reizen we weer af richting Kroatië. En in september weer richting Italië. Ik geef je helemaal gelijk, vooral in Duitsland gaat de snelheid omhoog en uiteraard ook het toerental. Er zijn stukken bij dat je met een constante snelheid (170km/h / 180km/h) lange afstanden aflegt. Je motor word hier idd soepeler van en dit merk je zeker bij terugkomst in Nederland. Na weer een maand rijden in Nederland, merk je dat de “luiheid” er weer in komt.

Wel gezien jou type motor en de huidige km-stand, lees ik toch wel ervaringen dat er enige vervuiling optreed. Er zijn goede bedrijven, die voor €250,- een Walnut en Injectoren reiniging aanbieden. Echter; mensen die dit hebben gedaan, hebben allemaal vooraf hinder gehad met hun wagen. Zo waren de klachten; stationaire slecht lopen, schokken bij rijden, vermogenverlies etc. Als jij deze klachten niet hebt, dan is de vraag of je z’n Walnut behandeling moet ondergaan. Kwaad kan het nooit en er zal altijd iets gereinigd worden. Zelf afgelopen week even geïnformeerd bij een VAG specialist en die gaf aan dat bovenstaande klachten, kunnen optreden tussen de 80-100 Dkm. Als je een adres wenst, laat het weten.

Als je graag je auto wilt chippen, dan zal ik gewoon naar erkende VAG-specialisten gaan. Je kan daar altijd vooraf je vraag (reinigen kleppen etc) voorleggen en hun reactie afwachten.
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Iemand die ik ken kan dit zelf. Hij heeft het laatst gedaan en het was flink nodig ook. De auto had nog een relatief lage km-stand. (onder de 75k) Gaat om een Polo AW.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
  • Leuk
Waarderingen: FRL_AW
Het jammere van dit soort anekdotische testimonials vind ik altijd dat het niets zegt. Je zou eigenlijk goed onderzoek moeten hebben op grond van grote aantallen, waarbij je allerlei (mogelijk) relevante variabelen controleert. Soort ritten, rijgedrag, mate van vervuiling, problemen voor en na.
Uiteraard zien die inlaten er altijd smerig uit en na behandeling brandschoon. De vraag is echter of de vervuiling zodanig is dat het nodig is er iets aan te doen.
Vaak zal men zeggen dat de auto na zoiets beter rijdt. Maar dat zegt niets, omdat het een bekend verschijnsel is dat men verbetering meldt na een dure en/of ingrijpende behandeling, zonder dat de werkzaamheid daarvan objectief kan worden vastgesteld. Het "werkt" simpelweg omdat men er in gelooft.
Ik zeg niet dat dit ook in dit geval geldt, maar er valt niet echt iets over te zeggen zonder gedegen onderzoek. En wat ook niet helpt, is dat het een verdienmodel is. De aanbieders hebben er belang bij, dus zijn per definitie niet betrouwbaar wat betreft een advies het wel of niet te laten doen.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Iemand die ik ken kan dit zelf. Hij heeft het laatst gedaan en het was flink nodig ook. De auto had nog een relatief lage km-stand. (onder de 75k) Gaat om een Polo AW.
Heb jij hier toevallig voor/na foto's van?

Ik heb zelf tweemaal een blok (ofja.. pa/broer ;) ) opengehaald om te reinigen bij een Golf 6 GTI en een Golf 6 R. Daar was het inderdaad geen overbodige luxe maar naar mijn weten zijn hier aanpassingen voor geweest dat het aanzienlijk minder moet zijn.
Zeker onder de 75k ben ik wel benieuwd naar hoe erg de vervuiling is!
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
Heeft niet zoveel met het nieuwe rijden te maken toch?

Het punt is de directe injectie tegenwoordig in combinatie met het terugvoeren van uitlaatgassen om nog een keer te verbranden en zo uitstaat te verminderen.
Vroegah ging de brandstof gewoon mee via het inlaattraject en bleven de kleppen schoon ondanks het terugvoeren van carterdampen en uitlaatgas. Nu is dat niet meer het geval waardoor de kleppen (in welke mate dan ook) toch gaan vervuilen.
Ff lekker doorgassen maakt het niet heet genoeg om de kleppen schoon te krijgen. Als ik t zo lees op diverse sites heeft fysiek reinigen enkel echt zeker zin. Ondanks ga ik t chemisch reinigen toch proberen .

Dit geld overigens niet alleen voor de tsi’s natuurlijk, ook de thp, gdi etc etc.

Misschien had ik onderstaande link al gedeeld, maar dit vind ik wel een mooie uitleg van wat (de eventueel aanwezige) vervuiling kan veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
In dit filmpje kan je voor en na een Walnut Blasting zien, vanaf 2.15 een Groene Golf R. Ik heb wel ergere vervuiling gezien, dan deze Golf.

 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!