Ik ben het er helemaal mee eens dat de hedendaagse auto een stuk schoner is dan die rokende hokken van 20 jaar geleden. Toch is het wel een dingetje... "mijn" monteur vertelde me eens dat auto's steeds vaker ter reparatie worden aangeboden (slecht sluitende kleppen door koolstofafzetting in de klepzetels) vanwege het "nieuwe rijden"; laag in toeren rijden en zo snel mogelijk opschakelen. De DSG bak is hier een kei in; zeker in combinatie met de huidige 100 km/h grens, komt je toerenteller niet boven de 2000 toeren. De motor komt niet "op toeren" en de verbranding is slechter, met koolstofafzetting tot gevolg. Zeker bij dieselrijders die hun auto niet gebruiken waar hij voor bedoeld is; kilometers maken! In eerste instantie zuiniger rijden, maar later krijg je toch de rekening gepresenteerd... Voorbeeld: mijn broer rijdt een diesel (geen VW...jammer...), omdat dat net wat voordeliger is voor hem vanwege het omslagpunt (diesel t.o.v. benzine) . Zijn auto loopt weer een stuk mooier, als hij op vakantie is geweest naar Zuid Frankrijk, wanneer hij dus heen en terug zo'n 2000/2500 km heeft gereden bij 130/140 km/h.
Ik heb geen lease auto en ik ben niet in de gelegenheid om elke drie jaar een nieuwe auto te kopen. dan zou het mij ook allemaal wel worst wezen. Maar net zoals iedereen op dit forum ben ik een liefhebber van ons merk en model en ben ik zuinig op mijn auto en wil ik graag weten of een bepaalde ingreep zin heeft of niet, om de levensduur van de motor van mijn Polo te verlengen. Net zoals het misschien beter is om (waarover in dit forum al menig topic aan gewijd is), in plaats van door VW aanbevolen euro 95, toch premium euro 98 bij BP te tanken, omdat dit misschien net een ietsje schonere verbranding of enkele pk's winst oplevert, of je net een paar kilometertjes langer kan doorrijden op een tank benzine.
De moraal van dit hele verhaal... ik overweeg mijn Polo ( 1.2 TSi DSG, 95 pk, 7 jaar oud en 110.000 km gelopen) stage 1 te laten chippen. Moet ik dit gewoon doen, of moet ik aan de voorkant (wallnut blasting of andere ingrepen) zorgen dat mijn motortje hier ook klaar voor is???