VW = Veel Werkplaats? Polo zeer onbetrouwbaar?

Gisteren zat ik even wat VW Polo topics te lezen op autoweekforum en het is werkelijk opvallend hoe unaniem anti VW men daar is en hoe pro Toyota. Het werkt bijna aanstekelijk en je vraagt je af of er misschien verkopers van Toyota actief zijn.

Op elke vraag welke Polo men het beste kan aanschaffen luidt zowat steevast het antwoord: niet doen, koop een Toyota Bejaardis (Yaris) want die zijn veel en veel beter! Of een Opel Corsa, een Ford Fiesta of een Fiat Punto. Allemaal stuk voor stuk stukken beter! Ik rijd al heel wat jaren uitsluitend Polo's maar ik herken de kritieken niet. Wat vaak kapot gaat zijn de elektronica en ze willen wel lekken is althans mijn ervaring met het merk. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn vorige monteur ook ontzettend pro Toyota is en mij altijd aanraadde mijn Polo in te ruilen op een Toyota. Het was geen vergelijking vond hij en Toyota blinkt in alle opzichten uit. En nee, hij verkoopt geen auto's dus heeft de man geen enkel financieel belang bij zo lyrisch te zijn.

Wat vinden jullie nou van al die kritiek op VW Polo's, geheel uit de lucht gegrepen of is een Toyota Yaris nou zoveel beter?
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
  • Leuk
Waarderingen: Avanti1
Een van de dingen die meespelen is dat de VW groep nog volop diesels verkoopt terwijl Toyota al heel wat jaren vooraan staat bij de verkoop van hybrides.
De Toyota is in de basis een prima betrouwbare auto. De VAG benzines van de laatste 10 jaar zijn dat ook. De diesels worden ook steeds beter (en minder) waardoor die statistieken enigszins vertekend zijn.

Daarentegen zijn de Aziatische auto's historisch wel gewoon heel betrouwbaar.

Waar het door komt, ik weet het niet. Elektra zal mee spelen, dat is wat ik vooral weet van de Polo 6C. Infotainment, combischakelaar zijn populaire problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Interessant artikel @iichel en het bevestigt gedeeltelijk wel de kritiek op Polo's. Even chargerend kan je van de Polo's gebouwd van 2012-2017 wel problemen verwachten dus. Maar komt dat door de bedenkelijke kwaliteit van de auto's of omdat er zoveel van zijn en dientengevolge veel van zijn afgeragd?

Mijn eventuele volgende Polo zou er een uit die periode kunnen zijn, maar misschien beter van niet. Japanners en Zuid-Koreanen komen steevast als besten uit de bus. Jammer dat ik ze niet mooi vind.
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
Beetje van beiden. Kwaliteit is niet altijd super, da's zeker waar. In een auto van ca 10 jaar oud mag er ook een mankementje optreden.
Ik weet niet of een Polo per se meer afgeragd wordt dan een Toyota Yaris. De meeste van mijn klanten zijn Polo's uit die tijd en dat zijn toch vaak jonge jongens of bedrijven. Beide staan ze er niet om bekend om, om veel geld uit te geven aan reparaties Stick Out Tongue
 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Het lijkt er inderdaad op dat het een imago kwestie is. Er rijden inderdaad veel jongeren in die koud hun rijbewijs hebben, en dan vooral in de GTI versies van de Golf en de Polo. Die worden vaak afgetrapt bij het leven. En ja, dan ontstaan er problemen. Ditzelfde zie je met de S-Line uitvoeringen van Audi, en de FR/Cupra modellen van Seat.
Ik zie nauwelijks jonge mensen die net koud hun rijbewijs hebben in een Toyota stappen.
Mijn mams heeft een Yaris Hybride, rijdt heerlijk, maar ik verkies toch mijn geliefde Polo boven de Yaris. De Polo rijdt gewoon wat vlotter. De Yaris is wel een stuk zuiniger dan de Polo. De Yaris rijdt zo'n 1/25. De Polo ruim 1/19.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Ik heb vanaf het jaar 2000 nieuwe opels gereden en heb later ook veel strijd gehad met mijn vrouw omdat zij graag opel bleef rijden en ik ze meer dan baggerzat was. De eerste was een opel corsa 1.4 onyx uit 2000. Mankeerde niets aan maar was te klein door gezinsuitbreiding. Hard gespaard en een opel astra 1.6 sport2 gekocht in 2003. Het internet is te klein om alle mankementen op te sommen maar was blij dat ze hem uiteindelijk na 3 jaar weer wilde inruilen........wat een ellende. In 2006 een opel corsa 1.4 silverline gekocht omdat mijn vrouw dat een mooie auto vond. Eerlijk is eerlijk als ik zeg dat het beestje ons ruim 13 jaar probleemloos heeft bediend. Daarnaast kocht ik er in 2011 een nieuwe opel corsa 1.3 cdti cosmo bij(een diesel) en de ellende begon weer opnieuw. Geen trekkracht,regenereren deed hij wel heel vaak (later bleek dat na 1 jaar het keramische roetfilter al gescheurd was) en hij de diesel met de motorolie ging mengen. Heel veel gezeik in korte tijd dus. In 2018 mijn huidige VW Polo GTI gekocht met 1700 KM op de teller en ik kwam in een totaal andere wereld terecht. Geen blikke deur die je dicht trekt,geen tikkende motor of ratelende versnellingsbak of..........ik kan blijven doorgaan. Ik was zo tevreden over het VAG product dat we na 13 jaar de opel corsa van mijn vrouw hebben ingeruild op en bijna nieuwe AUDI A3 sportsback 35 TFSI waar ze tot nu toe nog steeds heel graag mee rijdt.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
Als europaan zal ik nooit een auto van een ander continent rijden. Maar moet inmiddels wel toegeven dat Toyota en hun luxe Lexus variant toch wel tot de beste auto’s ter wereld horen. En de Yaris is misschien net wel wat beter dan een Polo. Maak dat is geen reden voor mij om in zo’n ding gezien te willen worden. Hoewel de Polo hier in Europa tot betrouwbaarste auto is uitgeroepen. Auto's van de VAG group rijden veel beter dan welke amerikaan of aziaat ook. Heb met heel wat auto’s en vooral luxe, ervaring door mijn werk in het verleden. Waarom rijden in de States of Azie de rijke meestal ook een duitste auto.? En hier vallen Bentley(vw) en Rolls Royce(bmw) inmiddels ook onder. Om op Toyota terug te komen, kwa interieur en extrieur, is het allemaal heel persoonlijk. En dat kwa grootste auto fabrikant ter wereld het een wedloop is tussen Volkswagen en Toyota speelt misschien ook wel mee.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo Life  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Gelukkig werd al bang . de mijne heeft net een ton gelopen en altijd netjes onderhouden alle rekeningen ter inzage
(vrijdag word hij afgeleverd )
Een ton is niks voor een auto van 2011. Mijn auto komt uit 2017 en heeft al 174.000 gelopen. Begin juli krijgt hij een grote beurt en nieuwe APK van me.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Ik heb vanaf het jaar 2000 nieuwe opels gereden en heb later ook veel strijd gehad met mijn vrouw omdat zij graag opel bleef rijden en ik ze meer dan baggerzat was. De eerste was een opel corsa 1.4 onyx uit 2000. Mankeerde niets aan maar was te klein door gezinsuitbreiding. Hard gespaard en een opel astra 1.6 sport2 gekocht in 2003. Het internet is te klein om alle mankementen op te sommen maar was blij dat ze hem uiteindelijk na 3 jaar weer wilde inruilen........wat een ellende. In 2006 een opel corsa 1.4 silverline gekocht omdat mijn vrouw dat een mooie auto vond. Eerlijk is eerlijk als ik zeg dat het beestje ons ruim 13 jaar probleemloos heeft bediend. Daarnaast kocht ik er in 2011 een nieuwe opel corsa 1.3 cdti cosmo bij(een diesel) en de ellende begon weer opnieuw. Geen trekkracht,regenereren deed hij wel heel vaak (later bleek dat na 1 jaar het keramische roetfilter al gescheurd was) en hij de diesel met de motorolie ging mengen. Heel veel gezeik in korte tijd dus. In 2018 mijn huidige VW Polo GTI gekocht met 1700 KM op de teller en ik kwam in een totaal andere wereld terecht. Geen blikke deur die je dicht trekt,geen tikkende motor of ratelende versnellingsbak of..........ik kan blijven doorgaan. Ik was zo tevreden over het VAG product dat we na 13 jaar de opel corsa van mijn vrouw hebben ingeruild op en bijna nieuwe AUDI A3 sportsback 35 TFSI waar ze tot nu toe nog steeds heel graag mee rijdt.
De laatste 10 jaar dat Opel nog Duits was, is er idd veel bagger gemaakt. De overstap naar VW had ik al eerder gemaakt, maar met pijn in mijn hart. In mijn jeugd waren het GT's met dubbele Webers of een GSI. Altijd vlammen met die dingen en niet kapot te krijgen.
 
Volkswagen  Polo Life  1.0 TSI 95pk 
De laatste 10 jaar dat Opel nog Duits was, is er idd veel bagger gemaakt. De overstap naar VW had ik al eerder gemaakt, maar met pijn in mijn hart. In mijn jeugd waren het GT's met dubbele Webers of een GSI. Altijd vlammen met die dingen en niet kapot te krijgen.
Dat klopt ook wel,ik heb in mijn jeugd vanaf 18 jaar natuurlijk een behoorlijk scala aan types en merken auto gehad. De opel ascona B was bijna niet kapot te krijgen en zo simpel gebouwd. Als er nu iets is met je auto ga je niet naar de monteur maar de programeur. Heb wel een dingetje gehad met de microswitch van de DSG bak. Koste me een bak geld omdat de hele constructie er onder vandaan moet ofzo. En dan heb je ook nog 2 types DSG versnellingspoken, 1 uit duitsland en 1 uit roemenie. Bij de ene kan je de microswitch vervangen en bij de ander moet het hele meganisme vervangen worden.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
Dat klopt ook wel,ik heb in mijn jeugd vanaf 18 jaar natuurlijk een behoorlijk scala aan types en merken auto gehad. De opel ascona B was bijna niet kapot te krijgen en zo simpel gebouwd. Als er nu iets is met je auto ga je niet naar de monteur maar de programeur. Heb wel een dingetje gehad met de microswitch van de DSG bak. Koste me een bak geld omdat de hele constructie er onder vandaan moet ofzo. En dan heb je ook nog 2 types DSG versnellingspoken, 1 uit duitsland en 1 uit roemenie. Bij de ene kan je de microswitch vervangen en bij de ander moet het hele meganisme vervangen worden.
Ja vroeger was alles beter.. :) Volkswagen heeft idd ook zo zijn dingetjes gehad. DSG zoals je aangeeft heeft ook al voor wat problemen gezorgd, net zoals de TSI motoren de eerste jaren. Je moet ook een beetje geluk hebben, en vooral onderhoud en rijstijl, zijn van grote invloed op levensduur van de auto.
 
Volkswagen  Polo Life  1.0 TSI 95pk 
In 2018 mijn huidige VW Polo GTI gekocht met 1700 KM op de teller en ik kwam in een totaal andere wereld terecht. Geen blikke deur die je dicht trekt,geen tikkende motor of ratelende versnellingsbak of..........ik kan blijven doorgaan. Ik was zo tevreden over het VAG product dat we na 13 jaar de opel corsa van mijn vrouw hebben ingeruild op en bijna nieuwe AUDI A3 sportsback 35 TFSI waar ze tot nu toe nog steeds heel graag mee rijdt.
De auto's met blikken deuren vallen voor mij allemaal bij voorbaat al af, al zijn de recensies nog zo lovend. Had dat overigens niet van Opel verwacht - de nieuwere Astra's ogen solide - maar nog nooit in een gereden.
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
  • Leuk
Waarderingen: Avanti1
Mijn eventuele volgende Polo zou er een uit die periode kunnen zijn, maar misschien beter van niet.
Het is vooral belangrijk dat je een auto onderhoud geeft. Maar nog belangrijker dat er onderhoud gegeven is bij de vorige eigenaar.

Zo heb ik een Scirocco gehad met 80dkm die continu problemen had, hier was een onduidelijke historie.
Nu heb ik een Polo WRC & een Polo 6c, beiden met 130dkm+ die compleet vlekkeloos rondrijden. Hier is dan ook de complete historie bekent van beiden.

Onderhoud is behoud.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avanti1 en SoloPolo
Hoor het inderdaad wel vaker: blijf weg bij Duitsers en koop een Jap. Ik denk dat VAG in zijn algemeen veel gezichtsverlies heeft geleden door de sjoemelsoftware en slecht aangeschreven TSI motoren die zijn uitgekomen in de modelseries vanaf 2010 tot en met ca. 2015 (?). Uiteindelijk komt het natuurlijk neer op goed onderhoud en een beetje geluk of een auto slaagt als je die als occasion aanschaft.

Ik zou nooit een auto kopen die "betrouwbaar" is maar me qua uiterlijk me niet aanspreekt. Dan kost ie maar wat extra. Je hebt ook mensen die rijden puur om van A naar B te komen; dan wil je je kosten inderdaad minimaliseren. Het is maar wat je er van verwacht.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Avanti1 en SoloPolo
De hybride van Toyota zijn bewust super solide en betrouwbaar gebouwd om die dingen maar aan de man te krijgen. Ik kan de bron helaas niet meer achterhalen, maar ergens een stuk gelezen dat de hybride/elektrische auto van Toyota beter gebouwd zijn dan de gewone fosielstokers.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik heb altijd in Alfa`s gereden omdat VW mij niet zo trok. In 2018 toch de keuze gemaakt om een Golf 7,5 aan te schaffen en ik heb hier 100,000 km probleemloos in gereden, ik heb het hier over een nieuw aangeschafte auto.

Nu in 2023 heb ik een nieuwe Polo GTI aangeschaft en heb hier pas 7000 km op staan, ik merk wel dat er veel problemen zijn met het infotainment systeem.
Constant krijg ik de melding "Uw wageninstellingen worden nu uitgevoerd" als ik dit doe annuleren of overneem ongeacht wat ik kies verwijdert het al mijn instellingen. Ook word de unit gloeiend heet dit merk ik vooral als ik iets op het infotainment systeem het doen ben. Apple carplay werkt ook niet helemaal vlekken loos krijg hier ook geregeld alleen een zwart scherm terwijl de muziek wel afspeelt.

Maar over het algemeen ben ik zeker tevreden met de auto buiten het materiaal gebruik wat ik schandalig vindt voor een auto van een halve ton.
Voor die prijs vindt ik ook dat er bepaalde optie`s wel bij mogen zitten.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo GTI 2023  2.0 TSI 207 PK 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo en Avanti1
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!