VW = Veel Werkplaats? Polo zeer onbetrouwbaar?

Het is een leuke discussie op zich, ik ben zelf ontzettend fan van VW en in het bijzonder van de Polo en Golf, ook begonnen in een Golf 1, daarna een 9N gehad die mijn inziens wel kwalitatief aardig in elkaar zat. Maar daarna een Touran gehad en die had echt HEEL veel problemen voor een auto die vergelijkbaar met een Toyota echt bizar zijn. Ik heb zelf vanaf 2005 tot 2020 in de werkplaats bij Toyota (en Suzuki, wat overigens ook een HEEL solide merk is geworden!!) gewerkt, van stageloper tot werkplaats chef. Wij hebben ook veel universeel gedaan maar de auto's van BMW en de VAG groep hebben onze garantie-afdeling wel heel veel pijn gedaan t.o.v. garantiekosten aan eigen merken.. Ik heb de cijfers niet meer hard, maar dat was in elk geval tussen de 200-300% meer!

Inmiddels rij ik sinds 2017 Toyota (hybride) als dagelijkse auto, ik rij nu ook gem. 2500 - 3000km per maand sinds ik in 2021 overgestapt ben van de autotechniek naar de IT en de betrouwbaarheid van Toyota is mij veel waard. Nu is dit gezelige forum mij ook veel waard en kan ik alleen maar zeggen: Als je met je hart koop; neem dan zeker de Polo, maar als je gaat voor kwaliteit/restwaarde, lage onderhoudskosten en tegenwoordig zelfs wat rijplezier en een mooie look (ja ik vind de nieuwe Yaris met een goed velgje en een verlaging wel mooi :) ) zou ik toch Toyota verkiezen.

PS: ik verdien uiteraard niets met het promoten van Toyota en heb als hobby auto nog altijd mijn Golf 1 ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo, HoMi en Sal
Wel grappig, ik heb net even de pannenstatistik van de ADAC bekeken (Duitse ANWB). En daar komen juist de Toyota CH-R en de Corolla er slecht uit.

De Polo doet het eigenlijk heel netjes. Maar de Audi A1 nog iets beter. Over het algemeen zijn de VAG auto's van de afgelopen 7/8 jaar best oke. De meeste DSG en TSI problemen zijn wel opgelost. De T-roc/Karoq hoge poten modellen serie scoort ook heel goed. Die laatste worden uitsluitend met TSI motoren geleverd. (los van een enkele diesel natuurlijk).
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo en Avanti1
Ik heb bijna 10 jaar rond gereden in een Polo van 't type 6R met 1.4 atmosferische motor, dat met een DSG-automaat. De Polo was midden 2009 gefabriceerd, dus echt een type van het eerste uur. Natuurlijk het reguliere onderhoud, olie, filters, distributieriem..

Jaren geleden ergens in Zuid-Duitsland gaf de originele accu de geest, helemaal naar Nederland gereden in noodloopmodus. De Polo deed het toch maar ff zonder veel tegenstand. Naar 250k de auto toch maar ingeruild voor een ander VAG product.
 
.  .  . 
  • Leuk
Waarderingen: Avanti1 en SoloPolo
Inmiddels rij ik sinds 2017 Toyota (hybride) als dagelijkse auto, ik rij nu ook gem. 2500 - 3000km per maand sinds ik in 2021 overgestapt ben van de autotechniek naar de IT en de betrouwbaarheid van Toyota is mij veel waard. Nu is dit gezelige forum mij ook veel waard en kan ik alleen maar zeggen: Als je met je hart koop; neem dan zeker de Polo, maar als je gaat voor kwaliteit/restwaarde, lage onderhoudskosten en tegenwoordig zelfs wat rijplezier en een mooie look (ja ik vind de nieuwe Yaris met een goed velgje en een verlaging wel mooi :) ) zou ik toch Toyota verkiezen.

PS: ik verdien uiteraard niets met het promoten van Toyota en heb als hobby auto nog altijd mijn Golf 1 ;)
Dit is nou zo'n reactie die mij toch weer aan het denken zet over een Toyota Yaris. En toegegeven, ik kijk er al een paar jaar naar want je ontkomt niet aan de succesverhalen. Wanneer ik aan de praat raak met een Toyota eigenaar vraag ik altijd even of de auto zijn naam waard maakt en het antwoord luidt unaniem dat ze er nagenoeg nooit kosten aan hebben behalve het gewone onderhoud.
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
Ik heb bijna 10 jaar rond gereden in een Polo van 't type 6R met 1.4 atmosferische motor, dat met een DSG-automaat. De Polo was midden 2009 gefabriceerd, dus echt een type van het eerste uur. Natuurlijk het reguliere onderhoud, olie, filters, distributieriem..

Jaren geleden ergens in Zuid-Duitsland gaf de originele accu de geest, helemaal naar Nederland gereden in noodloopmodus. De Polo deed het toch maar ff zonder veel tegenstand. Naar 250k de auto toch maar ingeruild voor een ander VAG product.

Waarom niet in Zuid-Duitsland meteen een accu gescoord ?
 
Dit is nou zo'n reactie die mij toch weer aan het denken zet over een Toyota Yaris. En toegegeven, ik kijk er al een paar jaar naar want je ontkomt niet aan de succesverhalen. Wanneer ik aan de praat raak met een Toyota eigenaar vraag ik altijd even of de auto zijn naam waard maakt en het antwoord luidt unaniem dat ze er nagenoeg nooit kosten aan hebben behalve het gewone onderhoud.
Persoonlijk kan ik dat niet begrijpen. Ik rijdt altijd Duits, en met name VW. Het heeft te maken met passie en gevoel. Maar om dan maar geen VW te rijden omdat er iets meer onderhoud nodig is? Dan is er voor mij geen passie, maar is het gewoon een gebruiksvoorwerp voor a naar b.
 
Volkswagen  Polo Life  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Waterpomp en distributieketting vervangen bij 75.618. De distributieketting zou
een autoleven lang of om de 220.000 km (daar twijfel ik nu even over) mee moeten
gaan... Geen enkele coulance bij Volkswagen. Dat valt me tegen en ik hoor vaker
geluiden dat Volkswagen niet thuis geeft bij zaken waar eigenlijk coulance wel op
zijn plaats is. Nieuwe turbo bij 84.107. Dimlicht en gloeilamp verstraler Xenon Vision
bij 85.686. Allemaal pittige rekeningen naast regulier onderhoud. Kilometerstand
nu: 102.583 km.

Maar ze rijden zo verdomde lekker die Polo's en het ziet er ook nog erg dik uit :cool:
En dan vergeet je die onkosten weer heel snel als je met dit weer met het dakkie
open een ijsje gaat halen met je zoon...:blush:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Avanti1, Sal en SoloPolo
Persoonlijk kan ik dat niet begrijpen. Ik rijdt altijd Duits, en met name VW. Het heeft te maken met passie en gevoel. Maar om dan maar geen VW te rijden omdat er iets meer onderhoud nodig is? Dan is er voor mij geen passie, maar is het gewoon een gebruiksvoorwerp voor a naar b.
Een auto is voor mij ook een gebruiksvoorwerp maar het gevoel moet wel goed zijn en vooralsnog springt VW er voor mij uit. Heb (nog) nooit in een Toyota gereden maar als dat niet bevalt dan zal ik er nooit een kopen.
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
  • Leuk
Waarderingen: Avanti1
Heb ik ook wel vaker ,maar heeft bij mij niets met warmte te maken.
als ik dan de toets "apps" of "radio" indruk heb ik direct weer beeld, ook met de Android Auto.
Dat is bij mij dus niet het geval helaas, hiervoor moet ik nog even een afspraak maken bij de dealer.
Mijn infotainment systeem moet even nagekeken worden.
 
Volkswagen  Polo GTI 2023  2.0 TSI 207 PK 
Ik heb dat soort fratsen ook met de radio @Anothergenius maar je kan het infotainment ook updaten vanuit de auto zelf. Moet je even naar de instellingen gaan. Ik weet niet of dit gelijk staat aan een update bij de dealer, maar wellicht een poging waard.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Ik heb dat soort fratsen ook met de radio @Anothergenius maar je kan het infotainment ook updaten vanuit de auto zelf. Moet je even naar de instellingen gaan. Ik weet niet of dit gelijk staat aan een update bij de dealer, maar wellicht een poging waard.
Hoi VWPolo1.0:
Weet jij misschien ook manier om de recente vw Composition Color zelf te updaten?
 

Bijlagen

  • IMG_1833.jpeg
    IMG_1833.jpeg
    188.7 KB · Weergaven: 22
Volkswagen  Polo Life  1.0 TSI 95pk 
Ik heb wisselende ervaringen met VW (en VAG in het algemeen). Ik rijd inmiddels meer dan 3 jaar in mijn 9N3, en heb meer dan 90.000 zelf op de teller gezet (die nu op 230K staat). In die 3 jaar heb ik naast regulier onderhoud een afdichting van een aircoslang, en het flexibel stuk van de (redelijk krokante) uitlaat moeten vervangen. Hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten, en sinds ik nu Liqui Moly 10W40 met MoS2 gebruik loopt hij soepeler dan ooit tevoren. Enige "grotere" reparatiepunten die er nu aan zitten te komen zijn alle draagarmrubbers.

Als je alles bij elkaar optelt zijn dit alleen maar slijtage onderdelen. Enige kwaliteitsprobleem waar ik tegenaan loop is de temperatuurregel flap die in 99,9% van deze polo's stuk gaat, maarja...

Aan de andere kant van dit spectrum zitten de Transporters (eigen ervaring). De 1e heeft 2 aircopompen versleten, een ontelbare hoeveelheid sensoren en dat binnen 6 jaar en 120K kilometer. De 2e (2011 180Pk variant) was na 70K kilometer al toe aan een compleet nieuw blok, en had last van poreuze vacuumslangen, verstopte katalysator en nog veel meer grapjes die allemaal voorkomen hadden kunnen worden met betere kwaliteit. Ook is bij deze transporter het e.e.a. aan elektrisch gezeur. Canbus geeft al sinds jaar en dag een storing van kortsluiting, waardoor de radio niet aan gaat op contact, om de haverklap springt er weer een peertje ergens, en ga zo maar door.
 
Helaas. Ben wel benieuwd wat de dealer er op gaat zeggen.
Ben al 2x bij de dealer geweest, eerst kreeg ik het advies om mij al gebruiker uit de auto te verwijderen en de app op de telefoon ook. En alles te resetten.

Dit is +- 1 week goed gegaan nu begin ik weer van voor af aan, ik heb nu over 2 weken een werkplaats afspraak gepland staan en gaan ze de auto aan de computer hangen en uitlezen en testen uitvoeren.
 
Volkswagen  Polo GTI 2023  2.0 TSI 207 PK 
Ben al 2x bij de dealer geweest, eerst kreeg ik het advies om mij al gebruiker uit de auto te verwijderen en de app op de telefoon ook. En alles te resetten.

Dit is +- 1 week goed gegaan nu begin ik weer van voor af aan, ik heb nu over 2 weken een werkplaats afspraak gepland staan en gaan ze de auto aan de computer hangen en uitlezen en testen uitvoeren.
Lees deze tread even door.

Wellicht lost deze adaptie het probleem bij jou ook op.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!