Jouw marge van 1: 2500/1: 3000 zou je nog een beetje beter kunnen meten. Dan kun je ook beter meten of het is verbeterd of verslechterd. Afhankelijk van het aantal kilometers en de toestand van jouw polo zijn het inderdaad een goed idee kunnen zijn om de onderdelen te vervangen. Als je dat soort onderdelen gaat vervangen, kun je kijken of er meer onderdelen zijn die je tegelijkertijd kunt vervangen. Misschien tegelijkertijd met een distributieriem en/of waterpomp? Wellicht ook in combinatie met een compressietest om te kijken waar de olie lekt?
Ik heb ook een 1.4 16v. Ik laat hem niet een minuutje lopen voor het rijden. Jij wel begrijp ik? Deze motor klinkt koud sowieso een (klein beetje) als een dieselmotor. Als het licht gaat tikken als hij koud is, kan je te maken hebben met kantelende zuigers. Ik heb dat niet, dus heb er geen ervaring mee. Maar, dat zal je moeten kortsluiten bij een garage. Eventueel zou je dat kunnen checken tegelijk met het vervangen van bovengenoemde onderdelen.
Ik heb Olie: 5w30 en additief: Liqui Moly Cera Tec 300ml. Dit additief hielp enorm in het begin. Mijn polo heeft erg lang stilgestaan (of iig veel korte stukjes, maar dat beschouw ik ook even als stilstaan, ben geen expert) en verbruikte daardoor heel veel olie. Daar hielp toen het additief. Ik gebruik het additief inmiddels niet meer. Nu 14.000 kilometer verder en het olieverbruik is gedaald van 1 liter op 500 km naar ergens boven 3000 km.
Op de website van Autoweek heb ik er ook een topic over aangemaakt (mag ik hier een link plaatsen? Hoop van wel.) :
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6075322,6075322#msg-6075322
Groet,