Vraag olieverbruik - 9N3

Hallo allen,

Vraagje voor de mensen die zelf ervaring hebben met een Polo 9n3 (1.4 16v benzine):

Hoe hoog (of laag) is het olieverbruik bij jullie?
Ik merk namelijk dat het olieverbruik begint toe te nemen bij mij (112k op de klok). Ik schat zo'n 1L op 1500km met 10w40.

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 
mijn 1.4 16v(wel in een 6R) met 180k op de klok gebruikt ongeveer een halve liter op 15000 km.
1l op 1500 km is serieus veel en dan kom je volgens de VW maatstaven ook op overmatig olieverbuik.

KLinkt als een gevalletje versleten zuigerveren of een olie lekkage ergens
 
Volkswagen  Polo  1.4 met 86 wilde dekhengsten 
  • Leuk
Waarderingen: Jopdb
De Polo 9n3 van mijn vriendin, een 1.4 80pk hoef ik eens per 3 maanden hooguit 100ml bijvullen. Mijn eigen Polo 9n3 1.6 105pk verbruikt niks. Dus ik denk dat er iets goed mis is met je motor met het verbruik wat je aangeeft..
 
Volkswagen  Polo 9n3  1.6 105pk 
Wat is de definitie van hoog olieverbruik?

Volgens VW is dit 1L/1000 km. Zit je hier op qua verbruik, dan zit je op de revisiegrens. Neem van mij aan dat je dit dan ook echt wel gaat ZIEN (blauwe rook).
Om er achter te komen waar je, en hoeveel, de olie in verliest kun je een aantal testen doen:
- olie vullen tot maximaal, dagteller op 0 zetten en rijden (wel regelmatig peilen, pas bijvullen bij minimaal niveau op de pijlstok) dan de kilometerstand noteren waarna je 1L olie hebt verbruikt.
- auto warm rijden, 5-10 min stationair laten lopen en dan een enorme dot gas geven (in 1x volgas, los laten bij c.a. 4-5000 toeren). braakt de auto dan een rookpluim uit? -> klepseals kapot.
- bij koude start van de motor kijken of er rook uit komt -> motor verbruikt de olie ipv weg lekken.
- compressietest laten doen -> geeft wat informatie over je zuigerveren en of deze versleten zijn ja of nee.

Nu weet ik van de 1.4 16V dat er een aantal "problemen" mee zijn:
- kantelende zuigers (teveel speling tov cilinderwand, kan een extra olieverbruik veroorzaken)
- carterontluchtingsproblemen (motor zuigt olie uit het carter en verbrand dit of het ontluchtingssysteem is lek en de auto lekt de olie weg).

Zelf heb ik een Golfje 3 met 404.000km die ook aardig fors olie verbruikt (1l/8-900km) deze auto pluimde ook behoorlijk als deze enige tijd stationair liep en dan gas werd gegeven (klepseals). heb dit toen (heeeeeel "proffessiooneeeel") opgelost met een "monteur in een flesje". of te wel: stopleak voor motorolie. Hier zitten weekmakers in die de keeringen en afdichtingen weer soepel maakt en laat afdichten. Dit is voor mij een tijdelijke oplossing (rond de kerst worden de klepseals vervangen, nu even geen tijd voor) en zal dit ook ABSOLUUT NIET(!!!!) aanraden om te gebruiken. Die rotzooi maakt ook andere kunststofdelen week en soepel ;).
Voor mij was t meer om te voorkomen dat ie vast loopt (mn vriendin heeft m dagelijks mee naar stage en ze vergeet te peilen).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Jopdb en Brent Verhaegen
Wat is de definitie van hoog olieverbruik?

Volgens VW is dit 1L/1000 km. Zit je hier op qua verbruik, dan zit je op de revisiegrens. Neem van mij aan dat je dit dan ook echt wel gaat ZIEN (blauwe rook).
Om er achter te komen waar je, en hoeveel, de olie in verliest kun je een aantal testen doen:
- olie vullen tot maximaal, dagteller op 0 zetten en rijden (wel regelmatig peilen, pas bijvullen bij minimaal niveau op de pijlstok) dan de kilometerstand noteren waarna je 1L olie hebt verbruikt.
- auto warm rijden, 5-10 min stationair laten lopen en dan een enorme dot gas geven (in 1x volgas, los laten bij c.a. 4-5000 toeren). braakt de auto dan een rookpluim uit? -> klepseals kapot.
- bij koude start van de motor kijken of er rook uit komt -> motor verbruikt de olie ipv weg lekken.
- compressietest laten doen -> geeft wat informatie over je zuigerveren en of deze versleten zijn ja of nee.

Nu weet ik van de 1.4 16V dat er een aantal "problemen" mee zijn:
- kantelende zuigers (teveel speling tov cilinderwand, kan een extra olieverbruik veroorzaken)
- carterontluchtingsproblemen (motor zuigt olie uit het carter en verbrand dit of het ontluchtingssysteem is lek en de auto lekt de olie weg).

Zelf heb ik een Golfje 3 met 404.000km die ook aardig fors olie verbruikt (1l/8-900km) deze auto pluimde ook behoorlijk als deze enige tijd stationair liep en dan gas werd gegeven (klepseals). heb dit toen (heeeeeel "proffessiooneeeel") opgelost met een "monteur in een flesje". of te wel: stopleak voor motorolie. Hier zitten weekmakers in die de keeringen en afdichtingen weer soepel maakt en laat afdichten. Dit is voor mij een tijdelijke oplossing (rond de kerst worden de klepseals vervangen, nu even geen tijd voor) en zal dit ook ABSOLUUT NIET(!!!!) aanraden om te gebruiken. Die rotzooi maakt ook andere kunststofdelen week en soepel ;).
Voor mij was t meer om te voorkomen dat ie vast loopt (mn vriendin heeft m dagelijks mee naar stage en ze vergeet te peilen).
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik weet genoeg :)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 
@Jopdb
Graag wilde ik jou vragen wat je inmiddels hebt gedaan met het olieverbruik van jouw Polo 9n3?
Zelf zit ik ook aan hoog olieverbruik en ben aan het kijken wat te doen.
Heb jij aan een additief gedacht? Werkt zoiets?

Groet,
Felix
 
Volkswagen  9N  1.4 16v 
Hi Felix,

Excuus voor het late antwoord. Tot op heden nog geen actie ondernomen.

Jij wel?

Groet
Hoi,
Geen probleem, ik ging er al niet meer vanuit dat je überhaupt ging reageren.

Begrijp ik dat jij gewoon door bent gereden en voor lief hebt genomen dat je auto veel olie verbruikt?

Ik ben inmiddels een heel aantal duizend kilometer verder. Bij mij lijkt het olieverbruik een stuk minder te worden. Waarschijnlijk doordat de auto lang heeft stilgestaan en ik nu veel ermee rijd is het verbruik langzaam omlaag gegaan. Lijkt dus nu geen last te hebben van kantelende zuigers. *klop op hout*. Zit nu ver boven de 3000 kilometer per 1 liter olie.

Groet,
 
Volkswagen  9N  1.4 16v 
Hoi,
Geen probleem, ik ging er al niet meer vanuit dat je überhaupt ging reageren.

Begrijp ik dat jij gewoon door bent gereden en voor lief hebt genomen dat je auto veel olie verbruikt?

Ik ben inmiddels een heel aantal duizend kilometer verder. Bij mij lijkt het olieverbruik een stuk minder te worden. Waarschijnlijk doordat de auto lang heeft stilgestaan en ik nu veel ermee rijd is het verbruik langzaam omlaag gegaan. Lijkt dus nu geen last te hebben van kantelende zuigers. *klop op hout*. Zit nu ver boven de 3000 kilometer per 1 liter olie.

Groet,
van lang stil staan gaat je auto echt geen olie verbruiken, van korte stukjes en een motor die niet op temperatuur komt wel
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Hoi,
Geen probleem, ik ging er al niet meer vanuit dat je überhaupt ging reageren.

Begrijp ik dat jij gewoon door bent gereden en voor lief hebt genomen dat je auto veel olie verbruikt?

Ik ben inmiddels een heel aantal duizend kilometer verder. Bij mij lijkt het olieverbruik een stuk minder te worden. Waarschijnlijk doordat de auto lang heeft stilgestaan en ik nu veel ermee rijd is het verbruik langzaam omlaag gegaan. Lijkt dus nu geen last te hebben van kantelende zuigers. *klop op hout*. Zit nu ver boven de 3000 kilometer per 1 liter olie.

Groet,
Fijn om te horen.

Ja klopt. Ik reed er eerst ook niet heel veel mee maar nu rond de 110km per dag, 5 dagen in de week.

Ik denk dat hij nu ook rond de 1:2500/1:3000 rijdt. Wat oke is denk ik?

Bij het vervangen van de bougies zagen we wat aangekoekte olie op 1 van de bobines. Dit komt meestal door een kleppendeksel pakking die begint te zweten/lekken. Ook de carterpakking zweet. Dus ik denk dat bij die twee zaken het meeste olie wordt verbruikt.

Op de korte termijn vervangen dus..

Praktisch vraagje: heb je ook een 1.4 16v? Zoja, laat je ‘m ook een minuutje lopen voor het rijden? Lijkt alsof het geluid van de kleppen iets minder is.

En welk olie-additief heb je bij de motor gedaan?

Groetjes
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 
Fijn om te horen.

Ja klopt. Ik reed er eerst ook niet heel veel mee maar nu rond de 110km per dag, 5 dagen in de week.

Ik denk dat hij nu ook rond de 1:2500/1:3000 rijdt. Wat oke is denk ik?

Bij het vervangen van de bougies zagen we wat aangekoekte olie op 1 van de bobines. Dit komt meestal door een kleppendeksel pakking die begint te zweten/lekken. Ook de carterpakking zweet. Dus ik denk dat bij die twee zaken het meeste olie wordt verbruikt.

Op de korte termijn vervangen dus..

Praktisch vraagje: heb je ook een 1.4 16v? Zoja, laat je ‘m ook een minuutje lopen voor het rijden? Lijkt alsof het geluid van de kleppen iets minder is.

En welk olie-additief heb je bij de motor gedaan?

Groetjes
Jouw marge van 1: 2500/1: 3000 zou je nog een beetje beter kunnen meten. Dan kun je ook beter meten of het is verbeterd of verslechterd. Afhankelijk van het aantal kilometers en de toestand van jouw polo zijn het inderdaad een goed idee kunnen zijn om de onderdelen te vervangen. Als je dat soort onderdelen gaat vervangen, kun je kijken of er meer onderdelen zijn die je tegelijkertijd kunt vervangen. Misschien tegelijkertijd met een distributieriem en/of waterpomp? Wellicht ook in combinatie met een compressietest om te kijken waar de olie lekt?

Ik heb ook een 1.4 16v. Ik laat hem niet een minuutje lopen voor het rijden. Jij wel begrijp ik? Deze motor klinkt koud sowieso een (klein beetje) als een dieselmotor. Als het licht gaat tikken als hij koud is, kan je te maken hebben met kantelende zuigers. Ik heb dat niet, dus heb er geen ervaring mee. Maar, dat zal je moeten kortsluiten bij een garage. Eventueel zou je dat kunnen checken tegelijk met het vervangen van bovengenoemde onderdelen.

Ik heb Olie: 5w30 en additief: Liqui Moly Cera Tec 300ml. Dit additief hielp enorm in het begin. Mijn polo heeft erg lang stilgestaan (of iig veel korte stukjes, maar dat beschouw ik ook even als stilstaan, ben geen expert) en verbruikte daardoor heel veel olie. Daar hielp toen het additief. Ik gebruik het additief inmiddels niet meer. Nu 14.000 kilometer verder en het olieverbruik is gedaald van 1 liter op 500 km naar ergens boven 3000 km.
Op de website van Autoweek heb ik er ook een topic over aangemaakt (mag ik hier een link plaatsen? Hoop van wel.) : https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6075322,6075322#msg-6075322

Groet,
 
Volkswagen  9N  1.4 16v 
van lang stil staan gaat je auto echt geen olie verbruiken, van korte stukjes en een motor die niet op temperatuur komt wel

Ik kocht afgelopen zomer een Polo uit 2004 met 88.000 kilometers op de teller. Voor het gemak heb ik dat even 'lang stilstaan' genoemd. Grote kans dat inderdaad de volle 88.000 kilometers bestaan uit alleen maar korte ritjes. Maar je hebt gelijk inderdaad.
 
Volkswagen  9N  1.4 16v 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!