Wat is de definitie van hoog olieverbruik?
Volgens VW is dit 1L/1000 km. Zit je hier op qua verbruik, dan zit je op de revisiegrens. Neem van mij aan dat je dit dan ook echt wel gaat ZIEN (blauwe rook).
Om er achter te komen waar je, en hoeveel, de olie in verliest kun je een aantal testen doen:
- olie vullen tot maximaal, dagteller op 0 zetten en rijden (wel regelmatig peilen, pas bijvullen bij minimaal niveau op de pijlstok) dan de kilometerstand noteren waarna je 1L olie hebt verbruikt.
- auto warm rijden, 5-10 min stationair laten lopen en dan een enorme dot gas geven (in 1x volgas, los laten bij c.a. 4-5000 toeren). braakt de auto dan een rookpluim uit? -> klepseals kapot.
- bij koude start van de motor kijken of er rook uit komt -> motor verbruikt de olie ipv weg lekken.
- compressietest laten doen -> geeft wat informatie over je zuigerveren en of deze versleten zijn ja of nee.
Nu weet ik van de 1.4 16V dat er een aantal "problemen" mee zijn:
- kantelende zuigers (teveel speling tov cilinderwand, kan een extra olieverbruik veroorzaken)
- carterontluchtingsproblemen (motor zuigt olie uit het carter en verbrand dit of het ontluchtingssysteem is lek en de auto lekt de olie weg).
Zelf heb ik een Golfje 3 met 404.000km die ook aardig fors olie verbruikt (1l/8-900km) deze auto pluimde ook behoorlijk als deze enige tijd stationair liep en dan gas werd gegeven (klepseals). heb dit toen (heeeeeel "proffessiooneeeel") opgelost met een "monteur in een flesje". of te wel: stopleak voor motorolie. Hier zitten weekmakers in die de keeringen en afdichtingen weer soepel maakt en laat afdichten. Dit is voor mij een tijdelijke oplossing (rond de kerst worden de klepseals vervangen, nu even geen tijd voor) en zal dit ook ABSOLUUT NIET(!!!!) aanraden om te gebruiken. Die rotzooi maakt ook andere kunststofdelen week en soepel

.
Voor mij was t meer om te voorkomen dat ie vast loopt (mn vriendin heeft m dagelijks mee naar stage en ze vergeet te peilen).