Vraag olieverbruik - 9N3

Een beetje olie verbruiken is op zich niet erg, maar het kan wel een symptoom zijn van iets wat wel erg is. Dus ik zou wel graag willen weten, als 't mijn auto was, waar het vandaan komt. Is het gewoon slijtage... prima. Is er een zuigerveer die op 't eind van z'n leven zit en ook compressieverlies gaat geven straks... minder tof. Of ergens lekkage, ook minder tof.
 
Jouw marge van 1: 2500/1: 3000 zou je nog een beetje beter kunnen meten. Dan kun je ook beter meten of het is verbeterd of verslechterd. Afhankelijk van het aantal kilometers en de toestand van jouw polo zijn het inderdaad een goed idee kunnen zijn om de onderdelen te vervangen. Als je dat soort onderdelen gaat vervangen, kun je kijken of er meer onderdelen zijn die je tegelijkertijd kunt vervangen. Misschien tegelijkertijd met een distributieriem en/of waterpomp? Wellicht ook in combinatie met een compressietest om te kijken waar de olie lekt?

Ik heb ook een 1.4 16v. Ik laat hem niet een minuutje lopen voor het rijden. Jij wel begrijp ik? Deze motor klinkt koud sowieso een (klein beetje) als een dieselmotor. Als het licht gaat tikken als hij koud is, kan je te maken hebben met kantelende zuigers. Ik heb dat niet, dus heb er geen ervaring mee. Maar, dat zal je moeten kortsluiten bij een garage. Eventueel zou je dat kunnen checken tegelijk met het vervangen van bovengenoemde onderdelen.

Ik heb Olie: 5w30 en additief: Liqui Moly Cera Tec 300ml. Dit additief hielp enorm in het begin. Mijn polo heeft erg lang stilgestaan (of iig veel korte stukjes, maar dat beschouw ik ook even als stilstaan, ben geen expert) en verbruikte daardoor heel veel olie. Daar hielp toen het additief. Ik gebruik het additief inmiddels niet meer. Nu 14.000 kilometer verder en het olieverbruik is gedaald van 1 liter op 500 km naar ergens boven 3000 km.
Op de website van Autoweek heb ik er ook een topic over aangemaakt (mag ik hier een link plaatsen? Hoop van wel.) : https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6075322,6075322#msg-6075322

Groet,
Exact. Dat ga ik ook zeker doen.

Op advies ga ik Liqui Moly olie stop proberen.

Het zal geen permanente oplossing zijn maar is het proberen waard.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16V 
Mocht iemand in Nederland ooit geïnteresseerd zijn, hier is een update:
De auto bleek uiteindelijk een foutcode te hebben bij de Lambdasonde - de sensor bij de uitlaat die ook de brandstof regelt. De garage adviseerde om deze te vervangen om te voorkomen dat de EGR-klep kapot gaat als er te veel brandstof wordt verbruikt. Door de vele korte ritten van de vorige eigenaar is er waarschijnlijk veel vuil in de Lambdasonde terechtgekomen, waardoor deze niet goed functioneerde. Omdat het best een dure reparatie is heb ik de gok genomen er niets aan te doen.

Een paar maanden verder heb ik 111.000 kilometer gereden en geef ik af en toe flink gas (als die warm is natuurlijk). Het motorlampje brandt sinds februari niet meer en het olieverbruik is aanzienlijk gedaald. Soms heb je geluk.
 
Volkswagen  9N  1.4 16v 
Exact. Dat ga ik ook zeker doen.

Op advies ga ik Liqui Moly olie stop proberen.

Het zal geen permanente oplossing zijn maar is het proberen waard.

Heb je inmiddels Liqui Moly olie gebruikt?
 
Volkswagen  9N  1.4 16v 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!