Verhoogd verbruik na bijvullen airco

Goedendag,

Ik ben Arno van der Heiden uit Gouda. Ik heb een Polo 6R 1.2 TSI met clima (blauw display) uit 2010 (nieuw gekocht destijds) en ik heb er nu ruim 251000 km op zitten. Ik heb onlangs de airco laten bijvullen bij mijn garage, aangezien dat alweer even geleden is. Ik heb nu het eigenaardige probleem dat het verbruik met airco aan een stuk hoger is dan normaal met airco aan. Een ritje woon-werk Houten-Gouda zonder file, anticiperend rijden met snelheden tussen 100 en 110 komt normaal zonder ingeschakelde airco uit op 4,9KM op 100km. Nu, met airco aan op een zonnige dag rond de 25 graden komt uit op zo'n 5,7 op 100 zonder file, terwijl dit normaal misschien zou resulteren in 5,3 op 100. Het meerverbruik is dus ongeveer verdubbeld. Dit vind ik opvallend.
Met airco uit is het stationair verbruik zo'n 0,5 a 0,6 liter per uur, met airco aan stijgt dit naar 1,2 liter per uur. in 2010 was dit met ingeschakelde airco zo'n 0,7 liter per uur stationair.
De airco werkt verder wel naar behoren, zowel stationair als rijdend lekker oude lucht.
Onlangs had ik wel een keer dat de symbolen op het display knipperden na het starten van de auto. Dit is daarna niet meer voorgekomen, maar misschien wel een teken dat er wat mis is. Ik heb daarop geprobeerd de clima een self-test te laten doen door knop 2,4 en 7 tegelijk in te drukken, maar dat leverde geen eventuele foutcodes op.

Hieronder wat theorieën na wat google-werk (ik ben overigens geen autotechnicus, dus het kan natuurlijk ook onzin zijn wat hieronder staat)

Kan het komen dat de druk in het aircosysteem te hoog is waardoor de aircopomp te zwaar draait?
Hoe kan ik testen of de condensor/radiator fan aanslaat met ingeschakelde airco? Is dit te triggeren? Wellicht is de fan stuk en gebruikt deze extra stroom omdat deze vastgelopen is waardoor de dynamo harder moet werken.
De aircopomp is circa 150000km geleden onder garantie vervangen wegens een bijgeluid. Dit is nooit opgelost, want de vervangende aircopomp loeide nog steeds vrolijk door. (hier heb ik in 2013 een keer een topic over geopend) Ik moet wel zeggen dat na het bijvullen van de airco door de garage het geloei minimaal is. Ik moet echt goed luisteren om het te horen. Kan het zijn dat de aircopomp /compressor gewoon versleten is?

Kortom, ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit probleem herkennen en er misschien een oplossing voor weten.

Alvast bedankt voor de reacties :)
 
Hoi,

Waar heb je het laten bijvullen? Ook bij een garage in Houten? Ik reed zelf dagelijks houten-waddixveen, afslag gouda wel. Ik rij met de polo (wel gechipt) zn 6.0 soms 6,5 met airco altijd aan. Volgens mij is het normaal.. althans ik vind t geen schokkend verbruik.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
Hoi,

Waar heb je het laten bijvullen? Ook bij een garage in Houten? Ik reed zelf dagelijks houten-waddixveen, afslag gouda wel. Ik rij met de polo (wel gechipt) zn 6.0 soms 6,5 met airco altijd aan. Volgens mij is het normaal.. althans ik vind t geen schokkend verbruik.
Dank voor je reactie. Nee bij mijn garage in Reeuwijk. Omdat ik de auto al 9 jaar heb en ik inmiddels de eigenschappen wel ken viel het mij wel op. Ik ben wel een rustige en bedaarde rijder, ik ken jouw rijstijl niet. Wellicht rij jij pittiger en is je verbruik dan 6-6,5 :)
 
Zou raar zijn als je je auto nog niet kent na 9 jaar. Er zijn natuurlijk veel factoren die invloed hebben op verbruik :( nja is maar een 1.2 tsi geen rs3 maar we doen ons best deze wel bij te houdeno_O
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
Ik kan niet op je vragen antwoorden, al kan ik 1 ding wel toelichten. Je kan de airconditioning eens op z'n koudste instellen , interieur ventilator op de hoogste stand en dan zou de ventilator in de motorruimte (achter de radiator) zeker moeten beginnen draaien.

Wanneer de ventilator vast zit springt de zekering door te hoge stroom. Je kan dus controleren of deze zekering nog heel is bij defecte ventilator. Bij mijn 9n3 zit deze bovenop de accu.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik kan niet op je vragen antwoorden, al kan ik 1 ding wel toelichten. Je kan de airconditioning eens op z'n koudste instellen , interieur ventilator op de hoogste stand en dan zou de ventilator in de motorruimte (achter de radiator) zeker moeten beginnen draaien.

Wanneer de ventilator vast zit springt de zekering door te hoge stroom. Je kan dus controleren of deze zekering nog heel is bij defecte ventilator. Bij mijn 9n3 zit deze bovenop de accu.
Dat is een goed idee :) dank voor de tip. Ik zal de zekering eens checken.
 
Ik kan niet op je vragen antwoorden, al kan ik 1 ding wel toelichten. Je kan de airconditioning eens op z'n koudste instellen , interieur ventilator op de hoogste stand en dan zou de ventilator in de motorruimte (achter de radiator) zeker moeten beginnen draaien.

Wanneer de ventilator vast zit springt de zekering door te hoge stroom. Je kan dus controleren of deze zekering nog heel is bij defecte ventilator. Bij mijn 9n3 zit deze bovenop de accu.

Ik heb even jouw tip toegepast, en de ventilator gaat gelukkig netjes draaien met ingeschakelde airco :) dus die werkt gelukkig nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!