arnovdheiden
Lid
Goedendag,
Ik ben Arno van der Heiden uit Gouda. Ik heb een Polo 6R 1.2 TSI met clima (blauw display) uit 2010 (nieuw gekocht destijds) en ik heb er nu ruim 251000 km op zitten. Ik heb onlangs de airco laten bijvullen bij mijn garage, aangezien dat alweer even geleden is. Ik heb nu het eigenaardige probleem dat het verbruik met airco aan een stuk hoger is dan normaal met airco aan. Een ritje woon-werk Houten-Gouda zonder file, anticiperend rijden met snelheden tussen 100 en 110 komt normaal zonder ingeschakelde airco uit op 4,9KM op 100km. Nu, met airco aan op een zonnige dag rond de 25 graden komt uit op zo'n 5,7 op 100 zonder file, terwijl dit normaal misschien zou resulteren in 5,3 op 100. Het meerverbruik is dus ongeveer verdubbeld. Dit vind ik opvallend.
Met airco uit is het stationair verbruik zo'n 0,5 a 0,6 liter per uur, met airco aan stijgt dit naar 1,2 liter per uur. in 2010 was dit met ingeschakelde airco zo'n 0,7 liter per uur stationair.
De airco werkt verder wel naar behoren, zowel stationair als rijdend lekker oude lucht.
Onlangs had ik wel een keer dat de symbolen op het display knipperden na het starten van de auto. Dit is daarna niet meer voorgekomen, maar misschien wel een teken dat er wat mis is. Ik heb daarop geprobeerd de clima een self-test te laten doen door knop 2,4 en 7 tegelijk in te drukken, maar dat leverde geen eventuele foutcodes op.
Hieronder wat theorieën na wat google-werk (ik ben overigens geen autotechnicus, dus het kan natuurlijk ook onzin zijn wat hieronder staat)
Kan het komen dat de druk in het aircosysteem te hoog is waardoor de aircopomp te zwaar draait?
Hoe kan ik testen of de condensor/radiator fan aanslaat met ingeschakelde airco? Is dit te triggeren? Wellicht is de fan stuk en gebruikt deze extra stroom omdat deze vastgelopen is waardoor de dynamo harder moet werken.
De aircopomp is circa 150000km geleden onder garantie vervangen wegens een bijgeluid. Dit is nooit opgelost, want de vervangende aircopomp loeide nog steeds vrolijk door. (hier heb ik in 2013 een keer een topic over geopend) Ik moet wel zeggen dat na het bijvullen van de airco door de garage het geloei minimaal is. Ik moet echt goed luisteren om het te horen. Kan het zijn dat de aircopomp /compressor gewoon versleten is?
Kortom, ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit probleem herkennen en er misschien een oplossing voor weten.
Alvast bedankt voor de reacties
Ik ben Arno van der Heiden uit Gouda. Ik heb een Polo 6R 1.2 TSI met clima (blauw display) uit 2010 (nieuw gekocht destijds) en ik heb er nu ruim 251000 km op zitten. Ik heb onlangs de airco laten bijvullen bij mijn garage, aangezien dat alweer even geleden is. Ik heb nu het eigenaardige probleem dat het verbruik met airco aan een stuk hoger is dan normaal met airco aan. Een ritje woon-werk Houten-Gouda zonder file, anticiperend rijden met snelheden tussen 100 en 110 komt normaal zonder ingeschakelde airco uit op 4,9KM op 100km. Nu, met airco aan op een zonnige dag rond de 25 graden komt uit op zo'n 5,7 op 100 zonder file, terwijl dit normaal misschien zou resulteren in 5,3 op 100. Het meerverbruik is dus ongeveer verdubbeld. Dit vind ik opvallend.
Met airco uit is het stationair verbruik zo'n 0,5 a 0,6 liter per uur, met airco aan stijgt dit naar 1,2 liter per uur. in 2010 was dit met ingeschakelde airco zo'n 0,7 liter per uur stationair.
De airco werkt verder wel naar behoren, zowel stationair als rijdend lekker oude lucht.
Onlangs had ik wel een keer dat de symbolen op het display knipperden na het starten van de auto. Dit is daarna niet meer voorgekomen, maar misschien wel een teken dat er wat mis is. Ik heb daarop geprobeerd de clima een self-test te laten doen door knop 2,4 en 7 tegelijk in te drukken, maar dat leverde geen eventuele foutcodes op.
Hieronder wat theorieën na wat google-werk (ik ben overigens geen autotechnicus, dus het kan natuurlijk ook onzin zijn wat hieronder staat)
Kan het komen dat de druk in het aircosysteem te hoog is waardoor de aircopomp te zwaar draait?
Hoe kan ik testen of de condensor/radiator fan aanslaat met ingeschakelde airco? Is dit te triggeren? Wellicht is de fan stuk en gebruikt deze extra stroom omdat deze vastgelopen is waardoor de dynamo harder moet werken.
De aircopomp is circa 150000km geleden onder garantie vervangen wegens een bijgeluid. Dit is nooit opgelost, want de vervangende aircopomp loeide nog steeds vrolijk door. (hier heb ik in 2013 een keer een topic over geopend) Ik moet wel zeggen dat na het bijvullen van de airco door de garage het geloei minimaal is. Ik moet echt goed luisteren om het te horen. Kan het zijn dat de aircopomp /compressor gewoon versleten is?
Kortom, ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit probleem herkennen en er misschien een oplossing voor weten.
Alvast bedankt voor de reacties
