Ik begrijp de topicstarter wel. Ook ik wordt best ziek van al die misleiding betreffende verbruiks/vermogenscijfers van auto's, snelheden van ADSL verbindingen, opslagcapaciteit van harde schijven, voedingsstoffen in voedsel, de 'groenheid' van stroom, en ga zo maar door. Heel lang dacht ik dat misleiding niet was toegestaan in ons kikkerlandje. Maar binnen ons rechtssyseem geld helaas de wet van het kapitalisme boven alles. De fabrikant met het meeste geld heeft de beste advocaten en krijgt dus doorgaans gelijk. Als enkeling sta je in dit soort zaken nergens tegen dit soort bedrijven.
@SkyRacer:
Sure enough, de fabrikanten/experts kunnen wel onderbouwen hoe ze aan de gegeven cijfers zijn gekomen. Alleen zijn die testcases vaak volkomen onrealistisch, of worden gewoon verouderde/zelf bedachte meet-eenheden geïntroduceerd. Zeker, een kale bluemotion met 1 liter diesel in de tank, wil best 29 kilometer vooruit met een vaartje van 75KM/u als deze wind-mee van een duitse berg naar beneden rolt (ik overdrijf nu wat). Maar om die resultaten nu opeens te publiceren als zijnde "DE" verbruikscijfers, vind ik pure misleiding.
... Dat gezegd hebbende..
Meestal kies ik bij aankoop van een product niet voor de kleinste, beste, vetste, lichtste, zuinigste, sterkste whatever omdat dat op de verpakking staat. In plaats daarvan lees ik gewoon even een bak reviews en maak ik op basis daarvan een gefundeerde keuze. Laat fabrikanten maar zwertsen. Alles wat uit hun mond komt, beschouw ik per definitie als gelogen, tenzij het tegendeel is bewezen.
+1 voor mond-op-mond reclame.
-1 voor naleving van de Nederlandse Reclame Code.